Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@14:15:48 GMT

چگونه بساط اسکناس از جیب ایرانی‌ها جمع شد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۸۷۹۸۳

چگونه بساط اسکناس از جیب ایرانی‌ها جمع شد؟

اقتصاد > اقتصاد کلان - کارت‌های بانکی به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی ایرانی‌ها تبدیل شده‌اند؛دیگر خبری از پول نقد دسته شده در بخش مالی شرکت‌ها و ادارات نیست.

به گزارش خبرآنلاین، حقوق ها سر ماه به حساب کارکنان واریز می شود و کارکنان می توانند با استفاده از کارت های بانکی خود روزانه دویست هزار تومان از خودپردازها پول نقد بگیرند و تا زمانی که موجودی شان یاری می کند ، خرید کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مفهوم پول در ایران و جهان امروزه در حال تغییر است.اگر زمانی ضرورت انتشار اسکناس های درشت تر برای پاسخ به نیاز جامعه مطرح می شد، امروزه استفاده از کارت های بانکی برای خریدهای خرد و کلان این ضرورت را به حاشیه رانده است.

پول نقد کم کم در حال تبدیل شدن به کالایی نایاب در ایران است. حتی برای خریدهای خرد نیز دیگر کمتر شهروندی است که به سراغ پول نقد برود ، حتی برای خریدهای هزار تومانی و دو هزار تومانی.

اگر تهران و شهرهای بزرگ مد نظر باشند، اغلب واحدهای صنفی به دستگاه های پوز مجهزند و در شهرهای کوچک نیز افزایش محسوس شمار واحدهای صنفی مجهز به این دستگاه ها از یک سو و افزایش شمار استفاده کنندگان از کارت های بانکی از سوی دیگر این نوید را می دهد که پول نقد در حال خداحافظی با جیب های ایرانی است.

کارت ها دیگر جای پای خود را در اقتصاد ایران محکم کرده اند. حالا سه و نیم برابر جمعیت ایران کارت بانکی وجود دارد و در جیب اغلب ایرانی ها بیش از سه کارت بانکی یافت می شود.

عمر کارت های بانکی در ایران به سه دهه می رسد اما فراگیر شدن استفاده از این کارت ها در پی آن رخ داد که شرایط برای خرج پول از این طریق ساده شد.زمانی نه چندان دور تنها امکان دریافت پول از خودپرداز همان بانک صادر کننده کارت فراهم بود، کم کم شرایط برای دریافت پول از تمامی خودپردازها مهیا شد و پس از آن تسهیل شرایط انتقال وجه،از تمامی خودپردازها گام دوم را در این حوزه برداشت.

تجهیز اغلب واحدهای صنفی به دستگاه های پوز و امکان استفاده از کارت بانکی برای خرید خرد و کلان، در برخی موارد، حتی نانوایی ها ضرورت تهیه پول نقد را از میان برد.حالا آخرین آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد به رغم افزایش حجم نقدینگی،اسکناس و مسکوک در دست اشخاص با کاهش روبرو شده است.

طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی حجم اسکناس و مسکوک در دست افراد به 33 هزار و 990 میلیارد تومان کاهش یافته است. این بدان معناست که سرانه پول نقد در ایران به 424 هزار و 487 تومان رسیده است.

گسترش استفاده از کارت های بانکی البته جدا از کاهش پول نقدی که در جیب ایرانی هاست ثمرات فراوانی برای اقتصاد به همراه داشته است.

هزینه های سنگین ناشی از چاپ اسکناس در ایران با این روند مهار شده چرا که تجربه نشان می دهد عمر متوسط اسکناس های ایرانی کمتر از عمر متوسط این اسکناس ها رد سایر کشورهای جهان است.

هر برگ از اسکناسی که از چاپخانه بانک مرکزی بیرون می آید، به طور متوسط صد تومانی آب خورده است ، به این ترتیب کاهش این هزینه خود فراغتی قابل توجه را برای اقتصاد ایجاد کرده است.

حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص نسبت به پایان اسفند ماه 1395 کاهشی برابر با 13.6 درصد و در مقایسه با اسفند ماه سال 1394 کاهشی برابر با 13 درصد را تجربه کرده است.

حالا سیطره دستگاه های پوز از واحدهای صنفی فراتر رفته و کم کم ایجاد شرایط پرداخت موبایلی از یک سو و تجهیز تاکسی ها به دستگاه های پوز از سوی دیگر بساز اسکناس ها را از کیف ها و جیب ها جمع می کند.

خبرهایی در خصوص تجمیع کارت های بانکی در کارت های شهروندی به گوش می رسد . این اتفاق را می توان عاملی برای گسترش استفاده از کارت های بانکی در آینده ای نزدیک دانست.

35223

کلید واژه‌ها : بانک خصوصی - بانک مرکزی -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۷۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸

امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۴۹۸ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای 18 عیار هر گرم 3 میلیون و 498 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 38 میلیون و 700 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 41 میلیون و 800 هزار تومان است.

قیمت جهانی طلا امروز 1403/02/08

 

در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 24 میلیون و 600 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 14 میلیون و 800 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 6 میلیون و 700 هزار  تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

هر مثقال طلا در بازار داخلی، 15 میلیون و 155 تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 2338 دلار است.

افزایش قیمت ارزهای مبادله‌ای/ دلار چند شد؟

 

در معاملات امروز (شنبه 8اردیبهشت 1403) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ 44 هزار و 198 تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ 41 هزار و 268 تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به 47 هزار و 232 تومان و نرخ حواله یورو به 44 هزار و 101 تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، 12 هزار و 34 تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز 11 هزار و 237 تومان است.

بروز رسانی: ‌شنبه 8  اردیبهشت 09:00

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (اسکناس)

44  هزار و 198  

قیمت دلار (حواله)

41  هزار و 268

قیمت یورو (اسکناس)

47  هزار و 232

قیمت یورو (حواله)

44 هزار و 101

قیمت درهم (اسکناس)

12 هزار و 34

قیمت درهم (حواله)

11 هزار و 237

بروز رسانی: ‌شنبه 8  اردیبهشت 12:20

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  38  میلیون و 700 هزار

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

41  میلیون و 800 هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

24  میلیون و 600 هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

14  میلیون و 800 هزار

قیمت سکه گرمی

6 میلیون و 700 هزار

بروز رسانی: ‌شنبه 8  اردیبهشت 12:20

نوع

قیمت لحبظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

3 میلیون و 498 هزار

مثقال طلا

15 میلیون و 155 هزار

انس طلا(دلار)

2338

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
  • سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت
  • نرخ دلار و یورو در مرکز مبادله ارز
  • ­سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
  • قیمت طلا،سکه و دلار شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
  • درباره کلاهبرداری به روش اسکیمر چه می‌دانید؟