Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیروت-ایرنا-«حسام مطر» پژوهشگر روابط بین الملل در مرکز مطالعات راهبردی و اسناد لبنان معتقد است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا فاقد ابزارهای لازم برای پیاده کردن نقشه های خود علیه ایران است و قدرت به کارگیری گزینه های کلان به ویژه گزینه نظامی در برابر ایران را ندارد.

به گزارش ایرنا، طی روزهای اخیر بحث درباره مواضع اخیر رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران و توافق هسته ای بالا گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسام مطر پژوهشگر و نویسنده لبنانی که در زمینه مسائل بین المللی قلم می زند در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد که آنچه ترامپ علیه ایران مطرح کرده را نمی توان یک راهبرد تمام عیار و دقیق دانست اما روشن است که او با فاصله گرفتن از سیاست «بی طرفی» اوباما در منطقه به سیاست خارجی دوره بوش پسر بازگشته و خود را یک طرف نزاع در منطقه قرار داده است.
مطر در عین حال تاکید کرد که سیاست های سال های اخیر آمریکا علیه ایران در منطقه نتوانسته راه به جایی ببرد و به اهداف خود برسد.
متن گفت و گوی ایرنا با حسام مطر استاد روابط بین الملل و پژوهشگر مسائل راهبردی در ادامه می آید:

*ایرنا: ارزیابی تان از راهبرد اعلام شده ترامپ در برابر ایران در خصوص توافق هسته ای چیست؟
**مطر: چیزی که ترامپ مطرح کرد نمی توان یک «راهبرد» حسابش کرد بلکه صرفا نوعی ترسیم کلی چارچوب ها بود. ابزارها و تدابیر یا شرکایی برای اجرای این چشم انداز وجود ندارد. حرفی که ترامپ زد در حکم ترسیم رویکرد راهبردی بود اما معلوم نشد این راهبرد چه اقتضائاتی دارد.

*ایرنا: این در بعد شکلی بود، نظرتان درباره محتوای این چشم انداز چیست؟
**مطر: مهمترین حرفی که ترامپ مطرح کرد بازگشت به سیاست سنتی آمریکا بود که اوج آن را در زمان «جورج بوش» پسر شاهد بودیم. این سیاست عبارت است از ورود واشنگتن به محور متشکل از مجموعه ای از کشورها با هدف مقابله با جمهوری اسلامی ایران. این را باید نوعی کودتا علیه سیاست اوباما به شمار آورد که جریانات منطقه را نزاع اسلامی – اسلامی می دانست و اینکه واشنگتن باید موضع بی طرفی در قبال آن اتخاذ کند مگر اینکه یکی از متحدانش در معرض خطر بزرگی قرار گیرد. حرفی که ترامپ زد این بود که واشنگتن بخشی از این نزاع است و رهبری این محور را در برابر ایران به عهده دارد. همچنین ترامپ بر آنچه «اسلام ایرانی افراطی» تمرکز کرد و گفت که این اسلام نمایانگر بنیاد گرایی شیعی است و بعد از داعش در ردیف دشمنان قرار می گیرد. ترامپ می خواهد به متحدان منطقه ای خود بگوید که با آنها و در کنار آنهاست و جلوتر از همه آنها در برابر ایران خواهد ایستاد.

*ایرنا: آمریکایی ها با در پیش گرفتن این راهبرد و این رویکرد چه نتیجه ای می خواهند بگیرند؟
**مطر: هیچ! چون آمریکا ابزارهای لازم برای پیاده کردن اهداف و نقشه های خود را ندارد. در سال 2003 آمریکایی ها ابزار ورود مستقیم نظامی را در عراق به کار بستند اما دیگر امکان تکرار این سناریو وجود ندارد. در سال 2006 از ابزار اسرائیلی استفاده کردند و امروز اسرائیل با اینکه به بالاترین سطح دفاعی دست پیدا کرده فاقد هرگونه ابتکاری برای اقدام هجومی است. در سال 2005 ابزار انقلاب های رنکی را در لبنان به کار گرفتند و شکست خوردند. سپس همین ماجرا را در سال 2009 در ایران تجربه کردند و باز نتیجه ای نگرفتند. سلاح تحریم ها نیز علیه ایران به کار گرفته شد و با امضای توافق هسته ای پایان یافت. آخرین تلاش های آنها در سال 2011 استفاده از داعش بود که آنهم به شکست انجامید.

*ایرنا: آیا این بدان معناست که واشنگتن گزینه های دیگری در منطقه ندارد؟
**مطر: گزینه های کلان برای آمریکایی ها پایان یافته و صرفا برخی گزینه های کوچک تر پیش روی آنها باقی مانده مثل تخریب وجهه مقاومت در لبنان و حمله های تبلیغاتی علیه ایران و وضع تحریم ها علیه حزب الله. آمریکایی ها برگه های زیادی برای استفاده در دست ندارند. قدرت های بزرگ گزینه جنگ و اقدام نظامی را امتحان کرده اند و دیگر امروز کسی نمی خواهد خود را به ورطه دخالت نظامی بیاندازد. لذا توسل به این گزینه بعید است مگر اینکه اشتباهی رخ دهد.

*ایرنا: اما منطقه هنوز درگیر آتش افروزی هاست و ردپای آمریکا در این قضیه واضح است.
**مطر: خشونت هایی که شاهد آن هستیم صرف تاکتیک هایی برای حصول پاره ای تغییرات سیاسی است و تحول راهبردی از آن دنبال نمی شود چون این مرحله پایان یافته و دلیل آن نیز افت جایگاه ایالات متحده آمریکا در منطقه است. واشنگتن هنوز هم قدرت دارد اما در مقایسه با نقش رهبری تاریخی که در منطقه داشت می توان گفت آمریکا امروز در ضعیف ترین موقعیت خود قرار گرفته و مصلحت نگری های متعدد دست و پای او را در همه کارها بسته است. توازن قدرت امروز در دست ایران و روسیه است.

*ایرنا: موضع اروپا در سایه این توازنات چیست؟ آیا مخالفت اروپا با تصمیم ترامپ درباره توافق هسته ای می تواند تاثیری در عرصه بین المللی داشته باشد؟
**مطر: فکر نمی کنم موضع اروپا اهمیت زیادی داشته باشد. اروپا را می توان خارج از چارچوب حساب کرد. اروپایی ها در دنیا ابتکار اروپایی خالص ندارند و درگیر مشکلات خود و حمایت از خود در برابر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هستند. اما موضع شان درباره تصمیم ترامپ به اوضاع اقتصادی و مبادلات تجاری بین کشورهای اتحادیه اروپا و ایران ارتباط پیدا می کند که بعد از توافق هسته ای حدود سه برابر افزایش داشته است.
خاورم*388*390*2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۱۰۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • هشدار صنعا نسبت به طرح و نقشه‌های واشنگتن علیه یمن
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام