Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-30@11:45:17 GMT

ابلاغ اخطار قانونی به بازار پرندگان خلیج فارس

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۶۳۵۵۲

ابلاغ اخطار قانونی به بازار پرندگان خلیج فارس

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران از اهم اقدامات این واحد همزمان با مراسم رونمایی از بخشی از کشفیات یگان حفاظت محیط زیست استان در نیمه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از محیط زیست، نقی میرزاکریمی با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست امسال در مجموع با ۹۷ مورد تخلف زیست‌محیطی برخورد شده است، اظهارکرد: بر همین اساس در طی این مدت ۱۲۴ نفر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تخلفات شامل شکار غیرمجاز، زنده‌گیری پرندگان، شکار و صید آبزیان، تعلیف غیرمجاز و نگهداری حیات وحش زنده و یا تاکسیدرمی شده است.

وی با اشاره به کشف و ضبط تعداد شش هدمانت قوچ و کل در مغازه‌ای در سطح شهر تهران که برای تزیین داخل مغازه استفاده می شده، گفت: با توجه به اینکه نگهداری اجزای حیات وحش بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست جرم است، متخلف پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین به کشف و ضبط ۷ قبضه سلاح طی این مدت اشاره و اظهار کرد: ۲۶ مورد شروع به شکار و صید غیرمجاز، کشف و ضبط ۹۱ عدد چوب چرخ با قلاب ماهیگیری و تعدادی از انواع سالیک و تور ماهیگیری و اجزای حیوانات دیگر مانند یک تخته پوست خرس و پنجه شیر از دیگر کشفیات یگان حفاظت در این مدت بوده است.

وی با بیان اینکه مطابق قانون هزینه ضرر و زیان این گونه‌ها در مجموع حدود ۶ میلیارد ریال است، تصریح کرد: با توجه به اینکه تعدادی از پرونده‌ها در حال حاضر در مراجع قضایی در حال رسیدگی است، بر همین اساس همه این مبلغ تاکنون پرداخت نشده است.

میرزاکریمی یکی از نکات مهم در این خصوص را کاهش چشمگیر ۳۰ درصدی جرایم شکار و صید غیرمجاز در شش ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دانست و گفت: بر اساس مصوبه شماره ۳۸۰ شورای عالی محیط زیست مبنی بر افزایش جریمه شکار و صیر غیر مجاز خوشبختانه نه تنها شاهد کاهش چشمگیر جرایم شکار و صید بوده‌ایم بلکه تکرار جرم و درگیری مسلحانه متخلفان در برابر ماموران اجرایی را شاهد نبوده‌ایم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۵ مورد آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت استان تهران رخ داده است، گفت: به لحاظ وسعت منطقه شمیرانات بیشترین و به لحاظ تعداد نیز بیشترین آتش سوزی مربوط به منطقه پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار در مجموعه حفاظتی جاجرود بوده است.

میرزاکریمی ادامه داد: عمدتا این آتش سوزی‌ها به علت سهل‌انگاری و بی‌توجهی عوامل انسانی به نکات ایمنی بوده است که خوشبختانه با اقدام به موقع محیط‌ بانان منطقه اطفاء شدند.

وی با اشاره به اینکه طی مکاتبات و هماهنگی‌های انجام شده آمادگی حضور بالگرد نیز در منطقه فراهم بوده است، اظهارکرد: خوشبختانه در آتش‌سوزی‌های رخ داده در مناطق تحت مدیریت استان نیازی به حضور بالگرد نبوده و عمده آتش سوزی‌ها توسط محیط بانان مهار و در مواردی هم با همکاری آتش نشانی و سایر دستگاه‌ها اطفاء شده است.

میرزاکریمی با بیان اینکه کل مساحت آتش‌سوزی در مناطق در حدود ۵۰ هکتار بوده است، اظهارکرد: در این آتش سوزی‌ها عمدتا پوشش‌های گیاهی مرتعی و یک ساله و در مواردی هم گیاهان چند ساله دچار حریق شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در بخشی از سخنان خود در خصوص برخورد بازار خرید و فروش پرندگان خلیج فارس با اشاره به انجام ماموریت‌های متعدد جهت پایش و برخورد با خرید و فروش حیات وحش در این مرکز گفت: خرید و فروش گونه‌های بومی خط قرمز محیط زیست است و در اولویت برنامه‌های کاری یگان حفاظت محیط زیست استان قرار دارد که خوشبختانه تا حدود قابل توجهی این موضوع کنترل شده و اگر در این خصوص خرید و فروشی صورت گیرد به‌صورت زیرزمینی است.

وی افزود: بخش عمده بازار خلیج فارس هم مربوط به گونه‌های غیربومی و خارجی است که باید توسط شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران ساماندهی و نظارت شود.

میرزاکریمی در خصوص بازار خرید فروش پرندگان خلیج فارس ۲ با بیان اینکه این بازار در حوزه قضایی شهرستان ری قرار دارد و فاقد مجوز زیست محیطی است، اظهار کرد: این موضوع به شهرداری ابلاغ و گزارش آن به مرجع قضایی داده شده است.

وی گفت: یگان حفاظت محیط زیست استان تهران و شهرستان ری در هفته گذشته با دستور قضایی، اخطاریه مهلت دار مبنی بر جمع‌آوری و پلمب این مرکز را تا تعیین تکلیف نهایی به این مرکز ابلاغ و تعدادی از گونه‌های بومی را نیز از این مرکز جمع آوری کرد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۶۳۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از مشاهدۀ پلنگ ایرانی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه‌ است.

افزایش جمعیت حیات‌وحش لرستان ‌طبق سرشماری اخیر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با تقدیر از خدمات محیط‌بانان، بیان کرد: هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین ارتقای امنیت، افزایش مشاهدۀ تعداد گونه‌های حیات‌وحش طی دو سال اخیر را به‌دنبال دارد.

او با اعلام اینکه تعداد گربه‌سانان ایران به هشت گونه کاهش یافته‌است، تأکید کرد: پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌است.

سالاروند خاطرنشان کرد: سه مورد پلنگ ایرانی سال گذشته در زیستگاه‌های لرستان مشاهده و ثبت شده‌است.

انتهای پیام/644/.

دیگر خبرها

  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • دستگیری ۵ حفارغیر مجاز در شهرستان سوادکوه
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • دستگیری صیاد غیر مجاز ماهی توسط یگان حفاظت محیط‌ زیست مسجدسلیمان
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب