Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > تئاتر - علی پویان، کارگردان «گالیله» اجرای این اثر را تمام کردن کار ناتمامی می‌داند که حمید سمندریان دوست داشت انجامش دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، میان شاگردان و علاقه‌مندان زنده‌یاد حمید سمندریان، کسی نیست که از علاقه او به اجرای «گالیله» اثر جاودان برتولت برشت بی‌اطلاع باشد. نمونه‌اش آن‌چه رضا کیانیان در مراسم تشییع استاد گفت: «گفته می‌شود اگر کسی خواسته‌ای داشته باشد و بمیرد و به آن نرسد، دستش از گور بیرون می‌ماند، دست حمید سمندریان بیرون است و من امروز به او می‌گویم حمید دستت را بیرون نگذار! چرا که «گالیله» را همه اجرا خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

یکی از آن «همه» که شاگرد مستقیم حمید سمندریان هم بوده، علی پویان است. پویان این روزها «گالیله» را با بازی امیریل ارجمند، ژاکلین آواره، فاطمه امینی، بنیامین بخشی‌زاده، اسفندیار بنوال، شبیر پرستار، صادق توکلی، سعید داوودی، بهروز سروعلیشاهی، حمیدرضا سنگیان، شاهین علایی‌نژاد، بابک قادری، شاپور کلهر و امیر مولوی در سالن استاد ناظرزاده کرمانیِ تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برده است.

سمندریان پس از عبور از سال‌ها انتظار برای اجرای «گالیله»، در سال 1390 درباره دلیل اجرا نشدن این اثر گفته بود: « بعد از تمام مشکلاتی که برای اجرا به وجود آمد، امروز خودم با «گالیله» مسئله دارم. نخستین برخورد من با آن، جنبه علمی-دانشی این شخصیت بود اما برتولت برشت به دلیل عقبه سیاسی چپ‌گرایانه‌اش باری سیاسی به این شخصیت بخشید... من می‌خواهم بازسازی‌ای از این نمایشنامه ارائه کنم که طبیعت و اصالت علمی-تاریخی «گالیله» در آن برجسته باشد. بدون چسباندن مسائل سیاسی متفرقه به اطراف آن.»

علی پویان در این مورد گفت: «در «گالیله» بُعدِ سیاسی قضیه بسیار مهم است. بحث علمی هم مطرح است اما زمینه‌ای است برای ابرازِ نظراتِ سیاسی. شیوه اجرایی من، اپیک است و من «گالیله» را برای امروز اجرا می‌کنم نه برای دهه سی یا چهل میلادی.»

او با اشاره به این که دقیقا از همان منظری به «گالیله» نگاه کرده است که حمید سمندریان نگاه می‌کرد، توضیح داد: «سال 58 که حمید سمندریان مشغول تمرین «گالیله» با حضور هنرمندانی مثل محمدعلی کشاورز، جمیله شیخی، احمد آقالو، گلچهره سجادیه، حمید لبخنده و من بود، دقیقا از همین منظر که ما امروز به این متن نگاه کردیم، نگاه می‌کرد. همه گروه تا پیش از اجرای اول استرس و دغدغه داشتند که نکند نشود ولی اولین اجرای‌مان به ما اثبات کرد که آن‌چه می‌خواستیم اتفاق افتاده است.»

پویان که سال گذشته «دکتر استوکمان» را در تئاترشهر روی صحنه برد، در مورد شیوه اجرایش در «گالیله» توضیح داد: «من بخشی از فلسفه را روی صحنه عینیت داده‌ام و برای رسیدن به آن‌چه اکنون می‌بینید، هشت ماه تمرین کرده‌ایم. حسن باستانی در مقام دراماتورژ نیز، هم خواسته‌های برشت را در نظر گرفت، هم خواسته‌های استاد سمندریان را و هم خواسته‌های مرا. چالاک شدن کار بدون حذف شدن چیزی از آن، برایم بسیار اهمیت داشت. یعنی ضمن حفظ جوهره اثر، کاری کرده‌ایم که مخاطب هم جذب شود. چون مخاطب ایرانی برای دیدن کارهای چند ساعته تربیت نشده است و ما باید از ترفندی برای نگه داشتنش پای کارمان استفاده می‌کردیم. میزانسن‌های ما میلیمتری است و نه کیلومتری. در مدت زمانی که صرف این کار کردم می‌توانستم چهار نمایش روی صحنه ببرم اما دلم می‌خواست کار ناتمامی را که حمید سمندریان دوست داشت انجام دهد، تمام کنم.»

«گالیله» متنی از برتولت برشت با ترجمه حمید سمندریان، کارگردانی علی پویان و دراماتورژی حسن باستانی است که تا دوشنبه 15 آبان هر روز ساعت 18 به مدت زمان یک ساعت و 40 دقیقه روی صحنه خواهد رفت.

عکاسان: مصطفی فرج‌زاده و اختر تاجیک

57242

کلید واژه‌ها : تئاتر - تماشاخانه ایرانشهر -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۷۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد ۷۰۰ میلیونی «گالیله»!/ «آکادمی پرندگان» ۵۰ میلیون فروخت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۷ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ اعلام شد.

نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۳ هزار و ۴۱۵ مخاطب (با احتساب بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۷۸۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۶۰۴ مخاطب توانست به فروشی معادل ۸۴ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان برسد.

نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی‌فر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۱۱۰ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۵۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی ساعت ۱۸ با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۶ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۹۶ مخاطب، فروشی معادل ۲۱۲ میلیون۲۹۶ هزار تومان داشته است.

نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۲۰۵ مخاطب به فروشی معادل ۱۳۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است،‌ با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۵۱۶ مخاطب به فروشی معادل ۵۳ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۱۲ اجرا، ۳۰۲ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۲۷ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشت‌ در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزارتومان به صحنه رفته است، با ۶ اجرا میزبان ۱۲۳ مخاطب بوده و به فروش ۹ میلیون و ۹۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.

در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳به صحنه رفته است؛ چهارمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۱۵۷ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم بها، مهمان و تخفیف‌دار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان فروخته است.

همچنین نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان نیز که اجرای خود را از ۲۲ فروردین‌ ۱۴۰۳ آغاز کرده است؛ با ۱۵ اجرا توانسته است ۴۹۸ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم بها، مهمان و تخفیف‌دار با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، توانسته مبلغ ۲۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بفروشد.

در تالار هنر، نمایش«انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۳ اسفند ۱۴۰۲ با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۶ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۶۰۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۴۴ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان دست پیدا کند.

همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردین‌ ۱۴۰۳در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۱۵ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۷۶۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۵۰ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷ اردیبهشت‌ در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری انجام شد، با ۱ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزارتومان، توانست ۲۴۴ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۱۹ میلیون و ۸۸۸ هزار تومانی برسد.

عکس از رضا معطریان است.

کد خبر 6089737 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • عکس کمتر دیده شده از علی انصاریان و مهرداد میناوند در پشت صحنه برنامه ۹۰
  • حمید درخشان: برای تمدید قرارداد اوسمار عجله نکنید
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • فروش نمایش «گالیله» از مرز ۷۰۰ میلیون گذشت
  • سپاه همواره در صحنه حضور دارد
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • فروش «گالیله» از مرز ۷۰۰ میلیون گذشت
  • درآمد ۷۰۰ میلیونی «گالیله»!/ «آکادمی پرندگان» ۵۰ میلیون فروخت
  • اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه
  • ناکامی هندبالیست های قم از صعود به لیگ دسته اول کشور