Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکترین خروج از معاهدات بین المللی، سیاست اول «دونالد ترامپ» است که باعث شده امریکا از صحنه نظام بین الملل خارج شود.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: پایگاه تحلیلی «دفنس وان» اخیرا مقاله ای با عنوان «ترامپ، شکننده توافق» با قلم «یوری فریدمن» منتشر کرده است.

فریدمن در این مقاله معتقد است که خروج امریکا از برجام (توافق هسته ای ایران) ضربه سختی به پرستیژ و اعتبار امریکا در صحنه بین الملل وارد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترجمه مقاله پیش روی شماست.

«دونالد ترامپ» خود را یک معامله گر می داند اما از آغاز ریاست جمهوری اش تا کنون، هیچ توافق بین المللی را امضاء نکرده است. او فقط یک توافق تسلیحاتی چند میلیون دلاری باعربستان سعودی امضاء نموده که به عنوان توافق بین المللی چند جانبه محسوب نمی شود.

در عوض رهبر ایالات متحده امریکا نقش شکننده توافقات بین المللی را ایفا نموده و به طور مکرر از توافقات مهم بین المللی خارج شده است. وی تاکنون از توافقنامه آب و هوایی پاریس و ترانس پاسیفیک خارج شده است.

ترامپ فقط این هفته پایان عضویت امریکا در سازمان یونسکو، نهاد فرهنگی سازمان ملل را به بهانه دشمنی با رژیم صهیونیستی اعلام نموده، از پایان توافقنامه تجارت آزاد آمریکا، کانادا و مکزیک (نفتا) نیز سخن گفته و پایبندی ایران به برجام را مورد تایید قرار نداده و آنرا به کنگره محول کرده است.

اینکه رئیس جمهور امریکا از توافقات بین المللی مهم یا سازمانهای بین المللی خارج می شود امری بی سابقه نیست، «رونالد ریگان» نیز یونسکو را به علت مبنای ضد امریکایی آن ترک کرد. اما خروج از این همه توافقات بین المللی مهم و عدم تمایل به ایجاد توافقات بین المللی جدید امری بی سابقه در تاریخ مدرن امریکا محسوب می شود. همانطور که «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی امریکا گفت: مبنای سیاست خارجی ترامپ، دکترین خروج است.

ترامپ بارها گفته که در دوره اولیه ریاست جمهوری بوده و این اقدامت لازمه بازسازی سیاست خارجی امریکاست. او می خواهد به وعده های عمل کند که در طی مبارزات انتخاباتی خود قول داد بود.

وی در طی هفته گذشته در طی مصاحبه با فوربس در پاسخ به این سوال که آیا در مقابل توافقات دولت قبل احساس مسئولیت می کند یا خیر به طور صریح گفت : نه، احساس مسئولیت نمی کنم. توافقات قبلی امریکا از جمله توافق آب و هوایی پاریس، توافق هسته ای ایران و توافقات تجارت آزاد اشتباه بوده و من آنها را قبول ندارم. این توافقات باید لغو شوند. من توافقات دوجانبه نه چند جانبه را دوست دارم. توافقات دو جانبه به تحقق سیاست اول امریکا کمک می کنند.

«فیونا هیل» عضو شورای امنیت ملی ترامپ گفت: من بیشتر ترامپ را به عنوان فردی می شناسم که صاحب قدرتمند املاک است نه فردی محافظ کار و سیاستمدار.

در مورد توافق هسته ای ایران باید گفت دموکراتها، متحدان اروپایی امریکا، مشاوران امنیت ملی ترامپ و دیگر کشورهای قدرتمند با تصمیم ترامپ در مورد عدم پایبندی ایران به این توافق بین المللی مخالفت کرده اند و قطعا این تصمیم ترامپ به پرستیژ و اعتبار امریکا در صحنه بین الملل آسیب وارد خواهد کرد. با لغو توافق هسته ای ایران، «کیم جونگ اون» و «جاستین ترودو» چگونه می توانند با دولت ترامپ به توافق رسیده و به آن اعتماد کنند؟ علاوه براین در آینده آیا کشورهای دیگر می توانند به روسای جمهور امریکا اعتماد کنند توافقات دولت قبلی را محترم شمارند؟

«جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در این ارتباط گفت: منطقی است که پایبندی ما به توافقنامه هایی که امضاء کرده ایم بر تمایل دیگران به امضاء توافق نامه با ما تاثیر می گذارد.

دکترین خروج در سیاست خارجی شکی جدی را در مورد تعهد امریکا به سیستم بین المللی پیچیده مطرح می کند؛ سیستمی که بعد از جنگ جهانی دوم با کمک امریکا ایجاد شده و مسیر تکامل را طی می کند. در این سیستم کشورها در مورد موضوعات مهم و حساس به توافق رسیده اند. اگر امریکا توافقات بین المللی را یکی پس از دیگری ترک کند، آیا کشورهای دیگر بدون حضور یک بازیگر اصلی می توانند به آنها پایبند باشند؟

همانطور که یک دیپلمات اروپایی گفته است: امریکا در زمان ترامپ نظم لیبرال چند جانبه را رها کرده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۰۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمامیت خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش کنی صهیونیست است

وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی مطلبی در صفحه شختی خود در ویراستی، نوشت: گوئی، تمامیت خواهی و مخالفت خوانی‌های مکرر پارلمان اروپا در خصوص ایران نه مبنای قانونی دارد و نه الزامی برای شورا و اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند و نه گوش شنوایی در ایران دارد فقط برای دلخوش کنی صهیونیست هاست.

شایان ذکر است؛ پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه با تصویب قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران، حمله پهپادی و موشکی بی‌سابقه به سرزمین‌های اشغالی در واکنش به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی و هدف قرار دادن ساختمان کنسولی کشورمان در دمشق را در اوایل ماه جاری میلادی محکوم کرد و خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست است
  • تمامیت خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش کنی صهیونیست است
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه
  • ایران و سریلانکا همکاری در سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی را گسترش می‌دهند
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا