Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-29@10:11:21 GMT

اقلیم کردستان عراق در برزخ

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۶۱۱۰۱

اقلیم کردستان عراق در برزخ

در سطح داخلی، دولت مرکزی عراق برگزاری همه‌پرسی را غیرقانونی و آمادگی خود را برای مقابله با نتایج آن اعلام کرد. از سوی دیگر در اقلیم کردستان، برخی احزاب کردی برگزاری همه‌پرسی را نه راه حلی برای مشکلات اقلیم، بلکه افزودن مشکلی بر مشکلات دیگر معرفی کردند. در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی در حالی که صداهای مخالفت با برگزاری همه‌پرسی بلند شد، هیچ صدایی در موافقت با آن جز از سوی رژیم صهونیستی در نیامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه مخالفان سعی کردند بارزانی را از برگزاری همه‌پرسی منصرف کنند، اما بارزانی با اصرار بر دیدگاه خود، همه‌پرسی استقلال، را در موعد مقرر برگزار کرد.

رهبران کرد طرفدار همه‌پرسی با وعده برگزاری همه‌پرسی استقلال موج و انتظاری را در میان هواداران خود ایجاد کردند که اگر هم می‌خواستند، نمی‌توانستند جلوی آن را بگیرند. آنها در شرایطی دست به کار همه‌پرسی شدند که شرایط داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی آماده‌پذیرش نتایج آن نبود. از این رو به نظر می‌رسد اهدافی غیر از استقلال را مدنظر داشته‌اند. درباره اهداف برگزاری همه‌پرسی استقلال تحلیل‌های مختلفی می‌توان صورت داد. یکی، اهدافی است که از ویژگی‌های فردی و کیش شخصیت رهبران کرد طرفدار استقلال اقلیم ناشی می‌شود. آنها با توجه به جایگاه، موقعیت و سابقه مبارزاتی که دارند، تمایل به ارتقا از موقعیت رهبری یک حزب به موقعیت رهبری یک کشور از رهبرانی از این نوع دور از انتظار نیست. بارزانی گرچه ریاست اقلیم را به دست آورد، اما تلاش دارد در جایگاه رهبری همتراز رهبران کشورهای جهان قرار گیرد. هدف دیگر از وضعیت سیاسی سران اقلیم کردستان ناشی می‌شود. برخی تحلیل‌ها حاکی است، عملکرد سران اقلیم کردستان با انتقادهای فراوانی مواجه شده است. این انتقادها، مخالفت با رهبران و سران اقلیم را افزایش داده و موجب از دست رفتن محبوبیت سیاسی و کاریزمای آنها در اقلیم شده است. از این رو سعی کرده‌اند با طرح مساله استقلال موقعیت سیاسی خود را تقویت کنند.

هدف دیگر از برگزاری همه‌پرسی استقلال را باید تلاشی برای معرفی دولت مرکزی عراق به عنوان مسئول تمام مشکلات اقلیم کردستان دانست. اقلیم کردستان تقریبا سه دهه است که به صورت خودمختار عمل می‌کند، اما مشکلات و مسائل مختلف مردم این منطقه حل‌نشده باقی مانده است. مردم رهبران اقلیم را مسئول می‌دانند و وجود مشکلات را به حساب ناکارآمدی آنها می‌گذارند. آنها با پیش کشیدن موضوع همه‌پرسی استقلال به گونه‌ای که گویا با همه‌پرسی و استقلال همه مشکلات حل و فصل می‌شود، سعی کرده‌اند دولت عراق را مسئول مشکلات و نارسایی‌ها معرفی کنند. هدف دیگر از طرح همه‌پرسی استقلال را باید به تعامل دولت خودمختار اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق نسبت داد. در این تعامل، دولت اقلیم در پی امتیاز گیری از دولت مرکزی عراق است. بنابر این با برگزاری همه‌پرسی استقلال کوشیده برگ برنده‌ای به دست آورده، دولت مرکزی را تحت فشار قرار دهد.

به‌ نظر می‌رسد، برگزارکنندگان همه‌پرسی استقلال گرفتار اشتباه محاسباتی شده‌اند، زیرا با وجود بیش از 92 درصد رای آری به استقلال اقلیم، در داخل عراق و در منطقه اقلیم کردستان، مخالفت با همه‌پرسی و نتایج آن ادامه یافته است.

کارشناسان معتقدند، ادامه فشارها و بروز وضعیت نامناسب رفاهی برای مردم کرد، مخالفت‌ها را بیشتر خواهد کرد. در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی هم در وضعیت موجود به‌رسمیت شناختن نتایج همه‌پرسی از سوی کشورها بعید است.

کشورهای منطقه، قدرت‌های بزرگ و حتی سازمان ملل نتایج همه‌پرسی را به رسمیت نشناخته و خواستار حفظ یکپارچگی عراق شده‌اند. رهبران اقلیم کردستان در صورتی می‌توانند از نتایج همه‌پرسی بهره‌برداری کنند که نتایج همه‌پرسی در عرصه بین‌المللی به رسمیت شناخته شود. با پیامدهایی که برگزاری همه‌پرسی به همراه داشت نه‌تنها اهداف برگزارکنندگان همه‌پرسی عملیاتی به‌ نظر نمی‌رسد، بلکه دشواری‌های تازه‌ای برای اقلیم کردستان ایجاد خواهد کرد. نتایج همه‌پرسی ممکن است به عنوان اهرم فشاری در مذاکرات با دولت مرکزی عراق مورد استفاده قرار گیرد، اما شرایط و موقعیت دشواری را برای اقلیم کردستان رقم خواهد زد. اقلیم کردستان بعد از همه‌پرسی در وضعیت برزخی بین خودمختاری در چارچوب عراق یکپارچه و استقلال از عراق گرفتار آمده است. وضعیتی که همه چیز را در ابهام فرو برده و عدم‌قطعیت زیادی را به‌وجود آورده است. نتیجه این وضعیت بی ثباتی است که اگر راه‌حلی برای آن یافت نشود می‌تواند به بحرانی بزرگ در عراق و منطقه منتهی شود.

دکتر حاکم قاسمی

عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۱۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام نتایج یک چهارم نهایی جام حذفی فوتبال/ سپاهان صعود کرد، پرسپولیس حذف شد

به گزارش صدای ایران از ایسنا، ۷ دیدار از رقابت‌های مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی باشگاه‌های کشور امروز (جمعه) برگزار شد تا تکلیف تیم‌های راه یافته به دور یک چهارم نهایی مشخص شود.


روز گذشته تقابل بین تیم‌های مس رفسنجان و پیکان در این مرحله انجام شده بود که تیم تحت هدایت محرم نویدکیا در ضربات پنالتی پیکان را شکست داد و به دور بعدی راه پیدا کرد.


در یکی از مهمترین بازی‌ها پرسپولیس در ضربات پنالتی مقابل آلومینیوم شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. همچنین در دیگر بازی حساس هم سپاهان در وقت‌های اضافه استقلال ملاثانی را از پیش رو برداشت تا راهی یک چهارم نهایی شود.


نتایج نهایی رقابت‌های امروز را در ادامه مشاهده می‌کنید:


مس کرمان یک (۳) - (۵) چادرملو اردکان یک (نتیجه نهایی در ضربات پنالتی)


گل‌ها: علی وزیری پناه در دقیقه ۸۱ برای مس - ابراهیم رضا زاده در دقیقه ۹۰ برای چادرملو


فجر سپاسی صفر - گل گهرسیرجان ۳ (نتیجه نهایی)


گل‌ها: سعید سحرخیزان در دقیقه ۲۷، روبرتو تورس در دقیقه

 ۷۸ و مسعود زائر کاظمینی دقیقه ۸۷ برای گل گهر


هوادار ۳ - مس سونگون یک (نتیجه نهایی)


گل‌ها: داریوش شجاعیان در دقیقه ۱۳، بابک مرادی دقیقه ۲۰ و محمد علی عبداللهی در دقیقه ۷۶ برای هوادار - صائب محبی (گل به خودی) در دقیقه ۳۰ برای مس سونگون


آلومینیوم اراک ۴ (۶) - (۵) پرسپولیس ۴ (نتیجه نهایی در ضربات پنالتی)


گل‌ها: استون اورونوف در دقیقه ۱۱، عیسی آل کثیر در دقیقه ۲۵، سینا اسدبیگی ۹۴ و عیسی آل کثیر در دقیقه ۱۰۶ برای پرسپولیس - مهدی لیموچی در دقیقه ۸۵، شروین بزرگ در دقیقه ۵+۹۰ و ۱۱۱ و علیرضا نقی زاده در دقیقه ۱۲۰ برای آلومینیوم


تراکتور یک (۳) - (۱) ذوب آهن یک (نتیجه نهایی در ضربات پنالتی)


گل‌ها: مهدی هاشمی نژاد در دقیقه ۴۶ برای تراکتور - محمد حسین اسلامی در دقیقه ۶۱ برای ذوب آهن


ملوان ۲ - سایپا یک (نتیجه نهایی)


گل‌ها: محمد عمری در دقیقه ۶۷ و حسین صادقی در دقیقه ۱۱۹ برای ملوان - محمد حسین خسروی در دقیقه ۶۹ برای سایپا


استقلال آبی پوش ملاثانی یک - سپاهان ۲ (نتیجه نهایی)


گل‌ها: کاوه رضایی در دقیقه ۴۰ و شهریار مغانلو در دقیقه ۱۱۷ برای سپاهان - میلاد پاک پرور در دقیقه ۲+۹۰ برای استقلال ملاثانی

دیگر خبرها

  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تصاویر حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • ستاره جوان استقلال را از برزخ خارج کنید!
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • ۵ رقیب قالیباف برای ریاست مجلس مشخص شدند / این ۵ نفر می‌خواهند قالیباف را ناک اوت کنند
  • چه کسی بر صندلی ریاست مجلس دوازدهم تکیه می‌زند؟
  • اعلام نتایج یک چهارم نهایی جام حذفی فوتبال/ سپاهان صعود کرد، پرسپولیس حذف شد
  • نتایج جام حذفی: صعود ملوان، تراکتور و سپاهان
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق