Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - گرچه افق تحولات مربوط به مناقشه امنيتي بين کردستان عراق و دولت مرکزي همچنان در هاله‌اي از ابهام قرار دارد، اما در فضاي غبار آلود نيز مي‌توان رد پاي برنامه‌هاي خارجي براي تنش‌آفريني در را مشاهده کرد.
سرويس جهان مشرق - تنش بين بغداد و اربيل از زمان اعلام شوراي امنيت کردستان که چهارشنبه هفته قبل صورت گرفت وارد فاز تازه‌اي شد، بغداد در واکنش به اين اقدام نيروهاي نظامي خود را به سمت کرکوک گسيل کرد تا بتواند بر چاه هاي نفت منطقه مسلط شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته دولت عراق اعلام کرده است که به دنبال عمليات نظامي درمنطقه نيست.
کرکوک از مهمترين مناطق مورد اختلاف ميان دولت مرکزي عراق و اقليم کردستان است که تحت کنترل مستقيم دولت مرکزي قرار دارد، اما اقليم کردستان به علت منابع نفتي غني در اين منطقه به دنبال تسلط بر اين مناطق است. نيروهاي پيشمرگه کرد در همين راستا تعدادي از نيروهاي خود را در خارج از منطقه رسمي ترسيم شده براي کردستان عراق جلوتر بردند که اين موضوع با واکنش و همه نيروهاي ارتش عراق و بسيج مردمي اين کشور به ويژه در اطراف کرکوک مواجه شد. کردستان عراق نقاط مرزي خود را از سه کيلومتري کرکوک تا 10 کيلومتري اين منطقه پيشروي داده بودند، آنها مدعي بودند اقدام مذکور را براي جلوگيري از احتمال وقوع درگيري ميان خود و نيروهاي عراقي انجام داده اند.
با اين وجود سياست‌مداران اقليم کردستان در بيانيه رسمي که در اين خصوص منتشر کردند ، تلاش کردند اين اقدامات را به تهديدات و مواضع مسئولان نظامي و سياسي عراق ضد مردم کردستان مرتبط کنند و موضوع استقرار نيروهاي نظامي خود در مناطق تحت حاکميت دولت مرکزي را ناديده بگيرند.
با اين وجود به نظر مي‌رسد که کردها شرايط مناسبي براي ادامه اين روند ندارند، آنها در بيانيه خود اعلام کردند که با ادامه خونريزي مخالف هستند و آمادگي خود را براي حل مشکلات سياسي از طريق گفت‌وگو اعلام کردند. با اين وجود، بيانيه مذکور تاکيد کرد که آنها هزاران نفر از نيروهاي جديد خود را به منطقه کرکوک اعزام کرده‌اند. اين موضوعات نشان دهنده سياست عوام فريبانه اقليم کردستان براي جلب نظر افکار عمومي در عين تجاوز به تماميت و حاکميت ارضي عراق خبر مي دهد و نشان مي دهد آنها پس از موفقيت در اجراي طرح همه پرسي تلاش دارند امتيازات بيشتري را در اين شرايط حساس منطقه اي، از دولت مرکزي عراق بگيرند.

در طرف مقابل، مناقشه کردها در شرايطي به سطح نگران‌کننده خود رسيده است که دولت عراق هنوز به طور کامل اين کشور را از دست تروريست‌هاي داعش پاک‌سازي نکرده است.
اين مناقشه بويژه با اقدام تحريک آميز جديد اقليم کردستان نشان داد که برنامه‌ريزي‌هاي خارجي وجود دارد تا اوضاع عراق را بيش از پيش با بحران مواجه کرده و روند مبارزه با تروريسم در اين کشور را فلج کند، اين در حالي است که طي ارزيابي‌هاي موجود تنها چند ماه ديگر تا پايان کار داعش در عراق و منطقه زمان باقي است.
نچيروان بارزاني نخست وزير اقليم کردستان که اين روزها زمزمه‌هاي زيادي در رابطه با اختلافات عميق وي با مسعود بارزاني عمويش و مسرور بارزاني فرزند وي منتشر شده است، در پيامي از آيت‌الله سيستاني مرجع شيعيان عراق خواسته تا براي توقف اين بحران وارد عمل شود. اين اقدام حتي در شديدترين شرايط بحران ميان بغداد و اربيل پيش از اين سابقه نداشت.
نچيروان در بيانيه خود اعلام کرده که از آيت‌الله سيستاني و تمامي طرف‌هاي عراقي و سازمان‌هاي مدني و سازمان ملل و آمريکا و اتحاديه اروپا و کشورهاي حاضر در جنگ‌ ضد داعش به علاوه کشورهاي عضو شوراي امنيت و دولت‌هاي همسايه خواسته است در اين رابطه وارد عمل شده و نقش مثبت خود را براي دور کردن منطقه از جنگ جديد ايفا کنند.
گفته مي شود دولت مرکزي عراق به مرجعيت نجف اطمينان داده که تلاش‌هاي آنها در راستاي افزايش جنگ در منطقه نيست و آنها به دنبال درگيري مسلحانه و هدف قرار دادن کردها نيستند، بلکه مي خواهند تسلط خود را بر تماميت ارضي خود در چاه هاي نفت و موسسات دولتي خود اعمال کنند.

افزايش شروط دو طرف براي مذاکره سياسي
در اين رابطه روزنامه لبناني الاخبار به نقل از يک منبع دولتي به صورت غير رسمي اعلام کرد که دولت عراق شرط هاي لغو نتايج همه پرسي اقليم کردستان عراق و بازگشت نيروهاي پيشمرگه به خط سبز ترسيم‌ شده از سوي سازمان ملل درباره حاکميت مدني «پل برمر» را خواستار شده است تا مذاکرات خود با اقليم کردستان را آغاز کند. اين در حالي است که پيش از اين تنها شرط مربوط به لغو نتايج همه پرسي مطرح بود.
العربيه نوشت: فرمانده نيروهاي پيشمرگه کردستان عراق از عقب نشيني نيروهاي تحت امر خود در بخش‌هايي از استان کرکوک خبر داد.
سيروان بارزاني، عصر جمعه گفت که عقب‌نشيني اين نيروها از خطوط دفاعي خود در کرکوک با هماهنگي بغداد صورت مي‌گيرد. با اين حال وي گفت که نيروهاي پيشمرگه از شهر کرکوک عقب نشيني نخواهند کرد.
شبکه خبري العهد وابسته به جريان‌هاي اهل الحق يکي از گروه هاي حاضر در ميان نيروهاي حشد الشعبي نيز گزارش داده است که بارزاني از طريق يک ميانجي ويژه خواستار فرصت 48 ساعت براي تحويل دادن چاه‌هاي نفت کرکوک به نيروهاي دولت مرکزي شده است.
همچنين ديروز اقليم کردستان عراق طرحي متشکل از 5 بند براي حل مشکلات مالي و نفتي خود را ارائه داده که مهم‌ترين بند آن اختصاص 17% از نفت عراق و اقليم کردستان بود. وزارت ثروت‌هاي طبيعي در حکومت اقليم کردستان در بيانيه خود تأکيد کرد که دولت عراق بايد حقوق کارگران و کارمندان اقليم کردستان در نيروهاي پيشمرگ و پليس و بازنشستگان را بپردازد که ماهيانه بالغ بر 915 ميليارد دينار عراقي (حدود 782 ميليون دلار ) مي شود. اين وزارتخانه همچنين خواستار اختصاص 17% از بودجه اشتغال و بودجه‌هاي اختصاص داده شده براي حقوق‌ها به اين اقليم شد و تاکيد کرد که دولت بايد تضمين هايي براي تامين هزينه هاي مالي شرکت‌هاي بين‌المللي سرمايه‌گذاري فعال در بخش نفت اقليم کردستان را بر اساس توافق‌نامه‌هاي امضا شده ارائه دهد.
وزارت موسوم به «منابع طبيعي» اقليم کردستان عراق، 5 شرط را براي حل بحران اربيل-بغداد تعيين کرد. شروطي که بي‌ترديد از سوي مسعود بارزاني، رهبر اقليم تعيين شده است.

بر پايه بيانيه‌اي که اين وزارتخانه منتشر کرده، شروط پنجگانه بارزاني براي بغداد عبارتند از:
1- حکومت بغداد بايد حقوق تمامي پرسنل حکومت اقليم اعم از کارمندان و کارگزاران اداره‌هاي خدمات عمومي، اقتصادي و… ، پيشمرگه‌ها، پليس، اداره امنيتي (آسايش) بازنشستگان را بپردازد. حقوق اين افراد ماهانه 915 ميليارد دينار عراق تعيين شده است!!
2- دومين شرط اربيل، تخصيص 17 درصد از درآمد نفتي عراق به اقليم کردستان است! نسبت 17 درصد برپايه نسبت جمعيت اقليم کردستان به کشور عراق است.
3- سومين شرط اربيل، اختصاص 17 درصد طرح‌هاي توسعه‌اي و اشتغالزايي بغداد به اقليم کردستان است.
4- چهارمين شرط که به تعبيري خروج از دايره حاکميت بغداد است، استقلال حقوقي اقليم کردستان براي قراردادهاي تجاري، مالي و اقتصادي با خارج است! به اين ترتيب اقليم بدون تأييديه بغداد مي‌تواند هر قرارداد تجاري و مالي با دنيا امضا کند. اين بهترين امتيازي است که اربيل مي‌تواند به تل‌آويو دهد تا در پوشش فعاليت اقتصادي، در قلب کشورهاي اسلامي براي خود پايگاه دائمي بسازد.
5- پنجمين شرط اقليم، تخصيص 17 درصد از محصولات پالايشگاه‌ها، بنزين و پتروشيمي عراق به اقليم کردستان است.

گرچه افق تحولات مربوط به مناقشه امنيتي بين کردستان عراق و دولت مرکزي اين کشور با وجود افزايش سخت گيري دوجانبه همچنان در هاله اي از ابهام قرار دارد ، اما در فضاي غبار آلود نيز مي تواند رد پاي برنامه‌هاي خارجي براي تنش‌آفريني در اين مناقشه را مشاهده کرد. يکي از اين شاخص‌ها را مي‌توان در مواضع دوپهلو و دوگانه دولت آمريکا در ادعاي حمايت همزمان از دولت مرکزي عراق و اقليم کردستان و مطالبات آنها مشاهده کرد.
دولت مرکزي و گروه هاي سياسي عراق بويژه در شرايط حساس کنوني بايد مراقب باشند و فريب اقدامات تحريک آميز و سياست هاي غرب در اين کشور که عمدتا براي دادن تنفس به گروه هاي تروريستي صورت مي گيرد را نخورند. جريان هاي داخلي بويژه اقليم کردستان عراق يک بار براي هميشه بايد اين واقعيت را بپذيرند که قبل از ريشه کن شدن داعش در عراق و برقراري امنيت کامل در اين کشور، فرصت خوبي براي طرح مطالبات قديمي آن ها نيست و طرح اين موضوعات در دوره آينده باعث پيشبرد مسالمت آميز اين مسأله بر اساس منافع دو جانبه بين دولت مرکزي و اقليم کردستان خواهد شد و دنبال کردن هر راهي غير از اين، هيچ برنده‌اي دست کم در عرصه داخلي عراق نخواهد داشت.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۲۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با امیرعبداللهیان

وزیر امور خارجه کشورمان با نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت وگو کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق با حضور در محل وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، دیروز در راس هیئتی عالی رتبه از مقامات اقلیم کردستان، وارد تهران شده و با رییس جمهور کشورمان نیز دیدار کرده است.

امیرعبداللهیان: توقف جنگ در دستورکار سازمان همکاری قرار داردامیرعبداللهیان: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • «بارزانی» با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با امیرعبداللهیان
  • بارزانی به دیدار رئیسی رفت + تصاویر
  • رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیسی دیدار کرد
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • نچیروان بارزانی با رئیسی دیدار کرد
  • 5 محور مهم سفر بارزانی به تهران چیست؟ | درخواست ویژه اربیل از تهران
  • بارزانی وارد تهران شد
  • بارزانی امروز به تهران سفر می‌کند