Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، انتخاب ناباورانه دونالد ترامپ به عنوان ریاست جمهوری ایالات متحده تغییرات شگرفی را در عرصه بین‌المللی ایجاد کرد. رئیس جمهوری که برنامه‌هایی برخلاف سیاست‌های باراک اوباما نماینده حزب دموکرات در پیش گرفت. یکی از این برنامه‌ها ابراز نارضایتی از برنامه جامع اقدام مشترک بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



۱۸ سپتامبر بود که ترامپ در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل برجام را مایه شرمساری برای کشور خود خواند؛ اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود و اخیرا نیز اخباری مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست گروه‌های تروریستی توسط ترامپ به گوش می‌رسد.

تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حالی تیتر اول رسانه‌های غربی شده که با نیم نگاهی به رویداد‌های چند سال اخیر به راحتی می‌توان دریافت نیروی نظامی کشورمان تنها به دلیل مقابله با گروهک تروریستی داعش اقدام به کمک مستشاری به سوریه کرد.

گویا بازتاب این موضوع تنها به دولتمردان آمریکا باز نمی‌گردد و شاهد واکنش‌هایی از جانب دیگر رجال سیاسی دنیا از جمله وزیر دفاع رژیم صهیونیستی هستیم. وی با چشم پوشی از اقدامات مهم ایران در مقابله با گروه تکفیری داعش صراحتا در یک سخنرانی کوبنده اعلام کرد: ایران منبع تروریسم است.

لغو برجام چه تأثیری بر روابط سیاسی و اقتصادی ایران خواهد گذاشت؟

لغو برجام توسط ترامپ چه تأثیری بر روابط سیاسی و اقتصادی ایران خواهد گذاشت؟ این جمله‌ای است که به کرات از زبان سیاستمداران کشور‌های مختلف شنیده می‌شود.

جیمز جفری سفیر سابق آمریکا در عراق معتقد است: فکر نمی‌کنم ترامپ قصد خروج از توافق را داشته باشد. به نظرم وی قصد دارد رویکرد جامع‌تر بین‌المللی را در قبال ایران اتخاذ کند. مشاوران ارشد ترامپ به مشکلاتی که به واسطه خروج از توافق ایجاد می‌شود، اشراف دارند بنابراین فکر می‌کنم جهت‌گیری او ماندن در توافق بوده؛ اما در پی فشار گستره‌تر نیز است.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه ضمن تأکید بر حفظ توافق هسته‌ای آمریکا با ایران، بیان کرد: لغو برجام را خطایی سخت و چنین اقدامی را بی مسئولیتی از طرف همه می‌دانم و معتقدم توافق هسته‌ای منعقد شده در سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های غربی قابل اطمینان، منطقی و محکم است.

الکساندر فان در بلن رئیس جمهور اتریش با ابراز گلایه‌مندی از اظهارات بی اساس ترامپ اذعان داشت: سخنرانی آتشین رئیس جمهور آمریکا غیر دیپلماتیک است و این یک سخنرانی خطاب به رأی دهندگان خود در آمریکا بود نه به سران ۱۹۳ کشور دنیا، همچنین این مسئله‌ای است که همه کشور‌های اروپایی در این باره اتفاق نظر دارند و هیچ دلیلی وجود ندارد که در این باره تردید کنیم که ایران به این توافق پایبند نمی‌ماند.

حلیمه کرافت، تحلیگر ارشد آر بی سی کپیتال مارکت معتقد است: به دنبال لغو برجام بازار نفت ایران نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، چرا که ممکن است تحریم‌هایی بازگردانده شود تا موانعی را برای کاهش خرید نفت از ایران برای برخی کشورها ایجاد کند و این اقدام مانع از سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی در ایران می‌شود.

به دنبال لفاظی‌های اخیر رئیس جمهور آمریکا و واکنش نشان دادن سران برخی کشورها به نفع ایران در می یابیم که جز ترامپ و رژیم جعلی صهیونیستی دیگر کشور یا سیاستمداری راغب به لغو برجام نبوده و نیست.

مقام معظم رهبر انقلاب اسلامی در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا علیه ایران بیان کردند: این سخنان ناشی از قدرت نبود، بلکه ناشی از عصبانیت، درماندگی و سبک مغزی است. زیرا آمریکایی‌ها از اینکه نقشه‌های چندین ساله آنها در منطقه غرب آسیا، با حضور ایران، نقش بر آب شده است، به شدت ناراحت و عصبانی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان،گفت: ایران خواهان یک جهان آرام و صلح‌آمیز است و اولین کشوری نخواهد بود که از توافق هسته‌ای خارج می‌شود، اما به نقض توافق از سوی هر یک از طرف‌ها به درستی پاسخ خواهد داد.

نگرانی کشور‌های غربی از نقض برجام

به دنبال لغو تحریم‌های بین‌المللی ورود ۲۰۰ هیئت تجاری به خاک کشورمان را شاهد بودیم. با بررسی اهداف آنان به راحتی می‌توان دریافت که سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی ایران چه در بخش نفت و چه در بخش انرژی‌های نو از جمله دلایل اصلی کشور‌های اروپایی برای حضور فعال تر در خاک ایران است.

طبیعی است که مطلب فوق سبب می‌شود تا اروپاییان نسبت به سیاست‌های بی اساس ترامپ واکنش نشان دهند؛ اما این واکنش‌ها به دلیل ارتباطات گسترده اروپاییان با ایالات متحده ممکن است تنها در حد حرف باقی مانده و هیچ گاه شاهد مخالفت‌های اساسی آنان با رئیس جمهور وقت این کشور نباشیم.

برگ برنده همچنان در دست ایران است

درصورتیکه کشور‌های اروپایی هیچ گونه واکنشی نسبت به لغو برجام از خود نشان ندهند، بازهم برگ برنده در دست ایران خواهد بود، چرا که نگاه ایران در عرصه بین‌المللی تنها به کشور‌های اروپایی ختم نمی‌شود و به راحتی می‌تواند شرکای تجاری خوبی در داخل قاره آسیا پیدا کند.

حمیدرضا ترقی در همین راستا کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: لفاظی‌های اخیر ترامپ سبب شده تا بازار ایران از دست آمریکایی‌ها خارج شود و این موضوع تا اندازه‌ای به ضرر سرمایه داران این کشور است همچنین لغو برجام در آینده از سوی آمریکا آسیب‌های جدی به بخش خصوصی ایالات متحده وارد خواهد کرد.

ترقی تصریح کرد: لغو برجام باعث می‌شود تا معاملات تجاری ما با چین و روسیه بیشتر شود و از طرفی با توجه به بدهکاری ۱۱ تریلیون دلاری آمریکا به چین، به راحتی می توان دریافت که چین خواهان تداوم تحریم‌ها علیه ایران به منظور حضور بیشتر در کشورمان است.

وی گفت: اروپاییان دارای اتحادیه مستقلی هستند؛ اما این موضوع نمی‌تواند مانع از وابستگی آنان به آمریکا شود، چرا که همواره شاهد این هستیم که این کشور‌ها علی‌رغم برخورداری از واحد پول یورو، همچنان معاملات اقتصادی خود را با دلار انجام می‌دهند.

کارشناس سیاسی بیان کرد: وابستگی اقتصادی اروپاییان به آمریکا بیانگر این است که گرچه برخی کشور‌ها مانند آلمان و فرانسه در ظاهر مخالف نقض برجام هستند؛ اما همواره تأکید داشتند تا زمانی که آمریکا راه مبادلات اقتصادی با ایران را باز نکند، کاری از دست ما ساخته نیست به همین منظور از مخالفت جدی خود علیه ایالات متحده امتناع می‌کنند و این امر سبب می‌شود تا معاملات تجاری ما با روسیه افزایش یابد.

فرصت‌های پیش روی آسیایی برای ایران

فریدون وردی نژاد سفیر سابق ایران در چین چندی پیش با اشاره به حجم معاملات تجاری ایران و چین به خبرنگار ما گفته بود: میزان تراز تجاری ما مثبت بوده به گونه‌ای که در حوزه صادرات کالا‌های غیر نفتی شاهد ارزآورری ۱۴ میلیارد دلاری بوده ایم، همچنین حجم معاملات تجاری طرفین ۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این مساله به نفع ایران است.

سفیرسابق ایران در چین اذعان داشت: این کشور به علت عدم تأثیر پذیری از بلوک بندی‌های تاریخی شرق و غرب و نیز برخورداری از اتحاد حزب سراسری دارای رونق و رفاه نسبی بوده و از رشد نسبتا خوبی برخوردار است.

از سویی دیگر میزان صادرات ما به کشور روسیه در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۷ با افزایش ۳۶ درصدی مواجه بوده است. علاوه بر روسیه با واکاوی تحولات اخیر منطقه به راحتی می‌توان دریافت که با وجود ناامنی‌های اخیر ایجاد شده توسط کرد‌های عراق، شاهد ورود ژنرال حلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه شاهد بهبود مجدد روابط سیاسی آن با ایران هستیم.

عراق، قطر، روسیه و افغانستان در زمره کشور‌های وارد کننده کالای ایرانی به شمار می‌روند، افزون بر این موضوع روابط سیاسی خوبی را با برخی کشور‌های جهان اسلام از جمله سوریه و لبنان داریم.

با در نظر گرفتن مطالب فوق و ارزیابی روابط سیاسی و اقتصادی ایران درمی‌یابیم که لغو برجام از سوی ترامپ به هیچ وجه مانع از گسترش روابط ما با دنیا نمی‌شود بلکه تجربه ثابت کرده که به دلیل همکاری ایران با دیگر کشور‌ها به ویژه کشور‌های آسیاسی نه تنها تحریم‌های جدید موانع زیادی را برای کشورمان ایجاد می‌کند، بلکه ایران فارغ از هرگونه پیآمد‌های این امر، همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهد.

گزارش از زهرا ابهری

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۷۹۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ حجت الاسلام و المسلمین خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر زنجان با بیان اینکه دشمنان ادعای حقوق بشر دارند، گفت: در آمریکا به ۷۰ دانشگاه با نیروی نظامی حمله ور شده‌اند، در صورتی که در مجامع حقوقی، نیرو‌های نظامی و انتظامی حق ورود به مراکز علمی را ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ۱۸ اردیبهشت و امضای برجام، افزود: آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد، در همین برجام آمده بود که اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، ایران مجاز است به تعهداتی که داده عمل نکند و قدم به قدم عقب نشینی کند بنابراین اگر قرار بر این بود که کشور مقابل به تعهدات خود عمل کرد ایران نیز به تعهدات خود عمل کند.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه این اقدام ایران مقابل آمریکا یعنی ایستادگی در برابر طاغوت بود، گفت: در مجلس، وزارت خارجه، سازمان نیروی انرژی هسته‌ای نوشته شده است، اگر آن ها متعهد به تعهدات خود نشوند ما یک قدم بیشتر از قول‌هایی که داده‌ایم پیشروی خواهیم کرد.

امام جمعه زنجان افزود: ما از اول گفته بودیم که آمریکا و هم‌پیمانانش به عهد خود وفا نمی‌کنند و در طول ۴۰ سال نیز این بدعهدی خود را نشان داده بودند.

حجت‌الاسلام خاتمی در بخشی دیگر با اشاره به روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر گفت: ایران در این رابطه با تمام قدرت در منطقه درحال نقش‌آفرینی است.

دیگر خبرها

  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • صفرشدن تعرفه تجارت کالا‌ها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • صفرشدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد