Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح ملی زهکشی دشت لاغر در جنوب استان فارس سال‌هاست، متوقف شده و عدم اجرای این طرح سبب شده که کشاورزی در این منطقه از بین برود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سال‌ها پیش همزمان با انجام عملیات سد سلمان فارسی پروژه‌ای با هدف انتقال آب از سد سلمان به دشت لاغر شهرستان خنج آغاز شد که با عنوان « طرح زهکشی دشت لاغر» شناخته می‌شود و میلیاردها تومان برای آغاز آن هزینه شد اما با گذشت سال‌ها این طرح بدون اینکه به سرانجام برسد، متوقف شده و همین امر زندگی مردم روستاهای سیف‌آباد از جمله کهنویه را مختل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا زمانی در پایان‌نامه‌اش با عنوان « ژئومورفولوژی دشت سیف آباد با تاکید بر هیدرولوژی» به بررسی این طرح پرداخته است، وی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: این طرح با این هدف بوده که از سرریز آب سد سلمان فارسی و ایجاد یک بند انحرافی و زهکشی در دشت لاغر، این منطقه هم از آب سد بهره‌مند شود».

آبی که به دشت لاغر نرسید

به گفته وی خاک این منطقه شور است و انجام طرح زهکشی می‌توانست شوری آب را گرفته و زمین برای کشاورزی و ایجاد فضای سبز آماده کند اما توقف طرح با وجود هزینه‌های میلیاردی سبب شده که این منطقه خشک و لم یزرع باقی بماند.

ابوذر نامور، دهیار روستای کهنویه در گفت‌وگو با تسنیم از تخریب زمین‌های زراعی این منطقه به دلیل ناقص اجرا شدن طرح زهکشی سخن می‌گوید و از آنجا که بافت خاک در این منطقه ریزدانه است، عدم اجرای طرح فرسایش خاک را در این منطقه منجر شده است.

به گفته وی هدف از اجرای این طرح انتقال آب از سد سلمان فارسی به دشت لاغر خنج بوده اما 10 - 12 سال گذشته است و نه تنها آبی از سد منتقل نشده بلکه به دلیل بافت خاک و بارندگی‌هایی که گاه به گاه انجام می‌شود، زمین تخریب و دچار فرسایش شده است.

« اجرای سیل‌بند پیشنهادی بوده که با توقف طرح از سوی مسئولان اعلام شد تا از تخریب بیشتر زمین جلوگیری شود اما تاکنون برای احداث سیل‌بند نیز اقدامی نشده و تخریب زمین‌ها روز به روز بیشتر می‌شود» این را دهیار کهنویه می‌گوید و اشاره می‌کند که حتی بازدید وزیر سابق نیرو از این منطقه نیز سبب نشده که مسئولان تلاشی برای حل این مشکل بکنند.

از بین رفتن معاش مردم روستاهای سیف آباد

به گفته وی با انجام طرح زهکشی بخشی از زمین‌های بالادست کانال سالم مانده اما به دلیل شکاف ایجاد شده امکان رفت‌وآمد و کشاورزی برای مردم میسر نیست در صورتی که تنها منبع درآمد مردم این منطقه کشاورزی است.

نامور از خطرات دیگری سخن می‌گوید که اجرای ناقص طرح زهکشی سبب شده و آن ایجاد شکاف به سمت خط انتقال آب از سد سلمان فارسی و جاده شیراز - خنج است که ادامه این روند خطراتی را به همراه دارد.

حسن فیاض‌پور، مدیرکل بحران استانداری فارس فرسایش خاک را در این منطقه ناشی از بافت خاک و شرایط منطقه می‌داند و چنین توضیح می‌دهد « روستاهای دهستان سیف‌آباد شهرستان خنج در دشتی واقع شدند که بافت خاک آن از عناصر ریزدانه تشکیل شده است. در قسمتی از این دشت 2 سرشاخه رودخانه قره‌قاج از این منطقه می‌گذرد که همه ساله در هنگام بارندگی و طغیانی شدن این رودخانه بخشی از اراضی دچار فرسایش می‌شود».

به گفته وی با توجه به احداث سد سلمان فارسی در بالادست این رودخانه قرار بوده که بندهای انحرافی و آبگیر برای تامین آب دشت افزر شهرستان قیروکارزین و دشت سیف‌آباد در شهرستان خنج طراحی و اجرا شود که به دلیل مسائل مالی و برخی از مسائل اجتماعی طرح کانال‌های زهکشی و آبیاری این دو دشت به طور کامل اجرا نشده است.

اجرای کامل طرح مانع فرسایش است

اجرای این طرح که به عهده سازمان آب منطقه‌ای استان فارس بوده، سال‌ها رها شده است و فیاضپور از درخواست کمک این سازمان و فرماندار شهرستان خنج از اعتبارات بازسازی سیل برای مرمت بخشی از کانال‌های ساخته شده، سخن می‌گوید.

مدیرکل بحران استانداری فارس معتقد است که با توجه به حجم آب سد سلمان فارسی و تکمیل این طرح مردم این منطقه می‌توانند تا آنجا که کانال‌کشی سیمانی شده، از آب سد بهره‌مند شوند. نکته‌ دیگری که فیاضپور بر آن تاکید دارد این است که با تکمیل کانال‌ها هم از بروز سیل در بارندگی‌های شدید و فرسایش بیشتر زمین جلوگیری می‌شود.

فرسایشی که روز به روز در منطقه دشت لاغر شهرستان خنج بیشتر می‌شود نه تنها معاش مردم بلکه زندگی آنها را نیز تهدید می‌کند علاوه بر آن نزدیک شدن شکاف‌ها به جاده اصلی شیراز- خنج خطر بالقوه‌ای است که نادیده گرفتن آن تبعات ناخوشایندی به دنبال دارد.

خبرگزاری تسنیم در نظر دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

گزارش از حلیمه زارع

انتهای پیام/

R41382/P1015135/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۷۲۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج‌فارس از پایه‌های مستحکم هویتی ایرانیان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خلیج فارس را بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی ایرانیان دانست و گفت: خلیج فارس از منابع غنی انرژی و آبراه بی‌نظیر بین‌المللی است، اما مهم‌تر اینکه از استوانه‌های مستحکم هویتی و حوزه‌های مهم تمدنی ما ایرانیان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی پیش از ظهر امروز _دوشنبه، دهم اردیبهشت_ در همایش فرهنگی و هنری روز ملی خلیج فارس اظهار داشت: خلیج فارس از منابع غنی انرژی و آبراه بی‌نظیر بین‌المللی است، اما مهم‌تر اینکه از استوانه‌های مستحکم هویتی و حوزه‌های مهم تمدنی ما ایرانیان است.

وی با بیان اینکه دهم اردیبهشت روز اخراج غربی‌های استعمارگر از پهنه همیشه خلیج فارس است، افزود: شاید عده‌ای تصور می‌کنند ما در موضوع خلیج فارس دعوا و اختلاف قومی داریم، ما با هیچ‌کس در مورد خلیج فارس اختلاف دیدگاه و نظر نداریم و روشن است، خلیج فارس، خلیج فارس است تا ابد و برای ابد به‌عنوان بخشی از تاریخ و هویت ما در تاریخ خواهد درخشید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برج آزادی تهران نماد استقلال و آزادی مردم عزیز ایران است، این برج و میدان تاریخی روزهای بزرگی را به خود دیده است؛ از راه‌پیمایی‌های باشکوه تاسوعا و عاشورای سال ۱۳۵۷ تهران گرفته تا ۲۲ بهمن‌های باشکوهی که در اینجا برگزار شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: ما در هیچ بخشی از خلیج فارس چه شمال و جنوب آن چیزی جز عظمت فرهنگی ایران را پیدا نمی‌کنیم؛ مدتی پیش در یکی از کشورهای همسایه در جنوب خلیج فارس بودم، چند موزه مهم داشتند که از این موزه‌ها بازدید کردم و هر توضیحاتی که می‌دادند چیزی جز تاریخ پرافتخار ایران عزیز ما نبود.

وی اظهار داشت: بخش مهمی از حوزه فرهنگی در جنوب خلیج فارس هم متأثر از ایران فرهنگی است، ایران فرهنگی ما اساساً در مرزهای جغرافیایی نمی‌تواند محصور باشد.

این خبر در حال تکمیل است...

کد خبر 749047

دیگر خبرها

  • آب‌های نیلگون، روی پرده نقره‌ای
  • خلیج‌فارس از پایه‌های مستحکم هویتی ایرانیان است
  • سه واحدصنفی متخلف تعزیراتی شدند
  • عکس‌| ماجرای گردن‌بند خاص شمسایی در جام ملت‌ها
  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر
  • نیاز ۲۰ میلیاردی برای تکمیل شبکه آبیاری «حوضیان»
  • علت بارش‌های سیل‌آسای ایران؛ عامل انسانی دخیل بود؟
  • بارش‌های اخیر ایران محصول ابردزدی و بارورسازی ابرها است؟
  • بارورسازی ابر‌های کشور‌های همسایه علت بارش‌های سیل‌آسای ایران بود؟
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی