Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- وزير آموزش و پرورش با اشاره به ارائه طرح «ايران مهارت» در مدارس کشور گفت: در اين طرح براي دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه، حدود 500 مهارت پيش‌بيني شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، سيدمحمد بطحايي روز سه شنبه در حاشيه مراسم رونمايي از طرح «ايران مهارت» در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ «ايران مهارت»، طرح مشترک آموزش و پرورش و سازمان آموزش فني و حرفه‌اي است و بر اساس آن دانش‌آموزان با مشارکت سازمان آموزش فني و حرفه‌اي و آموزشکده‌هاي غيردولتي پوشش داده شده مي شوند و دانش‌آموزان دوره‌هاي اول و دوم متوسطه حدود 500 نوع مهارت را آموزش مي‌بينند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: مدت آموزش هر مهارت بين 2 تا 20 جلسه خواهد بود و براساس علاقه دانش‌آموزان، امکانات مدارس و مقتضيات منطقه‌اي، آموزش‌هاي لازم ارائه مي‌شود.
وزير آموزش و پرورش گفت: رئيس‌جمهوري در ابتداي سال تحصيلي جديد و نيز رهبر معظم انقلاب اشارات زيادي در خصوص توجه به مهارت‌آموزي دانش‌آموزان داشته اند تا دانش‌آموزان برخي فنون را در مدرسه کسب کنند؛ البته «ايران مهارت»، طرحي نيست که دانش‌آموزان را براي اشتغال آماده کند.
وي با بيان اينکه در طرح ياد شده، تجهيزات مختلفي درنظر گرفته شده است، گفت: اين موضوع در توسعه کارآفريني و ايجاد انگيزه بسيار مؤثر خواهد بود و دانش‌آموزان از محفوظات کتابهاي درسي خارج مي‌کند.
بطحائي خاطرنشان کرد: پيشينه آموزش و پرورش داراي تجربيات خوبي از طرح‌هاي مشابه بوده است اما هرکدام به دلايل مختلف متوقف شده است، البته نمي‌توانيم بگويم «ايران مهارت»، طرح کاد است چرا که در طرح‌کاد دانش‌آموزان هفته‌اي يک روز به کارگاهي رفته و در کنار استادکار ظرافت‌هاي کاري را مي‌آموختند.
وي افزود: در اين طرح جديد قرار است دانش آموزان اول و دوم متوسطه در 20 جلسه يک و نيم ساعته با مهارت‌هاي پايه آشنا شوند اما اين موضوع منجر به اشتغال نمي‌شود.
بطحائي گفت: بخشي از اين موضوع در برنامه‌هاي رسمي ما شروع شده است و جلو مي‌رود، ضمن اينکه هر چقدر زمينه مهارت‌هاي پايه را براي دانش‌آموزان گسترش دهيم، در توسعه کارآفريني مؤثر است و يکي از مهمترين برنامه‌هاي ما در سال تحصيلي فعلي (97-96)، جلب توجه دانش‌آموزان به حوزه کارآفريني و توسعه مهارت‌هاي پايه است.
وي افزود: در اين طرح تجهيزات وسيعي وجود ندارد و فراهم کردن آن کار سختي نيست، ضمن اينکه در اين طرح سازمان آموزش فني و حرفه‌اي مشارکت جدي دارد و اميدواريم در همين سال تعداد زيادي از دانش‌آموزان دوره‌هاي اول و دوم تحت پوشش قرار گيرند.
وزير آموزش و پرورش بيان کرد: نمي‌توانم تعداد دقيقي از آمار پوشش دانش‌آموزان در اين طرح را اعلام کنم اما اميدوارم بخش وسيعي از مدارس اول و دوم متوسطه تحت پوشش قرار گرفته، ضمن اينکه اين طرح خارج از برنامه رسمي مدرسه خواهد بود.
بطحائي تاکيد کرد: هدفگذاري در طرح «ايران مهارت»، آماده کردن دانش‌آموزان براي اشتغال نيست چرا که افراد با 10 تا 12 جلسه توانايي ورود به بازار کار را نخواهند يافت.
وي تصريح کرد: بر اساس سياستگذاري هاي برنامه پنجم توسعه، براي هر دانش‌آموز يک مهارت درنظر گرفته بودند، اما يکي از دلايلي که آن طرح تا به امروز موفقيت خوبي نداشته است اين است که حجم ساعت آن خيلي زياد بود، نياز به امکانات زيادتري داشته و به صورت عمومي به اجرا در نيامد.
وزير آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: طرح «هر دانش‌آموز يک مهارت» برنامه ديگري است تا دانش‌آموزان بعد از فارغ التحصيلي بتوانند يک مهارت را که منجر به شغل مي‌شود به دست آورند، ضمن اينکه منابع هزينه‌اي آن نيز از آموزش و پرورش، سازمان آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و در مواقعي از محل کمک‌هاي اولياي دانش آموزان تامين خواهد شد.
مراسم رونمايي از طرح «ايران مهارت» و کتاب «آموزش حرفه هاي مهارتي کوتاه مدت» در حاشيه همايش طرح آموزش هاي مهارتي کوتاه مدتت ويژه مدارس با حضور سيدمحمد بطحائي، وزير آموزش و پرورش، «محمدامين سازگارنژاد» رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور و «سيد ابوالحسن فيروزآبادي» قائم‌مقام وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي برگزار شد.
فراهنگ **1085 ** 1417 **1055
خبرنگار : سيدمهدي حسيني**انتشار: زينب کارگر
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۷۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال ۱۰۵ هزار معلم جذب آموزش وپرورش می‌شوند

رضا رضایی مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته شهر کرمان با بیان اینکه آموزش و پرورش در دولت سیزدهم مسأله اول کشور و معلم محور اساسی و اصلی نظام تعلیم و تربیت است از رشد ۱۰۰ درصدی کسب رتبه های دو رقمی توسط دانش آموزان کرمانی در کنکور ۱۴۰۲ خبر داد.

وی گفت: بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش آموزش و پرورش استان کرمان در تمام حوزه جز استان های برتر کشور است.

رضایی افزود: با توجه به عملکرد خوب آموزش و پرورش در دولت سیزدهم خوشبختانه مقام معظم رهبری رضایت داشتند.

مدیر کل آموزش وپرورش استان کرمان اجرایی سازی سند تحول بنیادین را مهمترین مطالبه مقام معظم رهبری در چند سال اخیر دانست و افزود: بر اساس این سند آموزش و پرورش به دنبال تربیت انسان تمام ساحتی و در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به توجه ویژه و تاکید مقام معظم رهبری بر فعالیت های پرورشی و تربیتی گفت: خوشبختانه فعالیت های پرورشی و تربیتی در راس برنامه های آموزش و پرورش کشور است هرچند که در زمانی دنبال حذف این معاونت بودند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به فعالیت بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ روحانی در مدارس استان بر اساس تفاهم نامه منعقد شده با حوزه علمیه گفت: استان کرمان در این زمینه بعد از استان قم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

رضایی با اشاره به کسب رتبه اول آموزش و پرورش استان در زمینه اعزام دانش آموزان به اردو های راهیان نور خوزستان از اعزام بیش از ۵ هزار دانش آموز به اردو های راهیان نور در سال تحصیلی جاری خبر داد.

وی با اشاره به ضرورت هدایت دانش آموزان به سمت رشته های فنی و حرفه ای و کار دانش اظهار کرد: برای هدایت بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان دوره متوسطه دوم به سمت رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش در آموزش و پرورش استان برنامه ریزی شده و تأسیس هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش جوار کارخانه ای در دستور کار ماست.

رضایی شرط ورود و استخدام در آموزش و پرورش را قبولی آزمون دانست و افزود: در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۰۵ هزار نفر جذب آموزش و پرورش خواهند شد.

وی گفت: در تاریخ کشور به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی، معلمان نقش و جایگاه ویژه ای در هدایت و راهبری جامعه داشته و در مسایل و موضوعات مختلف مشاوران امین مردم بوده اند.

رضایی بیان کرد: در دوران پس از دفاع مقدس نیز یکی از مراجع اصلی مردم یعنی مرجعی که محل مشورت آنان در تمام مسائل روز جامعه بود، معلمان و فرهنگیان بودند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه معلم نقش کلیدی در نظام اجتماعی دارد، افزود: همه مسوولان و مردم باید تلاش کنند تا از این اسوه های ایثار و فداکاری در جایگاه والای خود تجلیل و تکریم شوند.

رضایی افزود: به همین مناسبت شعار هفته معلم سال جاری "همه ما مدیون تو هستیم، معلم" انتخاب شده و ۴۳ هزار و ۵۱۹ فرهنگی در قالب ۲۹ هزار و ۲۷۰ کلاس درس در ۶ هزار و ۲۰ مدرسه استان کرمان مشغول به فعالیت هستند که قدردان زحمات آنان هستیم.

وی از اجرای طرح رتبه‌ بندی معلمان ویژه ۳۹ هزار فرهنگی در استان کرمان و افزایش ۱۰۰ درصدی حقوق فرهنگیان طی ۲ سال اخیر خبرداد و افزود: پرداخت هزینه های درمان، تسهیلات بدون بازپرداخت برای بیماران سخت درمان از جمله اقدامات آموزش و پروش استان کرمان است.
رضایی گفت: آموزش و پرورش استان کرمان در شاخص های اختصاصی موفق به کسب رتبه اول کشور و در کل شاخص‌ها ها رتبه دوم کشور را به دست آورده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان اظهار کرد: کسب ۶ رتبه تک رقمی کنکور توسط دانش آموزان کرمانی و کسب رتبه ۲۶ کنکور رشته ریاضی یک دانش‌ آموز در منطقه رودبارجنوب یکی از اتفاقاتی است که در طول تاریخ این منطقه بی‌ نظیر بوده و همچنین رشد ۱۰۰ درصدی رتبه زیر ۱۰۰ در کنکور سراسری از دیگر افتخارات این استان است.

 رضایی کسب ۱۲۰ مدال رنگارنگ مسابقات کشوری و ۱۰۷ رتبه برتر کشور توسط معلمان و دانش‌آموزان استثنایی در استان کرمان در سال تحصیلی جاری را از دیگر موفقیت های استان برشمرد و ادامه داد: همچنین طی ۲ سال اخیر در این استان بیش از ۵۰۰ مدرسه نیمه تمام به بهره‌برداری رسیده و ۱۰۳ مدرسه جدید در حال ساخت است.

وی افزود: آموزش و پرورش استان کرمان همچنین سند ۴۰۵ ملک را در سال ۱۴۰۱ و ۳۸۵ ملک را در سال گذشته گرفته و در بخش سرانه فضای ورزشی به رشد ۶۹ درصدی رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • وزیر آموزش و پرورش: ما در آستانه الگو شدن برای جهان هستیم/ ما به قله نزدیک شده ایم
  • مهارت‌آموزی در کنار تحصیل در مدارس ضروری است
  • وزیر آموزش و پرورش: ما در آستانه الگو شدن برای جهان هستیم
  • حدود ۳ هزار نفر جذب آموزش و پرورش البرز می شوند
  • امسال ۱۰۵ هزار معلم جذب آموزش وپرورش می‌شوند
  • تجلیل از دانش آموزان برتر یزدی
  • آغاز جشنواره ملی خلاقیت‌های علمی - پژوهشی لکوکاپ ایران
  • جشنواره «صدای پای خورشید» در همدان
  • اختتامیه نخستین جشنواره همیاران مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی در همدان
  • ۸۰ درصد مدارس استثنایی خراسان رضوی خیرساز هستند