Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

غذاي کودکان بايد شامل که شامل غذاهاي تازه و خوشمزه، پروتئين‌دار، سبزيجات و ... باشد
بيش از نيمي از کودکان، غذاهاي بسته‌بندي شده به مدرسه مي برند – اين ميزان برابر است با 5 ميليارد وعده ناهار در سال. اگر به اين ميزان، تعداد بالاي کارمندان و کارگران که از اين گونه غذاها استفادهمي کنند را نيز اضافه کنيم، به روشني به مشارکت ظرف هاي غذا در زندگي روزمره خودپي مي بريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين ميان، بسياري از غذاهاي آماده استفاده مي کنند. اين غذاها که در نگاه اول بسيار سهل الوصول به نظر مي رسند، داراي ميزان بالايي از چربي، چربي‌هاي اشباع شده، نمک، و شکر مي باشند.
سعي کنيد که انتخاب‌هاي گوناگوني داشته باشيد، انتخاب‌هايي که شامل غذاهاي تازه و خوشمزه، پروتئين‌دار، سبزيجات، ميوه‌جات و فيبر بوده و در عين حال چربي، نمک، و شکر کمي داشته باشند. ناهار بخش مهمي از يک روز کودک در مدرسه محسوب مي شود و بهتر است که حداقل يک سوم از نيازهاي روزانه کودک شما را فراهم کند – بدون آن کودکان تلاش مي کنند تا تمرکز خود را بر روي بعدازظهر خلاصه کنند. گزينه‌هاي مغذي متعددي را در وعده ناهار کودک خود بگنجانيد تا روز مفيدي در مدرسه داشته باشد.
برخورداري از انتخاب هاي متنوع غذايي
از کودک خود کمک بخواهيد تا در برنامه ريزي و آماده کردن ظرف هاي غذايي، شما را ياري کند
– کودکان غذاهايي را که خود در انتخاب و درست کردنشان نقش داشته اند، بيشتر دوست دارند.
کودکان زماني که انتخاب‌هاي کمتري داشته باشند، خوشحال تر هستند. چنانچه کودک شما هر روز فقط يک يا دو چيز را به عنوان غذاي مورد علاقه‌اش انتخاب مي کند، اصلا عجيب نيست – به مرور گزينه هاي بيشتري به او معرفي کنيد اما در اين راه صبور باشيد.
اگر از خوردن دانه هاي غلات، مانند نان هاي سبوس‌دار، خودداري مي‌کنند، نگران نباشيد – براي بعضي از کودکان کم سن و سال، غذاهاي فيبردار بسيار سنگين تلقي مي شوند و معده کوچک آنها ممکن است که اذيت شود. به جاي آن، با انتخاب لوبيا و پوره کردن آن و اضافه کردن آن به سالاد يا ساندويچ، فيبر لازم براي آنها را تامين کنيد. زمانيکه کودک شما يک مقدار بزرگتر شد، انواع ديگري از برنج، پاستا، و نان قهوه اي را به او معرفي کنيد.
با پدر و مادر هاي ديگر صحبت کنيد و از مدلي که آنها براي تشويق کودکان خود به خوردن غذاهاي سلامت استفاده کرده اند، به عنوان نمونه اي براي خود استفاده کنيد.
از غذا به عنوان جايزه استفاده نکنيد – اين کار باعث مي شود که کودکان شما فکر کنند که غذاهاي چرب و شکر دار، گزينه هاي بهتري نسبت به غذاهاي سالمي که دربردارنده ميوه و لبنيات هستند، مي باشند.
کودک من به چه ميزان نياز دارد؟
آسان‌ترين راه براي اينکه مطمئن شويد که کودک شما به مقدار لازم غذا مي خورد و داراي يک رژيم غذايي مناسب است، مقايسه اطلاعات غذايي درج شده بر روي برچسب غذاها با شاخص هاي غذايي مرجع است. بسياري از کارخانه ها با درج اين شاخص ها بر روي توليدات خود، سعي دارند تا به شما نشان دهند که کودک شما به چه ميزان از مواد غذايي در روز نيازمند است.
شاخص هاي غذايي مرجع، ميزان انرژي (کيلوکالري)، چربي، چربي هاي اشباع شده، کربوهيدرات، پروتئين، شکر، و نمک مجاز براي مصرف کودکان و بزرگسالان را نشان مي دهند، اما به ياد داشته باشيد که تمام افراد از لحاظ قد و وزن و ميزان فعاليت هاي روزانه با يکديگر يکي نيستند، پس اين شاخص ها تنها يک معيار به شمار مي روند. ذکر اين نکته نيز ضروري است که شاخص هاي چربي، چربي اشباع شده، شکر، و نمک بازگو کننده بيشترين مقدار هستند.
راهنماي روزانه براي کودکان 5 تا 10 ساله
انرژِي 1800 کيلو کالريپروتئين 24 گرم کربوهيدرات220 گرم شکر 85 گرم چربي 70 گرم چربي اشباع شده20 گرمفيبر15 گرمنمک4 گرم
کودکان به چه چيزهايي و چه مقدار نياز دارند؟ (5 تا 10 ساله)
نوشيدني ها:
آب يا شير، بهترين گزينه هستند ( 100 تا 175 ميلي ليتر)
لبنيات ( که شامل وعده هاي ناهار روزانه نيز مي شوند):
ماست (50 تا 100 گرم)
پنير سفت مانند پنير چدار، تقريبا 15 تا 20 گرم
پنير نرم، تقريبا 20 تا 25 گرم
يک ليوان شير، تقريبا 150 تا 175 ميلي ليتر
کلسيم:
کلسيم ماده اي ضروري براي استخوان سازي است. شير، پنير، ماست، سبزيجات، و برخي ماهي ها مانند سالمون و ساردين منابع خوبي براي کلسيم به شمار مي روند.
پروتئين ( که به همراه لبنيات، شامل وعده هاي ناهار روزانه نيز مي شوند):
پروتئين ماده‌اي مهم براي رشد کودک شماست. همچنين باعث مي‌شود که کودکان شما ديرتر گرسنه شوند. مرغ بدون پوست و گوشت کم چرب، ماهي روغني، تخم مرغ، انواع لوبيا مانند لوبيا قرمز، عدس، و نخود زرد انتخا‌ب هاي خوبي در اين زمينه هستند. مقدار مناسب براي کودک شما به اندازه کف دستش است.

کودکان غذاهايي را که خود در انتخاب و درست کردنشان نقش داشته اند، بيشتر دوست دارند.
ميوه سبزيجات:
يک ميوه و يک سبزي يا سالاد در وعده‌هاي ناهار بگنجانيد. معمولا يک سيب کوچک يا موز، 4 تا 6 باريکه هويج يا 3 تا 4 گوجه فرنگي گيلاسي. تفاوتي ندارد که آنها تازه، يخ زده، خشک شده، کنسروي يا به صورت آبميوه باشند به هر شکلي مفيد هستند. اما به ياد داشته باشيد که براي کاهش خطر پوسيدگي دندان، بهترين حالت براي مصرف آبميوه و ميوه هاي خشک به همراه غذا است، پس سعي کنيد که آنها را به صورت وعده هاي جداگانه يا عصرانه به کودکان خود ندهيد. آبميوه و اسموتي را در طول روز به 150 ميلي ليتر محدود کنيد.
کربوهيدرات هاي نشاسته اي:
مانند نان، نودل، پاستا، برنج، يا سيب زميني. اين ها براي توليد انرژي مهم هستند و بهتر است که يک سوم از وعده ناهار همراه کودک شما در مدرسه را شامل شوند . در اين زمينه مي توانيد انواع مختلفي از غلات را داخل ساندويچ قرار دهيد يا از چيزهايي که حاوي مقادير زيادي فيبر هستند استفاده کنيد مانند نان سفيد.
سالم تر خريد کنيد – به چه چيزهايي بر روي برچسب مي بايست که توجه کنيد
هنگاميکه به سراغ غذاهاي آماده و بسته بندي شده مي رويد، برچسب آنها را بخوانيد. اين يک کار ضروري جهت انجام انتخاب هاي خوب است.
در جدول زير مي توانيد اطلاعات مورد نياز در زمينه خريد غذاهاي بسته بندي شده را مطالعه کنيد:
در هر 100 گرم
چه چيزي زياد است چه چيزي کم استچربي يش از 17.5 گرم 3 گرم يا کمترچربي اشباع شده يش از 5 گرم 1.5 گرم يا کمتر شکر بيش از 22.5 گرم5 گرم يا کمترنمک بيش از 1.5 گرم 0.3 گرم يا کمتر
در جدول زير مي‌توانيد اطلاعات مورد نياز در زمينه خريد نوشيدني‌ها را مطالعه کنيد:
در هر 100 ميلي ليتر
چه چيزي زياد است
چه چيزي کم است
چربيبيش از 8.75 گرم1.5 گرم يا کمتر چربي اشباع شده بيش از 2.5 گرم0.75 گرم يا کمتر شکر
بيش از 11.25 گرم
2.5 گرم يا کمتر
نمکبيش از 0.75 گرم0.3 گرم يا کمتر
بيشتر نوشيدني‌ها حاوي مقادير زيادي شکر هستند، از اين رو است که انتخاب يک نوشيدني سالم کار سختي است. براي اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي توانيد به اين وبسايت سر بزنيد.
ايده هايي براي تشويق کودکان به غذا خوردن
با مخلوط کردن ميوه‌ها با يکديگر، آنها را جذاب تر کنيد. يک سيب، انبه سفت، هلو، و آلو را به صورت باريک باريک (چوب کبريتي) ببريد، چند بلوبري ( زغال اخته آبي) به آن اضافه کنيد، و به همراه کمي آبليمو آنها را با يکديگر مخلوط کنيد. در نهايت آنرا در يک ظرف زيبا و کوچک سرو کنيد.
قبل از گذاشتن انواع توت‌ها، تکه هاي موز، يا انگور در ظرف هاي غذا، آنها را منجمد کنيد. آنها تا زمان ناهار آب مي شوند ولي اين کار باعث مي شود که ظرف هاي غذا خنک بمانند.
به کودکان خود به جاي ساندويچ، يک ظرف کوچک از بروکلي شفاف، هويج خام، فلفل قرمز يا تکه هاي خيار بدهيد.
بر روي پوست موز يا بر روي تخم مرغ جوشيده شده، يک صورت بکشيد يا يک چيزي (مانند اسم کودک خود) را بنويسيد.
منبع: salamatnews.com

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۶۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنین‌هایی که از شکم‌ مادرشان در اینستاگرام کار می‌کنند

به گزارش تابناک «بچه که نیس، یه وسیله‌اس برای درآمدزایی والدین»، «خب چی میشه؟ یکی دوست داره یه پیج بزنه عکس نوزادی تا بزرگی کودکشو ثبت کنه»، «از جنینی میشه کودک کار اینستاگرامی»، «فک می‌کنم من تنها مادری هستم که به انتخاب پسرم احترام گذاشتم و تا خودش نخواد براش پیج نمیزنم»، «تو کشورهای دیگه کودک تا یه  سنی حق نداره توسط والدین در شبکه مجازی یا لایوها دیده بشه»؛ این‌ها بخشی از پیام‌های مخاطبان در فضای مجازی است که در واکنش به صفحه‌های اینستاگرامی کودک اینفلوئنسرهایی که هنوز متولد نشده‌اند به ثبت رسیده است. 


این درحالیست که رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران شهرام خرازی‌ها ۱۶ اردیبهشت ماه گفت که «والدین با انتشار عکس جنین در فضای مجازی حقوق مادی و معنوی کودک خود را مورد تجاوز قرار می‌دهند.»

چند سالی است که پای کودکان و حتی نوزادان به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باز شده است. پیشتر خبر دستگیری پدری خبرساز شد که پسر ۶ ساله خود را مجبور به استفاده از الفاظ رکیک در فضای مجازی می‌کرد تا با استفاده از شیرین زبانی کودک، تعداد دنبال کنندگان صفحه اینستاگرامی خود را بالا ببرد.
آمار مستند و رسمی از تعداد کودکان  اینستاگرامی موجود نیست، اما مددکاران اجتماعی خبر از رشد تصاعدی این کودکان در فضای مجازی و پایین آمدن روزانه سن اینفلوئنسرهای اینستاگرامی می‌دهند. به طوری که برخی از نوزادها هنوز متولد نشده هزاران دنبال کننده دارند. 


اغلب این صفحه‌ها در اینستاگرام با تصاویری از تست بارداری و سونوگرافی آغاز به کار می‌کند و حتی فیلم لحظه تولد برخی از آن‌ها نیز در فضای مجازی موجود است.


البته استفاده ابزاری از کودکان در فضای مجازی تنها مختص به ایران نیست. این موضوع در سال‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های اصلی حامیان حقوق کودک در دنیا تبدیل شده است. این فعالان علاوه بر مخالفت با ساختن صفحات مجازی به نام کودکان، انتشار تصاویر صورت کودکان در صفحات والدین را نیز ناقص حقوق اولیه و تاثیر گذار بر سلامت روانی کودکان می‌دانند.


آسیه اناری، روان‌شناس بالینی کودکان، می‌گوید که «دنیای امروزی و آینده بر اساس همین ارتباطات شکل می‌گیرد. ما نمی‌توانیم بچه‌ها را از دنیای ارتباط‌های مدرن و تکنولوژی دور کنیم.» والدین با ساختن صفحه اینستاگرام به دنبال آرشیو عکس کودکان‌شان هستند. اتفاقا بعضی از بچه‌ها وقتی بزرگتر می‌شوند از دیدن عکس‌های کودکی خود لذت هم می‌برند. 


اما محمدصادق باطنی، کارشناس شبکه‌های اجتماعی در حوزه کودک، می‌گوید که اینستاگرام جای خوبی برای آرشیو عکس نیست. با انتشار عکس کودک در فضای مجازی « بچه از همان سن کم به تأییدطلبی عادت می‌کند و این تایید را از آدم‌های مجازی دریافت می‌کند و در بزرگسالی که گرفتن تایید سخت‌تر می‌شود، برای اقناع همان بخشی که در شکل‌گرفتنش دخل و تصرفی نداشته، دست به کارهایی می‌زند که باعث آسیب‌های جدی به شخصیت او می‌شود.»
روانشناسان معتقدند که والدین باید به حریم خصوصی فرزندان خود توجه کنند و هر عکسی را منتشر نکنند. علاوه بر این باید قوانین سخت گیرانه‌تری را از جانب شبکه‌های اجتماعی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از کودکان تصویب شود.

 

 

فارس

دیگر خبرها

  • «کودکان اُتیسمی» روی مرز باریک مرگ و زندگی
  • جنین‌هایی که از شکم‌ مادرشان در اینستاگرام کار می‌کنند
  •  تلاش برای شاد کردن کودکان غزه
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • (تصاویر) اگر نقاشی کودکان واقعیت داشت جهان چه شکلی می‌شد؟
  • جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • درمان رایگان کودک مشروط بر داشتن بیمه پایه
  • گزارش سازمان‌های بین‌المللی از وضعیت غم‌انگیز کودکان غزه
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه