Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@02:29:03 GMT

۴ اشتباه در آشپزی که باعث چاقی شما می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۰۰۷۳۹

۴ اشتباه در آشپزی که باعث چاقی شما می‌شود

زمانی که صحبت از تغذیه سالم به میان می‌آید، بر کسی پوشیده نیست که غذای خانگی بهتر از غذا خوردن در رستوران یا سفارش غذا‌های رستورانی است.

سرویس سبک زندگی فردا: تهیه غذا‌ها در خانه و استفاده از غذا‌های خانگی، انتخابی هوشمندانه برای کاهش اندازه دور کمر محسوب می‌شود به شرط آنکه از بروز اشتباهاتی در حین آشپزی ممانعت به عمل آوریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نقل از سلامت نیوز ، آشپزی با روغن زیتون و استفاده از این روغن در پخت غذا‌ها فقط تا زمانی مفید است و ضرری برای بدن ندارد که در مصرف آن صرفه‌جویی شود و بیش از حد استفاده نشود.

نکاتی کلیدی

در نظر بگیرید که اگر سعی کنید از غذای خانگی استفاده کنید قطعاً شکر، چربی و کربوهیدرات کمتری به بدن شما می‌رسد.

از اینکه دستورات تهیه غذا‌ها را برای پیش بردن آن‌ها به سوی غذا‌های سالم‌تر، تغییر دهید، هراس نداشته باشید.

سعی کنید از مزه‌ها بدون چربی لذت ببرید.

زمانی که صحبت از تغذیه سالم به میان می‌آید، بر کسی پوشیده نیست که غذای خانگی بهتر از غذا خوردن در رستوران یا سفارش غذا‌های رستورانی است. در واقع، نتایج مطالعه‌ای منتشر شده در مجله تغذیه سالم عمومی نشان می‌دهد که آشپزی در خانه به افراد کمک می‌کند که نسبت به زمانی که از غذا‌های رستورانی استفاده می‌کنند چربی، کربوهیدرات، و شکر کمتری مصرف کنند.

البته این بدان معنا نیست که در تهیه غذا‌های خانگی نیز هرقدر مایلید پنیر چرب مصرف کنید و هر روز غذای چرب بخورید. یعنی غذا‌های خانگی نیز به اندازه غذا‌های رستورانی ممکن است ناسالم باشند: اگر از مواد اولیه ناسالم استفاده کنید یا روش‌های آشپزی نادرست به کار ببرید یا زیاد بخورید. در این مقاله چهار اشتباه رایج در این زمینه را بررسی می‌کنیم تا جلوی اضافه وزن را بگیریم و به اهدافتان به سوی سالم زیستن دست یابید.

اشتباه در آشپزی ۱: استفاده از روغن زیاد

بسیاری از مردم متوجه این نکته نیستند که با هر آنچه به بدنشان وارد می‌کنند چند کالری مصرف کرده‌اند، زیرا همواره نگاهشان به میزان و اندازه وعده غذایی‌شان است. این نکته خصوصاً در زمان آشپزی صدق می‌کند. ریختن روغن زیاد و بیش از اندازه در غذا کار ساده‌ای است؛ اما مشکل از آنجا آغاز می‌شود که در نظر بگیریم هر قاشق روغن زیتون صد و بیست کالری انرژی دارد که به سرعت ممکن است به اضافه وزن منجر شود.

راهکار: اگر بازهم مایلید که از روغن‌های سالمی مانند زیتون در آشپزی‌تان استفاده کنید، پژوهشگران به خوردن فقط دو قاشق چای‌خوری روغن زیتون در بیشتر وعده‌های غذایی توصیه می‌کنند که معادل هشتاد کالری انرژی در بر خواهد داشت. بهتر است از قاشق‌های اندازه‌گیری استفاده کنید تا این اطمینان حاصل شود که بیش از اندازه روغن نمی‌ریزید.

اشتباه در آشپزی ۲: دریافت طرز تهیه غذا‌ها مستقیم از برنامه‌های تلویزیونی!

دستورات تهیه غذا‌هایی که در برنامه‌های تلویزیونی آموزش داده می‌شود ممکن است خوشمزه به نظر برسد و اصطلاحاً آب دهان انسان را راه بیندازد، اما این احتمال هم وجود دارد که غذا‌هایی بسیار پرکالری باشند و باعث اضافه وزن شوند. در پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد و نتایج آن در مجله اشتها منتشر شد، نشان داد زنانی که برنامه‌های تلویزیونی آموزش آشپزی را دنبال می‌کنند BMI‌ی بیشتری نسبت به افرادی دارند که دستورات طرز تهیه را از منابع چاپی و سایر منابع آنلاین دریافت می‌کنند.

راهکار: از اینکه دستورات تهیه غذا‌ها را تغییر دهید هراس نداشته باشید. مثلاً اگر در طرز تهیه از پاستای معمولی استفاده می‌کند، گندم کامل را جایگزین پاستای معمولی کنید که فیبر بیشتری به بدنتان برسانید یا اگر احساس کردید که می‌توان میزان شکر آن را به نصف کاهش داد یا حتی آن را حذف کنید، این کار را انجام دهید. همچنین توصیه می‌شود که دستورات طرز تهیه را از منابعی بردارید که نویسندگان آن‌ها، آشپز‌هایی باشند که به پخت غذا‌های سالم معروف هستند.

اشتباه در آشپزی ۳: پرهیز از مصرف ادویه‌ها و فلفل‌ها

شما میزان زیادی ادویه‌های مخصوص دارید که معمولاً فراموش می‌کنید که آن‌ها را در وعده‌های غذایی مصرف کنید بنابراین بیشتر آن‌ها فقط به عنوان تزیین در قفسه‌های کابینت باقی می‌مانند، اما موضوع این است که این نوع مواد غذایی مانند پاپریکای دودی، ادویه ایتالیایی، و پودر کاری می‌توانند به اندازه مگاوات مزه را با میزان بسیار اندکی کالری یا حتی بدون کالری، تغییر دهند. علاوه بر این باید در نظر داشت که ادویه‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به شما در پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کنند.

راهکار: شروع به تجربه این ادویه‌ها و مزه دهنده‌ها و ترشی جات در آشپزی‌تان کنید. مثلاً از ادویه پلو استفاده کنید یا در غذا‌ها از ادویه‌های خاصتان استفاده کنید.

اشتباه در آشپزی ۴: ناخنک زدن به غذا در هنگام آشپزی

معمولاً ً. وقتی رسماً کنار سفره می‌نشینیم کالری‌ها را محاسبه می‌کنید، اما کالری‌هایی که در هنگام پخت غذا به بدن وارد می‌کنید چه می‌شود؟ هیچ وقت آن‌ها را محاسبه نمی‌کنید. خوردن میزان اندکی غذا در حد یک لقمه کوچک هم در هنگام آشپزی ممکن است به وزن شما بیفزاید.

راهکار: اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در هنگام آشپزی ناخنک می‌زنید یا از این دسته افراد نیستید توصیه می‌شود که سبزیجاتی مانند فلفل دلمه‌ای یا خیار را خرد کنید و دم دستتان قرار دهید تا چیزی سالم در هنگام آشپزی در دسترس داشته باشید که کالری اندک یا در حد صفر دارد.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۰۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتباه قند خونی درباره دیابت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ قند خون بالا که به عنوان هایپرگلیسمی شناخته می‌شود، یک بیماری بالقوه خطرناک است که معمولا با دیابت مرتبط می‌باشد. اگر برای مدت طولانی سطح قند خون تان بالا باشد، مستعد ابتلا به عفونت چشم، قلب، کلیه‌ها و اعصاب خواهید بود.

ورزش نکردن
ورزش منظم نقش مهمی در مدیریت قند خون دارد. برای افرادی که دیابت یا هر بیماری دیگری دارند، نمی‌توان مزایای ورزش کردن را نادیده گرفت. ورزش به کنترل وزن، کاهش فشار خون، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید LDL مضر، افزایش کلسترول HDL سالم، تقویت عضلات و استخوان ها، کاهش اضطراب و بهبود سلامت عمومی کمک می‌کند. فعالیت بدنی مزایای بیشتری برای افراد مبتلا به دیابت دارد؛ باعث کاهش خون می‌شود؛ سطح گلوکز را افزایش می‌دهد و حساسیت بدن شما را به انسولین نیز افزایش خواهد داد.

نادیده گرفتن چربی‌های خطرناک دور شکم
افرادی که وزن اضافی در اطراف شکم دارند؛ بیشتر در معرض خطر مشکلات ناشی از قند خون هستند. کسی که رژیم غذایی اش حاوی مواد التهاب زاست و چربی اضافی در اطراف اندام‌های مرکزی اش دارد، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ است. اضافه وزن و چاقی از عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند، اما این که چطور بدن شما چربی را ذخیره و وزن را مدیریت می‌کند هم می‌تواند از علائم اولیه خطر باشد.

چک نکردن قند خون
اگر به طور منظم قند خون تان را آزمایش نمی‌کنید، تشخیص این که چه زمانی شرایط وخیم می‌شود دشوار خواهد شد. به طور کلی، افرادی که انسولین مصرف می‌کنند، کسانی که در کنترل سطح گلوکز خون مشکل دارند یا هیپوگلیسمی (قند خون پایین) دارند، باید سطح گلوکز خون شان را به طور منظم کنترل کنند. افراد مسن‌تر مبتلا؛ هنگام مصرف دارو‌های دیابت، بیشتر در معرض خطر هیپوگلیسمی هستند و بررسی سطح گلوکز برای شان واجب‌تر است. علائم هیپوگلیسمی شامل گیجی، سرگیجه، گرسنگی و تعریق است.

فراموش کردن مصرف دارو
استفاده از دارو‌های تجویزی در مدیریت قند خون بسیار مهم است. فراموش کردن این دارو‌ها معمولا اتفاق می‌افتد. خوشبختانه، راه‌های مختلفی برای مدیریت دارو‌هایی مثل قرص به وسیله زنگ هشدار وجود دارد؛ همچنین می‌توانید از نمودار استفاده کنید.
علاوه بر این، اگر تلفن هوشمند یا تبلت دارید، محصولات درمانی نسخه‌ای سیار برای کمک به مدیریت دیابت در دسترس هستند. اگر سطح گلوکز خون تان خیلی پایین است، به طور مثال برنامه به شما می‌گوید که چطور مشکل را برطرف کنید و از شما می‌خواهد که سطح گلوکز خونتان را کمی بعد دوباره چک کنید تا مطمئن شوید که گلوکز خون شما در سطح ایمن قرار دارد.

پیروی نکردن از رژیم مخصوص تان
برای تهیه یک برنامه غذایی با یک متخصص مشورت کنید، بهترین راه برای متعادل نگه داشتن سطح قند خون، تنظیم نسبت درشت مغذی‌ها در هر وعده غذایی است. همه با هم فرق دارند. به طور مثال؛ ظرفیت یک نفر برای سوخت و ساز یک سیب زمینی ممکن است با دیگری متفاوت باشد و باعث افزایش قند شود؛ در حالی که هیچ اثری روی فرد دیگر نداشته باشد.

دیگر خبرها

  • (ویدیو) طرز تهیه نان پیده ترکی، یک نان خوشمزه برای صبحانه
  • خواص گیاه درمانی و مفید شنگ
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • قطع داروهای لاغری مانند اوزمپیک و ویگووی باعث اضافه وزن می‌شود؟
  • آشپزی در بیل؛ ایده ای خلاقانه برای پخت غذا در فضای باز (فیلم)
  • اشتباه قند خونی درباره دیابت
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • گل اول کریستیانو رونالدو به الوحده روی اشتباه دروازه‌بان (النصر 1-0 الوحده)
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • ۱۰ کشور با بهترین غذاها در جهان؛ کدام کشور بهترین کیفیت غذا را دارد؟ (+عکس)