Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@02:49:52 GMT

حق‌آبه‌های مصوب تالاب شادگان روی کاغذ مانده است

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۰۰۸۵۵

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه تمام ارقام مصوب یا تعیین شده برای حق‌آبه تالاب شادگان تنها در حد روی کاغذ است، گفت: تنها راه نجات تالاب شادگان تأمین حق‌آبه آن از رودخانه جراحی است. در غیر این صورت با اقدامات فعلی تنها در حال مرهم گذاشتن بر زخم بزرگ این تالاب هستیم که آن را درمان نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عادل مولا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با انتقاد از عدم تحقق حق‌آبه تالاب شادگان اظهار کرد: وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان، طی مطالعات و بررسی‌هایی که از آورد رودخانه جراحی، وضعیت بارش و تبخیر در منطقه و ... داشتند، حق‌آبه تالاب شادگان را یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب اعلام کردند که این رقم در کارگروه حق‌آبه تالاب‌های استان به تصویب رسید.

وی ادامه داد: از نظر ما رقم مصوب شده برای حق‌آبه تالاب شادگان صحیح است و مشکلی ندارد. اما مسأله اینجا است که این حق‌آبه هیچوقت محقق نمی‌شود. در سال‌های گذشته نیز قراردادهای مختلفی به عنوان حق‌آبه این تالاب اعلام و تعیین می‌شد اما هیچگاه محقق نمی‌شدند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به شوره‌زار شدن بخشی از لب‌شور تالاب شادگان تصریح کرد: اکوسیستم طبیعی تالاب شادگان به گونه‌ای است که در بخش لب‌شور این تالاب، آب شیرینی که از قسمت شمالی تالاب وارد می‌شود، با آب شور ناشی از جزر و مد دریا تلاقی می‌کند و همین تلاقی موجب حفظ اکوسیستم تالاب در این بخش می‌شود.

مولا ادامه داد: این امر از ایجاد شوره‌زار در بخش لب‌شور تالاب شادگان جلوگیری می‌کند اما در سال جاری هیچ آب شیرینی از بخش شیرین تالاب شادگان به سمت بخش لب‌شور نیامد و بنابراین به علت تبخیر بالا و وجود تنها آب شور در این بخش، شاهد ایجاد شوره‌زار بودیم.

وی نبود آب شیرین در بخش لب‌شور تالاب شادگان را مشکل اساسی و یکی از عوامل ایجاد شوره‌زار در این بخش از تالاب دانست و عنوان کرد: تالاب شادگان دارای اکوسیستم خاصی است. متأسفانه در بخش شیرین این تالاب نیز آب شیرین به اندازه کافی وجود ندارد.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به مشکلات بخش لب‌شور تالاب شادگان نظیر کمبود آب بیان کرد: آبی که از زهکش‌های نیشکر وارد تالاب می‌شود، مانند یک چسب زخم کوچک بر زخم بزرگی است که بر پیکره تالاب شادگان قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه تنها راه نجات تالاب شادگان، تأمین حق‌آبه این تالاب از رودخانه جراحی است، بیان کرد: در غیر این صورت ما با ورود آب از زهکش‌های نیشکر به این تالاب و اقداماتی از این دست تنها در حال مرهم گذاشتن بر زخم بزرگ تالاب شادگان هستیم که به هیچ وجه آن را درمان نمی‌کند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: اکوسیستم و ساختار تالاب شادگان به گونه‌ای است که آب مورد نیاز آن از رودخانه جراحی تأمین می‌شود ولی اگر بخواهیم غیر از این کار از شیوه‌هایی نظیر انتقال آب، یا کانال یا زهکش‌های نیشکر، آب را به این تالاب برسانیم، یک کار موقتی و مقطعی کرده‌ایم.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۰۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صد و پنجاه و نهمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد

کاغذ خبر عنوان مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های ایسکانیوز است که در پایان هر روز منتشر می‌شود.

برای دریافت فایل پی‌دی‌اف حاوی لینک مطالب می‌توانید اینجا کلیک کنید.

آزادی زیر دست و پای مأموران بایدن

روایت ۳۰ قاب منتخب رویترز از درگیری پلیس آمریکا با دانشجویان معترض به جنایات رژیم صهیونیستی

«مصلای تهران» یا «شهرآفتاب» داستان یک تلخی بی‌پایان

طرح «نماد» چقدر در کاهش آسیب‌های روانی دانش‌آموزان موفق بوده است؟

کسر مقرری ماه اول دانشجومعلمان قانونی یا غیرقانونی؟

گزارش تجمعات دانشجوهای ایرانی در اعتراض به خشونت در دانشگاه‌های آمریکا

اوسمار ویرا گزینه مناسبی برای هدایت پرسپولیس نیست

غزه مظهر عدم رعایت عدالت بین المللی و تکرار اشتباهات تاریخی

کد خبر: 1228782 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • صد و پنجاه و نهمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • صد و پنجاه و هشتمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • مردی که «کمجان» را زنده کرد/ دیدار با سیروس زارع که زندگی‌اش را وقف نجات یکی از تالاب‌های کشورمان کرده است
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه