Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@16:28:41 GMT

تولید صادرات‌محور، نیاز اقتصاد ایران

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۵۲۳۸۷

تولید صادرات‌محور، نیاز اقتصاد ایران

تهران- ایرنا- تقریبا در همه برنا‌مه‌های پنج‌ساله گذشته، رشد اقتصادی هدف‌گذاری‌شده عدد 8 درصد بوده، ولی در کمتر سالی ما به این رشد اقتصادی دست پیدا کرده‌ایم. یکی در سال‌های بعد از جنگ و دیگری در سال گذشته ما رشد دورقمی را تجربه کردیم.

روزنامه روزان در یادداشتی به قلم مهدی پازوکی، نوشت: هر دو آن، به این علت بود که به یکباره صادرات نفت ایران تقریبا دو برابر شد،‌ اما اینکه صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود تحت عنوان «چشم‌انداز اقتصاد جهانی» رشد اقتصادی ایران را برای سال جاری 3.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 ‌درصد و برای سال 2018 میلادی 3.8 ‌درصد پیش‌بینی کرده است، هیچ‌ مغایرتی با هدف رشد 8 درصدی در برنامه ششم توسعه ندارد.

گرچه در سال گذشته، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی رشد اقتصادی کمتری برای اقتصاد ایران پیش‌بینی کرده بودند، اما عملا بیش از آن اتفاق افتاد یا در سه‌ماهه اول امسال که رشد بالای 7 درصد در اقتصاد ایران تحقق پیدا کرد، پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول غیر از این عدد بود؛ بنابراین چون از طرفی، اقتصاد ایران ظرفیت خالی فراوانی دارد و از طرف دیگر در وضعیت پسابرجام به سر می‌برد، منابع مالی و سرمایه‌گذاری که در بخش نفت، گاز و پتروشیمی ایجاد می‌شود، عاملی است که سبب می‌شود رشد اقتصادی محقق شده، همواره بیش از پیش‌بینی نهاد‌های بین‌المللی باشد.

باید این واقعیت را بپذیریم که رشد اقتصادی ایران متاثر از نفت یا صنایع مرتبط با نفت است. اگر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ما دوره رونق را بگذارند، حتما یک موتور محرک قوی برای تحقق رشد اقتصادی بالا خواهند بود، اما اگر این بخش‌ها به هر دلیلی دچار مشکل شوند، طبیعی است که سایر بخش‌ها نیز متاثر از آنها خواهند بود و رشد اقتصادی مورد نظر تحقق پیدا نخواهد کرد.

به نظر می‌رسد، در سال 94 و 95 که صادرات غیرنفتی ایران بیش از واردات شد، توجه دولت به بخش واقعی اقتصاد ایران معطوف بود، یعنی در دو سال گذشته ما رشد اقتصادی قابل توجهی در بخش کشاورزی داشتیم و امیدواریم در سال جاری این توجه و تمرکز به بخش صنعت هم صورت گیرد تا این دو بخش که اصطلاحا دو بخش واقعی اقتصاد هستند، بتوانند رشد اقتصادی پیش‌بینی‌شده را تحقق بخشند.

اقتصاد ایران این ظرفیت را دارد، اما به شرطی که دولت از این ظرفیت، به عنوان بستری برای تولید بیشتر کالا و خدمات استفاده کند؛ البته موانعی هم در این بین وجود دارد که از جمله این موانع می‌توان به بوروکراسی طولانی، نظام بانکی که توان بازدهی یا تسهیلات‌دهی مناسب ندارد و بالا بودن قیمت پول اشاره کرد و همچنین موانعی که در صنایع ایران وجود دارد. از همه اینها مهم‌تر اینکه، غالبا تولید در ایران صادرات‌محور نیست.

در حال حاضر ظرفیت خودروسازان ما در تولید خودرو بیش از نیاز داخلی است، ولی مبنای آنها صادرات نیست. در بخش فولاد نیز همین وضع حاکم است. باید برای این مسئله چاره‌اندیشی کرد و تولیدات را به سمت تولیدات صادرات‌محور برد.

*منبع: روزنامه روزان،1396،7،23
**گروه اطلاع رسانی**2059**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۲۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است

امام جمعه کیش با بیان اینکه باید فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اجرا شود، گفت: امروز کشور نیاز به یک حماسه اقتصادی دارد که لازمه آن اعتقاد عملی به اقتصادی مقاومتی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کیش، حجت‌الاسلام علیرضا بی‌نیاز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه کیش با اشاره به شعار امسال و فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت مشارکت مردم در توسعه اقتصادی ، افزود: هرجا مردم حضور داشتند، موفقیت به بهترین شکل میسر شده است.

وی با بیان اینکه امروز مقوله اقتصادی به خط مقدم جبهه جهاد تبدیل شده، افزود: مسوولان باید فرمایشات مقام معظم رهبری را در تمام حوزه‌ها از جمله اقتصاد در دستور کار قرار دهند و باید از توانمندی مردم و بخش خصوصی در انجام امور بهره گیرند.

امام جمعه کیش در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به روز کارگر و روز معلم و با بیان اینکه هر دو این قشر نقش بسیار مهمی در رشد و بالندگی این جامعه دارند، گفت: مسوولان باید سعی کنند تا مشکلات کارگران و معلمان به حداقل برسد .

حجت‌الاسلام بی‌نیاز روز دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: خلیج فارس بخشی از هویت ملی ایرانیان می‌باشد که دشمنان همواره سعی در تغییر و تحریف آن داشتند که هیچگاه در دستبابی به اهداف شومشان موفق نبودند.

وی هفتم اردیبهشت روز حمل و نقل را نیز مورد اشاره قرار داد و بر بهبود وضعیت جاده‌های کشور و صنعت خودروسازی تاکید کرد.

انتهای پیام/7558

دیگر خبرها

  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده
  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی متفاوت ایران در 10 سال آینده
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • جهش تولید به نهضت مردم نیاز دارد
  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند
  • در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد