Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- خبرگزاری فرانسه به سیاست های نفتی عربستان پرداخت و نوشت: ریاض قصد دارد در کنارعرضه اولیه پنج درصد از سهام غول نفتی «آرامکو»، تولید نفت خود را به میزان بیشتری کاهش دهد.

خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه در تحلیلی به قلم «عمر حسن» نوشت: عربستان بزرگترین تولید کننده نفت جهان، آماده است که قبل ازعرضه اولیه سهام شرکت ملی نفت «آرامکو» در سطح جهانی ، تولید نفت خام خود را بیش از حد انتظار کاهش دهد؛ به این امید که این اقدام در افزایش بهای آرامکو و نیز بالا رفتن قیمت جهانی نفت موثر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تولید کنندگان بزرگ نفت در داخل و خارج سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ازجمله عربستان در نوامبر (آبان/ آذر) 2016 توافق کردند که تولید نفت خود را به میزان حدود 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.
این کشورها در ماه می (اردیبهشت/ خرداد)، توافق کاهش تولید را تا مارس (اسفند/ فروردین) 2018 تمدید کردند.
کاهش تولید نفت با هدف افزایش بهای جهانی نفت صورت گرفت؛ پس از آن که کشورهای تولید کننده ازجمله عربستان، در پی کاهش شدید بهای جهانی نفت از سال 2014، میلیاردها دلار متضرر شدند و عربستان به این دلیل با کسری بودجه شدید مواجه شد.
پس از تعهد کامل کشورهای تولید کننده نفت، به توافق برای کاهش تولید عربستان درآستانه کاهش بیشتر از میزان توافق شده، است. تحلیلگران این اقدام را مرتبط به طرح عرضه اولیه 5 درصد از سهام آرامکو به عموم درسال 2018 می دانند.
«جان فرانسوا سزنیک» کارشناس «مرکز انرژی جهانی» موسسه آمریکایی «آتلانتیک» دراین باره گفت : افزایش بهای نفت، ممکن است نقش حاشیه ای داشته باشد اما در افزایش بهای شرکت آرامکو، تاثیر گذار خواهد بود.
ازسوی دیگر، «کامل الحرمی» کارشناس کویتی در امور نفت معتقد است که طرح های نفتی عربستان، در حال حاضر بر فروش بخشی از سهام آرامکو متمرکز است.
طبق این تحلیل، سیاست عربستان به طور مستقیم به خصوصی سازی بخشی از آرامکو، بزرگترین شرکت نفتی در جهان مرتبط است. کارشناسان ارزش سهام این شرکت را بین یک تا دو تریلیون دلار برآورد کرده اند. یعنی 5 درصد از سهام از این شرکت، می تواند درآمدی حدود 100 میلیارد دلار به همراه داشته باشد.
ریاض، هفته گذشته اعلام کرد که می خواهد تولید نفت خود را به طور گسترده ای از میزان کنونی آن، کاهش دهد. یعنی از آغاز نوامبر (آبان/ آذر) آتی، میزان تولید نفت این کشور به 56 بشکه در روز می رسد. این، بالاترین میزان کاهش نفت از زمان امضای توافق میان کشورهای صادر کننده نفت، است.
عربستان در حال حاضر حدود 10 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند.
«ابراهیم مهنا» معاون «علی النعیمی» وزیر نفت سابق عربستان، دراین باره گفت: اگر توافق کاهش تولید نبود، بهای نفت به کمتر از30 دلار برای هر بشکه می رسید. این درحالی است که میانگین بهای هر بشکه نفت درحال حاضر، 55 دلار است که نصف بهای آن در سال 2014 است.
وی درهمایشی درموسسه کشورهای خلیج فارس در واشنگتن گفت: اوپک و همپیمانان آن نمونه و الگوی جدیدی را برای اداره بازار ارایه کردند.
از زمان کاهش بهای نفت درسال 2014، بودجه عربستان شاهد کسری شدید است که مجموع آن در طول سه سال گذشته به حدود 200میلیارد دلار می رسد. این موضوع عربستان را وادار به خرج حدود 245 میلیارد دلار از ذخایرش و قرض گرفتن کرده است.
همچنین عربستان، مالیات هایی را بر خانواده های کارگران خارجی، توتون و تنباکو، نوشیدنی های گازی و انرژی زا وضع کرده و آماده است که مالیاتی به ارزش افزوده 5 درصد، از آغاز سال 2018 در نظر بگیرد.
پس از شش ماه از آغاز اجرای توافق کاهش تولید در روزهای آغازین سال 2017، بهای نفت و به همراه آن درآمدها، افزایش یافت. دولت های امضا کننده توافق، تصمیم گرفتند که مدت این توافق را برای نه ماه دیگر یعنی تا مارس (اسفند/ فروردین) آینده تمدید کنند.
عربستان همچنان از اصل سهم بازار حمایت می کند؛ به طوری که سهم این کشور از مجموع تولید نفت «اوپک»، 31 درصد است. ریاض امیدوار است که این توافق برای مدت بیشتری، تمدید شود. همچنین اعلام آمادگی کرده است، در صورت نیاز، تولید خود را به طور گسترده کاهش دهد.
درهمین راستا، «جان فرانسوا سزنیک» کارشناس «مرکز انرژی جهانی» موسسه آمریکایی «آتلانتیک» معتقد است: دفاع از اصل سهم بازار دیگر موثر و عملی نیست.
تحلیلگران معتقدند، تصمیم عربستان برای اینکه صادرات نفتی اش را از آغاز نوامبر (آبان/ آذر) به میزان 7.2 میلیون بشکه برساند، کمترین میزان تولید از پنج سال گذشته به شمار می رود و نشانگر آن است که ریاض به سمت سیاست سهمیه بندی در اوپک حرکت می کند.
«کامل الحرمی» کارشناس کویتی در امور نفت نیز می گوید: این سیاست مرده و ناکارآمد است. ما شاهد مرحله جدیدی از رابطه میان کشورهای عضو اوپک و کشورهای نفتی خارج از آن هستیم که به طور ویژه پیرامون توافق سعودی – روسی تمرکز می یابد.
کارشناسان معتقدند که هدف عربستان، افزایش بهای هر بشکه نفت به میزان 60 دلار است و این امر در سایه کاهش بیشتر تولید، تحقق پذیر است.
بهای نفت، طی ماه های گذشته افزایش چشمگیری داشته است، به طوری که هر بشکه نفت به 58 دلار رسیده که بالاترین میزان از سال 2017 بوده است.
خاورم**9329** 1049
مترجم: ندا بهبودی/مریم کاظمی ** انتشار دهنده : فرشاد محسن زاده

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۵۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی

به طور متعارف عرضه و تقاضا باید بهای نفت در بازار انرژی را تعیین کند، اما تنش‌های سیاسی و بازی‌های امنیتی فعلی در جهان معاصر به اصلی‌ترین عامل بر روی نوسانات انرژی تبدیل شده است. جنگ اوکراین، تحریم روسیه، ایران و ونزوئلا به عنوان صادر کنندگان بزرگ نفت، و نیز جنگی فعلی غزه که می‌تواند دامنه آن به کل خاورمیانه کشیده شود جملگی بر بهای طلای سیاه تاثیر می‌گذارند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای نفت در معاملات امروز بازار انرژی شاهد کاهش یک درصدی بود. 

بر این اساس، نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئیه با ۸۷ سنت کاهش، ۸۶ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۷۰ سنت کاهش، به ۸۱ دلار و ۹۳ سنت رسید. 

یکی از دلایل اصلی کاهش بهای نفت در معاملات امروز، انتشار گزارش‌های جدید درباره افزایش تولید نفت خام آمریکا بود. این گزارش‌ها حاکی از آن است که تولید نفت خام آمریکا در ماه فوریه به ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است. این آمار در ماه ژانویه ۱۲ میلیون و ۵۸۰ هزار بشکه بود که نشان دهنده افزایش قابل توجه در تولید است. 

امیدواری‌ها برای توافق میان حماس و رژیم صهیونیستی و استقرار آتش بس پایدار در نوار غزه از دلایل سیاسی بود که باعث کاهش بهای نفت در بازار انرژی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اقتصاد بین الملل

دیگر خبرها

  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • توافق ۲۴ میلیون دلاری هیئت تجاری افغانستان در ازبکستان
  • طلای جهانی سقوط کرد
  • قیمت جدید طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / طلا سقوط کرد
  • کاهش یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری