Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@21:05:08 GMT

مواجهه هوشمندانه درباره تهدیدات برجامی

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۹۷۱۲۱

مواجهه هوشمندانه درباره تهدیدات برجامی

مقصود سیاستمداران آمریکایی از فشار بر ایران، در وهله اول، «مهار» قدرت هسته‌ای و در مراحل بعدی، تحت کنترل درآوردن مؤلفه‌های قدرت انقلاب اسلامی، یکی پس از دیگری است.

به گزارش مشرق، «ابراهیم کارخانه‌ای» در یادداشت روزنامه «حمایت» نوشت:

۱. آنچه از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مسئولین سیاسی این کشور برمی‌آید، خیز جدید کاخ سفید برای کارشکنی در برجام و تهدید به خروج از توافق هسته‌ای است؛ امری که پیش‌ازاین هم شواهدی دال بر وقوع آن در دست بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکایی‌ها برای ورود به این مرحله، چند پله دیگر را هم طی کرده بودند تا به هدف نهایی موهوم خود، یعنی «براندازی و تغییر نظام» دست یابند.


اساساً راهبرد آمریکا در قبال کشورهای مخالف و غیرهمسو ازجمله ایران اسلامی، بر شش مرحله استوار است که عبارت‌اند از: «تحریم»، «مذاکره»، «خدعه»، «فشار»، «مهار» و «براندازی». این راهبرد دقیقاً در قبال جمهوری اسلامی در حال اجراست و زمانی که «تحریم‌ها» در دولت قبلی آمریکا به اوج خود رسید، بحث «مذاکره» را پیش کشیدند. گفتنی است که غرض ایران از شرکت در مذاکرات، رفع تحریم‌های ظالمانه و احقاق خود بود، برخلاف طرف مقابل که مذاکره را گامی برای پله‌های بعدی تلقی می‌کرد. پس‌ازاینکه توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ به دست آمد، حریف با نیرنگ و «خدعه» الزامات خود را نادیده گرفت و جاروجنجال به راه انداخت که ایران به تعهداتش پایبند نیست تا از این طریق، وارد فاز «فشار» بر کشورمان شوند.


مقصود سیاستمداران آمریکایی از فشار بر ایران، در وهله اول، «مهار» قدرت هسته‌ای و در مراحل بعدی، تحت کنترل درآوردن مؤلفه‌های قدرت انقلاب اسلامی، یکی پس از دیگری است. به‌این‌ترتیب، بعد از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، به سراغ قدرت موشکی جمهوری اسلامی رفتند؛ عاملی بازدارنده که به کابوس اروپا و آمریکا تبدیل شده و همواره خواستار مهار آن بوده‌اند. مهار توان دفاعی و تهاجمی ایران اسلامی برای آمریکا و اروپا از چنان اهمیتی برخوردار است که از نظر استراتژیست های غربی، بدون انجام آن، اجرای دو مرحله آخر ممکن نیست و بنابراین، در حال تکرار تمام مراحل طی شده یعنی «تحریم»، «مذاکره»، «خدعه» و «فشار» هستند.


نشانه دیگری که ثابت می‌کند توان موشکی کشورمان تحقق اغراض نظام سلطه را تا چه اندازه با مشکل و مانع مواجه کرده، تصویب و اجرایی شدن قریب الوقوع شدیدترین تحریم‌های تاریخ آمریکا علیه یک کشور مستقل و انقلابی است. تحریم S۷۲۲ که به «مادر تحریم‌ها» و «سیاه چاله تحریمی» معروف شده است، تمام تحریم‌های گذشته آمریکا را در دل خود جا داده و به شکل بی‌سابقه‌ای، فشارها برای به اصطلاح تسلیم کردن ایران را افزایش داده است.


چرایی تشدید تحریم‌ها را نیز باید در تشدید مقاومت و پافشاری مثال زدنی جمهوری اسلامی در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا جستجو کرد، کما اینکه کاخ سفید در نظر دارد تا ذیل قانون «کاتسا»، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرده و تحریم‌های مرتبط با تروریسم را علیه این سازمان ضد تروریستی به اجرا در آورد.


اگر آمریکایی‌ها در تحریم‌های گذشته، ۱۷۸ شخص حقیقی و حقوقی را در لیست «اس.دی.ان» قرار دادند، در تحریم جدید، کل مجموعه سپاه پاسداران مورد تحریم قرار گرفته که شامل طرف های مرتبط با سپاه پاسداران نیز می‌شود. با توجه به اینکه سپاه پاسداران به مثابه قلب تپنده نظام جمهوری اسلامی است و موجودیت کشور در گرو فعالیت‌های این نهاد انقلابی است، از این رو، اعمال تحریم‌های تروریستی علیه سپاه پاسداران به منزله تروریست خواندن کل نظام مقدس جمهوری اسلامی تلقی می‌شود.

۲. از طرفی، سیاست‌های آمریکا طی قریب به ۴ دهه در منطقه با شکست مواجه شده و ایران اسلامی را عامل این هزیمت سنگین می‌داند. این در حالی است که قدرت منطقه‌ای انقلاب اسلامی همواره رو به افزایش بوده و حتی سیاستمداران اسبق کاخ سفید نیز به این واقعیت اذعان دارند. از این رو، اقتدار منطقه‌ای افزون بر قدرت موشکی، موجب شده که بحث تحریم‌ها از سوی آمریکا با شدت و حدت بی‌سابقه‌ای در دستور کار قرار گیرد تا شکست‌های آنان در غرب آسیا را تحت پوشش
قرار دهد.

۳. گرچه آمریکایی‌ها سردمدار بدخواهی و هجمه علیه ارکان توانمندی جمهوری اسلامی هستند، اما در این مسیر تنها نیستند و کشورهایی اروپایی در رؤیای خلع سلاح موشکی و کنار رفتن ایران از تحولات منطقه‌ای حضور فعال دارند. رئیس‌جمهور فرانسه، صدر اعظم آلمان و نخست وزیر انگلیس به صراحت اعلام کرده‌اند که با نظر «دونالد ترامپ» در خصوص ناکافی بودن برجام برای متوقف کردن این دو عامل اقتدار ایران موافق‌اند ولی در عین حال سعی می‌کنند که با ایفای نقش پلیس خوب، نقش معتدل‌تری را بر عهده گیرند و در تقسیم وظایفی که از پیش صورت گرفته، نقش پلیس بد را به آمریکا محول کنند.

۴. رئیس‌جمهور آمریکا با تاختن به توافق هسته‌ای و شرم‌آور خواندن آن به هر مناسبتی، نشان داد که کوچک‌ترین الزامی به تعهدات برجامی ندارد و علاوه بر تصویب قانون تحریم‌های اخیر، قصد دارد که از پتانسیل کنگره آمریکا نیز استفاده حداکثری کند تا با مدیریت این دو عامل، گام‌های نهایی استراتژی کاخ سفید (مهار و براندازی) را بردارد و به همین جهت، به دنبال اعلام عدم پایبندی ایران به برجام است. نکته مهم اینجاست که آمریکایی‌ها به دنبال ارائه مدرک برای اثبات مدعای خود نیستند – همان‌گونه که در جریان حمله به عراق هم تنها به چند ادعای دروغ در سازمان ملل بسنده کردند- و با این ذهنیت، در پی طرح موضوع در «کمیسیون مشترک برجام» هستند.


روال پیش‌بینی شده در این خصوص به این قرار است که اگر طرف شکایت کننده که در اینجا آمریکاست، متقاعد نشود، مسئله به «شورای مشورتی» و سپس «هیئت وزیران گروه ۱+۵» ارجاع داده می‌شود. چنانچه این سه مرحله برای صرف‌نظر کردن آمریکا از شکایت کافی نباشد، کار به شورای امنیت سازمان ملل کشیده می‌شود. برابر با بند ۳۷ برجام، اگر اجماع اعضای این شورا در تداوم لغو تحریم‌ها برخلاف نظر آمریکا باشد، این کشور با استفاده از حق وتو، می‌تواند قطعنامه صادره را وتو کند و در صورتی که به مدت ۳۰ روز این مسئله مسکوت بماند، به طور خودکار، همه تحریم‌ها باز می‌گردند.


در یادداشت‌های گذشته، نسبت به تحرکات مخرب آمریکا در خصوص برجام و لزوم روشنگری در محافل بین‌المللی درباره بدعهدی‌های این کشور هشدار داده شده بود و اکنون همان پیش‌بینی‌ها به وقوع پیوسته است. لذا بار دیگر یادآور می‌شود که با عنایت به حقایق فوق و اینکه آمریکا در صدد نقض عهدهای پی در پی و اعمال تحریم‌های بی‌سابقه به بهانه عدم تعهد ایران به برجام است، لازم است که نهادهای مسئول جمهوری اسلامی اعم از «کمیسیون نظارت بر اجرای برجام» و دستگاه دیپلماسی نسبت به اقدامات پیش دستانه مبادرت کرده و قبل از اینکه کاخ سفید، پایبند نبودن ایران را به توافق هسته‌ای را اعلام کند، گام‌های بعدی را پیش‌بینی کرده و آن‌ها را هوشمندانه و هدفمند خنثی نمایند.

ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۷۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب،ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد که تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • شکست‌خوردگان،پشت نقاب تحریم
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!