Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: واردات بی رویه ماهی از کشور چین در عین آنکه مشابه آن در داخل کشور تولید می شود ضربه بزرگی به صنعت شیلات کشور زده است. متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.

بر همین اساس با دکترحمید عبدالله پور بی ریا، استادیارگروه شیلات دانشگاه آزاد اسلامی و  رئیس هیئت مدیره اتحادیه ماهیان سردابی استان گیلان گفتگویی ترتیب داده ایم. وی اکنون خود جزو تولید کنندگان و کارشناسان تولید داخلی است که البته اطلاعات ذیقیمتی هم نسبت به واردات بی رویه ماهی مسموم تیلاپیا از چین دارد.

دکتر حمید عبدالله پور بی ریا، استادیارگروه شیلات دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس هیئت مدیره اتحادیه ماهیان سردابی استان گیلان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج در پاسخ به این سوال که از نظر کیفیت، تفاوت لاشه تیلاپیا تولید داخل و با قزل الا چگونه است ؟ گفت: همانطور که درمتن مقاله گذشته که در خبرگزاری بسیج درج شد شرح داده شد یکی از دلایل اصلی روی آوردن مردم به مصرف ماهی اینست که از اسیدهای چرب غیراشباع امگا سه موجود در ماهیها استفاده کنند که این اسیدهای چرب امگا سه در پیشگیری از بسیاری از بیماریها از جمله بیماریهای قلبی و عروقی بسیار معجزه می کند . امگا شش هم در ماهیها اگر کم باشد بسیار مفید است اما اگر نسبت امگا شش به امگا سه خیلی بالا باشد نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم هست . این نسبت در قزل الا بسیار کم است چون امگا سه آن زیاد است و همین دلیل باعث شده که قزل الا و کلا ازادماهیان از لحاظ ارزش غذایی در صدر همه ماهیها قرارگیرند . درضمن این نسبت در تیلاپیا تا ده برابر بیشتر از قزل می تواند باشد . البته بسته به نوع خوراکی که به تیلاپیا داده می شود و بالانس پروتئین های حیوانی آن نیز بستگی دارد. هرچه از پروتئین حیوانی بیشتری استفاده بشود اسیدهای چرب امگا سه بیشتر شده و این نسبت کمتر می شود منتها دراین حالت ازصرفه اقتصادی خواهد افتاد چون خوراک های با جیره پروتئین حیوانی، گران ترتمام می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که عامه مردم مصرف کننده ماهی؛ ماهی را با نام (ماهی) مصرف می کنند،خواه قزل باشد،خواه تیلاپیا  و خواه موردی دیگر و ایا تولید گونه تیلاپیای گرمابی و اشتغال زایی در این بخش را به حذف اشتغال زایی در بخش تولیدکنندگان قزل الای سردابی میدانید؟ عنوان کرد: بنده هیچ وقت ماهیان گرم آبی موجود را رقیب قزل آلا نمی دانم . چون ماهیان گرم آبی طرفداران خاص خود را دارد و بیشتر در دو فصل از سال مصرف می شود اما قزل الا یک ماهی لوکس و سفره پسند هست که درتمام سال و حتی درمهمانیها و عروسیها مورد مصرف دارد.اما تیلاپیا به علت راحت الطبخ بودن و سفره پسند بودن می تواند رقیب هم گرم ابی و هم سردابی بشود.

عبدالله پور با اشاره به هزینه تمام شده تولید هر کیلو ماهی تیلاپیا و صرفه اقتصادی آن گفت: بنده البته روی پرورش این گونه ماهی  کارنکرده ام تا قیمت تمام شده آنرا دربیاورم اما رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران اگر اشتباه نکنم در یک مصاحبه ایی گفته بود هرکیلو 4000 تومان تمام می شود که البته بایستی دید چطور به این رقم رسیده است آیا این عدد را از مزارع قاچاق گرفته است؟ یا از مراکز تحقیقاتی دولتی استخراج شده است . که بنده در مورد تحوه قیمت تمام شده درمراکز دولتی خیلی شبهه دارم .

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۵۰۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این کنسروهای رب و تن ماهی را مصرف نکنید

دکترای تخصصی علوم و صنایع غذایی گفت: از مصرف قوطی‌ کنسروهایی با سطح چرب، باد کرده، دارای نشتی و یا با ظاهر غیر نرمال و دارای کف جدا پرهیز کنید.

به گزارش مشرق، سعیده شجاعی علی‌آبادی درباره مصرف کنسروهای آماده مصرف مثل رب‌گوجه فرنگی، عوارض نجوشاندن کنسرو تن‌ماهی و ضرب‌دیدگی قوطی کنسرو مواردی را مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه رب‌گوجه فرنگی در دسته مواد غذایی اسیدی قرار دارد افزود: پس از باز شدن درب قوطی کنسرو محیط مناسبی برای رشد کپک‌ها ایجاد می‌شود.

شجاعی ادامه داد: کپک‌ها توانایی تولید توکسین‌هایی تحت عنوان مایکوتوکسین‌ها را دارند که معمولاً باعث ایجاد مسمومیت‌های مزمن بر اثر مصرف طولانی مدت غذاهای آلوده به آن‌ها می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در رب گوجه‌فرنگی رشد کپک‌ها می‌تواند باعث ایجاد مایکوتوکسین‌هایی مانند آلترناریول و پاتولین شود و از آنجایی که امکان نفوذ این ترکیبات به بخش‌هایی از رب گوجه که در آنها کپک دیده نمی‌شود وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود که از مصرف رب کپک زده پرهیز شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کنسرو تن‌ماهی در دسته غذاهای کم اسید بوده و کنسرو کردن آن در قوطی امکان رشد باکتری کلستریدیوم بوتولینوم را فراهم می‌کند، اضافه کرد: کلستریدیوم بوتولینوم باکتری است که توانایی تولید نوروتوکسین بسیار سمی را دارد، البته در صنعت با انجام استریلیزاسیون تجاری در دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتی گراد اسپور این باکتری و در نتیجه امکان تولید توکسین به نزدیک صفر می‌رسد، بنابراین امکان نگهداری کنسرو تن ماهی در دمای محیط بدون نیاز به نگهدارنده وجود خواهد داشت.

شجاعی ادامه داد: کفایت فرایند حرارتی که در صنعت تولید کنسرو تن ماهی اعمال می‌شود، نگرانی وجود توکسین را در قوطی کاهش داده، اما همچنان توصیه اکید این است که قبل از مصرف کنسرو ماهی را برای ۲۰ دقیقه بجوشانید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نگرانی اصلی را در مورد تولید بوتولیسم، تولید کنسروهای خانگی و غذاهای کم اسید عنوان کرد و گفت: به‌دلیل عدم کفایت فرایند حرارتی احتمال تولید توکسین در کنسروهای خانگی وجود دارد.

نحوه مصرف باقی‌مانده کنسرو ماهی از دیگر مواردی بود که شجاعی به آن اشاره کرد و ادامه داد: توصیه می‌شود که باقی مانده تن ماهی مصرف نشود اما در غیر این صورت، در دمای یخچال (حداکثر ۳ درجه سانتی گراد) و نهایتاً برای مدت سه تا چهار روز قابل نگهداری است.

وی هشدار داد: از مصرف کنسروهایی که قوطی‌های آن بادکرده، سطح چرب یا دارای نشتی دارند و یا قوطی‌هایی که ظاهر غیر نرمال و کف دار شده‌اند پرهیز کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: توجه داشته باشید اگر قوطی کنسرو مشکلاتی همچون بادکردگی، چربی در سطح و یا ظاهر غیرنرمال دارد، برای دور ریختن آن هم دقت کنید، این کنسروها را در بسته‌بندی پلاستیکی و در دولایه انجام دهید و توجه داشته باشید که قوطی و محتویات آن را جدا از زباله‌های قابل بازیافت امحا کنید.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • این کنسروهای رب و تن ماهی را مصرف نکنید
  • گازوئیل قاچاق زیر بار آهک
  • مصرف این رب ممنوع است
  • کدام کشورها خواهان محصولات شیلاتی قشم هستند
  • کشف کالا‌های قاچاق در کهگیلویه به ارزش ۲ میلیارد ریال
  • افزایش آمار اجاره اتاق های مجردی / ۵ متر ماهی ۳ میلیون!
  • قیمت روز مرغ و ماهی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • محکومیت قاچاقچی الکل صنعتی
  • آمار بالای حیوان گزیدگی در اردبیل
  • محکومیت یک میلیارد و ۴۹۷ میلیون ریالی قاچاقچی سوخت در دماوند