Web Analytics Made Easy - Statcounter

کار بحران آب کشور و خسارت های برآمده از آن دیگر از حد اخطار گذشته و به بالاترین حد خود یعنی فلج کردن اقتصاد کشاورزی و ناتوانی عمومی در تأمین آب شرب سالم رسیده است؛ بحران نگران کننده ای که نه می توان برای آن محدوده جغرافیایی معینی در نظر گرفت و نه می توان برای آن افق امیدوار کننده ای متصور شد. مثل استان زنجان که به رغم بارندگی های قابل قبول سالانه در زمره بحرانی ترین استان های کشور در زمینه منابع آب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش «تابناک»، حجت الاسلام و المسلمین حسن مظفری دادستان عمومی و انقلاب استان زنجان هفته گذشته با اشاره به مشکلات شدید آبی در استان زنجان، مسائلی را مطرح کرد که قابل تأمل است و تصویری نگران کننده از آینده منابع آب زنجان در اختیار قرار می دهد. مثل وجود بیش از 9 هزار چاه آب غیر مجاز در این استان که عملاً راه را برای هرگونه برنامه ریزی صحیح در این استان بسته است.
مظفری در صحبت های خود که در دادگستری استان مطرح کرد، بحران آب را ناشی از سه معضل اصلی دانسته و عنوان کرد: نابسامانی پیش آمده در بحث چاه‌های غیرمجاز با عنوان قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز کلید خورد و عملا برای مجرمی که عمل غیرقانونی انجام داده و چاه غیرمجاز حفر کرده، به جای مجازات، سند و پروانه صادر کرده است.
وی افزود: در واقع یک شبه آمار چاه‌های غیرمجاز چندین برابر رشد کرد و بصورت تصاعدی تعداد حفر چاه‌های غیرمجاز افزایش یافت، به طوری که سودجویان برای بهره‌مند شدن از مزایای قانون مصوب به حفر چاه در اقصی نقاط کشور کردند.
وی با بیان اینکه برابر آمار ارائه شده حدود ۹۴۱۵ حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان زنجان وجود دارد، اظهار داشت: اگر در هر ثانیه بطور متوسط ۱۵ لیتر از چاه‌های غیرمجاز آب برداشت شود عملاً دچار یک فاجعه و بحران شده ایم چرا که هشت میلیون و چهارصدو هفتاد و سه هزار و پانصد لیتر در یک دقیقه بصورت غیر مجاز از حجم سفره‌های آب زیرزمینی با برداشت غیرمجاز کاسته می‌شود که این آمار فقط برای چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده است و چنانچه آمار چاه‌های غیرمجاز غیر رسمی نیز بدان اضافه شود عدد اعلامی نجومی خواهد شد.
سخنان نگران کننده دادستان عمومی و انقلاب استان زنجان در رابطه با منابع و مسائل آب استان زنجان در حالی مطرح می شود که می دانیم این بحران تنها به این استان غربی کشور اختصاص ندارد و بسیاری از مناطق جغرافیایی کشور، به ویژه مناطق گرم و خشک با چنین مشکلی مواجه هستند.
در این بین شنیدن اخباری در رابطه با وجود بحران آب و کاهش منابع آب زیرزمینی در استانی مثل زنجان که از نظر جغرافیایی در مناطق پرباران کشور قرار دارد و با میانگین بارش سالانه بیش از 300 میلیمتر از میانگین کشوری نیز شرایط بهتری دارد، قابل تأمل است.
این مسئله از آن جهت مهم به نظر می رسد که در این محدوده جغرافیایی بر خلاف سایر مناطق بحث تغییر اقلیم و کاهش بارندگی در میان نیست و هرچه که هست، نشان ضعف و مدیریت غلط مسئولان در سال و دهه های گذشته است؛ موضوع مهمی که البته در شرایط کنونی نیز ادامه دارد و نشانه ای از جبران یا اصلاح آن وجود ندارد.
احمد بیگدلی عضو مجمع نمایندگان استان زنجان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشکلات آبی استان زنجان به خبرنگار «تابناک»، گفت: بحران آب در استان زنجان بسیار وحشتناک است. ریشه اصلی این مشکل هم مربوط به دهه های گذشته است و استان زنجان بخاطر مدیریت غلط منابع آب در سال های گذشته خسارت های سنگینی متحمل شده است.
بیگدلی با اشاره به حوزه انتخابیه خود یعنی شهرستان خدابنده اضافه کرد: برای مثال در حوزه انتخابیه بنده در دهه های گذشته کشاورزی تحت تأثیر ارائه مجوز به چاه های غیرمجاز و عدم برخورد قانونی با آنها به شدت گسترش یافت و برداشت بی رویه آب در کنار توزیع زیاد و غیر کارشناسی کود شیمیایی به آب های زیر زمینی نه تنها حجم آب های در دسترس را کاهش یافت بلکه به نیتراته شدن منابع آب موجود نیز منجر شد.
نماینده مردم خدابنده با تأکید بر این مهم که هم اکنون در بسیاری از روستاهای استان از جمله شهرستان خدابنده مشکل آب شرب و کشاورزی به شدت جدی است و حداقل در این شهرستان 2 هزار چاه آب غیر مجاز وجود دارد از عدم امکان مدیریت ضربتی مشکل موجود گفت و ادامه داد: برخی معتقدند برای حل مشکل پیش آمده باید به صورت ضربتی چاه های غیرمجازی که در سطح استان وجود دارد را پلمپ کنیم. اما این اقدام پیامدهای اجتماعی بسیار سنگینی دارد و نمی توان این کار را در کوتاه مدت عملیاتی کرد.
بیگدلی با تأکید بر اشتباه گذشتگان در به وجود آمدن مشکلات آب استان از تلاش نمایندگان مجلس برای ساماندهی این اوضاع سخن گفت؛ صحبت هایی که البته به هیچ طرح و برنامه دقیق و مشخصی اشاره نداشت.
بنابراین اینکه استان زنجان با میزان بارندگی بیش از 300 میلیمتر در سال که از میانگین کشوری بالاتر است نیز در زمره استان های دارای مشکل آبی کشور قرار گرفته و به گفته مسئولان ارشد این استان آینده روشنی در این زمینه ندارد، گواه دقیقی از ناکارآمدی چند دهه مدیریت منابع آب در کشور است؛ مدیریتی که حاصل آن برای اکثر استان های کشور چیزی جز دامن زدن به خسارت های زیست محیطی و تشدید بحران آب نبود.

پسندیدم 0 برچسب ها حسن مظفری احمد بیگدلی زنجان خدابنده بحران آب کشاورزی

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۷۸۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد

ایسنا/کرمانشاه کرمانشاه با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های خوبش، به عنوان هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور انتخاب شد.

بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، امروز(هشتم اردیبهشت) در نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه، با اشاره به افزایش حوادث کوهستان در کشور، اظهار کرد: افزایش حوادث کوهستان ناشی از  گسترش روی آوردن مردم به طبیعت و کوهنوردی است که باید خود را برای امدادرسانی در این حوادث آماده کرده و از طرفی مردم را نیز از نقاط حادثه‌خیز آگاه کنیم. 

وی افزود: سازماندهی خوبی در کشور برای مقابله با حوادث کوهستان آغاز شده و از هیات‌های کوهنوردی در استان‌ها نیز انتظار می‌رود که مسیرهای پرتردد و ایمن کوهنوردی را در نقاط مختلف استانها شناسایی، علامت‌گذاری و به مردم معرفی کنند تا آمار تلفات در این بخش کاهش پیدا کند. 

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور تصریح کرد: گاها در برخی از استانها در مسیرهای کوهنوردی پرتردد، راهنما مستقر کرده‌اند که این موضوع آمار تلفات حوادث کوهستان آنها را کاهش داده است. 

وی با بیان اینکه با ایجاد یک فضای ایمن در کوهستان می‌توان مردم را بیشتر به سمت کوهنوردی ترغیب کرد، گفت: در استانی مانند کرمانشاه، کوه بیستون واقع شده که چهارمین توده سنگی بزرگ دنیاست و می‌تواند یک دانشگاه صخره‌نوردی برای علاقمندان به این رشته باشد و اگر تبلیغات مناسبی روی آن صورت گیرد، می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری، سنگنوردان زیادی را از سراسر دنیا به سمت خود جذب کند و به تبع ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم محلی فراهم کند. 

محمودی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های خوب کرمانشاه برای امداد و نجات حوادث در غرب کشور، افزود: براین اساس در نشست امروز مصوب می‌شود که کرمانشاه به عنوان مرکزیت پشتیبانی و هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور انتخاب شود تا در مواقع بحران، استان‌های همجوار خود را پشتیبانی کند.  

وی تصریح کرد: در این راستا در بحث تجهیزات و پایگاه هوایی کمک‌هایی را به این استان خواهیم داشت و از بالگردهایی که قرار است امسال خریداری شود، یک بالگرد دیگر را به کرمانشاه اختصاص خواهیم داد تا در زمان آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، استان‌های غرب کشور را پشتیبانی کند. 

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور متذکر شد: اگر زیرساخت‌های لازم در استان تامین شود و یک  آشیانه دیگر در فرودگاه کرمانشاه احداث شود، می‌توانیم سه تا چهار بالگرد دائمی را در این استان مستقر کنیم تا پشتیبانی لازم را در زمان وقوع آتش‌سوزی در حداقل زمان ممکن برای کرمانشاه و استان‌های همجوار انجام دهد. 

وی به  قرار گرفتن کرمانشاه در مسیر تردد زوار اربعین هم اشاره کرد و گفت: سال گذشته در بحث امداد و نجات در مسیر تردد زوار اربعین، کرمانشاه از استان‌های موفق بود. امسال نیز اگر میزان استقبال از مرز خسروی بالاتر برود، تجهیزات دیگری را در اختیار استان قرار می‌دهیم. 

محمودی در ادامه با بیان اینکه کرمانشاه می‌تواند پایگاه‌های جدید امداد و نجات داشته باشد، افزود: در این زمینه باید خود استان و خیرین حمایت‌های لازم را داشته باشند. 

به گفته وی، در بحث تجهیزات تخصصی مورد نیاز سیلاب نیز امسال کمک‌هایی به این استان صورت خواهد گرفت. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • ۱۳۵ چاه غیرمجاز در کرمانشاه مسدود شد
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار به ۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد
  • رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه سفر می‌کند
  • ۳ واحد صنفی متخلف در ورامین پلمپ شد
  • مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد
  • بازسازی گذرگاه آبی مرکزی شهر ایلام