Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-06@18:21:27 GMT

ترامپ با برجام چه خواهد کرد؟/ تله خرگوشی!

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۰۶۰۲۴

ترامپ با برجام چه خواهد کرد؟/ تله خرگوشی!

رفتار ترامپ به خوبی نشان می‌دهد او در این فرصت باقی مانده برای اعلام وضعیت برجام، به دنبال توجیهی مناسب برای بازیگران اروپایی می‌گردد. به گزارش جهان نيوز؛ محمدعلی عبدو: چند روز پیش که مطابق روال همیشگی، تریبون کاخ سفید خبرنگاران را منتظر گذاشته بود، جملات مهمی به دنیا مخابره شد: «پرزیدنت ترامپ، همه ابعاد تعامل با ایران را درنظر می‌گیرد نه فقط هسته ای!» سندرز، سخنگوی کاخ سفید، یک قدم دیگر از راهی را که مدت‌ها از آغازش می‌گذرد، برداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سناریویی جدید که به دنبال ارضای هراس همیشگی ایالات متحده لا به لای گرفتن امتیازهاست؛ بهانه هایی ناشی از خصومت ابدی. این سخرانی، اما جنس نگرانی‌های واشنگتن را بیش از پیش برجسته می‌کرد. ایرانی که منزوی نشده باشد، حتی اگر ظرفیتی برای سلاح اتمی در کار نباشد، باز هم خطرناک خواهد بود. پولیتیکو ۵ سپتامبر گزارشی منتشر کرد و مدعی شد که دولت ترامپ قصد دارد از طرح مبارزه همگانی علیه حزب الله پرده برداری کند؛ آن‌ها اعتقاد دارند این بخشی از یک تلاش گسترده است برای مقابله با ایران!آنچه از شواهد پیداست، ورود ایران به نوعی بازی با حاصل جمع صفر در رقابت با واشنگتن است. چینش مهره‌ها در این مختصات پردردسر، حالا به مرحله‌ای رسیده که اتحاد امنیتی با ایران، با هر شکل و شمایلی برای آمریکا آژیر خطر را به صدا درخواهد آورد. این صحنه آرایی آنچنان قابل حدس به نظر میرسد که پیش از طرح پیشنهاد خاصی، ظریف آب پاکی را روی دست واشنگتن می‌ریزد. او در هفته گذشته و در مصاحبه با نیوزویک، اعلام کرد که ایران با هیچ گزینه محدودیتی درباره برنامه دفاعی، موافقت نخواهد کرد.
بدین ترتیب اهمیت مزیت نسبی ایران در سیاست خارجی به گونه‌ای اجتناب ناپذیر، توسط هر دو طرف دریافت شده و تلاش‌ها برای امتیازگیری، عمدتا با هدف خاموش کردن موتور تحرک امنیتی ایران در منطقه انجام می‌شود.

اما اعلام عدم پایبندی ایران به برجام، تا چه اندازه می‌تواند جدی باشد؟چندی پیش نیویورک تایمز یادداشتی منتشر کرد و اعلام کرد که با دفتر ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه که سخت مخالف برجام بوده اند تماس گرفته، اما هیچ کدام حاضر به صحبت نبوده اند.
این بی‌رغبتی‌ها می‌تواند ناشی از هر احتمالی باشد؛ هراس بین المللی از تک صدایی و یا حتی تسلیم شدن به غلبه ساختار بر نظر فردی. توجیهی که شاید برای تایید پایبندی ایران در نوبت گذشته، مناسب و منطقی باشد.
بدین ترتیب بعید به نظر نمی‌رسد که ترامپ این بار هم تسلیم موج واقع گرایی حاکم در کاخ سفید شود که حالا می‌شود ادعا کرد از گذشته رواج بیشتری دارد.
چالش مهم، اما نه در ترکیب کاخ سفید بلکه درست در ذهن آشفته‌ی پرزیدنت رخ می‌دهد. شکست در لغو طرح Obamacare و اخراج‌های جنجالی در کاخ سفید، بدنه اجتماعی حامی دونالد را با تردید مواجه کرده. سر وصداهای انتخاباتی که پاره کردن برجام، جزئی از آن بود، غالبا محقق نشده و این به معنای زنگ خطر برای از دست رفتن حامیان باقی مانده است. گرچه منطقی به نظر نمی‌رسد که ترامپ بخواهد یا اساسا بتواند با معادلات شخصی، برنامه‌های ملی را پیش ببرد، اما دست کم باید آشفتگی روحی ناشی از این دوراهی بزرگ را پذیرفت.
رفتار ترامپ به خوبی نشان می‌دهد او در این فرصت باقی مانده برای اعلام وضعیت برجام، به دنبال توجیهی مناسب برای بازیگران اروپایی می‌گردد. سناریوی همسان سازی ایران با کره شمالی، شاید در همین پارادایم قابل تحلیل باشد که با هدف اعلام خطر امنیتی تهران برای دنیا، در حال پیگیری است. او به خوبی می‌داند برای اثبات بدعهدی ایران، سندی نخواهد داشت و ناچار است پای ملاحظات امنیتی را به توافق باز کند. اینکه ایران هم مانند کره شمالی، یک خطر بزرگ برای امنیت دنیاست و حقوق بشر را نشانه رفته، شاید آخرین تیر دونالد باشد که در کمان برجام خواهد گذاشت. با این معادله، ممکن است او تا چند روز دیگر، با غرهای همیشگی مبنی بر نقض روح برجام توسط ایران، پا جای پای آژانس بگذارد و به طور ضمنی پایبندی ایران را تایید کند، اما در راهبردی دیگر، پنجره‌ای تازه را برای اعمال محدودیت بر روابط امنیتی ایران، باز کند.
دونالد تنهاتر از آن است که بخواهد طوفانی جدید به پا کند. ریچارد هاوس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در حساب توییترش نوشت: «رد پایبندی ایران براساس معیارهای سیاسی باعث زیر سوال رفتن هر نوع توافق با آمریکا از سوی دیگر دولت‌ها می‌شود.» جریان غالب در واشنگتن، با چنین استدلالی به آسانی راضی خواهند بود و ریسک حضور آمریکا در تنشی تازه و به لحاظ حقوقی مخاطره آمیز را نخواهند پذیرفت. جو بایدن معاون سابق ریاست جمهوری هم گفته بود که خروج از برجام واشنگتن را منزوی خواهد کرد.
در فضای خارجی اوضاع بهتر از این به نظر نمی‌رسد؛ هر چند مسلما سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی، با هراس امنیتی ناشی از حضور ملموس ایران، هر نوع فشاری را تایید و حمایت خواهند کرد، اما شکستن برجام، سایه گرم اتحادیه اروپا را به آسانی به شبحی هولناک برای کاخ سفید بدل می‌کند. آمریکا با این فرض در دامی گرفتار می‌شود که کمترین آسیب آن، ایجاد شروع یک طرد استراتژیک هماهنگ در اروپا است؛ تله خرگوشی برجام که می‌تواند دالان‌های متعددی از نارضایتی را در اروپا به گونه‌ای پرورش دهد که حتی صمیمی‌ترین
هم پیمانان واشنگتن هم در جبر محکومیت کاخ سفید، ناگزیر باشند.
در میان همه اما و اگر‌ها که راه پیش بینی را مسدود می‌کند، بی تردید راهی که ایران برای بازی در این مناقشه پیش می‌گیرد، مهمتر خواهد بود. روی کاغذ، دو نوع مزیت نسبی در هر سوی میز مذاکره وجود دارد که می‌تواند مبادله شود. واشنگتن، برای ساختن تحریم آماده است و تهران برای ساختن امنیت! و این یعنی یک فرصت مناسب برای نوعی داد و ستد سیاسی-امنیتی که متعادل سازی همزمان را ممکن کند.
زالمای خلیل زاد سفیر سابق آمریکا درعراق، افغانستان و سازمان ملل در کتابی که منتشر می‌کند، پرده از مذاکراتی برمیدارد که شاید یک روی این سکه استراتژیک باشد. داد و ستدی که آن روز‌ها بر سر امنیت عراق شکل گرفت، اما به شکلی یکطرفه و بدون بازیگردانی دیپلماتیک ایران؛ که البته آن روز‌ها دخالت نظامی اش بیشترین هراس واشنگتن از دست درازی به بغداد بود. خلیل زاد در این کتاب که «فرستاده» نام دارد می‌نویسد: «ما قصد داشتیم مطمئن شویم درصورتیکه جنگنده‌های آمریکایی به شکل تصادفی وارد حریم هوایی ایران شدند، هدف موشک‌های ایران قرار نخواهند گرفت. محمد جواد ظریف با این درخواست موافقت کرد. همچنین امیدوار بودیم ایران جمعیت شیعه در عراق را راضی کند با سرنگونی صدام موافقت کرده و از استقرار دولت جدید در این کشور حمایت کنند.»
این رفت و آمدهای دیپلماتیک که بارقه هایی از داد و ستد امنیتی را میان تهران و واشنگتن روشن می‌کرد، خیلی زود خاموش شد؛ درست پس از زمانی که بوش در اردیبهشت ماه ۱۳۸۲، ایران را متهم کرد که به تروریست‌های القاعده که ۸ آمریکایی را در ریاض کشته بودند پناه داده.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۶۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل، حلیمە ملایی: در ده سال گذشتە این چهارمین سفر نچیروان بارزانی بە عنوان یک مقام ارشد منطقە کردستان عراق، بە ایران است؛ دیداری بسیار مهم در شرایطی حساس. این سفر کە بیشتر با هدف بهبود روابط میان اقلیم کردستان و ایران به ویژه پس از فرازونشیب های سیاسی و امنیتی سال گذشتە میان تهران و اربیل، انجام می‌شود از لحاظ دیپلماتیک برای اقلیم کردستان و ایران بسیار حائز اهمیت است.

نچیروان بارزانی چهرە دیپلماتیک و میانەرو کرد عراق کە در میان همە جریانات سیاسی عراق، منطقە و جهان؛ مقبولیت خاصی دارد، بعد از سە سال از آخرین سفر خود، بە عنوان رئیس اقلیم کردستان با پیام آشکار، تمایل اربیل بە گسترش و تقویت روابط همە جانبە با ایران، بە تهران آمدە است.

بعد از اینکە روابط عمیق تهران و اربیل به‌دنبال حوادث سال گذشتە و در پی حملە موشکی ایران بە مقر مخفی موساد در اربیل با تنش مواجه شد، این سفر گویای این نکتە مهم است کە ایران و عراق و منطقە اقلیم کردستان؛ همسایە، دوست و شرکای استراتژیک هستند و پیمان عمیق آنها گسستنی نیست.

سفر رئیس اقلیم کردستان و هئیت سیاسی _ امنیتی همراه وی بە ایران از چند جنبە، مورد توجە است کە در این نوشتار کوتاه بە آن اشارە می‌شود.

بررسی روند اجرای توافقنامە امنیتی ایران و عراق

ارائە گزارش کامل از روند اجرایی شدن توافقنامە امنیتی میان ایران و عراق و تلاش‌های اربیل برای اجرای بندهای این توافق کە منجر بە عقب نشینی گروهک‌های معاند کرد از مرزهای مشترک ایران و اقلیم کردستان و خلع سلاح آنها شدەاست در جریان سفر بارزانی بە تهران و دیدارهای وی با مقامات عالی رتبە ایران یکی از محورهای مهم است.

اطمینان خاطر بارزانی بە ایران

اگرچە اقلیم کردستان هیچ گاه ارتباط عادی و رسمی با سرویس‌های امنیتی ضد ایران ندارد، اما گاهاً جمهوری اسلامی بە مقامات اقلیم کردستان در رابطە با حضور مخفیانە سرویس‌های امنیتی کشورهای متخاصم در نزدیکی مرزهای ایران و تلاش آنها برای ضربە زدن بە امنیت کشور انتقادهای مطرح کردە است؛ در واکنش بە این مباحث امنیتی میان ایران و اربیل، مقامات اقلیم کردستان همیشە اعلام کردەاند؛ بە هیچ عنوان اجازە نخواهند داد شمال عراق تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران باشد.

در این سفر، همکارهای امنیتی _ نظامی و سیاسی نیز در کنار چشم اندازهای اقتصادی و بازرگانی میان اقلیم کردستان و ایران بررسی و مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

مراودات مهم اقتصادی ایران و شمال عراق

ایران و اقلیم کردستان ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک فقط از جانب استان کردستان دارند. بەجز کرمانشاه و آذربایجان غربی. حجم بالای تجارت و تعاملات اقتصادی با عراق و اقلیم به ویژه از مرز باشماق سبب شدە است، دو طرف بە مراودات اقتصادی و تجاری اهمیت ویژە بدهند. کنسول ایران در سلیمانیە گفتە است حجم مبادلات تجاری ایران و اقلیم کردستان پیش از بروز تنش‌های سال‌گذشته، به حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیدە بود کە دو طرف سعی بر آن داردند این حجم مبادلات، کە نقش بسزایی در دور زدن تحریم‌های ایران ایفا می‌کند، سال آیندە رشد چشمگیری داشتە باشد.

مبادلات و تعاملات فرهنگی و اجتماعی

توسعه روابط همه جانبه فرهنگی، اجتماعی و تقویت دیپلماسی مرزی یکی دیگر از محورهای است کە در روابط حسنە ایران و اقلیم کردستان بسیار مهم است و طرفین بر تقویت این تاکید دارند. مناسبات و تعاملات فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و حکومت اقلیم کردستان عراق همیشە زمینە ساز دیگر سطوح بودە است. روابطی کە هیج گاه خوشایند دشمنان دو ملت ایران و عراق نبودە و تلاش‌های دشمنان از جملە آمریکا و اسرائیل این است با استفادە از فضاسازی‌های رسانە ای بە روابط ایران و عراق و تهران و اربیل ضربە بزنند. استرتژی پلیدی کە هوشیاری مقامات جمهوری اسلامی و تلاش مسئولین عراق و اقلیم در سنوات گذشتە آن را خنثی کردە است.

حمایت تهران از اربیل

علیرغم اینکە جمهوری اسلامی ایران در کل منطقە و در کشور عراق هم جایگاه ویژەای دارد هرگز در مسائل داخلی آنها دخالت نکردە است. اما همانطور کە در بزنگاه‌های تاریخی ایران اسلامی بە یاری دوستان خود در عراق و کشورهای دیگر می‌شتابد؛ در جنگ با صدام دیکتاتور عراق و تلاش برای استقرار اقلیم کردستان بە کردهای این کشور کمک‌های شایانی کرد و در جنگ با داعش نیز بارها این مسئلە تکرار شد.

در بحران‌های سیاسی نیز اقلیم کردستان هرگاه از ایران طلب یاری داشتە است، تهران بدون هیچ اغماضی در حل بحران‌ها و تنشهای پیش آمدە میان احزاب کرد و جریانات سیاسی شیعە و سنی عراق بە حمایت از اربیل برخواستە است. موضوعی کە شاید در شرایط بسیار پرتنش کنونی اقلیم کردستان و اختلافات میان اربیل و بغداد بر سر مسئلە صادرات نفت، تعویق انتخابات پارلمان کردستان و تعلیق سهم بودجە اقلیم از سوی بغداد، رنگ دیگری بە سفر آقای بارزانی بدهد.

کد خبر 6098192

دیگر خبرها

  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • یک کشته بر اثر حادثه امنیتی در نزدیکی کاخ سفید
  • کشته شدن مردی که با خودرو به موانع امنیتی کاخ سفید برخورد کرد
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • حادثه امنیتی در نزدیکی کاخ سفید/ یک نفر کشته شد
  • لشکرکشی وسط اتوبان تیم امنیتی دونالد ترامپ برای اسکورت به دادگاه | فیلم
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق