Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نماينده سابق پارلمان عراق حاکميت بغداد بر چاه هاي نفتي کرکوک را تير خلاص دانست که بر همه پرسي استقلال در اقليم کردستان زده شد. سيد محمود الميالي در گفت‌وگو با خبرنگار بين الملل خبرگزاري تسنيم، با اشاره به عمليات نيروهاي عراقي در باز پس‌گيري چاه هاي نفتي کرکوک اظهار داشت: باز پس‌گيري چاه هاي نفتي و ساير مناطق مورد اختلاف در استان کرکوک تيرخلاصي بود که به نتايج همه پرسي استقلال اقليم کردستان زده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته اين موضوع نيازمند اعتراف رسمي کساني است که اين همه پرسي را برگزار کردند. آنان بايد اعتراف کنند، همه پرسي استقلال در اقليم کردستان قانوني نبوده و برگزاري آن خلاف قانوني بوده که تمام ملت عراق آن را به رسميت شناخته اند. کردها نيز به قانون اساسي کشور راي مثبت داده اند و اين بدان معناست که آنان هم خواهان حفظ يکپارچگي عراق هستند. لذا بايد برادران کرد اعتراف کنند، اقدامي که در خصوص برگزاري همه پرسي استقلال انجام شد، اقدامي غير قانوني بوده است.
پيامد فوري
اين نماينده سابق پارلمان عراق درباره پيامدهاي عمليات کرکوک گفت: يکي از پيامدهاي فوري عمليات کرکوک، شينده شدن صداي کردهايي بود که مسعود بارزاني اجازه نمي داد، صداي آنها شنيده شود اما بازگشت حاکميت بر مناطق مورد اختلاف در استان کرکوک سبب شد، افق هاي جديدي در برابر کردهايي که صداي آنان شنيده نمي شد، باز شود تا بتوانند نظرات و ديدگاه هاي خود را مطرح کنند.
رياست فوق قانوني
وي با اشاره به رياست فوق قانوني مسعود بارزاني بر اقليم کردستان است، تصريح کرد: اين رياست بايد از طريق قانوني پايان پيدا کند و نامزدهاي ديگري اين سمت را به عهده گيرند و اين نکته مهمي است. مشکل ديگري که وجود دارد، پارلمان اقليم کردستان است. اين پارلمان دو سال تعطيل بود و پيش از برگزاري همه پرسي به دستور مسعود بارزاني بازگشايي شد. اکنون پارلمان اقليم فاقد احترام است و نقش خود را ايفا نمي کند. همچنين توزيع پست هاي حکومتي از ديگر مشکلات اقليم کردستان است. بنابراين، تمام اين موارد بايد در گفت و گوهاي اربيل بغداد مورد بحث و بررسي قرار گيرند و دو طرف درباره آنها به توافق برسند.
ماده 140
الميالي در پاسخ به اين پرسش که برخي معتقدند ماده 140 قانون اساسي، کانون شعله ور شدن بحران هاي داخلي در عراق است. نظر شما در اين زمينه چيست؟ گفت: اين قانون با هدف حل مشکل مناطق مورد اختلاف به تصويب رسيد. قانون به مسئولان دو سال مهلت داد تا مشکل مناطق مزبور را بر طرف سازنند اکنون اين فرصت پايان يافته ولي مشکل مناطق مورد اختلاف همچنان باقي است البته ادعاهاي زيادي از طرف مقامات اربيل و دولت فدرال عراق در اين زمينه مطرح شده است. مثلا يکي از ادعاهايي که باعث نگراني بغداد شده اين است، مقامات اقليم هزاران کرد را از ديگر مناطق آوردند و نامشان را به عنوان ساکنان کرکوک ثبت کردند. اين مسئله باعث مخدوش شدن روند همه پرس از ساکنان اين منطقه مي شود. اکنون فرصت اجرايي ماده 140 پايان يافته و اين به معناي آن است ماده 140 ديگر جنبه اجرايي ندارد. اما برخي مقامات اربيل به اين باور نيستند و مدعي اند مدت اجرايي اين ماده قانوني به سرنيامده است. بنده معتقدم مقامات اربيل و بغداد بايد اين موضوعات را سر ميز مذاکره بررسي و به تفاهم برسند.
مذاکره راه حل بحران
اين فعال سياسي درباره پايان يافتن بحران اربيل – بغداد گفت: بازگشت حاکميت دولت بغداد بر چاه هاي نفتي و مناطق مورد اختلافي در استان کرکوک تاثيرات زيادي بر مناسبات آينده اربيل – بغداد بجاي خواهد گذاشت. بنده بر اين باورم نيستم، راهکار نظامي پرونده بحران اربيل – بغداد را خواهد بست. دولت فدرال عراق اصلا تمايل ندارد، مشکلات بوجود آمده در مناسباتش با اربيل از طريق نظامي حل و فصل شود. درست است نيروهاي عراقي وارد استان کرکوک شدند اما اقدام آنها صوري بود البته با برخي گروه هاي پيشمرگه درگيري بوجود آمد ولي به سرعت پايان يافت. به هرحال، بنده معتقدم بحران اربيل – بغداد از طريق مذاکره حل و فصل خواهد شد اما اين مذاکره شرايط و راهکاريي دارد. اولين شرظ آن لغو نتايج همه پرسي توسط مقامات اربيل است. دوم اينکه آنان به قانون اساسي عراق گردن بنهد چرا که همه بايد در برابر قانون تسليم باشيم.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۱۵۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«بارزانی» با امیرعبداللهیان دیدار کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان و «نیچروان بارزانی» رییس اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

گفتنی است، «نچیروان ادریس مصطفی بارزانی» رییس اقلیم کردستان عراق روز گذشته در راس هیأتی عالی رتبه و پس از نزدیک به ۳ سال به ایران سفر کرده است و قرار است در این سفر با مقامات ایران دیدار و گفتگو کند.

بارزانی پیش از این با رییس جمهور دیدار کرد.

کد خبر 6098223 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • دیدار رییس اقلیم کردستان عراق با رهبر انقلاب
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با رهبر انقلاب
  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • «بارزانی» با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با حسین امیرعبداللهیان
  • عکس/ دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیسی
  • رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیسی دیدار کرد
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • 5 محور مهم سفر بارزانی به تهران چیست؟ | درخواست ویژه اربیل از تهران
  • بارزانی وارد تهران شد