Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بشاگرد گفت: پیش بینی می شود در سال جاری بیش از ۸۰۰ تن برداشت سیر سرخ در سطح زمین های تحت کشت این منطقه داشته باشیم که نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بشاگرد نیوز، کشاورزی و دامداری اصلی ترین شغل مردم روستا ها است که بشاگرد هم از این قاعد مستثنی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بشاگرد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی ارگانیک می باشد اما بنا به دلایلی نتوانسته دربین بازار های فروش کشور و جهان آن گونه که شایسته است حضور یابد.

سیر قرمز رنگ بشاگرد، طلای سرخ این منطقه است که از سالیان طولانی در این شهرستان کشت می شود و طرفداران زیادی دارد اما میزان تولید محدود باعث کاهش بهره وری از این محصول ارزشمند شده است.

زمانه تغییر کرده و راه و روش های کهنه جای خود را به ایده های مدرن و تکنولوژی داده است.

مقاومت کشاورزان بشاگردای در مقابل تغییرات و هم سو نشدن با علم روز دنیا باعث شده منابع آبی روز به روز بیشتر هدر رود و کشت به میزان قابل توجهی پایین آید.

عدم تعامل کشاورزان با سازمان های فنی و دانش بنیان، بیگانگی با علم فروش و کنترل بازار از دیگر دلایل بهروه وری پایین کشاورزان است.

این در حالی است که زمین های زراعی بابرکت بشاگرد به صورت بلا استفاده به حال خود رها شده اند و کسی رغبتی برای احیاء دوباره آن ها ندارد.

ابراهیم علیزاده کشاورز بشاگردی در خصوص وضعیت کشاورزی شهرستان، اظهار کرد: محصولات کشت شده در این منطقه با توجه بافت خاک و کود مناسب طبیعی کاملا ارگانیک هستند و طرفداران زیادی دارد.

این کشاورز بشاگردی افزود: خرما، سیب درختی، لیمو، انار،پیاز، انواع سبزی ها و سیر از مهمترین محصولات تولیدی در بشاگرد است که طعم متفاوتی با سایر مناطق دارد.

علیزاده با بیان اینکه سیر یکی از مهمترین تولیدات کشاورزان این شهرستان است، گفت : خرما و به ویژه سیر بشاگرد دوست داران زیادی دارند و به دلیل مرغوبیت بالا به شهرها و کشور های اطراف جهت فروش فرستاده می شوند.

وی ادامه داد: در سال های گذشته به دلیل وجود منابع آبی فراوان کشاورزی در این شهرستان رونق بسیاری داشت اما اکنون اکثر زمین هایمان به صورت بلا استفاده رها شده اند و فقط به اندازه مصرف شخصی یا فروش به دوست و آشنا تولید داریم.

این کشاورز بشاگردی در خصوص دلیل ارگانیک بودن سیر این شهرستان، بیان کرد: کود حیوانی که از دام های خود کشاورزان جمع آوری شده و عدم استفاده از هیچ گونه افزودنی شیمیایی یکی از مهمترین دلایل کیفیت بالای این محصول در شهرستان است.

علیزاده با اشاره به مشکلات کشاورزان در این منطقه، تصریح کرد: نبود جاده ارتباطی مناسب تا مزارع و فاصله چند کیلومتری و غیر هموار که فقط چهار پایان می توانند از آن عبور کنند کار را برای انتقال کود و رفت و آمد دشوار کرده است.

وی ادامه داد: آب مورد نیاز از چشمه هایی که از دل کوه سرچشمه می گیرد به روش سنتی مهار و با احداث جوی و لوله کشی به سمت زمین ها هدایت می شود که به دلیل خشکسالی 4 الی 5 روز در میان نوبت به هرکشاورز می رسد.

این شهروند بشاگردی خاطر نشان کرد: کشاورزی شغل پدری ما است و زمین های بکر این شهرستان ظرفیت تولید سیر به میزان بالا را دارد که با حمایت سرمایه گزاران و مسئولان می توانیم طلای سرخ بشاگرد را به دنیا معرفی کنیم.

از دلایل افزایش تولید سیر در سال جاری بذر مرغوب است

احمدی رئیس جهاد کشاورزی بشاگرد هم در این رابطه با اشاره به خصوصیات سیر این شهرستان، اظهار کرد: دانه های درشت، برگ های بلند و کشیده، رنگ سرخ ، بو و طعم خاص سیر بشاگرد باعث تمایز محصول این منطقه با سایر نقاط کشور شده که طرفدارن زیادی را برای خود جذب کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی بشاگرد افزود: زمان کشت سیر از مهر ماه تا پایان آبان و برداشت آن از فرودین تا اواخر اردیبهشت ماه است.

احمدی با بیان اینکه در هر هکتار زمین زیر کشت به طور متوسط 7 تن سیر تولید می شود، گفت: پیش بینی می شود در سال جاری بیش از 800 تن برداشت سیر در سطح زمین های تحت کشت بشاگرد داشته باشیم که نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به مرغوبیت بذر سیر بشاگرد، ادامه داد: یکی از دلایل افزایش تولید سیر در سال جاری بذر مرغوبی است که توسط خود کشاورزان از کشت سال گذشته ذخیره می کنند.

رئیس جهاد کشاورزی بشاگرد اظهار کرد: در سال گذشته به صورت آزمایشی بذر سیر را از چند شهر ایران که وضعیت مناسبی در تولید این محصول دارند در بشاگرد کشت کردیم که محصول به دست آمده کیفیت بسیار پایین تری نسیت به سیر این شهرستان داشته است.

احمدی با برشمردن کم آبی به عنوان اصلی ترین مشکل کشاورزان این منطقه، گفت: بیشترین مراجعه کشاورزان به سازمان به دلیل خشک شدن چشمه ها و نبود سفره های آب زیر زمینی بر اثر کمبود بارندگی ها و خشکسالی ها است.

وی ادامه داد: مسیر طولانی و نامساعد بین روستا و زمین های کشاورزی روستائیان که در زبان محلی به آن «شهر» می گویند، قرار گرفتن باغات در بین کوه ها، عدم امکان احداث جاده و نداشتن صرفه اقتصادی برای اختصاص بودجه های کلان دیگر مشکلات کشاورزان این منطقه است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بشاگرد با نارضایتی از همکاری کشاورزان با این سازمان، بیان کرد: استفاده از روش های کشت سنتی، بهره وری پایین، عدم تعامل با خریداران و آشنا نبودن با علم فروش و کنترل بازار از جمله دلایلی است که باعث کاهش تولید سیر در این منطقه و بی میلی سرمایه گزاران نسبت به این منطقه شده است.

احمدی با بیان اینکه یکی از بهترین راه های معرفی محصول سیر بشاگرد به دنیا نمایشگاه های بین مللی است، افزود: با وجود معرفی بیش از 20 نمایشگاه عرضه محصولات توسط سازمان صنعت معدن و جهاد کشاورزی شهرستان اما استقبالی از این مراکز مهم فروش نشده است.

وی اظهار کرد: سیر این منطقه به دلیل مرغوبیت با قیمتی حدود دو برابر سایر نقاط کشور به فروش می رسد و برخی از سودجویان، سیر بی کیفیت شهرهای دیگر را به نام بشاگرد با قیمتی بالا عرضه می کنند که این نشان از بازار فروش مناسب این محصول ارگانیک در بازار های داخلی و خارجی دارد.

رئیس جهاد کشاورزی بشاگرد ضمن دعوت از سرمایه گزاران جهت تمرکز در این بخش ،گفت: این سازمان در جهت حمایت و توسعه کشت در این منطقه با دادن تسهیلات، مشاوره های فنی، اعطای وام و معرفی به بازار های فروش سعی در بهبود وضعیت کشاورزان و سوق دادن مردم به سمت احیاء مزارع دارد.

احمدی خاطر نشان کرد: بیش از 5000 خانواده بشاگردی با وجود داشتن ظرفیت های بکر درآمدی تحت پوشش نهاد های حمایتی هستند که زیبنده مردم این منطقه نیست و امید واریم با تعامل بیشتر بین سازمان و کشاورزان بتوانیم آمار بیکاری را کاهش و خودکفایی را افزایش دهیم.

انتهای پیام/ح

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۱۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی بوشهر از برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی تولید ۴۰ هزار تن محصول گندم از اراضی کشاورزی استان شده است. - اخبار استانها -

کبری توکلی در گفتگویی با خبرنگار تسنیم در بوشهر با اشاره به خسارت به مزارع گندم به سبب تداوم خشکسالی و کاهش بارش باران اظهار داشت: به علت خشکسالی و عدم بارندگی در فصل کشت همه سطوح بیمه شده گندم دیم به میزان 140 هزار هکتار خسارت دیده است.

وی خسارات به سطوح گندم آبی را مورد اشاره قرار داده و بیان کرد: از 18 هزار هکتار مزارع گندم آبی استان بوشهر به سبب کاهش بارش باران در فصل کشت حدود 4 هزار هکتار آن خسارت دیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر پرداخت غرامت خسارت به مزارع گندم را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: بر اساس مناطق کشت شده و ظرفیت تولید و نوع طرح بیمه‌ای غرامت خسارت از یک تا 3 میلیون تومان در هر هکتار مزارع گندم به کشاورزان پرداخت می‌شود.

توکلی از برداشت 15 هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: این میزان گندم تحویل مراکز خرید شده که شامل گندم معمولی و بذر گندم است.

وی با بیان اینکه برداشت گندم تا خرداد ماه ادامه دارد تصریح کرد: پیش‌بینی تولید 40 هزار تن محصول گندم از مزارع استان بوشهر شده که نسبت به تولید 125 هزار تنی سال قبل کاهش بیش از 70 درصد کاهش دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از خرید گندم توسط 14 مرکز خرید اداره غله و خدمات بازرگانی و مرکز خرید با مشارکت سازمان تعاون روستایی استان بوشهر خبر داد.

انتهای پیام/190/.

دیگر خبرها

  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران