Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير راه و شهرسازي با اين ادعا که طرح مسکن مهر قيمت زمين در کشور را 760 درصد و قيمت مسکن را 500 درصد افزايش داد خبرنگاران را مورد انتقاد قرار داد و گفت: قيمت زمين از سال 92 تا 95 صفر درصد رشد داشت. به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، عباس آخوندي در هفدهمين همايش سياست هاي توسعه اي مسکن پس از چند ماه بار ديگر طرح مسکن مهر را به باد انتقاد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وي با اين ادعا که اين طرح عامل گراني 760 درصدي قيمت زمين و 500 درصدي قيمت مسکن شد، افزايش قيمت زمين در دوره مديرت خود را طي سال هاي 92 تا 95 صفر اعلام کرد. وي البته هيچ اشاره به روند تغييرات قيمتي مسکن طي ماه هاي سپري شده از سال 96 نکرد. وزير راه و شهرسازي در حالي نوک پيکان انتقادات را پس از يک دوره سکوت به سمت مسکن مهر نشانه رفته است که مسئولان و مديران سابق اين طرح مدت هاست در برابر اين رويه سکوت پيشه کرده اند.
وزير راه و شهرسازي با بيان اين که فرآيند و روند مهاجرت به شدت کُند شده است، اظهار کرد: در حوزه جمعيت شهري به يک تعادل نسبي رسيده ايم. اگر اين را قبول کنيم تمام سيساتگذاري ها را قبول کرده ايم.
وي با بيان اين که اين يک بحث خيلي مهم است، تصريح کرد: در اوج زماني که شهرفروشي در اوج بود و از سال 9 تا 91 بالغ بر 760 هزار پروانه ساختماني صادر شده، جمعيت تهران از 90 تا 95 کلا 400 هزار نفر افزايش يافته است.
وزير راه و شهرسازي بيان کرد: اين رشد جمعيت مراحل نهايي خود را طي مي کند و همين الان جمعيت پذيري تهران بدون آن که واحد جديد ساخته شود، حدود 10.5 ميليون نفر است.
وزير راه و شهراسزي با طرح اين سئوال که آيا مي توانيم سياست هاي موجود را ادامه دهيم، گفت: به دليل تخولات ساختاري مجبوريم در سياست ها را تغيير دهيم، با توجه به اختلافات سياسي کشتي سياسي با هم داشته باشيم.
آخوندي تاکيد کرد: اين آمار براي هر نوع برنامه ريزي بسيار مهم است. کاهش رشد جمعيت نشان مي دهد ما ديگر داراي رشد جمعيت با تصورات دهه 60 و 70 نيستيم.
وي با بيان اين که در 5 سال اخير تحول جمعيتي در استان قم 125 هزار نفر به جمعيت اين شهر اضافه شده است، اظهار کرد: اين مسئله نشان مي دهد که روند افزايش جمعيت کاهشي بوده و البته به اين مفهوم نيست که تقاضا براي مسکن رو به صفر رفته است.
وزير راه و شهرسازي با يادآوري اين که زماني توليد انبوه مسکن براي خودش بازار داشت، افزود: اگر بخواهيم اين کار را دوباره تکرار کنيم داشتن بازار براي آن غيرممکن است.
آخوندي با بيان اين که بازار را به زور نمي توانيم ايجاد کنيم، افزود: تصورات ما مربوط به دهه 60 و 70 است و هنوز فکر مي کنيم بايد به سمت اتفاقات کمي خيلي بزرگ برويم.
وي ادامه داد: الان مسئله ما کيفيت سکونت، زندگي، اختلافات طبقاتي، بالا شهر و پايين شهر است که اختلاف آن بيش از 5 برابر است، گفت: خبرنگاران به دنبال اين هستند که فيلي هوا شود، اين در حالي است که بستر جامعه تغيير کرده است. اجماع درباره اين تحول بسيار زمانبر است و روي دادن آن در کشور زمان مي برد.
وي با اشاره به خالي از سکنه بودن 500 هزار واحد مسکوني مطابق آمار مرکز آمار، افزود: اين نشان مي دهد اتفاقي در جامعه روي داده و جامعه به آن بي توجه بوده است. در منطقه يک تهران 5 هزار واحد مسکوني نوساز آماده عرضه بدون مشتري وجود دارد.
وي با اشاره به اين که ببيشترين ساخت و ساز در منطقه 22 روي داده است، اما در عين حال نرخ معاملات کمترين در بين مناطق 22 گانه بوده است، اظهار کرد: سياستگذاري غلط سياست گذار به بازار کشور را گرفتار کرده و بايد حرف درست و دقيقي بزنيم.
وي با انتقاد از عملکرد دولت قبل به طرح مسکن مهر اشاره کرد و گفتک بيشترين مداخله در تاريخ کشور مربوط به سال هاي 84 تا 92 است که حدود 8 درصد (2 ميليون واحد مسکوني) بوده است. وقتي عرضه به اوج رسيده قائدتا بايد قيمت کاهش يابد، اما قيمت زمين در تهران در سالهاي 84 تا 92 بالغ بر 8.6 برابر (760 درصد) که يک رشد محيرالعقول است.
وزير راه و شهرسازي با بيان اين که قيمت زمين در سال هاي 92 تا 95 بالغ بر 2 صدم درصد يعني تقريبا صفر درصد رشد داشته است، گفت: قيمت مسکن در سال هاي 84 تا 92 شش برابر (500 درصد) شد اما از سال 92 تا 95 قيمت مسکن فقط 1.1 برابر شده است.
آخوندي با اشاره به اين که مي گويند مسکن را وسط بياوريد تا موتور اقتصاد به حرکت درآيد، اظهار کرد: اگر تصور مي کنيد با يک تزريق پول و مداخله بخش مسکن راه بيفتد، همان اتفاقي روي مي دهد که در سال هاي 84 تا 92 روي مي دهد. اين کار باعث گسترش فقر مي شود، مسکن مهر مي خاست به مردم کمک کند، ولي نتيجه اين مداخله افزايش 760 درصد قيمت زمين و 500 درصدي قيمت مسکن بود.
وي با بيان اين که طراحي سياست مسکن بسيار مهم است، گفت: ما مي خواهيم کسي که در وضعيت بد زندگي مي کند، زندگي اش ارتقا يابد. مي خواهيم دوباره شهر را خلق کنيم که در اين بخش سخن خيلي است.
وي در ادامه با اين ادعا که سياست توانمندسازي مردم جواب داده بيان کرد: ميانگين سپرده گذاران در صندوق مسکن يکم بر اساس آخرين آمار به 282 هزار نفر با ميانگين 20 ميليون تومان رسديه است.
وي با بيان اين که همزمان جلوي سوداگراي را گرفته ايم، اظهار کرد: 706 درصد افزايش به 2 درصد رسيده است. اين فهم من از تحولات شهري در ايران است، بايد واحد مسکوني در استطاعت عرضه شود.
وزير راه و شهرسازي اظهار کرد: الان مسئله مهم تغيير رويکرد توليدکننده انبوه مسکن است، کار توليدکننده الان اين نيست که زميني را در بيابان بگيرد و آنرا بسازد. آنها بايد در بافت هاي فرسوده براي مردم خانه بسازد و مجموعه هاي کوچک را احداث کنند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۶۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت

در پی مذاکرات آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی و نگرانی‌ها درباره تورم در آمریکا، قیمت‌های نفت روز دوشنبه کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برگزاری مذاکرات برای برقراری آتش‌بس بین گروه مقاومت فلسطین (حماس) و رژیم صیونیستی در قاهره و درنتیجه فروکش‌کردن نگرانی‌ها درباره ایجاد درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه، همچنین داده‌های مربوط به تورم در آمریکا و احتمال پایین‌نیامدن نرخ بهره بانکی در این کشور سبب شد قیمت‌ نفت روز دوشنبه (دهم اردیبهشت‌) یک‌درصد کاهش یابد.

قیمت  نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز دوشنبه تا ساعت ۶ و ۴۴ دقیقه به وقت گرینویچ با ۹۸ سنت یا ۱.۰۹درصد کاهش به ۸۸ دلار و ۵۲ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) روز دوشنبه با ۸۳ سنت یا ۰.۹۹درصد کاهش، ۸۳ دلار و ۲ سنت در هر بشکه معامله شد.

تونی سیکامور، تحلیلگر بازار در مؤسسه آی‌جی، گفت: افزایش تلاش‌ها برای میانجیگری به‌منظور برقراری آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی، تنش‌های ژئوپلیتیک را کاهش داده و قیمت نفت را در معاملات ساعات اولیه روز دوشنبه پایین آورده است.

بازارها همچنین منتظر نتیجه بررسی سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا هستند که قرار است روز یکم مه (چهارشنبه، یازدهم اردیبهشت‌) اعلام شود.

داده‌های روز جمعه (هفتم اردیبهشت‌) نشان داد تورم آمریکا در ۱۲ ماه منتهی به ماه مارس ۲.۷درصد افزایش یافته است که از رقم هدف‌گذاری‌شده بانک مرکزی آمریکا مبنی بر رشد ۲درصدی تورم بیشتر است. کاهش نرخ تورم احتمال کاهش نرخ بهره را هم افزایش می‌داد؛ عاملی که محرک رشد اقتصادی و تقاضای نفت به‌ شمار می‌رود.

تینا تنگ، تحلیلگر مستقل بازار، گفت: تورم مداوم آمریکا نگرانی‌هایی را درباره تداوم بلندمدت رشد نرخ بهره بانکی ایجاد می‌کند که درنتیجه سبب افزایش ارزش دلار آمریکا و فشار بر قیمت کالاها می‌شود.

افزون بر این، داده‌های رسمی روز شنبه (هشتم اردیبهشت‌) نشان داد که با افزایش چشم‌انداز تقاضای نفت، رشد سود صنعتی چین در ماه مارس کاهش یافت و این تازه‌ترین نشانه مبنی بر کاهش تقاضای داخلی در دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

دیگر خبرها

  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • قیمت مسکن ملی پرند؛ متری ۱۰ میلیون تومان
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها
  • اراضی نهضت ملی مسکن برای ۴۰ هزار متقاضی در شهر پرند هنوز تامین نشده است
  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • ۲۰ درصد جمعیت لرستان ‌مسکن ندارند
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • افزایش بی‌سابقه؛ رشد ۴۲ درصدی اجاره‌بها در فروردین ۱۴۰۳
  • وام ودیعه مسکن در ۱۴۰۳ افزایش می باید؟