Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-27@22:07:06 GMT

واکنش ها به آغاز نشست فتح و حماس در قاهره

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۰۶۳۶۴

واکنش ها به آغاز نشست فتح و حماس در قاهره

به گزارش ایبسکانیوز، تحولات مربوط به روند آشتی و گفت‌وگوهای حماس و فتح به این شرح است :

«عماد ابو رحمه» عضو کمیته مرکزی جبهه مردمی(خلق) تاکید کرد تدابیر تحریمی و مجازات گونه‌ای که علیه نوارغزه اتخاذ شده، اشتباه است و باید فورا برچیده و برداشته شود.

ابورحمه خاطر نشان کرد مجازات‌ها و تحریم‌ها علیه تمام طیف‌های ملت ما در نوار غزه تحمیل شده است و ربط دادن لغو آن به گفت‌وگوهای قاهره(میان حماس و فتح)، تصمیم اشتباهی است و باید تصمیمات فوری برای لغو آن اتخاذ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت باید تمام گروه‌های سیاسی و جامعه فلسطین در گفت‌وگوهای آشتی مشارکت کنند و نقش موثر و فعالی در اجرای توافقات داشته باشند.

ابورحمه با بیان اینکه، طرح مذاکرات با اشغالگران برای تبدیل تشکیلات خودگردان به دولت همچنان پابرجاست، بر ضرورت برگزاری انتخابات برای تجدید ساختار نظام سیاسی فلسطین و سازمان آزادیبخش پس از اجرای توافق آشتی و نیز تجدید ساختار سازمان آزادیبخش به عنوان رهبری برای طرح آزادی ملی تاکید کرد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری شهاب، دولت وفاق فلسطین درباره موفقیت نشست‌های گفت‌وگوی فلسطینی در قاهره در چارچوب تلاش‌های انجام شده برای تحقق آشتی و بازگشت وحدت به صفوف فلسطینی‌ها ابراز امیدواری کرده است.

دولت فلسطین در پایان نشست هفتگی خود که امروز سه شنبه برگزار شد، اعلام کرد در صورت توافق گروه‌ها، ما آماده‌ایم تا تمام ماموریت‌ها را در نوار غزه برعهده بگیریم. ما همچنین طرح‌ها و برنامه‌هایی در دست داریم که باید اجرا شود، همچنین آماده‌ایم ماموریت خود را در کنار مسئولیت‌های محوله انجام دهیم.

«محمد النحال» از رهبران جنبش فتح اعلام کرد جنبش حماس با شفافیت و اراده واقعی تعامل می‌کند و آنچه را برای پرونده آشتی لازم بوده، انجام داده است.

النحال افزود: سفر دولت وفاق ملی به نوار غزه بدون هرگونه محدودیت و با آزادی کامل انجام شد، مساله‌ای که ضرورت دارد، این است که دولت وحدت ملی بار دیگر تشکیل و موارد مورد توافق در توافقنامه‌های آشتی به طور دقیق اجرا شود.

وی خاطر نشان کرد دولت وحدت ملی جدید باید بر اساس توافق به مدت شش ماه و تا زمان برگزاری انتخابات تشکیل شود، این توافق باید به شکل واضح و با رعایت امانت اجرا شود.

النحال گفت گروه‌های فلسطینی باید درباره فعال سازی چارچوب رهبری سازمان آزادیبخش فلسطین به توافق برسند و همه گروه‌ها باید در این سازمان و دیدارهای آشتی مشارکت کنند.

«عزام الاحمد» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح اظهار داشت علت بحران برق در نوار غزه،شکاف و دودستگی است.

الاحمد خاطر نشان کرد نشست‌های قاهره این موضوع را که دولت وفاق ملی در نوار غزه چگونه فعالیت کند، بررسی خواهد کرد، اولین گام‌های دولت، امیدبخش است و ما می‌خواهیم مطمئن شویم که گام‌های عملی در سایه نشست‌های قاهره چگونه برداشته می‌شود.

وی افزود : علت بحران برق در نوار غزه، شکاف و دودستگی و نیز ضربات مستمر اشغالگران به تنها نیروگاه تولید برق در این منطقه است.

الاحمد اظهار داشت : بر اساس توافقنامه وفاق ملی، تصمیم مقاومت، یک تصمیم ملی است نه یک تصمیم گروهی و سند و دیدارهای قاهره، شکل مقاومت را بررسی خواهد کرد.

معاون مسئول سیاسی جنبش حماس در لبنان تاکید کرده است مصر، جنبش فتح را ملزم کرده است که مساله سلاح مقاومت را در جریان نشست‌ها و گفت‌وگوهای آشتی در قاهره مطرح نکند.

به گزارش قدسنا، «احمد عبدالهادی» خاطر نشان کرد مصر، جنبش فتح را ملزم کرد تا تعهدنامه‌ای را امضا کند مبنی بر این که، موضوع سلاح مقاومت را در جریان نشست‌های آشتی فلسطینی مطرح نکند.

وی افزود : موضوع سلاح مقاومت در نشست‌های اخیر مطرح شد و حماس به مصر اطلاع داد که امکان طرح آن وجود ندارد و مصر هم تلاش کرد تا هیات فتح، برگه‌ای را امضا کند مبنی بر این که موضوع سلاح مقاومت را مطرح نکند زیرا مساله سلاح مقاومت با راه حل فراگیر برای مساله فلسطین مرتبط است و ارتباطی با موضوع آشتی ندارد.

عبدالهادی تصریح کرد : گروه‌های فلسطینی بر این مسااله اصرار دارند که موضوع سلاح مقاومت مطرح نشود، زیرا این مساله مربوط به مقاومت بر ضد اشغالگری است.

به گفته وی، هماهنگی امنیتی و دستگاه‌های امنیتی از جمله موضوعاتی است که در جریان طرح موضوع دستگاه‌های امنیتی بررسی خواهد شد.

در حالی که گروه‌های فلسطینی حماس و فتح، گفت‌وگوهای آشتی را در قاهره آغاز کرده‌اند، کارشکنی مقامات آمریکایی همزمان با این جلسات نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم صهیونیستی مخالف وحدت و انسجام گروه‌های فلسطینی و پایان شکاف و دودستگی میان آنها هستند.

در این زمینه «جیسون گرینبلات» نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در روند سازش در خاورمیانه در یک کارشکنی آشکار در برابر گفت‌وگوهای آشتی فلسطینی در قاهره مدعی شده است هر دولتی فلسطینی که تشکیل شود، باید کاملا به این مساله بدون هرگونه ابهامی ملزم باشد که خشونت(مقاومت) را کنار بگذارد و اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

وی در سخنانی که کانال هفتم تلویزیون رژیم صهیونیستی آن را پخش می‌کرد، اظهار داشت دولت آتی فلسطین باید توافقات و تعهدات قبلی امضا شده میان طرفین فلسطینی واسرائیلی را بپذیرد و وارد مذاکرات سازش شود.

وی افزود تحولاتی که روند آشتی فلسطینی شاهد آن است، کاملا با دستورکار آمریکایی متناسب است که خواستار بازگشت فلسطینی‌ها به میز مذکرات (سازش) است.

این مقام آمریکایی اعلام کرد :واشنگتن از تلاش‌ها برای این که تشکیلات خودگردان مسئولیت تمام اراضی نوار غزه را برعهده بگیرد، استقبال می‌کند در حالی که کمیته چهارجانبه(سازش خاورمیانه) هم خواستار چنین وضعی است.

رسانه اسرائیلی هم گزارش داده است تحولات در تلاش‌های آشتی اخیر نتیجه فشارهای زیاد کشورهای میانه‌رو عربی (واژه‌ای که برای توصیف رژیم‌های سازشکارعربی به کار می‌رود) است که برای تعیین مسیر آشتی به منظور پایبندی به ابتکار صلح عربی تلاش می‌کنند.

نشست فتح و حماس

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۶۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین میزبان مذاکرات آشتی میان حماس و فتح می شود

جنبش‌های حماس و فتح و یک دیپلمات در پکن عصر جمعه اعلام کردند که چین میزبان مذاکرات آشتی داخلی میان گروه‌های فلسطینی خواهد بود.   به گزارش ایسنا، رویترز به نقل از ۲ مقام در جنبش‌های فتح و حماس گزارش داد که ریاست هیئت حماس برعهده موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی این جنبش و ریاست هیئت جنبش فتح برعهده عزام الاحمد، یکی از اعضای کمیته مرکزی این جنبش است.   خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات در پکن که اشاره‌ای به نامش نشده است، گزارش داد که این مذاکرات با هدف حمایت از تلاش‌ها در راستای آشتی میان ۲ جنبش فتح و حماس انجام می‌شود.   پیشتر مسکو میزبان نشست مشابهی در اواخر ماه فوریه برای رایزنی درخصوص تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین و بازسازی نوار غزه بود.   یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس پیشتر به شبکه المیادین اعلام کرد که این جنبش با دعوت چین از همه جناح‌های فلسطینی برای حضور در نشستی تحت عنوان «آشتی ملی» موافقت کرده است.   پس از آنکه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در ۱۸ آوریل گفت که ایالات متحده باید از قطعنامه سازمان ملل برای آتش‌بس در نوار غزه حمایت کند، مقامات چینی به طور فزاینده‌ای به تجاوزات مداوم اشغالگران به نوار غزه پرداخته‌اند.   وزیر خارجه چین با تکرار درخواست‌های پکن برای «آتش‌بس فوری»، جنگ اسرائیل علیه غزه را «تراژدی برای بشریت و ننگ تمدن» توصیف کرد.   در ماه مارس گذشته، ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد بر لزوم توقف حمله به غزه و توقف آسیب‌های وارده به غیرنظامیان تاکید کرد.   وی خواستار «لزوم رفع محاصره تحمیلی غزه و برداشتن موانع ورود اقلام بشردوستانه و اطمینان از ورود آنها به مقدار کافی به غزه» شد.   شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین نیز خواستار برگزاری «کنفرانس بین‌المللی صلح برای حل مناقشه» شد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نشست رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی
  • نشست مهم رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی برگزار شد
  • بیانیه حماس، جهاد اسلامی و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین
  • بیانیه مشترک حماس، جهاد اسلامی و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین
  • چین، میزبان مذاکرات آشتی حماس و فتح
  • چین میزبان مذاکرات آشتی میان حماس و فتح می شود
  • حماس پاسخ رسمی تل‌آویو درباره پیشنهاداتش درخصوص غزه را دریافت کرد
  • موافقت حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی»
  • حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست « آشتی ملی » موافقت کرد
  • حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد