Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-05@21:31:53 GMT

شانه‌هایی که بار زندگی را کودکانه به دوش می‌کشد

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۶۱۰۳۴

شانه‌هایی که بار زندگی را کودکانه به دوش می‌کشد

نان‌آوران کوچکی هستند که وقتی به خانه می‌روند نان‌شان با خون دل خورده می‌شود، کودکانی که امید به فردا در چشمان‌شان دیده نمی‌شود و بار سنگین یک زندگی بر شانه‌های نحیف‌شان خیلی سنگینی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، پدیده کودکان کار و خیابانی یکی از معضلات گریبانگیر اکثر کلان شهرهاست. گسترش این پدیده به حدی است که به صورت یک معضل و آسیب اجتماعی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عواملی مانند نارسایی نهادهای اجتماعی مثل خانواده و مدرسه، فقر اقتصادی، خانواده‌های کودکان خیابانی و ناتوانی آن‌ها در انطباق با شیوه‌های زندگی شهرهای بزرگ، حاشیه‌نشینی وغیره دست به دست هم داده‌اند تا پدیده کودکان کار و خیابانی کماکان به‌عنوان یک آسیب اجتماعی بزرگ در بسیاری از شهرها خودنمایی کند.

از زمانی که بحث کودکان کار مطرح شد تاکنون مسئولان تلاش بسیاری برای کاهش این معضل اجتماعی کرده‌اند اما در بسیاری مواقع این تلاش‌ها به دلایلی مانند همکاری‌نکردن مردم و والدین کودکان، ناآگاهی مردم، تاسیس خیریه‌های ناموفق و غیره به نتایج خوبی نرسیده است.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران با بیان اینکه برای رفع این آسیب اجتماعی، ابتدا باید علتیابی و سپس پیشگیری شود، گفت: عواملی چون فقر اقتصادی، محیط نامناسب خانواده، جدایی یا فوت والدین، مهاجرت وغیره در بروز این پدیده موثرند؛ شناختن علت، کمکی به کاهش آمار کودکان کار نمی‌کند بلکه باید در کنار شناخت علت‌ها، در صدد رفع آنها برآمد.

نحوه برخورد با کودکان کار

به گفته کوروش محمدی، کمک‌های مالی، نقدی یا کالایی به این کودکان، کار صحیحی نیست و در روند کنترل این پدیده تاثیری نخواهد داشت.

وی با اشاره به وجود ستاد ساماندهی کودکان کار و افزایش این قبیل کودکان گفت: حدود 20 دستگاه دولتی در ستادی تحت عنوان ستاد ساماندهی کودکان کار و خیابانی مشغول به فعالیت هستند و اقدامات زیادی انجام داده‌اند اما از آنجا که اساس و رویه کار اشتباه است با افزایش آمار کودکان کار مواجه هستیم؛ ما با کمک‌های نقدی و برنامه‌هایی با رویکرد حمایتی به نوعی در حال تقویت این آسیب هستیم، به جای ایستادن در مقابل این آسیب و ریشه‌یابی آن در کنار مسیر ایستاده‌ایم و نظاره‌گر افزایش آمار هستیم.

محمدی با اشاره به تاسیس خیریه‌های متعدد در سطح کلان شهرها اظهار داشت: در بعضی موارد افرادی غیر‌متخصص که تنها با داشتن مسئولیت اجتماعی و با به یدک کشیدن نام خیریه در حال جذب کمک‌های خیران و اعتبارات از دستگاه‌های مختلف‌اند از کودکان کار حمایت مالی می‌کنند. اگرچه کارشان بسیار ارزشمند است اما نتیجه و خروجی کارشان تقویت کودکان کار است.

ناتوانی موسسات خیریه در توانمندسازی کودکان کار

رئیس انجمن آسیب شناسی ایران علت این امر را عدم توانایی توانمند سازی کودکان کار توسط خیریه‌ها دانست و گفت: به این گونه بچه‌ها فقط اندکی کمک مالی می‌شود بدون اینکه به آغوش گرم خانواده بپیوندند، بازی کنند، کودکی کنند و تحصیل کنند و در آینده فرد موفقی برای جامعه شوند. در نتیجه بحث توانمند سازی کودکان و خانواده‌های بی بضاعتشان می‌تواند در کاهش آمار کودکان کار نتیجه بخش باشد.

محمدی، رفتار دلسوزانه شهروندان در مواجهه با کودکان کار را یکی از عوامل افزایش آمار آنها دانست و اظهار داشت: کمک‌های مردم اگرچه در همان لحظه به کودک کمک می‌کند ولی تاثیری در روند کاهش تعداد آن‌ها نخواهد داشت. این کودکان به همین طریق امرار معاش می‌کنند تا به سن جوانی برسند بدون اینکه حرفه‌ای بلد باشند و بتوانند کار آبرومندانه‌ای داشته باشند. این سیر از کودکی آغاز و تا سالمندی ادامه پیدا می‌کند و در بعضی موارد شاهد اعتیاد و بزهکاری آنها خواهیم شد.

برای کاهش آمار کودکان کار چه باید کرد

رئیس انجمن آسیب شناسی ایران با اشاره به راهکارهای کاهش آمار کودکان کرد گفت: خیریه‌ها و سازمان‌های مرتبط در این زمینه باید به سمت پیشگیری بروند چون با حمایت لحظه‌ای و موقت به آنها، کودک کار بیشتر تولید می‌شود. در مورد کودکان کار که به علت نیازمندی و فقر مجبور به کار در خیابان هستند از طریق حمایت از خانواده و فراهم کردن زمینه توانمند سازی آن‌ها از حضورشان در خیابانها ممانعت به عمل آید تا از گداپروری بتوان جلوگیری کرد.

محمدی از شهرداری به عنوان عضوی از ستاد ساماندهی کودکان کار یاد کرد و گفت: تمام مواردی که در حیطه وظایف شهرداری در این باره تعریف شده از جمله تامین نیاز مالی و فضا برای نگهداری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست کار و.. توسط شهرداری اصفهان انجام شده است.

تاسیس اردوگاه کودکان کار در اصفهان

این عضو شورای شهر اصفهان از تاسیس اردوگاهی برای نگهداری این کودکان در خارج از شهر خبر داد و گفت: در این طرح قرار است کودکان کار استان جمع‌آوری و به اردوگاه منتقل شوند؛ اما باز هم این طرح مانع گسترش کودکان کار و تولید کودکان کار نخواهد شد. چون ما باید در مسیر توانمندسازی کودکان کار قدم برداریم و پیشگیری در دستور کار قرار گیرد.

محمدی در این باره گفت: چون کودکان کار متولی خاص ندارند، سلیقه‌ها و عملکردها تاثیرگذار است. به همین دلیل ستادهای ساماندهی در ارتباط با کودکان کار، فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که ماندگار نیست و 6 ماه آینده دوباره وضع به همین منوال خواهد بود و دوباره با افزایش آمار کودکان کار مواجه خواهیم شد.

درمان کافی نیست باید پیشگیری کرد

محمدی با اشاره به اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، گفت: ما باید به سمت توانمند سازی پیش برویم هرچند دیر جواب بدهد، با استفاده از برنامه‌های بلند مدت باید نتیجه بگیریم. قرار نیست سریع به نتیجه برسیم بلکه باید به نتیجه دلخواه رسید هر چند که به طول بینجامد.

کودکان معصومی که با دست‌های کوچک خود نان آور خانواده‌ای هستند و از حق طبیعی خود در بسیاری امور محرومند و از همین کودکی دنیای بچگی خود را رها کرده و بزرگ شده‌اند، این کودکان به یاری مسئولانه افرادی نیاز دارند که با برنامه ریزی و صرف زمانی هر چند طولانی برای سامان دادن به اوضاعشان آستین بالا بزنند و یاری‌شان کنند.

بدون شک ساماندهی کودکان کار زمانی طولانی همراه با صبر و درایت می‌طلبد و نهادهای بسیاری را نیز دخیل می‌کند، اما تمام این نهادها می‌توانند دست به دست هم داده و از بروز و ظهور کودکان کار بیشتری جلوگیری کرده و کودکانی که امروز در خیابان‌ها مشغول کار هستند را ساماندهی کنند.

انتهای پیام/

R41346/P41362/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۶۱۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار جدید قربانیان جنگ غزه

وزارت بهداشت غزه آمار جدید قربانیان جنگ غزه را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: رژیم اشغالگر ظرف ۲۴ ساعت گذشته مرتکب سه کشتار در غزه شد که ۲۶ شهید و ۵۱ زخمی برجای گذاشت. تعداد شهدای جنگ غزه از هفت اکتبر تاکنون به ۳۴ هزار و ۶۲۲ نفر و تعداد مجروحان به ۷۷ هزار و ۸۶۷ تن رسید.

به نقل از خبرگزاری سما، این وزارتخانه اعلام کرد: تعدادی از قربانیان همچنان در مسیرها و زیرآوارها هستند و آمبولانس‌ها و کادر دفاع مدنی نمی‌توانند آن‌ها را منتقل کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آنروا: کودکان غزه‌ سطوح مخرب آسیب روانی را تجربه می‌کنند
  • آونروا: کودکان غزه‌ سطوح مخرب آسیب روانی را تجربه می‌کنند
  • مصونیت از آسیب‌های اجتماعی با ویدئو کتاب‌های مهارتی برای کودکان
  • آمار داوطلبان دور دوم انتخابات
  • چهره زن نئاندرتال ۷۵هزار ساله رونمایی شد (+عکس)
  • جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)
  • آمار جدید قربانیان جنگ غزه
  • ارزش واقعی چیزها را به کودکان نشان دهید نه قمیت آنها را ( + راهکارها و پیامدها)
  • کاهش کودکان کار در پایتخت
  • معرفی برترین ها در سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم