Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير خارجه کشورمان گفت: اگر تعبيري براي کلمه ياغي داشته باشيم کسي است که متعهد به هيچ موازين بين‌المللي نيست.
به گزارش خبرنگار گروه سياست خارجي خبرگزاري فارس، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان امشب (شنبه) در برنامه نگاه يک شبکه اول سيما ضمن پاسخ به ادعاهاي اخير ترامپ رئيس جمهور آمريکا به تشريح آخرين تحولات در عرصه سياست خارجي پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي در ارزيابي از راهبردهاي آمريکا در قبال ايران و ادبيات غير ديپلماتيکي که ترامپ استفاده کرد، عنوان کرد: صحبت‌هاي ديشب آقاي ترامپ در واقع آنچه که در آن کاملا مشهود بود ادبيات غير مناسب ايشان بود.
رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: اين ادبيات را در سخنراني ايشان در مجمع عمومي کم و بيش شنيديم و تحليل‌هايي که بعد از اين سخنراني در مجمع عمومي توسط رسانه‌هاي آمريکايي انجام شد مخصوصا بعد از سخنراني فاخر و با نزاکت روحاني، همه گفتند آقاي ترامپ در اين مجمع عمومي، ايران را با نوع سخنراني و ادبيات و مطالبش را پيروز کرد.
وزير خارجه کشورمان گفت: تحليل‌هاي امروز بر اين نکته تأکيد مي‌کند که آقاي ترامپ حرفي براي گفتن نداشت و يکي از تحليلگران آمريکايي نوشته بود ترامپ نداشتن استراتژي خود را پشت پرده يک رشته حرف‌‌هاي تند و سخيف پنهان کرده بود.
وي يادآور شد: آنچه بديهي بود و توقع مي‌رفت و مردم و مسئولان ما به هيچ وجه دچار يک حرکت پيش بيني نشده و تعجب نشدند اين بود که نوع نگاه غلط آمريکا به ايران داراي سابقه تاريخي حداقل 40 ساله است البته 40 سال نيست چون آمريکايي‌ها با کودتاي 32 و سرنگون کردن حکومت منتخب مردم از ابتدا نشان دادند انتخاب‌هايشان در ايران غلط بوده و از ابتدا مقابل مردم ايران ايستاده و از ديکتاتوري حمايت کردند. در 40 سال گذشته با اين انتخاب‌هاي غلط با مردم ايران و انقلاب خصومت کردند و چيز تازه‌اي نبود آنچه ديشب از ترامپ شنيديم.
به گزارش فارس، رئيس دستگاه ديپلماسي خاطرنشان کرد: ترامپ در همين صحبت نتوانست در چارچوب عمل کند و با استفاده از عباراتي که براي مردم ايران کاملا زننده است. کسي که متحدانش در منطقه ديکتاتوري‌هاي معروف منطقه هستند و روز بعد از انتخابات باشکوه 29 ارديبهشت به منطقه مي‌آيد و با يک تعداد حکام خودکامه انتخاب نشده‌اي که کشورشان روي صندوق راي را هيچ وقت نديده رقص شمشير انجام مي‌دهد بعد اين فرد به مردم و دولت ايران با آن الفاظ خطاب کند نفرت مردم را نسبت به خود جذب مي‌کند.
وي با بيان اينکه سپاه محبوب مردم ايران است، افزود: ترامپ حواسش نيست چند تعارفي که انجام داده که حتما مردم ايران خيلي بيشتر از آن را شايسته هستند، جلب نمي‌کند بلکه آن توهين‌ها مردم را جلب مي‌کند. کسي که پول از مردم منطقه براي سلاح‌هاي بي فايده‌اش اخذ کرده و مي‌توان گفت به زور گرفته است. اين فرد براي خوشامد آنهايي که آنها را سرکيسه کرده اسم تاريخي خليج فارس را به غلط استفاده کند و به همه نشان دهد از چه شخصيتي برخوردار است و به ساير دنيا نشان دهد که اهميتي براي واقعيات، تاريخ و جغرافيا و حقايق امروز منطقه قائل نيست.
ظريف افزود: احساس مي‌کنم ايشان براي خوشامد کساني که از آنها خريدهاي بزرگ تسليحاتي کرده‌اند در سفر ترامپ، اين عبارات را به کار برده است. شاهد بوديد بعد از اعلام حصر کشور قطر توسط 4 دولت عربي، ترامپ چهار توئيت کرد که مي‌توانست زمينه ساز يک فاجعه بزرگ در منطقه ما باشد و علائم غلطي را به کشورهاي منطقه و برخي جوان‌هايي که امروز در اين کشورها زمام امور را در دست گرفته‌اند بدهد و فاجعه‌اي را ايجاد کند.
وي افزود: ما شاهد فاجعه واقعا وحشتناک در يمن هستيم. اينها نشانه سياست‌هاي بلندپروازانه تجاوزکارانه برخي افراد تازه وارد به سياست در منطقه ماست. اين نشانگر وابستگي است که ايشان پيدا کرده به اين هزينه‌هاي سنگين تبليغاتي.
ظريف درباره ياغي خطاب کردن دولت ايران توسط ترامپ نيز افزود: اگر قرار باشد از اين واژه‌ها استفاده شود حتما فردي که تعهدات کشور خودش را زير پا مي‌گذارد از روزي که مسئوليت رياست جمهوري را برعهده گرفته تقريبا هر تعهدي که دولت آمريکا به آن پيوسته بوده زير پا گذاشته. ايشان خيال مي‌‌کند با تغيير يک دولت آن هم از مسير انتخابات،مي‌تواند تعهداتش را زير پابگذارد. امروز آخرين تير را بر بيمه سلامتي زد.
وي گفت: پيمان همکاري پاسفيک، توافقنامه پاريس و خروج از يونسکو در حمايت از رژيم صهيونيستي را صورت داد. ريچارد هاس مي‌گويد اگر دولت ترامپ يک دکترين در سياست خارجي داشته باشد آن دکترين خروج است. اگر تعبيري براي کلمه ياغي داشته باشيم کسي است که متعهد به هيچ موازين بين‌المللي نيست.
وزير خارجه افزود: عباراتي که به کار برد شايد بيش از هر کس ديگري برازنده خودش باشد تا ملت ايران.
به گزارش فارس، وي در واکنش به اتهامات ترامپ درباره حمايت ايران از سوريه نيز خاطرنشان کرد: ايران به عنوان قرباني سلاح شيميايي هرگونه استفاده از اين سلاحها توسط هر کسي محکوم مي‌کند و اين سياست ما همواره بر آن تاکيد کرديم. در بحث سوريه ما ضمن اينکه نقش فعالي در خلع سلاح شيميايي در سوريه داشتيم تاکيد کرديم که اين موضوع يک نقص عمده دارد که گروه‌هاي تروريستي در سوريه دسترسي به سلاح شيميايي داشتند و ضرورت داشت خلع سلاح شيميايي براي اين سازمان‌ها صورت بگيرد و اينها خلع سلاح شيميايي نشدند و تمام سازوکارهاي بين‌المللي متمرکز شد بر خلع سلاح دولت سوريه.
وي افزود: زماني که در بحث اتهام استفاده از سلاح شيميايي در خان شيخون آمريکا براي حمله تجاوزکارانه استفاده کرد ما فورا اعلام کرديم که بايد تحقيقات شيميايي در محل انجام شود و معلوم شود که آيا سلاح شيميايي استفاده شده است و چه روشي براي پخش اين مواد استفاده شده و آيا سلاح شيميايي در پايگاه شعيرات سوار هواپيما شده است. استفاده از سلاح شيميايي و نقل و انتقال آن آثاري بر محيط باقي مي‌گذارد. آمريکا و غربي‌ها مانع شدند از اينکه تحقيقات ميداني در محل انجام شود و مشخص شود چه کسي و به چه نحوي از سلاح شيميايي استفاده کرده است.
ظريف گفت: زماني که در جنگ تحميلي از سلاح شيميايي استفاده مي‌شد زماني به شوراي امنيت مراجعه مي‌کرديم يک برخورد بود وقتي به دبيرکل سازمان ملل مراجعه کرديم حاضر شد تيم‌هايي را اعزام کند. امروز به ما مي‌گويند خان شيخون امن نيست ولي آن زمان تيم‌هايي اعزام شدند و هر بار تاييد کردند که عراق از اين سلاح‌ها استفاده کرده است.
رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: يکي از سوالات ما اين است اگر در زمان يک جنگ توانستند چنين کنند چرا در مورد سوريه نتوانستند. آن زمان ما هر چه به شوراي امنيت مراجعه مي‌کرديم آمادگي نداشتند گزارش‌هاي دبيرکل سازمان ملل را يک بار عليه صدام موضع گيري کنند تا پايان جنگ هم موضع گيري نشد.
وي خاطرنشان کرد: ايران به عنوان سلاح شيميايي از ابتدا يک موضع داشته و دارد. مخالف اين سلاح‌ها هستيم و مخالف سلاح هسته‌اي هستيم.
ظريف در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به حمله ناو وينسنس به هواپيماي مسافربري افزود: يادمان نرفته تنها چند سال بعد فرمانده آن ناو مدال شجاعت دريافت کرد. اين اقدامات آمريکايي‌ها نشان مي‌دهد ادعاهايي که ترامپ درباره احترام به مردم ايران کرد نمي‌تواند کسي را گول بزند.
به گزارش فارس، وزير خارجه درباره برجام نيز گفت: در برجام تنها مرجع رسيدگي و پايبندي ايران به تعهداتش در برجام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است و برجام چارچوب نظارت آژانس را خيلي دقيق مشخص کرده در بندهاي 74 تا 78 ضميمه يک برجام مشخص شده چگونه اين نظارت بايد انجام شود و هم پروتکل الحاقي و پادمان نشان مي‌دهد که نظارت چگونه بايد صورت گيرد.
وي افزود: مذاکرات ما دو نکته را نشان داد يک نکته اينکه ما همه مقررات را در برجام ديده بوديم نشانگر اين واقعيت بود که از ابتدا ما به دولت آمريکا اعتماد نداشتيم و برجام براساس اعتماد تدوين نشده بود بلکه براساس بي اعتمادي تدوين شده بود و از ابتداي مذاکرات مسئولان ايران از جمله رهبري بر بي اعتمادي آمريکا تاکيد داشته باشند. هيچ چيز را براين اساس که بعدا معلوم مي‌شود قرار نداده بوديم. اگر شما به حرف‌هاي دوران مبارزات انتخاباتي ترامپ توجه کرده باشيد و نامه معروف سناتور آمريکايي به همراه چند نفر امضا کردند گفتند که برجام را پاره مي‌کنيم ولي 9 ماه گذشته و هنوز اين رخ نداده و اين نشانگر استحکام برجام است.
ظريف ادامه داد: دو نکته در کنار اينکه مشخص است ترامپ و دولت آمريکا در هيچ شانيتي از نظر برجام نيست که پايبندي ايران را تاييد کند. برجام براساس بي اعتمادي کامل مذاکره شده است. اينگونه نيست که برجام يک سند کامل است. برجام براساس بده بستان حاصل شده است ولي نکاتي که درج شده با رعايت و براساس بي اعتمادي نوشته شده و سند مستحکمي است که به راحتي نتوانستند از آن عدول کنند.
به گزارش فارس، وي گفت: ما اقدامات مناسبي را در برابر اقدامات آمريکا انجام داده و مي‌دهيم و هيأت نظارت بر برجام چارچوب‌هاي لازم را براي نحوه برخورد با آمريکا را مشخص مي‌کند. انواع نقض‌هايي را داريم از جمله نقض فاحش و براي هر يک هم در چارچوب کميسيون مشترک اقداماتي تدوين و تعريف مي‌شود و هم در چارچوب سياست‌هاي ايران.
وي با اشاره به نامه وي به موگريني که در يکي سايت‌ها منتشر شده است، خاطرنشان کرد: اگر به سايت ميدل ايست آي مراجعه کنيد اين نامه در ماه اسفند نوشته شده است. دو ماه بعد از روي کار آمدن ترامپ است و به کل اعضاي 1+5 است. از تابستان سال گذشته تا دو هفته قبل 9 نامه درباره مواردي که آمريکا در اجراي تعهدات برجامي‌اش کوتاهي کرده در برخي موارد کوتاهي و در برخي تاخير بوده است، اولين نامه درباره تاخير آمريکا در صدور مجوز براي خزانه‌داري آمريکا براي خريد هواپيما بود. کوتاهي‌ها و موارد نقض در آنها نوشته شده است.
ظريف افزود: فردا و پس فردا نامه‌اي خواهم نوشت در رد صحبت‌هاي ترامپ و موارد تناقض صحبت‌هاي ترامپ در نامه جداگانه‌اي به ثبت کميسيون مشترک خواهد رسيد.
وي گفت: براي ما مقررات داخلي آمريکا ربطي ندارد. برجام يک توافق بين ايران و آمريکا نيست که نياز به تصويب کنگره داشته باشد.
وزير خارجه تصريح کرد: ما از ابتدا براساس بدبيني و بي اعتمادي، درباره برجام مذاکره کرديم و براي همين است که مکانيسم خروج ما از برجام در خود برجام ديده شده است. گفته‌ايم اگر تحريم‌ها برگردد و حوزه‌‌هايي که براي ما اهميت داشته آمريکا و يا هر کس ديگر اين حوزه‌ها را مجددا برگرداند و نتوانيم کشتيراني داشته باشيم و ... در آن زمان اين حق را داريم درباره ادامه حضورمان در برجام تصميم بگيريم.
وي گفت: ما با حفظ تحقيق و توسعه در حوزه هسته‌اي شرايطي را فراهم کرديم که اگر روزي به دليل خطاي راهبردي طرف مقابل به اين نتيجه برسيم که ادامه حضورمان در برجام به منفعت کشور نيست شرايطمان در هسته‌اي بهتر از شرايطي خواهد بود که وارد برجام شديم و پيشرفته‌تر از آن فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي خود را ادامه دهيم.
ظريف همچنين عنوان کرد که قرارداد بوئينگ از نظر ما مشکلي ندارد اگر آمريکا مانع اجراي قرارداد شود از تعهداتش در برجام تخلف کرده است.
رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان اينکه آمريکا با سياست‌هاي خود، خودش را در دنيا منزوي مي‌کند، افزود: يک نگراني از نحوه رفتار دولت ترامپ است و به اين نگراني دامن زده که به تعهدات بين‌المللي‌اش پايبند نيست و اين مي‌تواند براي نظم بين‌المللي مشکلاتي ايجاد کند. اين يک امتياز براي ماست اگر 5 سال قبل را نگاه مي‌کرديد اگر آمريکا مي‌خواست تحريمي اعمال کند اروپايي‌ها به خط مي‌شدند ولي امروز اروپا در مقابل آمريکا ايستاده‌اند و زياده خواهي‌هاي آمريکا را نپذيرفتند. اروپا بايد تصميم بگيرد منافعشان در کجاست. اروپا هم منافع حيثيتي در برجام دارد و هم منافع دارد به عنوان يک روش.
وزير خارجه گفت: برجام يکي از حوزه‌هايي است که آمريکا ناگزير شده در يک بده بستان واقعي وارد شود تا حدي که ترامپ آن را بي آبروترين قرارداد دولت آمريکا تلقي مي‌کند. از نظر من اينگونه نيست که برجام يک طرفه به نفع ايران باشد ولي اين نشانگر آن تفکري است که عادت کرده به تحميل. اروپايي‌ها چون هيچکدامشان ابرقدرت در صحنه بين‌المللي نيستند و براي آنها ديپلماسي بسيار مهمتر از آمريکاست. اروپايي‌ها به اين منطقه نزديکترند و منافع امنيتي دارند که در اين منطقه تشنج تصنعي براساس اتهامات واهي شکل نگيرد. اروپايي‌ها منافعي دارند. اينکه اروپايي‌ها منافع در قبال ايران داشته باشند چيز بدي نيست.
وي افزود: ما در ماه‌هاي آينده خواهيم ديد اروپا تا چه حد آمادگي دارد در مقابل زياده‌خواهي‌هاي آمريکا مقاومت کند و اين نه تنها نشان خواهد داد که آيا برجام ادامه خواهد يافت و نشان خواهد داد اروپا مي‌خواهد نقشي موثر داشته باشد يا نقشي دنبال رو.
به گزارش فارس، وزير خارجه درباره توان موشکي ايران و اينکه آيا کشوري را تهديد مي‌کند؟ خاطرنشان کرد: ما در بحث هسته‌اي تصميم گرفتيم يک موضوع را حل کنيم و همان موضوع 13 سال طول کشيد و نشانگر پيچيدگي موضوع بود. تصميم گرفتيم راجع به ساير موضوعات وارد بحث نشويم، اگر وارد بحث با اروپايي‌ها درباره آن موضوعات شده بوديم به حقانيت ما پي برده بودند.
رئيس دستگاه ديپلماسي خاطرنشان کرد: ايران خواهان امنيت همه کشورهاي منطقه است. سخنراني ترامپ بيش از آنکه سخنراني ترامپ باشد سخنراني نتانياهو بود.
وي ادامه داد: به کسي اجازه نمي‌دهيم در حوزه دفاعي ما وارد شود. موضوع موشک و دفاع به هيچ وجه در برجام جايي ندارد.
وزير خارجه کشورمان اضافه کرد: بارها گفته‌ايم ايران هشت سال جنگ تحميلي را تحمل کرد و در آن جنگ پيشرفته‌ترين سلاح‌ها در اختيار متجاوزان داده مي‌شد و يک تلاش وسيع راهبردي به سرکردگي آمريکا بود که از دسترسي ايران به کمترين ابزار دفاعي جلوگيري کنند و ما را به اين سمت سوق دادند که نيازهاي دفاعي‌مان را خودمان تامين کنيم. آمريکايي‌ها اشتباهات زيادي در منطقه ما کردند و نمي‌خواهند بپذيرند. امروز نگران نفوذ ايران در منطقه هستند چون ما انتخاب‌هاي درست کرديم و آنها انتخاب‌هاي غلط کردند. آنها مردم ما را از دسترسي به حداقل ضرورت‌هاي دفاعي منع کردند. مردم ما نيازهاي دفاعي خود را توليد کردند که هيچ وقت يک صدام ديگر به اين کشور حمله نکند. مردم ما اين شرايط را با گوشت و خون خود لمس کردند و اين دستاورد به هيچ وجه قابل مذاکره نيست. دفاع ما قابل مذاکره نيست.
وي تصريح کرد: به کسي اجازه نمي‌دهيم در مورد امکانات دفاعي ما دخالت کند. اما اگر روزي قرار باشد در اين زمينه بحث کنيم نه مذاکره، حرف براي گفتن در اين زمينه زياد داريم. عربستان در 2016 معادل 63 ميليارد هزينه کرده است امارات با يک و نيم ميليون شهروند تسليحات ايران با 80 ميليون جمعيت کمتر از آن است به لطف خدا و به يمن اين مردم قوي‌ترين کشور منطقه است آنها فکر مي‌کنند با خريد اين تسليحات مي‌توانند امنيتشان را تامين کنند.
ظريف ادامه داد:‌ در بحران اخير خليج فارس شاهد بوديم با خريد بيشتر تسليحات از آمريا زمينه‌هاي دفاع آمريکا را از خود فراهم کنند.
وي گفت: اگر يک روزي در حوزه‌هايي که آنها براي خودشان اعلاميه مي‌کنند حتما مثل بحث هسته‌اي که از پاسخ دادن به نظرات ايران ناتوان بودند. اينها با ادعاي غني سازي صفر شروع کردند و در چند قطعنامه گفتند نمي‌تواند غني سازي کند ولي امروز غني سازي را پذيرفتند. دفاع خود را موضوع مذاکره نمي‌دانيم.
وي تصريح کرد: ايران به دنبال تجاوز عليه هيچ کشوري نبوده و نيست در طول 300 سال گذشته ايران به لطف خدا از لحاظ جغرافيايي امکانات مادي، معنوي و انساني غناي کامل دارد چشم داشتي به سرزمين هيچکس ندارد و در سرزمين خود احساس آرامش مي‌کند ما ذاتا به دنبال ثبات، آرامش و امنيت هستيم نه مثل ترامپ. ما دنبال جنگ بين هيچکس نيستيم.
وزير خارجه به طرح‌هاي ايران براي حل بحران‌هاي منطقه اشاره کرد و افزود: طرح 4 ماده‌اي ما براي حل بحران سوريه بعد از انتخاب روحاني در دور اول توسط ايران مطرح شد. طرح 4 ماده‌اي ما براي يمن همه نشانه يک واقعيت است که ايران يک سياست را دنبال کرده مقابله با افراط، خشونت و تلاش براي صلح و آرامش در منطقه . اين خاستگاه امنيت ملي جمهوري اسلامي با توجه به شرايط ويژه جمهوري اسلامي است.
وي خاطرنشان کرد: سياست کنوني ترامپ محکوم به شکست است و ايران با درايت مانع از اين مي‌شود که صهيونيست‌ها بتوانند از ايران يک کيس امنيتي ايجاد کنند.
ظريف گفت: آمريکايي‌ها در منطقه ما همه راه‌هاي غلط را انتخاب کردند و الان گله دارند که چرا در منطقه منزوي هستند و چرا ايران در منطقه نفوذ دارد. عربستان و امارات دو کشوري بودند که طالبان را به رسميت شناختند و با کمک افراطيون در يمن و سوريه باعث به خاک و خون کشيدن مردم شدند و اين اشتباهات راهبردي آنها و آمريکا در منطقه شکايت مي‌کنند قدرت ايران در منطقه به خاطر انتخاب‌هاي درست ايران در منطقه است ما در کنار مردم منطقه بوديم ما هيچ گاه به دنبال دخالت در امور منطقه نبوديم. اگر راجع به يمن و سوريه صحبت مي‌کنيم حرفمان يک جمله است هيچکس نمي‌تواند براي مردم منطقه تعيين تکليف کند.
وي ادامه داد: آنها براي مردم ايران خط قرمز تعيين کردند. سياست آمريکا براي تغيير رژيم سياست جديدي نيست سال‌هاست انتخاب‌هاي اشتباه کردند. آنها کشورهايي بودند که پشت صدام ايستادند و به ارعاب و ترور در منطقه ما دامن زدند و امروز خودشان قرباني شدند. دوباره برگردند و به اشتباهاتشان نگاه کنند که آيا اشتباهات با متهم کردن ديگران حل مي‌شود؟ اگر مشکلاتان قرار بود حل شود 40 سال است ايران را متهم مي‌کنيد.
ظريف افزود: مگر غير از اين شد که صدام همان اسلحه‌هايي که به آن داده بوديد و سلاح‌هاي نو در زرورق به محض نااميد شدن از ايران به سمت خودتان برگرداند. فراموش نکنند تاوان اشتباهات خود را مي‌دهند.
وزير خارجه خاطرنشان کرد:
اين خبر در حال تکميل است...

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۴۹۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف

فرارو- این مورخ از سال ۱۹۸۴ میلادی نتیجه تمام انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده را به درستی پیش بینی کرده است. او اعلام کرده که برای شکست بایدن در مقابل ترامپ در ماه نوامبر "اشتباهات زیادی باید رخ دهد".

به گزارش فرارو به نقل از دیلی میل، این استاد تاریخ در دانشگاه امریکایی در واشنگتن دی سی سیستمی را ابداع کرده که آن را "سیزده کلید" می‌نامد و کتابی در دهه ۱۹۸۰ میلادی نوشت که این ایده را توضیح می‌داد. او نظریه خود را با الهام از  "ولادیمیر کیلیس" دانشمند روس زلزله شناس مطرح کرده است.

کیلیس پس از وقوع یک زلزله عظیم در ژاپن و زلزله‌ای دیگر در مرکز کالیفرنیا در سال ۲۰۰۳ که در دوره زمانی پیش بینی شده توسط تیم بین المللی وی رخ داده بودند توجهات زیادی را به خود جلب کرد.

 لیچمن می‌گوید تکنیک اش او را قادر می‌سازد نتیجه آرای رای دهندگان را صرفا بر اساس عوامل تاریخی و نه با استفاده از نتایج نظرسنجی ها، تاکتیک‌ها یا رویداد‌های تبلیغاتی ترجیحی نامزد‌ها پیش بینی کند.

علیرغم نتایج نظرسنجی‌ها که نشان می‌دهند بایدن در سطح ملی با مشکل مواجه است و در چندین ایالت نوسانی عقب‌تر از نامزد رقیب اش می‌باشد لیچمن معتقد است که او کماکان رئیس جمهور باقی خواهد ماند و با چالشی جدی مواجه نخواهد بود. او می‌گوید: "برای آن که بایدن در انتخابات متحمل شکست شود خیلی مسائل باید اشتباه پیش بروند".

نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهند وضعیت ترامپ در سطح ملی و در ایالت‌های کلیدی در حال تغییر جدی است لیچمن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند. او می‌گوید: "آنان مسحور چیز‌های اشتباهی شده اند که همانا نتایج نظرسنجی‌ها است. نخست آن که نتایج نظرسنجی‌هایی که شش تا هفت ماه پیش از انتخابات پیش بینی کنند از نظر من ارزشی معادل صفر دارند. همواره ممکن است یک رویداد فاجعه آمیز به اندازه کافی خارج از محدوده کلید‌ها رخ دهد که می‌تواند بر انتخابات تاثیر بگذارد. در اینجا ما برای اولین بار نه فقط یک رئیس جمهور سابق بلکه یک نامزد اصلی حزب را داریم که محاکمه می‌شود و چه کسی می‌داند که اگر او محکوم شناخته شود که احتمال تحقق این سناریو نیز زیاد است چگونه ممکن است همه چیز تغییر کند".

لیچمن می‌گوید پاندمی کووید – ۱۹ یک رویداد تاریخی بود که او را وادار کرد پیروزی بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۰ را پیش بینی کند. او می‌افزاید: "ترامپ فکر می‌کرد کارزار انتخاباتی اولویت و اهمیت بیش تری دارد و به طور اساسی با پاندمی کووید مقابله نکرد. همین موضوع باعث باخت اش شد".

با این وجود، برخی از "کلید"ها به نفع ترامپ عمل می‌کنند. یکی از آن کلید‌ها وجود نامزد سوم است که ممکن است "رابرت اف کندی جونیور" نقش آفرین اصلی ان در رقابت انتخاباتی باشد. دو کلید دیگر مربوط به اقتصاد هستند. علیرغم آن که برخی از اعداد و آمار‌های اقتصادی ممکن است به نفع بایدن باشند، اما او از این نظر هنوز با بهبود رتبه در زمینه محخبوبیت مواجه نبوده است. ناآرامی‌های اجتماعی کلید دیگری می‌باشد که علیه بایدن عمل می‌کند. بسیاری از دانشجویان معترض ضد اسرائیل بایدن را به دلیل حمایت از اقدامات اسرائیل علیه مردم غزه، "جو نسل کُش" خطاب می‌کنند. هم جذابیت رئیس جمهور فعلی و هم کاریزمای رقیب نیز به عنوان یک کلید در نظر گرفته می‌شود و در حالی که بسیاری احساس می‌کنند هر دو نامزد بسیار پیر هستند به نظر می‌رسد سن بیش‌تر بایدن در مقایسه با ترامپ عاملی به ضرر بایدن باشد.

البته لیچمن در سال ۲۰۰۰ میلادی از نظر فنی نتیجه انتخابات امریکا را اشتباه پیش بینی کرد او پیش بینی کرده بود که "ال گور" برنده انتخابات می‌شود. البته لیچمن خود معتقد است که نتیجه آن انتخابات "به سرقت رفت" و می‌گوید ال گور رای مردم را کسب کرده بود. او می‌افزاید: "افراد زیادی هستند که دوست دارند شکست من را ببینند. واقعیت آن است که من یک انسان هستم. در نتیجه، نمی‌توان گفت که سیستم پیش بینی من هرگز دچار خطا نمی‌شود. هیچ چیز در دنیای انسانی کامل و قطعی نیست".

از جمله کلید‌ها در سیستم پیش بینی لیچمن می‌توان به این عوامل اشاره کرد: ماموریت حزب، رقابت، رئیس جمهور مستقر، نامزد سوم، وضعیت اقتصاد در کوتاه مدت، وضعیت اقتصاد در بلند مدت، تغییر سیاست، ناآرامی اجتماعی، رسوایی، شکست نظامی یا شکست در عرصه سیاست خارجی، موفقیت خارجی یا موققیت نظامی، کاریزمای مقام فعلی و کاریزمای رقیب.


دیگر خبرها

  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • وزیر دفاع پیام صادر کرد
  • وزیر دفاع یک پیام صادر کرد +جزئیات
  • حکایت آمریکایی که دیگر «آمریکا» نیست
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • جزئیات دیدار و گفتگوی مقام بلندپایه نظامی ایران با وزیر دفاع بلاروس
  • دیدار وزیر دفاع ایران با همتای بلاروسی