Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@19:35:38 GMT

اینجا گنج اشتغال دفن شده است

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۰۰۱۹۰

شهرک صنعتی بیرجند که می‌تواند فرصتی برای اشتغال جوانان باشد اما این روزها حال خوشی ندارند و به‌علت مشکلات متعدد اشتغال جوانان در این شهرک دفن شده است.

به گزارش ایسنا، این روزها که اشتغال مهم‌ترین اولویت و مشکل جامعه کنونی است، صنعت نقش مهمی در برطرف کردن این مشکل دارد و شهرک صنعتی نیز امیدی برای افراد جویای کار است و چرخیدن چرخ صنعت باعث خوشحالی بسیاری از مردم و چرخیدن امور مردم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم‌اکنون انگار صنعت آنطور که باید دِین خود را به اشتغال جوانان اَدا نکرده و از شهرک صنعتی تنها نامی برجا مانده، به طوری که وقتی وارد شهرک صنعتی بیرجند می‌شوی انگار همه واحدهای صنعتی به خوابی عمیق فرو رفته‌اند و تنها شمار اندکی از این واحدها لنگ لنگان مشغول فعالیت هستند و برخی دیگر از این واحدها امروز و فردا عمرشان به سر می‌آید و برخی دیگر نیز که تعدادشان بسیار کم است آرام آرام به فعالیت ادامه می‌دهند.

آری اینجا گنج اشتغال استان دفن شده و کسی سراغی از این گنج نهفته در دل این شهرک نمی‌گیرد، گنجی که شمار فراوانی از جوانان تحصیل کرده و مردم بیکاری می‌توانند از آن سهمی برای خود بردارند و چرخ روزگارشان بچرخد.

اینجا دیگر نبض اشتغال نمی‌تپد و کارخانه‌ای که برای تولید ساخته شده به انبار نمایندگی محصولات غذایی تبدیل شده و زمانی که حال و احوال صنعت و اشتغال را جویا می‌شوی با دلایل مختلف از قبیل عدم حمایت مناسب مسئولان، نقدینگی، مالیات، بیمه و مشکلاتی که تنها با همت مسئولان برطرف می‌شود مواجه می‌شویم اما اکنون به‌علت بی‌مهری مسئولان مشکلات یکی پس از دیگری واحدهای صنعتی را از پای در می‌آورد و اینها بهانه‌ای شد تا پای صحبت چند نفر از صنعتگران شهرک صنعتی بیرجند بنشینیم که در ادامه گزارش گوشه‌ای از درد دل‌های صنعتگران را می‌خوانیم.

نقدینگی بزرگترین مشکل واحدهای صنعتی استان است

رمضانی یکی از کارخانه‌داران شهرک صنعتی بیرجند به ایسنا گفت: هم‌اکنون حدود 50 درصد کارخانه‌ها تعطیل است و بسیاری از کارخانه‌هایی که قبلاً تولید داشته هم‌اکنون به دلایل مختلفی از قبیل مشکل با بانک تعطیل و به بانک واگذار شده و یا برخی از واحدها به انباری برای محصولات غذایی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: نبود حمایت مسئولین یکی از مشکلاتی است که واحدهای صنعتی با آن مواجه هستند و اگر مسئولین حمایت‌های لازم را داشته باشند افراد زیادی علاقمند هستند تا چرخ این کارخانه‌ها را به حرکت درآورند.

این کارخانه‌دار بیرجندی افزود: هم‌اکنون کارخانه‌داران مشکلی در زمینه فروش محصولات ندارند و نقدینگی مشکل بزرگ کارخانه‌داران است.

رمضانی با بیان این‌که هم‌اکنون بسیاری از کارخانه‌ها با پایین‌ترین ظرفیت مشغول فعالیت هستند، افزود: فعالیت یک کارخانه‌ در شهرک صنعتی فعالیت کارخانه‌های وابسته را به دنبال دارد و تعطیلی یک کارخانه تعطیلی سایر واحدهای تولیدی وابسته را نیز به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی کارخانه‌ها بر فعالیت سایر کارخانه‌ها تاثیر دارد، تصریح کرد: زمانی که کارخانه‌ای تعطیل می‌شود اداره مالیات برای جبران مالیات واحدهای تعطیل فشار بیشتری روی واحدهای فعال می‌آورد که در نهایت منجر به تعطیلی این واحدها می‌شود.

سیاست‌های اشتباه شهرک صنعتی را به خرابه تبدیل کرده است

حسینی از دیگر کارخانه‌داران شهرک صنعتی به ایسنا گفت: واحدهای تولیدی شهرک صنعتی به‌علت سیاست‌های اشتباه به خرابه تبدیل شده و بسیاری از واحدهای صنعتی به‌علت نداشتن سرمایه در گردش تعطیل شده‌اند.

وی با اشاره به ای‌نکه طرح بهین‌یاب یکی از طرح‌هایی است که برای توسعه خط تولید کارخانه‌ در نظر گرفته شده است، گفت: این طرح در استان ما آنطور که باید اجرا نمی‌شود.

این کارخانه‌دار شهرک صنعتی بیرجند خاطرنشان کرد: برخی واحدها چند سال است که تعطیل شده اما همچنان دارایی از این واحد مالیات می‌گیرد.

حسینی گفت: نبود خانه صنعت معدن در استان از دیگر مشکلات صنعتگران است و در حال حاضر حمایت‌هایی که انجام می‌شود شامل تمام واحدهای صنعتی نمی‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون من در زمینه تولید سیم‌های مفتولی فعالیت می‌کنم اما چند سال است که به‌علت نداشتن سرمایه‌ در گردش خط تولید کارخانه متوقف شده و باتوجه به وجود بازار فروش باید از تهران و مشهد مفتول خریداری کنم تا بتوانم جوابگوی مشتری باشم.

این کارخانه‌دار شهرک صنعتی بیرجند افزود: هم‌اکنون تسهیلات به همه واحدهایی که توان تولید دارند پرداخت نمی‌شود و از همین‌رو میزان اشتغال‌زایی که باید ایجاد شود پایین و یا برخی از کارخانه‌ها نیز تعطیل است.

حسینی خاطرنشان کرد: مسئولان آنطور باید که واحدهای صنعتی سرکشی نمی‌کنند و بازدیدهایی که انجام می‌شود تنها با حضور مسئولان کشوری انجام می‌شود و این بازدیدها از واحدهایی که هیچگونه مشکلی ندارند است و هیچگاه پای حرف واحدهایی که مشکل دارند نمی‌نشینند.

پس از شنیدن صحبت‌های صنعت‌گران آنچه می‌توان گفت این است که مسئولان احساس مسئولیت کنند و پای صحبت صنعتگران بنشینند و بدون هیچگونه کینه‌ و سوءگیری در راستای حل مشکلات صنعت استان اقدام کنند چراکه بی‌توجهی به شهرک صنعتی و صنعتگران استان به معنی بی‌توجهی به اشتغال استان، حمایت از تولید داخل، جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و مواردی از این قبیل است؛ چراکه شهرک صنعتی به عنوان قلب تپنده صنعت استان اگر از تپیدن بایستد باید برای احیای آن تلاش‌های فراوانی کرد و چه خوب است که به شعار پیشگیری بهتر از درمان است جامه عمل پوشانده شود.

گزارش از «حدیقه سیروسی»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۰۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم جدی برای فعال شدن واحدهای تعطیل/لزوم تامین امنیت شغلی کارگران

به گزارش خبرنگار مهر، آئین تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید لرستان، ظهر امروز چهارشنبه در سالن کنفرانس استانداری لرستان و با حضور مسئولان ارشد این استان برگزار شد.

فرهاد ناصری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در این مراسم با اشاره به جایگاه بالای کار و کارگر در آموزه‌های دینی و همچنین انقلاب اسلامی، اظهار داشت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری هر پیشرفتی که کشور داشته باشد دست کارگر در آن پیداست.

ایجاد بازارچه دائمی برای مشاغل خرد خانگی

وی با اشاره به اینکه امروز حساسیت جنگ اقتصادی بسیار روشن است چرا که نوک پیکان توطئه‌های دشمنان حوزه اقتصاد است، تصریح کرد: جامعه کارگری لرستان ۲۰۴ شهید را تقدیم انقلاب کرده است و جامعه کارگری بعد از دفاع مقدس هم همواره پشت نظام و انقلاب بوده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید اقدامات عملی صورت گیرد تا شاهد توسعه در حوزه اقتصاد و تولید باشیم و در این راستا باید استان‌های زاگرس نشین در حوزه اشتغال و کار مورد توجه جدی قرار گیرند.

ناصری با تاکید بر لزوم تعیین معافیت‌های مالیاتی، نرخ دستمزد و مشوق‌های کارگری در لرستان در راستی افرایش رغبت سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در استان، گفت: در این راستا ایجاد کارگاه‌های زود بازده اقتصادی در استان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: باید بازارچه دائمی برای مشاغل خرد خانگی در مرکز استان و شهرستان‌ها ایجاد شود.

مسائل و مشکلات کارفرمایان استان باید به وزیر کار منتقل شود

ابوطالب شفقت استاندار لرستان نیز در سخنانی با بیان اینکه سهم اشتغال در لرستان پایین است و این در حالیست که این استان، استانی غنی در حوزه‌های مختلف است، اظهار داشت: لرستان در نقطه‌ای استراتژیک قرار دارد اما با وجود توانمندی‌ها، سهم اشتغال کارگری در این استان بسیار پایین است و این نیازمند آسیب شناسی است.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد امنیت شغلی برای کارگران و همچنین فضای کار مناسب برای تولید کنندگان، افزود: حوزه تولید استان نیازمند بازار است و باید به این مسئله توجه ویژه شود.

استاندار لرستان با اشاره به عزم جدی برای فعال شدن واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل لرستان در کارگروه رفع موانع تولید، افزود: تمام تلاش این است که شرکت‌های غیر فعال را فعال کنیم تا زمینه اشتغال کارگران به صورت مجدد فراهم شود.

شفقت با تاکید بر اینکه درخواست من این است که کارفرما با رعایت قوانین و مقررات از سوی دستگاه‌های استان معطل نشود، ادامه داد: مسائل و مشکلات کارفرمایان استان باید به وزیر کار منتقل شود.

وی با تاکید بر اینکه تمام وجود خود را برای خدمت گذاری به مردم لرستان و به خصوص کارگران گذاشته‌ام، ادامه داد: از کارفرمایان عزیز تقاضا می‌کنم که در کنار کار خود، تحقیق و پژوهش را هم در راستای کیفی سازی محصولات تولیدی داشته باشند.

لزوم توجه به مشوق‌های کارگری و کارفرمایی

محمدحسن موسیوند دبیر جامعه کارگری لرستان نیز در این آئین در سخنانی با بیان اینکه کارگران با افراد تحت پوشش آنها بیش از نیمی از جمعیت کشور را شامل می‌شوند و همواره در راستای دفاع از انقلاب نقش بی بدیلی را ایفا کرده‌اند، اظهار داشت: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری، کارگران ستون فقرات تولید هستند و علیرغم مشکلات معیشتی در پایبندی به نظام صبورانه پای کار هستند.

وی با تاکید بر لزوم رفع مشکلات کارگری و حفظ اشتغال موجود، بیان داشت: کارگر و کارفرما در کنار هم نقشی مهمی در رشد و توسعه اقتصاد و تولید دارند.

دبیر جامعه کارگری لرستان با اشاره به لزوم توجه به مشوق‌های کارگری و کارفرمایی، گفت: دولت به مسکن، معیشت و امنیت شغلی توجه کند و همچنین در افزایش حقوق سال جاری کارگران و بازنشستگان بازنگری و تجدید نظر صورت گیرد.

موسیوند با بیان اینکه این روزها صنایع لرستان حال و روز خوبی ندارند و نیاز به حمایت جهادی دارند تا از تعطیلی آنها جلوگیری شود، گفت: ارتباط استاندار با تشکل‌های کارگری، برگزاری جلسه ارائه و بیان مشکلات کارگران با استاندار و … مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 6094392

دیگر خبرها

  • احیای واحدهای راکد دشتستان در دستور کار است
  • اشتغال ۷۰۰ نفر در کارخانه‌های سیمان خراسان جنوبی
  • حمایت از تولید از اولویت دولت سیزدهم است
  • شهرک صنفی بازیافت ضایعات در همدان ایجاد می‌شود
  • واگذاری کارخانه سامان کاشی بروجرد به هیات حمایت از صنایع
  • ببینید | تصاویر هولناک جدید از بقایای آتش‌سوزی در گیلان | اینجا دیگر ویرانه است!
  • راه‌اندازی یک واحد صنعتی در دانشگاه آزاد شاهرود/ اشتغال ۵۰ دانشجو در فاز نخست
  • احداث شهرک‌های مسکونی کارگری در مجاورت مجتمع‌های صنعتی را دنبال می‌کنیم
  • عزم جدی برای فعال شدن واحدهای تعطیل/لزوم تامین امنیت شغلی کارگران
  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی