ممد نبودی ببینی ...
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۰۰۵۲۶
گروه سینما و تلویزیون: بارها گفته شده که تئاتر ما، از ترسیم سیمای قهرمانان ملی غافل بوده است. حالا اما نمایشی روی صحنه رفته که زاویههایی از زندگی شهید محمد جهانآرا، از فرماندهان دوران دفاع مقدس را تصویر کرده است؛ نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» با نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر با بازی رحیم نوروزی و لیلا بلوکات اجرا میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش بولتن نیوز به نقل از جام جم آنلاین، این نمایش، سومین قسمت از سهگانهای است که آقاخانی درباره جنگ مینویسد. لیلا بلوکات از این نمایش و پرداختن به شخصیت شهید جهانآرا میگوید. در طول گفتوگو، گویی صدای حسین فخری، مداح دوستداشتنی جنوبی در خطاب به شهیدجهانآرا پس از آزادی خرمشهر، در جریان بود؛ «ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته ...».
از پیوستنتان به نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» شروع کنیم ...
چند باری قرار شد با ایوب آقاخانی همکاری کنم اما نشد. شش ماه پیش به بازی در این نمایش دعوت شدم و با کمال میل قبول کردم. هر چند وقتی متن به دستم رسید دیدم خیلی متن سختی است.
چه سختیهایی داشت؟ برای شخص شما سخت بود یا در کل متن سختی محسوب میشد؟
هر دو! چون از طرفی متن مبتنی بر مونولوگ است و نه دیالوگ و بنابراین بار بازی چندان روی شخصیتها تقسیم نمیشود و از طرف دیگر اینکه این شخصیت از من دور بود. با این حال پذیرفتم در نمایش حضور داشته باشم و حالا بسیار خوشحالم. البته علاقهام به شخصیت شهید جهانآرا هم در این پذیرش دخیل بود.
اتفاقا میخواستیم به همین جا برسیم؛ در این نمایش به شهید جهانآرا پرداخته شده و این در حالی است که تئاتر ما هم بسیار کم به قهرمانان ملیمان میپردازد و هم اینکه پرداختن به جهانآرا هم بیسابقه بوده است ...
بله، هر چند که این تازگیداشتن نباید منجر به سادهگرفتن ماجرا میشد. پس لازم بود ایوب آقاخانی، داستان را در قالبی جذاب و دراماتیک بنویسد. البته داستان این نمایش بسیار واقعگرا و مبتنی بر تحقیقات یکساله است.
داستان این نامههایی که در طراحی صحنه از آنها استفاده شده چیست؟ به همین تحقیقات مربوط است؟
این را خود تماشاگران هم میپرسند. میپرسند آیا این نامهها واقعی هستند؟ پس از اجرا هم بعضیشان میآیند نامهها را میخوانند. اینها دستخط واقعی محمد جهانآراست.
نکتهای گفتید و ناقص ماند درباره سختی مونولوگها. ماجرا چه بود؟
ما در واقع در طول نمایش، بر کلام تکیه داریم. حتی در زمانی که ما حرف نمیزنیم، تصویر و روایت پخش میشود. پنجاهدرصد از جلب توجه مخاطب به بازی من بهعنوان بازیگر مربوط است تا بتوانم نفوذ کلام داشته باشم تا تماشاگر مجبور شود من را بشنود اما پنجاهدرصد دیگر، به قلم نویسنده مربوط است. خوشبختانه ایوب آقاخانی بسیار خوب توانست این بخش را در نمایشنامه لحاظ کند. او قلمی صریح، روان و سلیس دارد که تماشاگر جذب شود. او از کلمات سخت و ناآشنا استفاده نکرده و به نظر من این وجه از نویسندگیاش از بازیگربودنش نشات میگیرد. طوری من را نوشته است که بازیگران هم با آن راحت ارتباط برقرار کنند و در دهان بازیگر بهخوبی بنشیند. ما حتی یک واو به متن اضافه نکردهایم چون همهچیز سر جای خود قرار داشت و به ناخودآگاه بازیگر نزدیک بود. حتی در دیالوگهای محمد جهانآرا که در نمایش شنیده میشود هم نوعی روان بودن و سادگی وجود دارد.
این سختیها احتمالا تمرین شما را طولانی مدت هم کرده است؟
من پیش از شروعشدن تمرینها در سفر بودم و 10 روز متن را در سفر میخواندم و سعی میکردم در این مدت با شخصیت ارتباط برقرار کنم. پس از اینکه از سفر بازگشتم، تمرینهای بسیار فشردهای را برگزار کردیم. روزی چهار ساعت تمرین مداوم بود. هر کدام از بازیگران باید دو شخصیت را ایفا میکردند. من برای بازیگری بسیار وسواس دارم و اگر قرار است شخصیتی را ایفا کنم، باید تمام ریزهکاریهای شخصیت را بدانم. به همین دلیل تلاش کردم تمام ریزهکاریهای ظاهری صغرا اکبرنژاد؛ همسر محمد جهانآرا را بیابم و احترام و عزت این شخصیت را حفظ کنم. از سویی دیگر باید نقش یک دختر عاشق از سطح پایین جامعه را بازی میکردم که گلایهمند است و نسل الان را فریاد میزند. جوانهای ما گلایهمند هستند و دوست ندارند از جنگ بشنوند. من زبان نسل امروز بودم و غلام، زبان نسلی که جنگیده است. باید این دو وجه را با زبانی به مخاطب القا کنیم که آن را باور کند و پس نزند. حتی ما تماشاگرانی داشتهایم که در دهه70 به دنیا آمده بودند و اصلا آن دوران را نمیشناختند؛ نه از دوران جنگ اطلاع داشتند، نه جهانآرا را میشناسند اما با زبان و قلم ایوب آقاخانی طوری این اتفاق بیان شد که این افراد هم با داستان ما ارتباط برقرار کردند.
نمایشهای دفاع مقدس چند سالی است گویی از تمهیدات یکدیگر استفاده میکنند و همین باعث شده با نمایشهایی مشابه همدیگر مواجه باشیم. در این نمایش هم ما با رئالیسمی آشنا روبهروییم. مخاطب با آن ارتباط برقرار کرده است؟
در یکی از شبهای اجرا، بچهای 10 تا 12 ساله ردیف اول نشسته بود و من بسیار نگران شدم چون این بچه نه فضای آن زمان را میشناسد و نه میتواند این داستان را درک کند. فکر میکردم اصلا نمیتواند این نمایش را تحمل کند اما دیدم در برخی از لحظات، بدون پلک زدن ما را نگاه میکرد، با لحظات گریهآور ما اشک میریخت! برخی از شبها تماشاگر بهقدری با نمایش ما همراه میشود و گریه میکند که روی صحنه نگران حال آنها میشوم. از اینکه تا این اندازه ارتباط برقرار کردهایم بسیار خوشحال هستم. در رابطه با خود نمایش هم بگویم که به نظر من کاملا با فضایی در رابطه با تئاتر دفاع مقدس روبهرو شدهایم. آقاخانی پس از مدتها کار در حوزه نویسندگی، کارگردانی و بازیگری تئاتر، با قلم نواندیش خود درباره جنگ به نسل جدید ما میگوید. این برخورد با هنر دفاعمقدس، درستترین مسیر است. اگر از شعارزدگی فاصله بگیریم و واقعیتها را به تماشاگر نشان دهیم، هر مخاطبی و با هر سن و شیوه زندگی، با کار ارتباط برقرار میکند. ریزهکاریهایی که در این نمایش در نظر گرفته میشود، سبب میشود دوگانگی از بین برود و سطح ملموسی به مخاطب ارائه شود و هر مخاطبی از هر قشری با نمایش ارتباط برقرار کند.
منبع: بولتن نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۰۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سوژه امسال نون خ لب مرز بود | ۲ خط قرمز مهم که در این سریال رعایت شد
به گزارش همشهری آنلاین، نشست خبری سریال «نون خ ۵» با حضور مسعود کریمی خضرا (مدیر گروه طنز سیمافیلم)، مهدی فرجی (تهیهکننده) و سه تن از بازیگران این سریال از جمله صهبا شرافتی، کاظم نوربخش و ماشاالله وروایی صبح امروز سه شنبه ـ ۱۱ اردیبهشت ـ در سازمان صداوسیما برگزار شد.
مهدی فرجی در ابتدای این نشست بیان کرد: همانطور که در نظرسنجیها مشهود بود «نون خ ۵» نسبت به فصل گذشته پرمخاطبتر بود. از رئیس سازمان صداوسیما تشکر میکنم که این اجازه را دادند به خط قرمزها بپردازیم و در کنار لحظات شاد و کمیک نقد هم داشته باشیم. ما در سازمان دو خط قرمز یکی مسائل دینی و قومیت را در عین حال که مراقبت کردیم به آن پرداختیم اینکه اجازه دادند به قصه کولبرها بپردازیم اتفاق خوبی بود.
در ادامه وروایی ـ بازیگر نون خ ـ گفت: شرایط کپرنشینهایی که دیدم برایمان سخت و ناراحتکننده بود. عموم مردم در استانها سریال «نون خ» را دوست داشتند و تاکید داشتند درباره قومیتها باز هم کار شود. همچینین صهبا شرافتی در سخنانی گفت: فصل پنجم برای من چالش برانگیز بود از رانندگی اتوبوس که پایه دو نداشتم اما با کمک دوستان از پس آن برآمدم.
او گفت: «نون خ ۵» فضای متفاوتی داشت، پستی و بلندی داشت، چابهار زیبا رفتیم، سپس به کولبرها در فضای زمستانی رسیدیم و خودم کار را دوست داشتم امیدوارم که توانسته باشم به شخصه لبخندی را به لب بیاورم. مخاطبان درخواست ساخت فصل جدید را از ما دارند.
نوربخش نیز در سخنانی گفت: خداراشکر با تمام سختیهایی که داشتیم به امید اینکه مردم «نون خ ۵» را دوست خواهند داشت سریال را ساختیم و جلو رفتیم. خیلی خوب شروع و خیلی خوب تمام شد. امیدوارم فصل دیگر هم داشته باشد و در خدمت همه باشیم.
«نون خ» چه خطقرمزهایی را رعایت کرد؟کریمی خضرا، مدیر گروه تولیدات طنز سیمافیلم گفت: سوژه امسال «نون خ» همانگونه که آقای فرجی گفت لبِ مرز بود. شاید برای دوستان سوال باشد وقتی درباره نماز قضای یکی از شخصیتها صحبت میشد، برخی نکات چگونه طراحی شد؟ ما دیدیم که قصهها با ظرافت طراحی شد. من در اولین جلسهای که با آقای فرجی صحبت کردم برخی از این نکات مطرح شد. شاید فکر کنید این موارد سفارش سازمان بوده است اما کاملاً دغدغه خود آقایان فرجی و آقاخانی بود.
وی با اشاره مصدومیت عوامل این سریال با شوخی، اضافه کرد: در این سریال گروه جانبازان «نون. خ» را داشتیم و همه شخصیتها به نوعی با مصدومیتهای مختلفی در این فصل روبهرو بودند. کریمی خضرا همچنین گفت: سازمان صدا و سیما در این دوره اراده محکمی در تولیداتش داشت و باید از این اراده استقبال کرد.
فرجی در پاسخ به اینکه نون خ فصل ششم هم خواهد داشت؟ اظهار کرد: درباره فصل ششم الان صحبت کردن زود است. آقای آقاخانی پستی گذاشتند که فصل پنجم ۵ پایان نون خ هست اما به نظرم هنوز صحبت کردن درباره فصل جدید زود است.
او درباره ساخت سینمایی این سریال نیز گفت: درمورد سینمایی کار نه صحبت خاصی شده و نه تصمیمی برای ادامه ساخت این سریال در ورژن سینمایی گرفته شده است.
تهیهکننده «نون خ» درباره آسیب سعید آقاخانی و برخی عوامل سریال حین کار نیز بیان کرد: نزدیک به هفت نفر دست و پایشان شکست و آسیب جدی دیدند آقای آقاخانی هم آسیب دیدگی از ناحیه کمر داشتند و این اتفاق باعث شد ۱۰ روزی تعطیل شویم بعد ایشان برگشتند و البته نقششان هم تغییر کرد.
کد خبر 848372 منبع: ایسنا برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی