Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@00:04:38 GMT

مشوق‌های صادرکنندگان نمونه پرداخت نمی‌شود!

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۵۳۵۳۵

مشوق‌های صادرکنندگان نمونه پرداخت نمی‌شود!

از سال 1376، بیست و نهم مهرماه با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، به‌عنوان روز ملی صادرات تعیین شد تا نشان‌دهنده عزم و اراده ملی برای توسعه صادرات باشد. تعیین یک روز از روزهای سال برای صادرات باهدف گسترش فرهنگ صادرات در کشور و تقدیر از فعالان این حوزه، فرصت مناسبی است تا زمینه شناخت موانع و تنگناها و بررسی راه‌حل‌هایی برای افزایش صادرات غیرنفتی فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌‌به گزارش ایسنا،‌ بیست و یکمین سالروز ملی صادرات ایران در روز 29 مهرماه امسال برگزار می‌شود تا از تلاش یک ساله صادرکنندگانی که طی یک فرایند انتخاب‌ شده‌اند، تجلیل شود.

همه ما در طول روز چندین بار با کلمه صادرات برخورد می‌کنیم، معادل این واژه در لاتین اکسپورت ‌است اما معنی این کلمه چیست؟ در ماده 64 قانون امور گمرکی آمده است: "رویه گمرکی است که بر اساس آن کالای داخلی به‌منظور فروش یا مصرف از کشور خارج می‌شود."

‌در بسیاری از موارد صادرات را به دو صورت صادرات کالاها و صادرات خدمات ذکر می‌کنند اما در اقتصاد ایران به دو شکل صادرات نفتی و غیرنفتی هم تقسیم‌ شده است.

‌هرساله در کشور، صادرکنندگان نمونه طی یک فرآیندی به‌وسیله کمیته انتخاب صادرکنندگان نمونه انتخاب و معرفی می‌شوند که متولی اصلی این امر مرکز توسعه صادرات ایران است. مهم‌ترین شاخص‌ها در انتخاب صادرکننده نمونه عبارتند از‌ ارزش صادرات، رشد صادرات، کیفیت محصولات، سابقه فعالیت صادراتی و ...

بر اساس ماده یک ‌آیین‌نامه تشویق صادرکنندگان نمونه، به‌منظور شناسایی صادرکنندگان نمونه و تشویق آنان به ادامه فعالیت و معرفی آن‌ها به جامعه از یک‌سو و ارائه الگوهای مناسب به جامعه تولیدکنندگان از سوی دیگر، به مرکز توسعه صادرات ایران اجازه داده می‌شود، طبق ضوابط این آیین‌نامه همه‌ساله صادرکنندگان نمونه شناسایی نموده و به آنان لوح تقدیر و کارت ویژه اعطا نماید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مدت 8 سال است مشوق‌های صادراتی که قانون مشخص کرده، به صادرکنندگان نمونه پرداخت نمی‌شود این موضوع تا حدودی خاطرشان را رنجانده و بر اساس گفت‌وگویی که خبرنگار ایسنا با آن‌ها داشت، حکایت از آن دارد که این فعالیت اقتصادی از این موضوع دلگیر شده‌اند.

این افراد در جبهه اقتصادی کشور فعالیت دارند،اقتصادی که کشور در آن به صادرات غیرنفتی به‌شدت نیازمند است، جبهه‌ای که با تأکید مقام معظم رهبری در محدوده اقتصاد مقاومتی قرار می‌گیرد و در سال روز قدردانی از آنان حتی رئیس‌جمهور نیز به نشانه اهمیت موضوع شرکت می‌کند.

در همین زمینه خبرنگار‌ ایسنا با یکی از صادرکنندگان نمونه استان هرمزگان گفت‌وگویی انجام داده است....

محسن عسکری ‌متولد سال 1343، مدیرعامل یک شرکت بازرگانی که در زمینه صادرات محصولات کشاورزی فعالیت دارد و در کمیسیون صادرات استان هرمزگان و کمیسیون خرمای استان هرمزگان عضویت دارد؛ 15 سال در حوزه صادرات فعالیت کرده و 9 سال به‌عنوان صادرکننده نمونه استانی معرفی‌ شده‌ است در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: این حرفه خانوادگی ماست و عموهایم در این کار هستند و در حال حاضر به‌صورت خانوادگی در این حرفه مشغول هستیم.

وی در خصوص این که آیا بخشنامه بسته‌بندی گمرک مشکلاتی برایتان ایجاد کرده است، گفت: بسته‌بندی از یک نظر ایده خوبی است اما می‌توان گفت این بخشنامه کارشناسی شده نیست که خوشبختانه گمرک را در این مورد قانع کردیم و فعلاً قابل‌اجرا نیست. به‌طور مثال ارزش یک کامیون هندوانه 3 میلیون تومان است درصورتی‌که همین را بسته‌بندی کنیم و با کانتینر یخچال دار تا امارات حمل کنیم کرایه‌ای معادل 18 میلیون تومان برای ما هزینه دارد که اصلاً مقرون‌به‌صرفه نیست!

‌عسکری در مورد مشکلات کار و فعالیت خود گفت: در حال حاضر اداره بنادر و دریانوردی، بابت توقف هر لنج یا کشتی، هزینه سرسام‌آوری از فعالین این حوزه دریافت می‌کند. مشکلات بانکی داریم و قوانین بانکی خیلی مشکلات از جمله سودهای بالا وثیقه‌های بالا برای ما ایجاد کرده است. حتی بانک توسعه صادرات که بانک تخصصی است هم مشکلات ما را حل نمی‌کند. مدت 8 سال است که مشوق‌های صادراتی هم قطع کرده‌اند و به صادرکنندگان نمونه پرداخت نمی‌شود!

این فعال اقتصادی در مورد بهبود این وضعیت تصریح کرد: پیشنهاد بنده به‌صورت کلی این است که وزارت صنعت، معدن  و تجارت در بندرعباس جلسه‌ای تشکیل دهد و پیشنهادات فعالین این حوزه را بگیرد و بایت عملیاتی کردن آن تصمیم‌گیری کند، درحالی‌که این وزارت خانه حتی ما را در جلسات راه نمی‌دهند!

گفت‌وگو از: سعید محمدیان، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۵۳۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت

داده‌های مربوط به رهگیری کشتی‌ها نشان داد صادرات نفت ونزوئلا در ماه آوریل ۳۸درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، داده‌ها و اسناد مربوط به رهگیری کشتی‌ها نشان داد پس از انصراف مالکان و مشتریان نفتکش‌ها از بارگیری و خروج چند کشتی از آب‌های ونزوئلا، صادرات نفت این کشور در ماه آوریل ۳۸درصد کاهش یافت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که این کشور مجوز ۶ ماهه سال گذشته میلادی صنعت نفت ونزوئلا را تمدید نخواهد کرد و به شرکت‌ها تا پایان ماه مه فرصت داد تا مبادله‌های در حال انجام خود را متوقف کنند.

در مجموع ۳۷ کشتی در ماه آوریل از بنادر ونزوئلا حرکت کردند. داده‌های شرکت ال‌اس‌ئی‌جی بر اساس حرکت نفتکش‌ها نشان داد ونزوئلا در ماه آوریل به‌طور میانگین ۵۴۵ هزار بشکه نفت خام و سوخت در روز صادر کرده است که نسبت به بالاترین سطح صادرات روزانه این کشور در ماه مارس یعنی ۸۷۳ هزار و ۵۰۰ بشکه و ۷۰۳ هزار بشکه نفت صادرشده در مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

حدود ۶ نفتکش بزرگ در هفته‌های گذشته پس از ماه‌ها انتظار برای بارگیری نفت خام در بنادر تحت اداره شرکت نفت دولتی ونزوئلا، بنادر این کشور را بدون بارگیری ترک کرده‌اند. داده‌ها و اسناد این شرکت همچنین نشان می‌دهد که تاخیر در بارگیری و ترس مشتریان از پایان یافتن دوره مجوز صادرشده از سوی واشینگتن و در نتیجه تکمیل نیافتن فروش نفت از دلایل خروج نفتکش‌ها به‌شمار می‌رود.

حداقل دو نفتکشی که بدون بارگیری بنادر ونزوئلا را ترک کردند در اجاره پالایشگاه دولتی اورلن لهستان بودند و پیش‌بینی می‌شد که به سمت آسیا حرکت کنند.

دولت لهستان در حال بررسی خسارت حدود ۴۰۰ میلیون دلاری است که واحد تجاری پالایشگاه اورلن در سوئیس به‌عنوان پیش‌پرداخت محموله‌های نفتی ونزوئلا داده و شرکت این مبلغ را دریافت نکرده است.

محموله‌های بارگیری‌نشده به صادرات شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا به آسیا در ماه آوریل خسارت زد و در نتیجه صادرات این کشور با ۶۴ درصد کاهش به ۲۰۶ هزار بشکه در روز رسید. صادرات ونزوئلا به آمریکا با ۳۴درصد افزایش به ۲۳۸ هزار بشکه در روز رسید که دلیل آن تولید بیشتر و صادرات شرکت سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا و شرکت شورون بود.

ونزوئلا همچنین ۲۳۶ هزار تن فرآورده جانبی نفت و مواد پتروشیمی در ماه آوریل صادر کرد که از ۴۶۳ هزار تن محصول صادراتی این کشور در ماه مارس کمتر است. واردات سوخت این کشور در ماه آوریل با اندکی افزایش نسبت به ماه مارس از روزانه ۵۳ هزار بشکه به حدود ۵۷ هزار بشکه در روز رسید.

دیگر خبرها

  • برگزیده بنیاد نخبگان کرمان، کارگر نمونه کشور
  • صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت
  • برگزاری مراسم تجلیل از معلمان نمونه بسجی جهادگر استان در تبریز
  • خودکفایی کشور در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی کشور در تامین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • ویسی نقره داغ شد؛ ۲ میلیارد تومان، ادامه فعالیت به شرط پرداخت در یک هفته!
  • شناسایی یک شهاب سنگ از هسته سیارک توسط محققان کشور
  • پرداخت ۱۰ روبلی تجار برای کد استاندارد صادرات کالا به اوراسیا
  • روایتی از معلم شهید حاج علی اکبر شمشیری
  • پرتاب نخستین کاوشگر برای نمونه‌برداری از ماه