Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- در سال 2017 ايران ، پس از لغو تحريم هاي مالي- اقتصادي بين المللي سال هاي 2012-2015 که به خاطر برنامه ي هسته اي ايران وضع شده بودند، سهم خود را به بازار نفت جهاني برگرداند.
به گزارش سرويس اقتصادي خبرگزاري آريا، ولاديمير ساژين در گزارشي در خبرگزاري اسپوتنيک روسيه نوشت:
شديدترين ضربه به اقتصاد ايران در سال 2012 بود وقتي که اتحاديه اروپا و همچنين ده ها کشور ديگر به اقدامات تحريمي وضع شده توسط آمريکا پيوستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتحاديه اروپا ممنوعيت واردات نفت و گاز طبيعي از ايران، ممنوعيت براي بيمه حمل و نقل نفت و يا صنايع پتروشيمي ايران را اجرا کرد. براساس برخي تحريم ها مواضع اروپاييان از آمريکايي ها هم فراتر رفت.
خريداران سنتي نفت ايران مانند هند، چين، کره جنوبي، ترکيه، تايوان ، يک و نيم ، دو و حتي سه برابر خريد نفت خود از ايران را کاهش دادند.
سنگاپور، مالزي، آفريقاي جنوبي و سريلانکا تا سال 2014 به طور کامل از واردات نفت ايران امتناع نمودند.
در اين دوره صادرات کلي نفت از ايران از ميزان تقريبي 2.5 ميليون بشکه در شبانه روز در سال 2011 تا 1.1 ميليون در سال 2013 (در برخي ماه ها صادرات نفت تا 0.7 ميليون بشکه در شبانه روز) کاهش يافت.
افت بهاي جهاني نفت در سال هاي 2014-2015 که بر تحريم هاي موجود اضافه گرديد، به فاجعه اي براي ايران مبدل شد. درآمدهاي فروش با مجوز نفت چندين برابر کاهش يافت. در کل از سال 2012 تهران بيش از 160 ميليارد دلار را فقط از درآمدهاي نفتي به طور کامل دريافت نکرد. نرخ ارز ملي در ارتباط با دلار دو برابر افت داشت. تورم به 40 درصد رسيد. در سال هاي 2012 تا 2014 درآمد ناخالص داخلي ايران 9 درصد در سال کاهش يافت.
در عين حال سياست واقع گرايانه و عمل گرايانه منتخب در سال 2013 رئيس جمهور روحاني در برنامه هاي هسته اي با گروه واسطه هاي بين المللي باعث دستيابي به توافق برجام شد که لغو تحريم ها از ايران را به دنبال داشت.
روند لغو تحريم ها رسما از ژانويه سال 2016 آغاز شد اما تجار دورانديش با ديدن نتايج مثبت مذاکرات هسته اي در پايان سال هاي 2014 و در سال 2015 بازسازي ارتباطات کاري خود را به تدريج با ايران ازجمله در زمينه انرژي آغاز کردند.
طرف ايراني هم به شکل فعالانه و متفکرانه عمل مي کند. در پايان نوامبر سال 2016 اپک تصميم تاريخي براي کاهش استخراج نفت تا 1.2 ميليون بشکه در شبانه روز را اتخاذ کرد. اما ايران براي خود استثناء قائل شد. تهران مصرانه بازگرداندن سهم قبل از تحريم هاي خود را در بازار پس از لغو تحريم ها خواستار شد.
در اين شرايط ايران توانست به طور کامل از شرايط غالب بر بازار استفاده کند. تهران منتظر قيمت هاي بالا نمي ماند و سعي مي کند در حجم صادرات نه کاهش بلکه افزايش استخراج ومتعاقبا صادرات کار کند.
چرا که ميزان بهاي 40 تا 50 دلاربه ازاي هر بشکه براي تهران مناسب است. انتظار مي رود که تا آوريل سال 2018 استخراج نفت در ايران تا 4 ميليون بشکه در شبانه روز و تا سال 2022 به 4.5 بشکه در شبانه روز برسد. در حال حاضر ايران بيش از 3.8 ميليون بشکه در شبانه روز استخراج مي کند. صادرات نفت اکنون به 2.6 ميليون بشکه در شبانه روز افزايش مي يابد اما کاملا واضح است که به طور موازي با افزايش استخراج همراه است. قابل ذکر است که تهران نه تنها سهم خود در بازار جهاني نفت را بازگرداند بلکه مي توان گفت که سهم جغرافيايي آن را از نو گرفت. براساس اطلاعات وزارت نفت 60 درصد صادرات نفت ايران به آسيا و بقيه يعني 40 درصد ديگر به کشورهاي اروپاييست.
چشم اندازهاي درجات رشد استخراج نفت محسوس است. ايران صاحب 158.4 ميليارد بشکه ذخاير ثابت شده نفت در سال 2017 است و در مکان چهارم جهاني پس از ونزوئلا (300.9)، عربستان سعودي (266.5) و کانادا (169.7) قرار دارد. در عين حال به عقيده کارشناسان استخراج 4.5 ميليون بشکه در شبانه روز ، محدوديت امکانات نفتي ايران است. براساس بيانيه وزير نفت ايران بيژن زنگنه براي توسعه ي زيرساخت هاي نفتي در کشور 50 ميليارد دلار سرمايه گذاري و علي الخصوص خارجي و همچنين فن آوري هاي با کيفيت بالاي مدرن نيازمند است.
مي توان گفت که اين مشکل داخلي تجارت نفتي ايران است.
به عقيده اقتصاد دان اصلي ساخو بانک دانمارک استين ياکوبسن، کاهش بهاي نفت تا 30 دلار به ازاي هر بشکه طي 13 ماه حداکثر طي 2 سال بسيار بديهي ست. اين نتيجه ي وخيم شدن کلي اوضاع اقتصاد جهاني و فشار بر بهاي نفت با دو فاکتور است يعني الکتريکي شدن وسايل نقليه و قدرت بيش از حد نفتي خاور ميانه. براساس اطلاعات اين اقتصاد دان در سال 2018 از 2 درصد تا 10 درصد کل اتومبيل هاي جهان الکتريکي مي شوند و در سال 2019 سطح الکتريکي شدن حمل و نقل ماشيني ممکن است به 25 درصد برسد. نبايد فراموش کرد که چين ممنوعيت حمل و نقل با وسايل نقليه هيدروکربني را از سال 2030 اعلام کرده است. ضمنا بسياري از کشورهاي خاور ميانه آماده اند تا ارسال نفت به بازار جهاني را افزايش دهند و آمريکايي ها نفت شيل استخراج مي کنند.
البته با تاييديه ياکوبسن در خصوص افزايش شديد ماشين هاي الکتريکي مي توان بحث کرد. اما بسياري از تحليل گران مي گويند که سال هاي 20 سال هاي ماشين هاي الکتريکي خواهد بود که بدون شک بر تقاضاي نفت تاثير خواهد داشت.
اما در هر صورت نبايد منتظر افزايش شديد بهاي نفت در آينده بود. توليدکنندگان نفت مجبورند تنها به ثبات در مرز 45 تا 55 دلار به ازاي هر بشکه فکر کنند.
در سال هاي اخير تهران کارهاي بسياري را براي بازسازي موضع خود در بازار جهاني نفت انجام داد تا خود را کاملا مطمئن در اين بخش حس کند.
بدين ترتيب مي توان گفت که ايران توانست سخت ترين دوره تحريم هاي بين المللي و در وهله ي اول نفتي را طي کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۲۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند

به گزارش صدای ایران از تسنیم،سیرنزولی قیمت‌ها درحالی در بازار ارز ادامه دارد که هم اکنون قیمت دلار در بازار تهران به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشته است.

دلار فردایی نیز بین دلال‌ها در کانال ۶۱ هزار تومان معامله م‌شود.

فعالان بازار ارز می‌گویند خیال بازار از تنش‌های سیاسی راحت شده و به همین دلیل درحال تخلیه هیجانات هفته‌های قبل است.

بازاری‌ها می‌گویند از دیروز جو بازار کاملا فروشنده است و خریداری حاضر به خرید در این قیمت‌ها نیست؛ خریداران دست نگه داشته‌اند تا در قیمت‌ها پایین‌تر خرید کنند.

دیگر خبرها

  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • بازگشت امپراتور آسیا به جام‌جهانی/واکنش رسانه‌ها به پنالتی ایران
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت
  • بازگشت دلار به کانال ۶۳ هزار تومان | خریداری در بازار نیست
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها