Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@04:59:00 GMT

ترامپ، بازی جدید ایالات‌متحده در نظام بین‌الملل

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۱۴۶۲۸

کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل گفت: بازی جدید ایالات‌متحده آمریکا این بار با حضور شخصیتی به نام ترامپ رنگ لعاب بیشتری به خود گرفته است .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرویس سیاسی عصر مُهـر، محمدعلی جمالی پور کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل در یادداشت خود در خصوص در خصوص مواضع اخیر ترامپ نوشت: سیاست‌های تهاجمی که امروز آمریکا در جهان به دنبال آن است، تابعی از راهبردهای نوین این کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اساس این برنامه، به 1970 میلادی برمی‌گردد که اتحاد میان گروه‌های افراطی دیگر که در رأس حکومت بودند، به‌طور مشخص شکل گرفت و راهبرد و استراتژی آنان، عبارت بود از متحد ساختن جامعه آمریکا از راه جنگ و بسیج مداوم و تضمین برتری استراتژیک همه‌جانبه در این کشور که با گذار زمان بیش از بیش مشخص شد و سرانجام در حدود چند ماه قبل از واقعه یازده سپتامبر، به‌عنوان استراتژی ملی، در آمریکا به تصویب رسید و مبنای سیاست خارجی و بلندمدت این کشور قرار گرفت.

بازی جدید ایالات‌متحده آمریکا این بار با حضور شخصیتی به نام ترامپ رنگ لعاب بیشتری به خود گرفته است و در عرصه تئوری‌های روابط بین‌الملل و همچنین حقوق و معاهدات بین‌المللی، هیچ‌گاه نمی‌توان راهبرهای دونالد ترامپ را در آن جای داد.

وی با متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به نقض حقوق بشر و همچنین برهم زدن ثبات در منطقه و با تروریست خواندن ملت ایران، ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران را حامی تروریست معرفی کرد، ایران را به سوءاستفاده از توافق هسته‌ای نیز محکوم کرده است و این در صورتی است که مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی در اظهارت خود به پایبندی ایران در چهارچوب برجام تأکید کرده و معتقد است که یک ابزار نیرومند نظارتی بر اماکن هسته‌ای ایران نظارت می‌کند.

طبق اصول و قواعد حقوق بین‌الملل، نقض معاهده منجر به اختتام آن نمی‌شود و توافق‌هایی که در عرصه بین‌المللی بین چند کشور و یا سازمان به امضا می‌رسد، باوجود نقض یک‌طرفه یکی از طرفین همچنان پابرجا خواهد ماند و طبق کنوانسیون 1969 وین، به طرفی که به‌ویژه از نقض معاهده زیان‌دیده است حق می‌دهد تا با استناد به آن، تمام یا بخشی از اجرای معاهده را در روابط بین خود و کشور متخلف به حال تعلیق درآورد.

با توجه به متون کنوانسیون 1969، جمهوری اسلامی ایران طبق گفته اتحادیه اروپا، مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی و همچنین اسناد موجود در سازمان ملل به‌تمامی قواعد و بندهای برجام تاکنون پایبند بوده است، دقیقاً این همان نکته‌ای است که رئیس‌جمهوری ایلات متحده را ناچار کرده است تا با متهم کردن ایران در تمامی زمینه‌ها ازجمله بی‌ثباتی در منطقه، حامی تروریسم، قاچاق انسان و دیگر زمینه‌ها در جهت نابودی برجام تلاش کند.

جمهوری اسلامی ایران ازجمله کشورهایی است که همواره در مقابله با گروه‌های تروریستی از پیشتازان منطقه و جهان بوده است و برخلاف ایالات‌متحده و عربستان سعودی که با تأمین همه‌جانبه از این گروه‌ها سعی در تقویت آن‌ها در راستای بی‌ثباتی و هدف قرار دادن ایران در منطقه بوده‌اند حمایت همه‌جانبه از القاعده و طالبان به‌عنوان گروه‌های تروریستی تأثیرگذار در جهان توسط عربستان، پاکستان و به رهبری ایالات‌متحده از خاطر جهانیان پاک نشده است.

هیلاری کلینتون زمانی که جای خود را در وزارت خارجه آمریکا به جان کری تحویل می‌داد، در سخنانی که به‌صورت یک کلیپ کوتاه ویدئویی منتشر شد، اعتراف کرد که این کشور در تقابل با اتحاد جماهیر شوروی سابق، القاعده را ایجاد کرده است.

حمله ایالات‌متحده به عراق و افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم و حکومت بعثی عراق و به وجود آوردن خلأ قدرت در این کشور که باعث تشکیل گروه‌های مختلف تروریستی، که سرآمد آن داعش است و در نزدیک‌ترین مرزهای جمهوری اسلامی ایران در حال جنگ است.

ترس کشورهای عربی متحد با ایالات‌متحده به‌خصوص عربستان، از شکل‌گیری ایرانی قدرتمند و برتر در منطقه به‌خصوص پس از شکل‌گیری برجام، باعث شده است که از هر حربه‌ای چه رسانه‌ای، همایشی، دیدارهای چندجانبه، ترسیم فضای دروغین بین‌المللی در جهت تخریب این شکور استفاده کنند.

مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با گروه 5+1، لغو تحریم‌های اقتصادی، آزادسازی منابع مالی ایران، تلاش برای از بین بردن گروه‌های تروریستی مختلف در کشورهای عراق و سوریه، حضور هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی در کشور، این کشورها را روزبه‌روز به هراس بیشتری دچار کرده است که به‌جز نرمی و انعطاف موضع در مقابل ایران کاری ندارند.

ترامپ با متهم کردن ایران در منطقه، درواقع اسیر خیال‌پردازی‌های خودساخته و بی‌بنیان حاکمان عربستان سعودی و متحدانش در منطقه شده است که هدف آن‌ها نابودی ایران اسلامی و تاریخ این کشور است و تاریخ ایران همواره سرشار از تهدیدهای پیاپی از سوی نظام بین‌الملل بوده است.

سرزمین ایران به دلیل دارا بودن ارزش‌های خاص اقتصادی و سیاسی از دیرباز صحنه حضور بیگانگان و موردتوجه و علاقه جهانیان بوده است و سابقه حضور قدرت‌های استعماری در این منطقه به اواخر قرن هجدهم بازمی‌گردد.

ارزش ژئوپلیتیکی ایران به حدی است که هرگونه تغییری در حاکمیت آن می‌توانسته است موازنه منطقه‌ای و جهانی را برهم زند و حضور ایالات‌متحده در زمان پهلوی و حمایت از حکومت صدام در زمان جنگ ایران را موظف کرده است که با تمامی قوای خود، و استفاده از نیروی سپاه انقلاب اسلامی از مرزهایش دفاع کند.

سیاست‌های ایالات‌متحده بازی با تروریسم است و عملکرد آمریکا در خاورمیانه و تلاش‌های این کشور برای بی‌ثباتی و بحران‌آفرینی در دیگر مناطق جهان نشان می‌دهد که باید نسبت به حضور آمریکا در مناطق پیرامونی خود حساس باشیم و از ظرفیت‌های منطقه‌ای و هم‌افزایی با همسایگان در جهت تأمین امنیت بهره ببریم.

درواقع ترامپ را نمی‌توان متهم به نقض برجام کرد، چون این سیاست ثابت ایالات‌متحده خواهد بود که برنامه طولانی متحده برای سیطره برجهان دارد و از هر وسیله‌ای دریغ نخواهد کرد.

پایان پیام/224224

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۱۴۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره شمالی تازه‌ترین تحریم‌ها علیه تهران را غیرقانونی و غیرانسانی خواند

از روزنامه جونگانگ دیلی، خبرگزاری رسمی کره شمالی از تحریم‌های اخیر ایالات متحده علیه صنعت پهپادی ایران انتقاد کرد درحالیکه علت اعمال تحریم‌ها پاسخ تهران به جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی بوده است.

به‌تازگی واشنگتن اشخاص و نهاد‌هایی که مدعی است با برنامه پهپادی ایران مرتبط هستند را تحریم کرده است.

خبرگزاری کره شمالی نوشت که اقدام نظامی ایران ناشی از حملات بی‌پروای اسرائیل است درحالیکه آمریکا حقایق را به گونه‌ای منحرف می‌کند که ایران را مسئول وخامت اوضاع منطقه نشان دهد.

این رسانه رسمی پیونگ یانگ تاکید کرد: رفتار بی‌ملاحظه ایالات متحده یک اقدام خشونت‌آمیز، غیرقانونی و غیرانسانی است که حاکمیت ایران را نقض می‌کند. هیچ چیز نمی‌تواند نیرو‌های مسلح ایران و اراده مردم برای حفظ حاکمیت و عزت کشور را در هم بشکند.

هفته گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری (OFAC) بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را در فهرست تحریم‌های تازه قرار داد درحالیکه مدعی است آنها نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های وزارت دفاع ایران ایفا می‌کنند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • کره شمالی تازه‌ترین تحریم‌ها علیه تهران را غیرقانونی و غیرانسانی خواند
  • واکنش کره شمالی به تازه‌ترین تحریم‌ها علیه تهران
  • ادعای کاخ سفید مبنی بر اعطای پناهندگی به برخی آوارگان فلسطینی
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد
  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان
  • (تصاویر) A-۱۰ Thunderbolt II؛ «گراز» ترسناک نیروی هوایی آمریکا