Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاش گفت: این شهرستان، رتبه نخست محصولات گلخانه ای را از نظر کیفیت و کمیت در استان سیستان و بلوچستان دارد و این محصولات را علاوه بر بازار استان، به کشورهای افغانستان، پاکستان، بلاروس، روسیه، ارمنستان، اکراین، کشورهای شمال ایران و حوزه خلیج فارس صادر می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امان الله طوقی در گفت و گو با تفتان ما اظهار کرد: شهرستان خاش تعداد یک هزار و 200 واحد گلخانه ای دارد و لذا رتبه نخست گلخانه را در استان سیستان و بلوچستان دارا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سالانه در سه نوبت افزون بر 15 هزار تن محصول گلخانه ای در شهرستان خاش برداشت می شود، تصریح کرد: بخش بزرگی از آن تولیدات گوجه فرنگی است.

طوقی خاطرنشان کرد: به دلیل استقبال بی نظیر کشاورزان از گلخانه های این شهرستان به دلیل آب و هوا و شرایط اقلیمی مناسب، از چندسال قبل تعدادی واحد گلخانه در منطقه پشتکوه این شهرستان احداث شد که به دلیل صرفه اقتصادی و اشتغالزایی بسیار خوب، جوانان زیادی از این گلخانه ها استقبال کردند.

وی با بیان اینکه مراحل آفتا‌ب‌دهی گلخانه‌های این شهرستان از اواسط تیرماه به مدت تقریباً بیش از 45 تا 60 روز طول می‌کشد، گفت: کار کاشت خیار در نیمه مهرماه و نشاء گوجه فرنگی نیز در مرداد ماه انجام می شود که برداشت محصول خیار و گوجه فرنگی از اواخر آبان ماه آغاز و به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب تا خردادماه سال آینده نیز ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش با بیان اینکه بسیاری از کشت های خارج از محیط گلخانه ای در خاش ارگانیک هستند، افزود: خرمای روتک یک نمونه شاخص و از نوع با کیفیت صادراتی است.

وی خاطرنشان کرد: در روش کشت نشاء علاوه بر اینکه آبیاری گلخانه ای 7 تا 8 نوبت کمتر انجام می شود و آب و هوایی این شهرستان بسیار مناسب است، از اینرو محصول گوجه فرنگی 2 ماه زودتر به بازار عرضه می شود و محصولات گوجه فرنگی تولیدی در گلخانه های این شهرستان علاوه بر مصرف داخل به کشورهای روسیه، اکراین، بلاروس، ارمنستان و دیگر کشورهای شمال ایران صادر می شود.

طوقی بیان کرد: 70 هکتار از اراضی زراعی شهرستان خاش به کشت محصولات گلخانه ای اختصاص یافته است و پیش بینی می شود بیش از 18 هزار تن گوجه فرنگی و خیار از گلخانه های این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شهرستان و استان و حتی کشورهای همسایه پاکستان، افغانستان و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس شود.

وی با بیان اینکه در گلخانه های شهرستان خاش محصولات گوجه فرنگی، خیار، فلفل و غیره تولید و به بازار مصرف داخلی و خارج از کشور عرضه می شود، تصریح کرد: مناسبترین تراکم برای کشت محصول خیار گلخانه ای 2.5 تا 3.5 بوته در هر مترمربع و برای محصول گوجه فرنگی 2 تا 2.5 بوته در هر مترمربع و ارقام کشت شده گوجه فرنگی در شهرستان خاش فالکاتو و دوریگو و ارقام محصول خیار زحل، شاپنی، هلندی و رویال است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش گفت: با کاشت و برداشت محصولات گلخانه ای خیار و گوجه فرنگی در 2 مرحله پاییزه و بهاره انجام می شود و در سال های اخیر تعداد زیادی اصله نهال برای کشت از شهرستان های یزد و اصفهان به این شهرستان منتقل شد که توانست سطح کاشت محصولات گلخانه ای را افزایش دهد.

طوقی خطاب به گلخانه داران، افزود: گلخانه داران باید جهت جلوگیری از خسارات ناشی از سرما و یخبندان به محصولات گلخانه ای، در مصرف سوخت مدیریت داشته باشند و نسبت به بیمه محصولات گلخانه ای خود اقدام کنند.

وی اذعان کرد: هر سالن گلخانه در این شهرستان برای تقریباً 2 نفر و در مجموع برای 2 هزار و 220 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده و به طور متوسط 16 میلیارد ریال در آمد نصیب گلخانه داران می شود.

طوقی اظهار کرد: بیش از یکصد فارغ التحصیل بیکار رشته کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نیز با عقد قرار دادی با معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان نیز نظارت فنی بر مراحل آفتاب‌دهی و دوره‌های آموزشی در زمینه تغذیه محصولات گل‌خانه‌ای را نیز بر عهده دارند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۸۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید

آفتاب‌‌نیوز :

گوجه فرنگی و لیمو دو میوه خاص هستند که برای درمان سرما خوردگی بسیار موثر هستند.

گوجه فرنگی برای سرماخوردگی:

آب گوجه فرنگی نوشیدنی محبوبی است که طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها را برای بدن تأمین می‌کند. آب گوجه فرنگی بسیار مغذی است و سرشار از بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است. به عنوان مثال، نوشیدن فقط 1 لیوان (240 میلی لیتر) آب گوجه فرنگی تقریباً نیاز روزانه شما به ویتامین C را تأمین می‌کند و 22٪ از نیازهای ویتامین A شما را به صورت آلفا و بتاکاروتنوئیدها برآورده می‌کند. آب گوجه فرنگی و سایر محصولات گوجه فرنگی ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.

لیمو برای سرماخوردگی:

لیمو منبع خوبی از ویتامین C است. همانطور که می‌دانید در زمان سرماخوردگی خوردن ویتامین c بسیار مهم است. یک لیمو حدود 31 میلی گرم ویتامین C را تأمین می‌کند، که 51 درصد از میزان مورد نیاز مصرف روزانه مرجع (RDI) است. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین C خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • گوجه فرنگی‌ها «جهان موازی» خود را دارند!
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • نرخ مصوب انواع میوه؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشیده!
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • صادرات بیش از ۵ میلیون دلار کالا از تعاونی‌های شهرستان کاشان
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت