Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، محمد رضا نجفی در نطق پیش از دستور خود در مجلس شورای اسلامی گفت :

خواهران! برادران ما، در لحظه­ای تاریخی ایستاده­ایم.

مجموع چالش­های ایران چنان پیچیده، پیش­رونده و عمیق شونده است که جز وفاق ملی چاره­ای بر آن نیست، وضعیت بودجه، رشد نگران­کننده نرخ بیکاری، بحران صندوق­های بازنشستگی، بحران آّب، بحران زیست محیطی، بحران سیستم بانکی، بحران زیست­پذیری و جابجایی در شهرهای بزرگ، مشکلات فضاهای کسب و کار، فساد و فقر و تبعیض بخشی از کلافی است که ما را کلافه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زیرساخت این ابرچالش­ها اما، با شرایط عمیق­تر و معضلات اساسی­تری دست به گریبانیم؛ زوال و تحلیل نهادهای کارآمد، تزلزل انسجام اجتماعی و نادیده­انگاری وفاق ملی سه معضله اصلی و زیرساختی ماست که جز بسیج عمومی و فعال نمودن همه امکانات ایران، راهی دیگر پیش­روی ما نگذاشته است.

اوضاع بین­المللی و منطقه­ای در حال تغییرات عمده است. گزارش­های کارشناسی حکایت از ادامه و تشدید منازعات منطقه­ای دارد، محیط منطقه­ای ما ناامن و شکننده شده است.

تبعات همه­پرسی کردستان عراق و احتمال ناآرامی در شمال عراق و دخالت رژیم صهیونیستی و عربستان به نیت تسری آشوب به مرزهای ما، تشدید جنگ در شمال و جنوب شرقی سوریه، درگیر شدن بیشتر ترکیه و برخی کشورهای عربی و آمریکا در منازعات پیش­رو، ورود رژیم صهیونیستی به منازعه­ای جدید در لبنان و تشدید جنگ در یمن همه حکایت از آن دارد که لاجرم، بخشی از منابع ما درگیر این منازعات خواهد شد و حفظ رشد اقتصادی سخت به کف آمده کنونی مشکل­تر و کم تحرکی اقتصادی عمیق­تر و چالش­­های درونی تقویت خواهد شد، مگر آنکه اتفاق کنیم که آری این درد مشترک هرگز جداجدا درمان نمی­شود.

در کنار این ناآرامی­ها، قدرت­های منطقه­ای و فرا منطقه­ای به دنیای بعد از جنگ و طرح­های بلند مدت اقتصادی برای ارتقای جایگاه و قدرت خود در نظام بین­المللی می­اندیشند، به عنوان مثال :

چین، طرح کمر بند و جاده با سرمایه­گذاری 4و نیم تریلیون دلار،

روسیه، طرح اتحادیه اقتصادی اروپا-آسیا، کریدور حمل و نقل شمال- جنوب و طرح­های انتقال انرژی به چین،

ترکیه، طرح چشم انداز 2023، پروژه­های متعدد راه آهن، خطوط انتقال انرژی از آسیای مرکزی، قفقاز، شمال عراق و روسیه به اروپا و تبدیل خود به هاب انرژی در مدیترانه و اروپا،عربستان، چشم انداز 2030

آری! در اطراف ما، همه به تغییرات گسترده در اقتصاد سیاسی و برتری اقتصادی، تکنولوژیک و نظامی می­اندیشند.

بیایید وفاق کنیم و تقسیم کار ملی را جایگزین بحث­های جناحی و نزاع­های تقسیم قدرت و منفعت و رانت کنیم. همکاری، تقسیم کار جهت حل بحران­های اقتصادی، زیست­محیطی و اجتماعی کشور. برنامه­ریزی مشترک جهت حفظ ایران و حفظ و ارتقای جایگاه آن در جهان پرتلاطم امروز. وفاق بر سر ساختن آینده ایران. من مطمئنم که این وفاق ملی راه را برگشایش­های سیاسی نیز خواهد گشود.

آقای دکتر جهانگیری عزیز، فرمانده اقتصاد مقاومتی، باید طرح عظیم و مشابهی را (در چند محور اصلی توسعه زیرساخت­ها و نوسازی تکنولوژیک ) تهیه کند و آن را مبنای مذاکره با ارکان قدرت در مجموعه حاکمیت قرار دهد تا در برنامه­ای مبتنی بر منافع ملی متعهد و هم جهت شوند. ظرفیت نیروهای مسلح، ستاد اجرایی و بنیادها، ظرفیت مدیریتی و تجهیز سرمایه­ای دولت و بخش خصوصی، منفعت ایجاد اشتغال و همراهی بخش­های سازمان یافته و سندیکایی نیروی کار و اصناف می­تواند در این طرح تعریف و به کار گرفته شود. به این ترتیب، منازعه سیاسی دو قطبی شده­ی کنونی شکل مذاکرات چند جانبه­ی مثبت و مبتنی بر منافع مشروع همه ذینفعان به خود خواهد گرفت، از سطح تنش سیاسی کاسته و کام دشمنان تلخ خواهد شد.

هیچ یک از این مشکلات و بحران­ها راه حل کوتاه مدت و فوری ندارد. هیچ جناح، دستگاه یا قوه­ای به تنهایی نمی­تواند این مشکلات را حل کند. فقط با عزم کل حکومت و بسیج همه توان اجتماعی و ملی می توان در جهت حل تدریجی این مشکلات حرکت کرد.

آقای دکتر جهانگیری،

فرمانده اقتصاد مقاومتی! روی سخنم با شماست؛ با توجه به اعتماد مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، شما وظیفه­ای خطیر دارید:

وفاق ملی برای ایران،

ما به فوریت نیازمند یک طرح سه مرحله­ای هستیم:

تدوین یک برنامه حداقل و عملیاتی برای مبارزه با فساد، شفاف­سازی محیط کسب و کار و بسته کاربردی ایجاد تحرک اقتصادی؛ اجماع قوای حکومتی برسر این برنامه حداقل ؛ جلب تمایل گروه­های ذینفوذ اجتماعی (تشکل های اقتصادی بخش خصوصی، اصناف و گروه­های حرفه­ای،تشکل­های نیروی کار، متخصصان، روشنفکران عملگرا و گروه­های مرجع) به مشارکت در مبارزه با فساد و شفاف­سازی محیط اقتصادی و اجتماعی

خواهران! برادران!

ما، در لحظه­ای تاریخی ایستاده­ایم.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۵۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران آب در مغان جدی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام جابر عزیزی در خطبه های این هفته نماز جمعه بیله سوار با دعوت همگان به رعایت تقوای الهی، بحران آب در منطقه مغان را بسیار جدی و مهم دانست.

وی خاطرنشان کرد: از وزیر نیرو می خواهیم با حضور در منطقه مغان و بازدید میدانی از شبکه فرسوده آب مغان درمان اساسی نسبت به حل بحران شبکه مغان را داشته باشد.

خطیب جمعه بیله سوار دست اندازی بالادست را در رود ارس و خدافرین و عدم تحقق حق آبه مغان در رود ارس و خدافرین را معضل اصلی منطقه دانست و گفت: تنها راه حل موضوع واگذاری مدیریت رود ارس، خدافرین و قیزقلعه سی به استان اردبیل است.

عزیزی آینده کشاورزی مغان را بسیار خطرناک و بحران آفرین دانست و افزود: عدم برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت برای این موضوع یک چالش مهم امنیتی به لحاظ زیست محیطی و اجتماعی است.

وی افزود: یک راه حل دیگر در این خصوص مطرح کردن این موضوع شبکه فرسوده آب مغان در کمیسیون تبصره ۲۳ است تا از اعتبارات ملی برای ترمیم و پایداری شبکه استفاده شود که این مهم تحقق یابد، بسیار عالی و راه گشا خواهد بود.

امام جمعه بیله سوار در ادامه از تمامی مسئولان استانی و کشوری به ویژه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، استاندار اردبیل و مسئولان مناطق آزاد تجاری که خالصانه در راستای راه اندازی منطقه آزاد تجاری استان اردبیل به مرکزیت بیله سوار تلاش کردند، تقدیر و خواستار تسریع در روند اجرائی این ابرپروژه شد.

عزیزی مناطق آزاد تجاری صنعتی را نعمت بزرگی برای توسعه و پیشرفت شهر ها دانست و از زارعین محدوده منطقه آزاد تجاری خواست؛ در واگذاری مابقی اراضی در محدوده منطقه آزاد تجاری همکاری لازم را داشته باشند.

وی هفته بسیج سازندگی را تداعی بخش روحیه جهادی و انقلابی دانست و از بسیج سازندگی سپاه ناحیه بیله سوار که در تمام عرصه ها بویژه موضوع محرومیت زدایی مناطق روستایی و عشایری،خدمات شایانی به منطقه داشته اند تقدیر کرد.

امام جمعه بیله سوار در ادامه از خطبه ها و مطالبه گری های عالمانه و مدبرانه امام جمعه اردبیل در دفاع از جاده مواصلاتی گرمی -بیله سوار را یادآور شد و بیان کرد: ما خواستار سفر قریب الوقوع وزیر راه و شهرسازی به استان و توجه به این مطالبه مهم نماینده ولی فقیه در استان هستیم.

کد خبر 6095790

دیگر خبرها

  • علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند
  • بحران آب در مغان جدی است
  • تأثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان
  • نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی
  • خطرناک‌ ترین استان در بحران فرونشست
  • گزارش برنامه توسعه سازمان ملل و کمیته «اسکوا» از اوضاع غزه
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد
  • فهرست وفاق برای دور دوم مجلس شورای اسلامی در تهران مشخص شد
  • پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند