Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@02:59:06 GMT

نفس آب در شهرضا به شماره افتاده است

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۷۲۷۸۲

نفس آب در شهرضا به شماره افتاده است

شهرضا – در حالی که هر روز اخباری ناگواری درباره وضعیت کم آبی و بحران خشکسالی در منطقه شنیده می‌شود باز هم برخی افراد با بی مبالاتی آب را هدر می‌دهند تا جیره بندی آب واقعا اتفاق نیفتد، این افراد باور نمی‌کنند که خطری بزرگ در کمین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، مرثیه خونبار آب بیش از یک دهه است که خوانده می‌شود اما این روزها دیگر نیازی به مرثیه خوانی نیست زیرا همه به وضوع نشانه‌های خشکی اقلیم را مشاهده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوا زمانی – کارشناس آب و فاضلاب در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا اظهار کرد:  خشکسالی یکی از پدیده‌های هواشناختی و جدایی ناپذیر از شرایط اقلیمی در کشورهای واقع در عرض‌های جنب حاره‌ای مانند ایران است.

وی اذعان کرد: متأسفانه در این مناطق که بیشترین بیابان‌های جهان وجود دارد، خشکسالی امری عادی و ممکن است در هر محلی رخ داده و پیامدهای نامطلوب به همراه داشته باشد.

کارشناس مسائل آب تصریح کرد: ویژگی‌ها و اثرات خشکسالی از قبیل شدت، مدت و بزرگی آن از محلی به محل دیگر متفاوت است، در مناطق خشک و نیمه خشک، اثرات کمبود بارندگی بر روی منابع آب به سرعت آشکار می‌شود.

زمانی گفت: در مناطقی که به طور طبیعی دارای محدودیت منابع آب هستند، بروز خشکسالی تأثیرات منفی بیشتری به دنبال داشته و حتی می‌تواند به بحران منتهی شود.

از آنجا که زندگی و معاش همه افراد به کشاورزی و زراعت بستگی داشته و کشاورزی هم وابستگی اساسی به آب دارد، وقوع خشکسالی می‌توان صدمات سهمگینی به کشاورزی وارد کند.

مرتضی اباذری – کارشناس زراعت در این باره اظهار کرد: اگر حساسیت متغیر گیاهان زراعی را در طی مراحل نمو گیاه از سبز شدن تا بلوغ در نظر بگیریم، می‌توانیم شرایط نامساعد خشکسالی را بر کشاورزی بهتر درک کنیم.

وی تصریح کرد: کمبود رطوبت در لایه‌های فوقانی خاک به هنگام کاشت می‌تواند باعث تأخیر جوانه‌زنی شود که موجب کاهش تراکم بوته در هکتار و نقصان عملکرد نهایی می‌شود.

کارشناس زراعت تصریح کرد: در بخش های زیادی از استان اصفهان و از آن جمله در شهرستان شهرضا، دماهای بالا، رطوبت نسبی پایین و بادهای خشک منجر به افزایش تاثیر فقدان باران شده است، البته افزایش استفاده روش های بهره‌وری آب از جمله سیستم های تحت فشار تاحدی از این مشکل کاسته است اما در مجموع بحران خشکسالی آثار منفی انکارناپذیری برجای گذاشته است.

محمدحسین صالح – رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا در خصوص وضعیت منابع آب شرب شهری این شهرستان عنوان کرد: امسال بحران کم آبی در شهرضا از خردادماه آغاز شد که به معنای وخامت اوضاع در این زمینه است.

وی اظهار کرد: سرانه مصرف آب در کشور ۱۷۸۰ لیتر است، این در حالی است که متوسط بارندگی در جهان ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیمتر، آسیا ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیمتر، در کشور ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر و در شهرستان ۱۲۰ میلیمتر در سال است.

رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا اذعان کرد: از ۷ حلقه چاه آب شهرستان در منطقه وردشت ۳ حلقه خشک و یک حلقه هم تنها ۲۰ روز آبدهی داشته است، از ۱۵ حلقه چاه آب منطقه شهرضا هم ۲۹۰ لیتر بر ثانیه آب استحصال می‌شود.

صالح ادامه داد: در حالی که در روزهای پیک مصرف در تابستان امسال مصرف آب در شهرضا به ۵۰۰ لیتر بر ثانیه رسید، میزان آب استحصال شده از چاه‌های تأمین کننده آب شهرستان تنها ۳۹۰ لیتر بر ثانیه بوده است.

وی گفت: در ۷ سال گذشته به دلیل افزایش ۳ هزار و ۵۰۰ نفر به جمعیت شهرضا از طریق اسکان در مسکن های مهر ۱۰ هزار لیتر بر ثانیه به آبخوان شهرستان اضافه شده است.

رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، اذعان کرد: متأسفانه برخی از شهروندان هنوز باور ندارند که منابع آبی شهرستان رو به پایان است و اگر یک تلاش دسته جمهی برای حفظ این منابع ایجاد نشود، به زودی با یک بحران بزرگ واجه خواهیم شد.

صالح تأکید کرد: استفاده از شیرهای کاهنده مصرف، ایجاد تغییرات ساده همچون سایبان برای کولرها و خودداری از شست و شوی خودرو با آب شرب خانگی بازتاب بسیار زیادی در کاهش میزان هدررفت آب دارد.

وی اظهار کرد: منابع آب به همه افراد جامعه تعلق دارد بنابراین اگر بحرانی هم در آن ایجاد شد، همه افراد مسئول و متضر خواهند بود به همین دلیل لازم است برای حل این مشکل و گذر از این دوران بحران، همه شهروندان همکاری داشته باشند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۲۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش مدیریت بحران از آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته و هشدارهای لازم بسیاری از شهرستان‌های خراسان جنوبی از جمله نهبندان، سرایان، زیرکوه وبشرویه دچار سیل شده‌اند.

محمدعلی آخوندی، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته و هشدارهای لازم در استان بسیاری از شهرستان‌ها دچار سیل شده‌اند و بارندگی در سرایان نیز جزو هشدارها بود که به صورت نقطه‌ایی و رگباری شدید خواهد بود که روان آب را به دنبال خود داشته است.

وی بیان کرد: در شهرستان سرایان منطقه‌ایی است کهع مستعد سیل خیزی است و زمانی که سیل می‌آید به مناطق شهری مانند سه قلعه، و بخش‌های مرکزی را نیز درگیر می‌کند و خارج از مناطق مسکونی در فردوس نیز درگیری‌هایی ایجاد می‌کند که اراضی کشاورزی و اگر در اطراف شهر کارخانجاتی باشد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

آخوندی تصریح کرد: در سرایان خسارات به راه‌های روستایی، آبنماها و روکش راه‌ها بوده است که مورد ارزیاابی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: در فردوس، بشرویه خساراتی نیز بر اثر سیل وارد شده  است که در بشرویه 3 روستا دچار آبگرفتی شده است که 15 دستگاه ابنیه فنی دچار مشکل شدند، 10 واحد مسکونی دچار آبگرفتی و 12 رشته قنات و خسارت به مزارع و جاده‌ها بیشتر از باقی مناطق بوده است.

وی با بیان اینکه تا به الان با توجه به سیل‌های رخ داده در استان خسارات جانی گزارش نشده است، بیان کرد: در نهبندان حدود 30 روستا درگیر سیل شده‌اند که تا دیشب نیز هنوز سیل ادامه داشته است و خساراتی نیز در تمام ابعاد از جمله راه‌ها و اراضی کشاورزی، قنوات، استخرهای ذخیره آب و واحدهای مسکونی و زیرساخت شبکه انتقال آب روستایی و مزارع و شبکه‌های انتقال برق و... دچار خسارت شده‌اند.

آخوندی بیان کرد: در حال حاضر هیچ راهی در استان مسدود نیست اما تردد در برخی از محورها باید به صورت بسیار کنترل شده و محورهای آهنگران – زیرکوه و شهداد-نهبندان مقداری ناایمن هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصویری ترسناک از خورشید در آسمان چین؛ چه اتفاقی افتاده؟
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • شهروندان از شنا در آب‌های جمع شده ناشی از رواناب‌ها و سدهای خاکی خودداری کنند
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • گزارش مدیریت بحران از آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی
  • عملیات تیم مدیریت بحران تهران با هدف امدادرسانی به سیل‌زدگان
  • افتتاح هفتمین خانه هلال شهرستان دنا
  • جان دوباره تالاب جازموریان بعد ۲ سال خشکسالی