Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سابق دانشگاه شریف گفت: معضل ژن‌های خوب با مهاجرت نخبگان حل نمی‌شود. به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو روستا آزاد رئیس سابق دانشگاه شریف امروز در ویژه برنامه از تهران تا تورنیتو که با موضوع مهاجرت دانشجویان توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر برگزار شد گفت:در یک دوره پنجاه درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه شریف از کشور خارج شده بودند که گستره حضور آن‌ها از امریکا تا بورکینافاسو البته نمی‌دانم فارغ التحصیل دانشگاه شریف در بورکینافاسو مشغول چه کاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: به عنوان کسی که در ساخت سه گانه میراث آلبراتا نظر داده ام به سازندگان این مستند توصیه کرده ام که ورودی‌های یک کلاس ۴۰ نفره را از بدو ورود به دانشگاه تحت نظر قرار دهند و ۱۰ سال بعد ببینند که هر کدام از آن‌ها در کجا مشغول هستند.
روستا آزاد اظهار کرد: مستند میراث آلبرتا ۳ رشد کرده، اما نقصانی که بوده این است که در آن پرده اولیه و ظاهری زندگی دانشجویان ایرانی در خارج از کشور به نمایش درآمده است در هر حال نمی‌توانیم به خاطر تعهد و دوست داشتن کشور از دانشجویانی که مدینه فاضله آن‌ها غرب است بخواهیم به کشور برگردند و به این مدینه فاضله پشت کنند.
رئیس سابق دانشگاه شریف تصریح کرد: کسی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌رود باید آرام آرام با هنجارهای کشورهای غربی آشنا شود و بعد آثار این هنجار‌ها را در جامعه ببیند واقعیت این است که شرایط دانشگاه‌های غرب با جوامع غربی فرق می‌کند، چون آن‌ها محیط پیرامونی دانشگاه را طوری معماری می‌کنند که اثر خوبی بر روی دانشجویان داشته باشد در واقع آن‌ها می‌خواهند دل دانشجویان را به دست بیاورند. به عنوان نمونه من در زمان تحصیلم در کانادا به خاطر یک تخلف رانندگی از طرف پلیس این کشور جریمه شدم، اما نسبت به این جریمه معترض بودم. با این وجود فردای آن روز دو نفر از نیروهای پلیس کانادا به در خانه من مراجعه کردند و گفتند که شما نسبت به جریمه خود ابراز ناراحتی کرده اید بنابراین می‌توانید به دادگاه بروید و اعتراضتان را مطرح کنید که من با مراجعه به دادگاه توانستم این جریمه را به میزان ۵۰ درصد کاهش داده و حتی قرار شد آن را تقسیط کنند که دیگر آن را نپذیرفتم در هر حال رفتار آن‌ها با یک دانشجوی خارجی این گونه است، اما در جامعه رفتار آن‌ها به گونه دیگری است.
وی با اشاره به اینکه جامعه غربی به دست مهاجرین شرقی اداره می‌شود، اما مسئولیت‌ها در لایه‌های خیلی بالا به بومی‌ها واگذار می‌شود، اظهار کرد: به یک همکلاسی هلندی خود در کانادا گفتم شما چرا هلند را ر‌ها کرده و به کانادا آمده اید پاسخ او برایم جالب بود او گفت: ما در اروپا زندگی می‌کنیم، ولی در امریکای شمالی خوب کار می‌کنیم و پول در می‌آوریم در واقع کانادا و امریکا محل زندگی نیست و آدم‌ها در آنجا مجبورند از صبح تا شب کار کنند.
روستا آزاد اظهار کرد: کسانی که به غرب می‌روند و به ظاهر هم موفق هستند موفقیت خود را در بوق و کرنا می‌کنند با این وجود دیگر نکات منفی کشورهای غربی دیده نمی‌شود و این تصور که غرب مدینه فاضله است در ذهن جوانان ما می‌ماند.
رئیس سابق دانشگاه شریف با اشاره به اینکه دنیای غرب دنیای سردی و بی روحی است و پول و مدنیت مادی جلوه خوبی دارد اضافه کرد: غربی‌ها به پوچی، بی محتوایی و سردی رسیده اند و به همین دلیل امروز میل عمیقی به معنویت از جمله دین اسلام و به طور اخص تشیع پیدا کرده اند.
وی با بیان اینکه غربی‌ها برای مقابله با رشد اسلام و به ویژه تشیع، داعش را به وجود آورده اند اظهار کرد: رفتن به غرب گناه نیست و من توصیه می‌کنم که دانشجویان برای دکترا و به ویژه فرصت مطالعاتی شش ماهه و نه ماهه به کشورهای غربی بروند و حتما هم متاهل باشند با این حال توصیه من این است که دانشجویان برای گرفتن لیسانس و کارشناسی ارشد به خارج از کشور نروند.
روستا آزاد با اشاره به اینکه آسیب‌های فرهنگی در کشورهای غربی بالاست تصریح کرد: برخی‌ها می‌گویند ما نیز به مانند ترک‌ها و چینی‌ها که برای تحصیل به خارج می‌روند شیر گاو غرب را بدوشیم واقعیت این است که ما تضاد زیادی با کشورهای غربی داریم، اما چینی‌ها و ترک‌ها این تضاد‌ها را ندارند.
رئیس سابق دانشگاه شریف افزود: کسانی که در غرب مانده اند حتما یک جا از حیث فرهنگی وا داده اند که توانسته اند ماندگار شوند و گرنه مانند شهید چمران دفع می‌شدند.
وی در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان مبنی براینکه فساد اداری، عدم شایسته سالاری و ژن خوب یکی از دلایل مهاجرت دانشجویان و نخبگان کشورمان است اضافه کرد: معتقدم که ناهنجاری‌های موجود در سیستم اداری دافعه ایجاد می‌کند باید بدانیم که بخشی از این ناهنجاری‌ها عمدی است و به خاطر وجود جریان نفوذ است، واقعیت این است که جریان نفوذ تلاش می‌کند که آدم‌ها سر جای خود نباشند و آدم‌های ناشایست در جایگاه‌های مختلف قرار بگیرند.
روستا آزاد گفت: به عینه مشاهده کرده ام که بسیاری از مسئولان به صورت ناشایست و عمدا جایگاه مدیریتی نشسته اند و البته عاملان این روند می‌گویند که نباید نظام آخوندی کارش پیش برود و باید به زمین بخورد؛ البته بخشی از مشکلات موجود نیز به دلیل رابطه بازی‌ها و ژن‌های خوب در کشورمان است به گونه‌ای که مشاهده می‌کنیم شایستگی برخی‌ها برای گرفتن پست‌ها بر همین اساس احراز می‌شود و خیلی‌ها هم به این قضیه آلوده هستند؛ در هر حال معتقدم این مشکلات با مهاجرت حل نمی‌شود.
رئیس سابق دانشگاه شریف با اشاره به اینکه اروپا و امریکا زحمت کشیدند تا به این جایگاه رسیده اند تصریح کرد: ما هم باید بمانیم، بجنگیم و کار کنیم تا وضعیت در کشورمان خوب شود البته نباید فراموش کنیم که پول خوب به معنای زندگی خوب نیست.
وی خاطر نشان کرد: در سال ۶۶ که من برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتم واقعا در کشورمان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا نبود حتی در دانشگاه شریف نیز این دوره‌ها را نداشتیم، اما در دهه ۷۰ و ۸۰ رشته‌های کارشناسی ارشد و دکترا راه اندازی شدند و دهه ۷۰ اوج رشته‌های کارشناسی ارشد و دهه ۸۰ اوج راه اندازی رشته‌های دکترا بود.
روستا آزاد اظهار کرد: زمانی که ریاست دانشگاه شریف برعهده من بود صد نفر عضو هیئت علمی در این دانشگاه جذب شد و ما براساس ارزیابی که از عملکرد این اساتید داشتیم به این نتیجه رسیدیم که اساتیدی که در دانشگاه‌های کشورمان تحصیل کرده بودند عملکرد بهتری نسبت به اساتیدی که در دانشگاه‌های خارج از کشور درس خوانده بودند داشتند. در این ارزیابی شاخصه‌های کیفی همچون تعداد مقالات، کیفیت تدریس و گرفتن ارتباط با صنعت مورد توجه ما بود.
رئیس سابق دانشگاه شریف با تاکید براینکه دانشجوی مقطع دکترا باید توسط مدیریت کشور تامین شود اضافه کرد: در فرانسه قانونی وجود دارد که براساس آن به دانشجویان کمک هزینه اختصاص می‌دهند و البته این قانون نیز وجود دارد که باید ازدواج موقت کنند و برای این کار با مراجعه به شهرداری یک خانه کوچک دانشجویی متاهلی تا زمان تحصیل در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد در هر حال دانشجوی ما باید تامین شود و ازدواج کند، اما ما از این حیث مشکل داریم و اگر این مشکلات حل شوند خیلی خوب است.
وی بیان کرد: معاونت علمی در مقطعی برای رفع مشکلات دانشجویان خیز برداشت، اما کار باقی ماند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۵۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۲ هزار و ۱۵۰ دانش‌آموز برای تکنولوژی‌های آینده

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رقابت علمی کیدکد شریف با حضور 2 هزار و 150 دانش‌آموز، در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، دانش آموزان از سن ۷ تا ۱۷ سال از سراسر ایران با حضور در سومین دوره مسابقات کیدکد شریف، به رقابت برای تکنولوژی‌های آینده پرداختند.

این دوره از مسابقات با حضور 2 هزار و 150 دانش‌آموز در لیگ‌های مختلف از جمله اسکرچ، اپلیکیشن سازی با موبایل، طراحی سایت، پایتون، لیگ جهانی ACM و همچنین لیگ برنامه نویسی بر روی سخت افزار (IOT)، لیگ‌های خلاقیت، ربات‌های رالی، جنگجو، مسیریاب، نوریاب، فوتبالیست و لیگ جهانی WRO برگزار شد که رقابت‌های جذابی را به نمایش گذاشتند، این رویداد یک پلتفرم برای کشف استعداد‌های جوانان در عرصه برنامه‌نویسی نرم افزار و سخت افزار است.

این رویداد در محل دانشگاه صنعتی شریف، و با هدف ایجاد فرهنگ عمومی برنامه‌نویسی و کشف و پرورش استعداد‌های دانش آموزان در زمینه فناوری‌های هایتک برگزار شد. دانش آموزان برتر سهمیه حضور در مسابقات جهانی و بورسیه مرکز نوآوری دانش آموزی لنسر شریف را دریافت خواهند کرد.

نتایج نهایی این دوره از مسابقات در ۲۸ اردیبهشت طی مراسم اختتامیه با حضور مدیران و مسئولان دانش‌آموزی برگزار و به برندگان جوایزی اهدا خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شرف دانشجویان آمریکایی از خادمان حرم‌های شریف بیشتر است
  • ظریف: دانشجویان معترض آمریکایی بر خادمان حرم‌های شریف شرف دارند
  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه صنعتی شریف با دانشگاه‌های عراق
  • فرجام مجاهدی که نامش بر دانشگاه صنعتی نشست
  • رقابت ۲ هزار و ۱۵۰ دانش‌آموز برای تکنولوژی‌های آینده
  • تصاویر پربازدید از شمایل جدید دانشگاه شریف
  • تصاویر پربازدید از شمایل جدید دانشگاه شریف + عکس
  • واکنش سردار شریف به برخورد حاکمان آمریکا با دانشجویان معترض
  • از پرداخت بیش از ۴ هزار وام متاهلی به دانشجویان پزشکی تا تاکید بر استفاده دانشگاه‌ها از سند دانشگاه اسلامی
  • دانشگاه آزاد اسلامی نخبگان منطقه را در مسئله تقریب مذاهب جمع کند