Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-30@05:57:37 GMT

آمار کتاب و نگرانی درباره صحت آن

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۷۵۶۷۹

امتداد نیوز،‌ عادل طالبی:

چند روز پیش در حال تدوین برنامه بازاریابی یکی از ناشران بودم. به همین دلیل مشغول آنالیز آمارهای مختلف از منابع مختلف بودم که به آمار خانه کتاب درباره وضعیت نشر در شهریور ۹۶ رسیدم. در این گزارش، کتابی با عنوان «شاهکار قرن! استراتژی و …» با ۷۰۰ هزار نسخه در صدر قرار داشت (منبع : آمار نشر ایران، خانه کتاب، گزارش شهریور ۱۳۹۶).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اول فکر کردم ۷۰ هزار نسخه بوده و اشتباه کرده‌ام. بعد فکر کردم اشتباه تایپی بوده. خلاصه اینکه پیگیری کردم و فهمیدم همین الان من می‌توانم بروم خانه کتاب و برای کتابی که قصد چاپ آن را دارم، اعلام کنم کتابم را در یک میلیون نسخه چاپ می‌کنم! بررسی و تطبیق خاصی وجود ندارد.

به این فکر کردم که آیا کلاً به آمار در ایران می توانیم اعتماد کنیم یا نه؟ طبق آمار منتشر شده، تعداد عناوین چاپ شده در سال ۱۳۹۵، ۸۸ هزار و ۸۲۵ عنوان بوده، با شمارگان متوسط ۱۶۵۰ نسخه. یعنی در سال ۹۵ حدود ۱۴۵ میلیون جلد کتاب چاپ شده است.

با خود فکر کردم، نکند تعداد عناوین هم ۸۸ هزار نبوده و مثلاً ۳۰ هزار عنوان بوده؟ نکند ۱۴۵ میلیون جلد نبوده و مثلا ۷۰ میلیون جلد بوده؟ از ۱۵۰ میلیون جلد کتاب چاپ شده‌ احتمالی سال ۹۶ که همین حالا ۷۰۰ هزار تایش اینجا هیچ می‌شود. یعنی بیش از نیم درصد آمار کل فقط در یک قلم خطای احتمالی، قابل حذف است. الان یک بازاریاب بر اساس چه اطلاعاتی باید برنامه‌ریزی کند؟

بررسی‌های بیشتر نشان داد که اشتباه در آمار در بخش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. مثلا (فقط مثلاً و در مثل مناقشه نیست!)  فرض می‌کنیم ناشر گفته این کتاب بیشتر از ۳۰۰ نسخه چاپ نمی‌شود، چون فروش نمی‌رود، ولی تایپیست است دیگر، بعضی وقت‌ها دستش می‌لرزد، ۳۰۰ را ۳۰۰۰ می‌زند، بعضی وقت‌ها هم دلش می‌لرزد. دل است دیگر، نمی‌لرزد؟ آن هم اگر عاشق کتاب باشی؟  تایپیست فرضی ما عاشق کتاب است و دلش می‌لرزد و نمی‌تواند ۳۰۰ بزند، آن هم برای چنین کتاب خوبی، ۳۰۰۰ می‌زند. همین.

اصلا بعضی وقت‌ها برای انتشاراتی به قدمت انتشارات عادل طالبی، یا برای نویسنده معروفی مثل عادل طالبی، خوب نیست بخورد تیراژ : ۵۰۰ نسخه. می زنیم ۵۰۰۰ نسخه. چه اشکالی دارد؟ چه چیزی از چه کسی کم می‌شود؟

این‌ها فقط نیست. مثلاً کتابی سال گذشته واقعا ۳۰۰۰ جلد چاپ شده و واقعا ۳۰۰۰ در شناسنامه کتاب به درستی خورده است. کتاب است، فروش نرفته، و حالا که سال ۹۶ است. چه اشکال دارد اگر «لَت» بزنیم و با جلدی نو، کتاب را دوباره در خانه کتاب به عنوان کتاب چاپ جدید ثبت کنیم؟ با قیمت جدید. با عنوان چاپ جدید. البته کار بدی هم نیست. به نفع محیط زیست هم هست. چون کاغذ را دور نریخته‌ایم. تنها اشکالش این است که پارسال ۳۰۰۰ خورده، امسال هم ۳۰۰۰ می‌خورد ولی در واقع کلاً ۳۰۰۰ بوده. یعنی در آمارها ۲ بار آمده ولی در بازار و دست مردم، یک بار دیده شده. نگویید نمی‌شود! می شود! این کاری مرسوم است. مثلاً، داریم ناشرانی که می‌شناسید و کتاب‌هایشان را با تخفیف‌های عجیب می‌فروشند و وقتی به اصل ماجرا بر می‌گردیم همین «لَت» زدن را در پَسِ ماجرایش می‌بینیم.

باز حالت‌های دیگری هم داریم که منجر به بروز خطا در آمار نشر می شود. مثلاً فردی به نام عادل طالبی، می‌خواهد در دوره دکترا پذیرفته شود. چهار عنوان کتاب ترجمه می‌کند. هر کدام را به صورت دیجیتال چاپ می‌کند. مثلاً در ۱۰ نسخه. اما نمی‌شود در شناسنامه نوشت، ۱۰ نسخه!. خوب نیست! چون نمی‌شود در شناسنامه نوشت : «این کتاب فقط برای قبولی در آزمون دکترا منتشر شده است». برای آبروداری هم که شده، تیراژ را ۱۰۰۰ می زنیم. نمی‌زنیم؟

باز هم از این نمونه‌ها و از این منابع خطای آماری در آمار کتاب می توانیم بشماریم. به این فکر کنیم که اگر این طور باشد و آمار واقعی کتاب‌های چاپ شده در ایران واقعاً بیشتر از ۵۰-۶۰ میلیون جلد نباشد، آن هم به شرط اینکه کتاب، واقعاً کتاب باشد و برای دلایل عجیب و غریبی که می‌دانیم و می‌دانید چاپ نشده باشد، مثلاً برای کلاس گذاشتن و چشم دوست و آشنا را درآوردن منتشر نشده باشد، آمار واقعی کتاب‌های منتشر شده به چه میزان تقلیل می یابد؟ شاید حداکثر یک کتاب به ازای هر یک نفر ایرانی. آن هم با احتساب کتاب های کمک آموزشی و کتاب های دانشگاهی (دانش آموزان و دانشجویان) که عملا این ها را هم کم کنیم، در انتها شاید ۲۰-۳۰ میلیون جلد کتاب بیشتر نماند برای کل ایران.

این یعنی: ۱ کتاب به ازای هر ۳  نفر ایرانی در سال. یعنی هر ۳ نفر ایرانی به طور متوسط در سال ۱ کتاب می خوانند؟

البته اینها فقط فرضیه است و باید بررسی شود. بد نیست یک پایان نامه تحقیقی و تطبیقی و کاربردی در دوره کارشناسی ارشد و حتی دکترا به این موضوع اختصاص یابد که واقعاً آمار واقعی چاپ کتاب ما (بجز کتاب‌های کمک درسی و کتاب‌های دانشگاهی که برای گرفتن مدرک کاربرد دارند و خوانده می شوند) چقدر است؟

پی‌نوشت : هرچند رگه‌های طنز در این یادداشت و در مثال‌ها مشهود است و در واقع، با لحن طنز گونه، این مطلب تنظیم شده، اما امیدوارم، اصل موضع که یک تراژدی است نادیده گرفته نشود. شنیده‌ایم که می‌گویند : طنز و تراژدی برادر همدیگر هستند.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۵۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای کاخ سفید؛ اسرائیل پذیرفته که قبل از حمله به رفح، نگرانی‌های آمریکا را در نظر بگیرد

جان کربی در گفت‌وگو با «ای‌بی‌سی» ادعا کرد: آنها [رژیم صهیونیستی] به ما اطمینان داده‌اند تا زمانی که فرصتی برای در میان گذاشتن دیدگاه‌ها و نگرانی‌هایمان با آنها داشته باشیم، به رفح نخواهند رفت.

این در حالی است که منابع رسانه‌ای امروز (یکشنبه) از موافقت هرتزی هالوی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی با حمله زمینی به رفح در جنوب نوار غزه خبر دادند.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت که برای آتش‌بس موقتی که واشنگتن می‌خواهد حداقل برای ۶ هفته ادامه پیدا کند، همچنان فشار وارد می‌کند.

کربی با اشاره به اینکه «شمار کامیون‌های کمک‌رسانی به شمال غزه در حال افزایش است»، اظهار داشت: آنچه ما به آن امیدواریم، این است که پس از ۶ هفته آتش‌بس موقت، شاید بتوانیم به چیزی پایدارتر دست یابیم.

وی همچنین ادعا کرد: اسرائیلی‌ها شروع به انجام تعهداتی کرده‌اند که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از آنها خواسته است.

بر اساس گزارش رویترز، واشنگتن مدعی شده است که نمی‌تواند بدون یک برنامه‌ریزی بشردوستانه مناسب و قابل اطمینان،از عملیات [رژیم صهیونستی علیه] رفح حمایت کند.

این در حالی است که بایدن پنجم اردیبهشت ماه، قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، رژیم اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی‌یف را امضا کرد.

رویترز خاطرنشان می‌کند که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده قرار است هفته آینده به این منطقه سفر کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • رضایت شهروندان از قرار دادن حفاظ برای کانال آب در جاده اراک - سلفچگان + تصاویر
  • ادعای کاخ سفید؛ اسرائیل پذیرفته که قبل از حمله به رفح، نگرانی‌های آمریکا را در نظر بگیرد
  • سیستم خودران تسلا در ۱۳ تصادف مرگبار دخیل بوده است
  • نگرانی در اردوی بایرن: مصدوم‌ها بیشتر شدند!
  • ابراز نگرانی اپوزیسیون از بیداری دانشجویان آمریکایی + فیلم
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • عرضه سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب
  • سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود
  • نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه