Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - حسن هدايت ـ کارگردان ـ با انتقاد از روند سريال‌سازي در تلويزيون در سال‌هاي اخير، اغلب اين مجموعه‌ها را بي‌اصالت خواند و گفت: زماني در دهه‌ي 60 سريال‌هاي ماندگاري روي آنتن مي‌رفتند که علاوه بر کارگرداني توانا، وجه پنهاني در موفقيت آن‌ها وجود داشت که همان نظارت و مديريت خوب بود و باعث شد هنوز هم که هنوز است بعد از چندين سال احساس کنيم اين سريال‌ها تماشايي هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارگردان سريال «کارآگاه علوي» در گفت‌وگو با ايسنا تاکيد کرد: در سريال‌هاي حال حاضر بجز فيلم‌نامه‌هاي ضعيف و پر از مميزي، فقط مي‌خواهند چيزي ساخته شود و به دنبال کاسبي کردن هستند، نه اينکه اصالت داشته باشند.
هدايت به لزوم بحث نظارت بر کارهاي تلويزيوني اشاره کرد و گفت: نکته‌اي که در تلويزيون وجود دارد و فوق‌العاده هم مهم است، اين است که ساخت سريال خوب يا ضعيف يا فيلمي که ماندگاري ندارد، به خاطر عدم نظارت کيفي است. همه فيلم‌ها و سريال‌ها ناظر کيفي دارند که از فيلترهاي مختلفي مي‌گذرد، اما بي‌توجهي در اين مساله بيداد مي‌کند. آن‌ها صرفا مي‌خواهند چيزي ساخته شود.
هدايت تاکيد کرد: ميلياردها تومان صرف توليد فيلم‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني مي‌شود به همين دليل هم اگر تهيه‌کننده‌اي بد کار کند بايد يقه او را بگيرند که پول بيت‌المال را حرام مي‌کند. مشکل اين است که نظارت کيفي وجود ندارد. يک ضرب‌المثل روسي مي‌گويد کسي که صلاحيت دارد کار مي‌کند و کسي که صلاحيت ندارد درس مي‌دهد. کار نظارت ما هم همين است. نظارت را کساني انجام مي‌دهند که کار بلد نيستند.
حسن هدايت سپس ادامه داد: مديريت ما به لحاظ فرهنگي ضعيف است و مديراني که مي‌آيند بيشتر بروکرات هستند که دوست دارند بدون توجه به کيفيت و ماندگاري کار، کارهاي اداري را انجام دهند.
او تصريح کرد: در هر اثر ماندگار تلويزيوني، مديريت دلسوز و نظارت خوب سر کار بوده که باعث شده کارهايي استاندارد خلق شود و هر جا مديريت تصعيف شده و نظارت بدي وجود داشته کارهاي بدي ساخته شده‌ است. اين مشکل فقط در حوزه‌ي فرهنگ نيست بلکه در حوزه‌ي کتاب و نشر نيز وجود دارد و همه مشکلات به اين برمي‌گردد که مديريت درست و نظارت، گنج است. به همين دليل است که در آمريکا به عنوان يک کشور صنعتي، بالاترين حقوق را نه بازيگران و نه ورزشکاران مي‌گيرند بلکه مديران مي‌گيرند که مي‌توانند ثروت يک موسسه را چند برابر کنند.

حسن هدايت در ادامه گفت‌وگوي خود با اشاره به اينکه يکي از مشکلات بنيادي در کشور ما نبود تعريفي از فرهنگ است، گفت: متأسفانه هيچ تعريفي از فرهنگ در اين سال‌ها در کشور ما صورت نگرفته، تنها متدهاي شرعي است که آن هم به تناسب اختلاف سليقه مجتهدان برمي‌گردد. کشور ما به شدت سياست‌زده شده است و خيلي از مسائل سياسي و جناح‌ها و مسائل خارجي تعيين‌کننده مسائل فرهنگي هستند و در رسانه‌اي مثل تلويزيون که فراگير است هيچ نوع از حدود، خط قرمزها و مميزي‌هايمان مشخص نيست و مرتب در حال تغيير است، طبيعي است مديراني که مي‌آيند تفسير خودشان را دارند. ايراد کار تلويزيون جدا از اينکه تعريفي از عنواني به اسم سرگرمي دارد و غير از آنکه آن را دانشگاه بدانيم، اين است که به فيلمنامه‌ها بهاي لازم داده نمي‌شود. در حالي که فيلمنامه چهارچوب تلويزيون است. در حالي که آنقدر که به هنرپيشه اهميت مي‌دهند به فيلمنامه اهميت نمي‌دهند.
وي ادامه داد: بارها ديده شده است که هزينه سنگين صرف بازيگران گران شده در حالي که سريال هيچ اصالتي ندارد و قصه محکمي در آن وجود نداشته است. وقتي فيلمنامه‌ها ضعيف باشند و مهم‌تر از آن ساختارها ضعيف باشند و آثاري که ساخته مي‌شود ناظر کيفي نداشته باشد وضعيت اين گونه خواهد بود. ناظر کيفي نبايد ناظر مميزي باشد بلکه بايد به کيفيت کار نظاره‌گر باشد. به نوعي که استاندارد ذهني و فکري‌اش از کارگردان هم بالاتر باشد که اگر کيفيت کار پايين آمد يقه کارگردان را بگيرند.
وي با انتقاد از نابرابري که ميان سازندگان آثار تلويزيوني وجود دارد و اينکه سريال‌ها به برخي افراد خاص سپرده مي‌شوند، اظهار کرد:‌ متأسفانه با اين شرايط سازندگان در حد وظيفه آثار را مي‌سازند و هيچ ذوق و شوقي براي ساخت سريال‌ها وجود ندارد؛ البته برخي مديران به دنبال پيشرفت هستند اما ضعف برخي کارها هم به خود سازندگان برمي‌گردد. گه‌گداري يک برنامه استانداردهاي جذب مخاطب را دارد و برنامه‌اي با همان شرايط ندارد و اين مشخص است که برنامه‌ها زير نظر يک سيستم اداره نمي‌شوند و به اشخاص برمي‌گردند. برخي از مديران و سازندگان دلسوز هستند و استانداردها را خوب رعايت مي‌کنند اما برخي ديگر در حد گذران عمر براي تلويزيون سريال مي‌سازند در حالي که نه تخصص آن را دارند و نه علاقه.
هدايت با اعتقاد بر اينکه مديريت فرهنگي در همه جاي دنيا جزو سخت‌ترين و مهمترين مديريت‌هاست، مطرح کرد: در امور فرهنگي به دليل تشتت فرهنگي و تعاريف نادرست از فرهنگ با مشکل بزرگي مواجهيم. در حال حاضر استانداردهايي که در سينما هست يک دهم آن در تلويزيون نيست و محتواي سوژه‌ها کاملا متفاوت است. يکسري مسائل در سينما خيلي راحت‌تر مطرح مي‌شود اما در تلويزيون ممنوع است. در حالي که تلويزيون بايد جلوتر از سينما باشد. شبکه‌هاي اجتماعي نيز در حال حاضر به خوبي توانسته‌اند مخاطبان را تحريک کنند و به سمت مواردي واقعي‌تر بکشانند و چيزهايي که در تلويزيون سانسور مي‌شود يا تلويزيون بسته‌تر آن را نشان مي‌دهد.
اين کارگردان درباره عملکرد صداوسيما در ساخت آثار تلويزيوني از جمله سريال اظهار کرد: متأسفانه صداوسيما به جاي اينکه مقابله اصولي براي اين قضيه کند که در آثار خود به دنبال استاندارد جهاني باشد و کار جذابي را به مخاطبان ارائه دهد به انفعال افتاده است. يعني هر چيزي را سريع مي‌سازد و پخش مي‌کند؛ از کمدي گرفته تا شو. صداوسيما مي‌خواهد مخاطب از دست رفته را برگرداند و به تقليد روي مي‌آورد در حالي که نمي‌داند اصل اين برنامه‌هاي تقليدي در شبکه‌هاي ماهواره‌اي است که مخاطب را جذب مي‌کند. اين انفعال براي صداوسيما خيلي بد است.
وي گفت:‌ در صداوسيما مي‌شود کارهاي جذاب ساخت و تحقق اين امر مستلزم آن است که کار گروه جدي در سازمان درست شود و بدون شتابزدگي همه چيز را آناليز کنند و پيشنهاداتشان را ارائه بدهند.
اين کارگردان با اشاره به موفقيت شبکه‌اي مانند الجزيره در دنيا يادآور شد: شبکه الجزيره يکي از شبکه‌هاي موفق دنياست. اين شبکه يک سال قبل از حمله آمريکا به عراق تأسيس شد و تلويزيون جواني است که اول از جزء شروع کرد منتها اصولي جلو رفت و واقعا توانست نه تنها از نظر استاندارد جهاني معتبر شود بلکه تعداد شبکه‌هايش را هم متنوع کرد. به نوعي که 10 کانال خبري دارد. به همين منظور نه تنها جايش را در منطقه بلکه در دنيا پيدا کرد. در حالي که ما کمتر از قطر نيستيم ولي متأسفانه سريال‌ها و کارهايمان تقليد از ترکيه است و به جاي برطرف کردن کار خودمان در تلويزيون به خودمان جايزه هم مي‌دهيم. صداوسيما جدا از کمبود بودجه‌اي که دارد بحران اصلي‌اش برنامه‌سازي است. چرا که بودجه تأمين مي‌شود و قابل گذشت است اما برنامه‌سازي قابل گذشت نيست و هنوز قدم جدي در محتواي برنامه‌هاي صداوسيما شکل نگرفته است.
وي با اشاره به نقش مهم تهيه‌کنندگان در خروجي يک اثر تلويزيوني به ويژه سريال اظهار کرد: تهيه‌کنندگان خوب کم نيستند. مشکل تلويزيون اين است که با افراد خاصي کار مي‌کند. اگر تلويزيون از تهيه‌کنندگان جدي که کارهايشان مشخص است دعوت کند حتي از تهيه‌کنندگان سينما خروجي آثار تلويزيوني موفق‌تر خواهد بود. متاسفانه تهيه‌کنندگاني را سراغ داريم که بالاي 10 سريال ساخته‌اند که يکي از يکي ضعيف‌تر است اما باز هم ادامه مي‌دهند و متأسفانه مشخص نيست که با چه معيار و استانداردي اين کار را مي‌کنند.
او با بيان اينکه پروژه‌هاي الف ويژه فقط در اختيار افراد خاصي است،‌ مطرح کرد: اين مشکلات به مديريت تلويزيون برمي‌گردد و مديريت تلويزيون مديريت دخترخاله پسرخاله شده نه مديريت اصولي در حالي که بحث بروکراتيک است نه ايدئولوژيک.
حسين هدايت در پايان درباره ساخت سريالش که مدتي است متوقف شده است، توضيح داد: متأسفانه بودجه‌اي که براي اين سريال اختصاص پيدا کرده بود به دليل مديريت نادرست هدر رفت و در حال حاضر اين سريال چند ماهي است که تعطيل شده است.
او گفت:‌ اين سريال براي مرکز استان لرستان ساخته مي‌شود که يک کار اجتماعي است و در آن تلاش کرده‌ام قدرت و زيبايي استان لرستان را به تصوير بکشم. استاد عزت‌الله انتظامي که خدا حفظشان کند اصطلاح جالب «نره‌خر پارتي» را در فيلم‌هايي که مردانه بود داشت و اين را هميشه به ياد داشتم. در اين سريال نيز بيشترين شخصيت‌ها و تأثيرگذارترين کاراکترهايش خانم‌ها هستند و بالاخره داستاني پيدا شد که محور اصلي در آن خانم‌ها باشند.
وي درباره ادامه ساخت اين مجموعه و اينکه آيا به نتيجه رسيده است، اظهار کرد: مديريت امور استان‌ها اين حسن نيت را دارد که ادامه کار به راه بيفتد و قرار است بودجه‌اي را به اين مجموعه تخصيص بدهند.
هدايت در پايان گفت:‌ شبکه‌اي که قرار است اين سريال را پخش کند هنوز مشخص نشده است و سريال قرار است در اختيار معاونت امور استان‌ها باشد و از يکي از شبکه‌هاي سراسري به روي آنتن برود.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۶۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستمزد نجومی سعید آقاخانی واقعیت دارد؟

مهدی فرجی به شایعاتی درباره بودجه سریال «نون‌‌خ»، ادامه این مجموعه تلویزیونی و شروعِ «کندو» احمدرضا درویش توضیحاتی ارائه داد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایش‌خانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیه‌کنندگان این‌طور گفته که هر قسمت 2 میلیارد تومان آب می‌خورد.

او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین 2 و 2.5 میلیارد تومان می‌داند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریال‌ها حتی با برآورد اولیه یک یا 1.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعه‌ها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه می‌رسند و در ادامه به ارقام 2 تا 2.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت می‌رسند.

حتی یکی از تهیه‌کنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال 1402 دقیقه‌ای 30 میلیون تومان برداشت. این گمانه‌زنی‌ها به سمتِ‌سریال‌های زیرخاکی و نون‌خ آمد. حتی برخی این‌طور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشی‌ای خاص را به جان خریده است.

مهدی فرجی در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجه‌های دیگر سریال‌های معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریال‌هایش این کار را ساختیم.

آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»

وی افزود: می‌گویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نون‌خ» اول هم می‌گفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد می‌گیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم می‌گویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت می‌کند. او برای «نون‌خ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایش‌خانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقه‌مند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را می‌بینند.

فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نون‌خ‌5» پایان مجموعه‌های «نون‌خ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت:‌ نمی‌دانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیت‌های داستانی برای «نون‌خ6» پیدا می‌شود.

فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریال‌های دنباله‌دار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریال‌هایی که چند فصله‌اند و به صورت سری ساخته می‌شوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد می‌کند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریال‌ها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب می‌تواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.

او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجی‌های تلویزیون را باور دارد که 70 درصدِ مردم تلویزیون می‌بینند، افزود: من گاهی احساس می‌کنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقام‌اند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر می‌کند. در ارتباطاتی که با مردم داریم می‌بینیم مخاطبان ما را به واسطه «نون‌خ» می‌شناسند و چقدر این سریال را دنبال کرده‌اند؛ به این باور می‌رسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریال‌هایش هستند.

فرجی که گفته می‌شود قرار است یک سریال در نمایش‌خانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال می‌کند که به جایی برسد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بی‌توجهی به امر نماز است
  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
  • رخنه به قلب دشمن
  • دستمزد نجومی سعید آقاخانی ؛ شایعه یا واقعیت
  • واکنش تهیه کننده نون خ به دستمزد نجومی سعید آقاخانی
  • چرا پخش یک سریال از تلویزیون با بازی پژمان جمشیدی متوقف شد؟
  • دستمزد نجومی سعید آقاخانی واقعیت دارد؟
  • نرخ سرسام‌آور سریال‌سازی تلویزیون فاش شد
  • بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون