Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- «ريچارد نفيو» عضو سابق تيم مذاکره کننده آمريکا با ايران در يادداشتي در روزنامه انگليسي «فايننشال تايمز» با بيان اينکه به دنبال توافقي سختگيرانه تر از برجام بوديم اما حمايت کمتري از سوي شرکايمان شد، نوشت: قمار دونالد ترامپ درباره ايران نتيجه نخواهد داد.

به گزارش ايرنا، «ريچارد نفيو» محقق ارشد مرکز سياست جهاني انرژي در دانشگاه کلمبيا و معاون هماهنگ کننده سابق سياست تحريم وزارت امور خارجه آمريکا افزود: همان طور که از ژوئيه (تير) گذشته انتظار مي رفت، ترامپ روز دوشنبه اعلام کرد که ديگر تاييد نخواهد کرد توافق هسته اي (برنامه جامع اقدام مشترک ) در راستاي امنيت ملي آمريکا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين تصميم، بازي قماري با ريسک بالا و با شانس کم براي موفقيت است.
نفيو تصريح کرد: واقعيت اين است که توافق هسته اي ايران بسيار در راستاي امنيت ملي آمريکا است. گذشته از آن، معلوم است که دولت ترامپ خطرات شکست توافق و چيزهايي را که ما از دست خواهيم داد، درک مي کند. به همين دليل هست که ترامپ روز جمعه از توافق خارج نشد هر چند که اشاره کرد مي تواند اين کار را انجام دهد.
عضو سابق تيم مذاکره کننده آمريکا افزود: اما دولت آمريکا بدون در نظر داشتن چنين خطراتي، به دنبال توهم «توافقي بهتر» با ايران است. ترامپ چنين شرط کرده که با بروز فشار سياسي از داخل براي اعمال دوباره تحريم ها، ايران و ديگر امضا کنندگان توافق هسته اي با وارد شدن در توافق جديدي براي تحکيم مفاد اصلي توافق و نيز بررسي مسائلي همچون ترويسم و حقوق بشر نگراني هاي آمريکا را رفع خواهند کرد.
معاون هماهنگ کننده سابق سياست تحريم وزارت امور خارجه آمريکا ادامه داد: اما چنين راهبردي به سه دليل اصلي موثر نخواهد بود. نخست، خواسته هايي که در مذاکرات جديد مطرح مي شوند احتمالا آن قدر سختگيرانه خواهند بود که غيرقابل تحقق خواهند بود. من به عنوان بخشي از تيم مذاکره کننده با ايران بين سالهاي 2013 تا 2014 (1392تا 1393) مي توانم تاييد کنم که ما به دنبال توافقي سختگيرانه تر از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بوديم. اما حمايت کمتري از سوي شرکايمان شد و حتي ايران آمادگي کمتري براي پذيرش چنين خواسته هايي داشت. ايران پيوسته گفته است که توقف برنامه غني سازي و ساير فعاليت هاي هسته اي اش را به عنوان يک اصل نخواهد پذيرفت.
عضو سابق تيم مذاکره کننده آمريکا با ايران تصريح کرد: به همين ترتيب، هر چند که خود من هم نگراني هايي درباره حمايت (ادعايي) ايران از تروريسم و آينده برنامه موشکي اين کشور دارم، باور ندارم، خواسته هاي يکجانبه آمريکا براي پرداختن به چنين مسائلي، واقع گرايانه هستند. ترامپ بايد به کمتر از اهداف مورد نظر خود راضي شود يا مذاکرات به شکست منجر خواهد شد. بنابراين، در چنين محتوايي خودداري از تاييد توافق، مقدمه اي براي بروز درگيري در آينده است.
نفيو ادامه داد: دوم، فعالان تجاري به ترديدها در بازار ايران با خودداري از ادامه فعاليت يا پيگيري راهبردهاي «ريسک زدايي» براي محدود کردن تاثير تحريم هاي آمريکا بر فعاليتشان، پاسخ خواهند داد. فضاي سرمايه گذاري تيره و تار، به آينده رشد اقتصادي ايران و انگيزه اين کشور براي ماندن در توافق آسيب مي رساند و موضع سياسي ايران در قبال توافق را در داخل اين کشور تضعيف مي کند. اگر شرکت هاي خارجي راه هايي را براي جلوگيري از قرار گرفتن در معرض تحريم آمريکا پيدا کنند، ما توانايي خود را براي استفاده از تحريم ها در شرايطي که ايران واقعا تقلب کند يا عليه کشورهاي ديگر، در آينده از دست خواهيم داد.
مذاکره کننده سابق آمريکا ادامه دارد: در نهايت اين که، اين مساله در تهران تاثير خواهد داشت. توافق هسته اي سندي رسمي است و مقامات ارشد ايراني دشوار مي توانند توافقي را بپذيرند که به ازاي منافع توافق کنوني، امتيازات بيشتري به طرف مقابل بدهد. اگر ايران با مذاکرات موافقت کند، به دنبال کسب امتيازات بيشتري خواهند بود.
معاون هماهنگ کننده سابق سياست تحريم وزارت امور خارجه آمريکا اظهار داشت: ايران ممکن است با مذاکره با آمريکا موافقت کند اما به روشني مخالفت خود را با توافقي جديد اعلام کرده است. بسيار ممکن است که اين کشور وارد بازي وقت کشي شود و اقدام به برقراري ائتلاف و مشارکت با کشورهاي سراسر جهان با استفاده از خصومت بين المللي عليه ترامپ کند. ايران با کمک خودِ ترامپ مي تواند باعث ايجاد جدايي در ائتلاف بين المللي شود که «جورج دبليو بوش» و «باراک اوباما» رئيسان جمهوري پيشين آمريکا سالها براي ايجاد آن وقت و سرمايه گذاشتند.
نفيو تصريح کرد: اگر کنگره اقدامي درباره تحريم هاي ايران بکار نبندد، ايران احتمالا برنامه هسته اي اش را از سرنخواهد گرفت. اما اگر تاييد نکردن پايبندي ايران به توافق، باعث کاهش سرمايه گذاري شود يا تعليق تحريم ها متوقف شود، ممکن است اين اقدام را بکار بندد و آمريکا را به دليل نتايج آن مقصر بداند. تاييد نکردن ممکن است به خودي خود سرآغاز بحران هسته اي جديد با ايران نباشد اما نخستين نشانه در بروز بحران خواهد بود.
اروپام**9158 **مترجم: بهجت عباسي **انتشار: زهرا هژبري
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۷۵۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه با صدور قطعنامه‌ای جانبدارانه، پاسخ ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه را محکوم کردند و خواستار خویشتن‌داری طرف‌ها و جلوگیری از تشدید تنش‌ها شدند.

در این قطعنامه که یک نسخه آن در تارنمای پارلمان اروپا منتشر شد، قانون‌گذاران اروپایی خواستار تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران شدند. آنها در تداوم حمایت تمام‌قد غرب از رژیم تروریستی صهیونیستی به ابراز تاسف از تجاوز این رژیم علیه کنسولگری ایران بسنده و اشاره کرده‌اند که اصل مصونیت اماکن دیپلماتیک باید طبق قوانین بین المللی رعایت شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است، اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

نمایندگان پارلمان اروپا در بخش دیگری از قطعنامه جانبدارانه‌ای که امروز صادر شد، ضمن تکرار ادعا‌های بی‌اساس و سیاه‌نمایی درباره نقش ایران در منطقه، از تصمیم اخیر شورای وزیران امور خارجه اتحادیه برای تشدید سیاست شکست‌خورده تحریم ایران استقبال کرده و خواستار افزودن فوری نام اشخاص و نهاد‌های نظامی ایرانی در فهرست تحریم‌ها شدند.

آنها همچنین درخواست غیرقانونی افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی را تکرار کرده و از جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار اقدام در این زمینه شدند.

بر اساس گزارش‌ها بورل قرار است فهرست تحریم‌های جدید علیه ایران را در پی عملیات وعده صادق ارائه کند؛ وی با این حال تصریح کرده است که شناسایی سپاه پاسداران به‌عنوان نهاد به اصطلاح تروریستی، بدون حکم دادگاه امکان پذیر نیست.

او هفته پیش در نشست با خبرنگاران در این باره گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی که است چند ماه پیش اعلام شد.

قانون‌گذاران اروپایی در فراز دیگری از این قطعنامه به توافق سال ۹۴ اشاره کرده و بدون توجه به خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از این توافق و بدعهدی کشور‌های اروپایی عضو برجام، خواستار پایبندی کامل ایران به تعهدات خود شدند.

گفتنی است که ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشار‌های ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد، اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

این درحالیست که ایران با وجود بدعهدی طرف مقابل، حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات وین با هدف حفظ توافق برجام نشان داد، اما تجربه ماه‌ها مذاکرات در وین ثابت کرد کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق نهایی وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که علاوه بر تضمین طرف‌های مقابل به پایبندی، تحریم‌ها را به صورت موثر و قابل‌راستی آزمایی رفع کند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد
  • نظر مقام سابق موساد از شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران
  • مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
  • روایت مقام سابق موساد از «زیرساخت باور نکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران»
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • سناریو زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا