Web Analytics Made Easy - Statcounter

ادریس سلیمانی، خبرنگار امتداد نیوز، اقلیم کردستان عراق: بن بست سیاسی اقلیم کردستان در سطح داخلی، نوع روابط اربیل با حکومت مرکزی و حتی نگرش آن به مسائل منطقه‌ای و جهانی بسیاری از سیاستمداران اقلیم را به این نتیجه رسانده است که تنها راه برون رفت از مشکلات کنونی، تغییر در سیستم سیاسی اقلیم و نگاهی واقع بینانه به اقلیم کردستان و جهان پیرامونی آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ائتلاف برای دموکراسی و عدالت از تشکل‌های جدید سیاسی اقلیم کردستان است که از سوی برهم احمد صالح وارد کارزار سیاست شده است.

«ریبوار کریم محمود» سخنگوی ائتلاف برای دموکراسی و عدالت اقلیم کردستان در خصوص حوادث اخیر کرکوک و راهبرد اصلی این ائتلاف در آینده سیاسی اقلیم به سوالات خبرنگار امتداد نیوز پاسخ داده است. مشروح این گفتگو در ادامه می‌آید:

شرایط فعلی اقلیم کردستان که نتیجه مستقیم برگزاری رفراندوم است حکایت از چه دارد؟

شرایط موجود گزارش آشکاری از شکست سیاست در اقلیم کردستان است، متاسفانه به مرحله‌ای رسیده‌ایم که مشکلات و بحران‌ها مدام در حال افزایش است، چنین وضعیتی نشان از عدم دوراندیشی و درک واقعیت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین المللی دارد. در شرایطی که تصمیم‌گیرندگان اقلیم کردستان تجزیه و تحلیل درستی از وضعیت و شرایط ندارند ما با مشکلات و بحران‌های بزرگتری روبرو خواهیم شد همچون وضعیتی که اکنون دامنگیر ما شده است.

در اطلاعیه ائتلاف برای دموکراسی و عدالت از ضرورت تشکیل حکومت انتقالی برای اقلیم کردستان سخن گفته‌اید. حوادث کرکوک مشوق اظهار چنین پیشنهاد و نقشه راهی بوده است یا قبل از برگزاری رفراندوم هم چنین نظری داشته‌اید؟

حکومت اقلیم کردستان متناسب با انتظارات مردم نبوده است و سلسله بحران‌هایی را در اقلیم به وجود آورده است و در حقیقت، حوادث اخیر کرکوک هم ثابت کرد که حکومت اقلیم حکومتی شکست خورده است و نخواهد توانست وضعیت بحرانی موجود را آرام و اندک تلاشی هم در جهت بهبود وضعیت معیشت مردم از خود بروز دهد و حتی توان آغاز گفتگوهای موفق با بغداد را نیز نخواهد داشت.

درخواست تشکیل حکومت انتقالی به صورت رسمی از سوی جریان سیاسی منتسب به شما ارائه شده است؟

ما در بیانیه اول قبل از حوادث کرکوک به صراحت از لزوم تغییرات حکومت اقلیم کردستان و تشکیل حکومت انتقالی سخن گفته‌ایم که این حکومت در برگیرنده سه وظیفه اصلی باشد: نخست، بازگشت آرامش به اقلیم کردستان، دوم، چاره یابی مشکلات اقتصادی اقلیم، سوم، آغاز گفتگوهای شفاف و دوستانه با حکومت مرکزی. در بیانیه دوم ائتلاف برای دموکراسی و عدالت پس از حوادث کرکوک بار دیگر بر تشکیل حکومت انتقالی در اقلیم کردستان تاکید و هر گونه بهانه را در این خصوص رد کرده است. حکومتی که در مذاکرات با بغداد شکست خورده است و به جای آرام کردن اوضاع داخلی اقلیم کردستان مدام در پی خلق بحران است و در مسائل اقتصادی هم به صورت کامل ورشکست شده است شایسته نمایندگی مردم اقلیم کردستان نخواهد بود.

نظر جریان‌های سیاسی دیگر اقلیم کردستان در خصوص پیشنهاد حکومت انتقالی شما چیست؟

متعاقب انتشار بیانیه اول و درخواست حکومت انتقالی، جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان به عنوان دو جریان مهم سیاسی اقلیم کردستان درخواست حکومت انتقالی را مطرح کردند، این دو جریان سیاسی درخواست سلب اعتماد و انحلال حکومت فعلی اقلیم کردستان را به صراحت اعلام کرده اند. با انتشار بیانیه دوم ائتلاف برای دموکراسی و عدالت، بیانیه احزاب فوق هم با همان موضوع و محتوی صادر شد. مشاوراتی در میان ما و احزاب جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان صورت گرفته است تا در نهایت به تشکیل حکومت انتقالی و در برگیرنده سه وظیفه مهم مورد اشاره ختم شود.

به موضوع رفراندوم برگردیم. روزهای منتهی به ۲۵ سپتامبر در اقلیم کردستان با پیشنهادهایی از سوی شماری از کشورهای جهان با هدف چاره یابی مشکلات اربیل – بغداد همراه بوده است، اما در نهایت سران اقلیم رفراندوم مورد نظر خود را برگزار کردند. علت این اصرار را در چه می‌بینید؟

دو عامل اصلی در این قضیه دخیل بوده است، در مدت گذشته سران اقلیم کردستان در حوزه مسائل سیاسی و اقتصادی از آزادی عمل بیشتری به نسبت اختیارات قانونی خود برخوردار بوده‌اند و برداشت آنها چنین بوده است که این روابط در نهایت دریچه‌ای به استقلال کردستان خواهد بود، از سوی دیگر شماری از مشاورین خارجی، مشوق رئیس اقلیم کردستان در برگزاری رفراندوم بوده‌اند. تاکنون مشخص نشده است که آیا تحریک مشاورین خارجی بارزانی به برگزاری رفراندوم تعمدی بوده است یا نه، یعنی قصد و انگیزه‌ای در کار بوده است که موضوع استقلال اقلیم کردستان را با شکست روبرو کنند یا اینکه این افراد در واقع افرادی فاقد توانایی تجزیه و تحلیل مسائل مرتبط بوده‌اند. حضور این مشاورین و نتایجی که از برگزاری رفراندوم حاصل شده است تاکنون مناسب نبوده است. ممکن است این افراد تا حدی از مسئولیت پذیری هم برخوردار باشند اما در واقع کسانی بوده اند که با آنها مشورت شده است و تصمیم‌گیرنده اصلی کسان دیگری بوده‌اند.

پس از حوادث کرکوک فعالیت تخریبی رسانه ای یک جریان خاص در اقلیم کردستان، بار دیگر اتحاد داخلی اقلیم و عراق را هدف قرار داده است. از دید شما هدف این جریان سیاسی کرد از پناه بردن به این شیوه عملکردی چیست؟

در واقع و بر اساس آنچه که اعلام کرده‌ایم مبنای فعالیت حرفه‌ای رسانه‌ها در اقلیم کردستان لازم است مورد توجه قرار گیرد و این انتظار هم از رسانه‌های عراقی و دیگر کشورهای جهان هم وجود دارد که ثبات و آرامش عراق را مد نظر قرار دهند و در عین حال خواستار آنیم که از بروز بحران‌ها جلوگیری شود تا دستمایه فعالیت تخریبی رسانه‌ها نشود، بدین معنی که مسئله رعایت حقوق بشر، زندگی مسالمت آمیز قومیت‌ها و مذاهب مختلف در عراق مورد توجه قرار گیرد. پیشرفت تکنولوژی سبب آن شده است که کوچکترین حوادث و رویدادها در سریعترین زمان ممکن به اقصی نقاط جهان مخابره شود، بنابراین لازم است رسانه‌ها عملکردی حرفه ای داشته باشند نه رویکرد جانبدارانه و در ثانی هم لازم است تلاش شود از بروز برخی از حوادث جلوگیری شود که ممکن است بهانه‌ای برای شیطنت‌های رسانه ای باشد.

بازگشت کردها به میز مذاکرات با بغداد در چارچوب قانون اساسی عراق چه نقشی در عادی سازی شرایط فعلی این کشور خواهد داشت؟

تنها راه پیش روی ما مذاکره، گفتگو و تفاهم است، چنین وضعیتی زمانی حاصل می‌شد که صفحه جدیدی از روابط اقلیم و حکومت مرکزی باز شود، لازم است هر دو طرف آمادگی آغاز این گفتگوها را داشته باشند، اگر سال‌ها هم جنگ و درگیری در میان کردها و حکومت عراق روی دهد در نهایت این میز مذاکرات است که به اختلافات پایان خواهد داد. ما بر این باوریم که لازم است وارد فضای گفتگو با هم شویم پیش از آنکه به اجبار به گفتگو پناه ببریم.

تشکل جدید سیاسی شما به عنوان ائتلاف برای دموکراسی و عدالت، چه راهبردی در آینده سیاسی اقلیم کردستان عراق خواهد داشت؟

ما در راستای ایجاد جامعه‌ای پیشرفته در زمینه های سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی با هدف خدمات رسانی به هموطنان خود تلاش خواهیم کرد. سعی ما بر این است که حکام و احزاب و حکومت، وسیله‌ای برای تحقق هدف خدمت رسانی به مردم باشد. ائتلاف برای دموکراسی و عدالت در پی آن است که اقلیم کردستان عراق روابط به مراتب بهتری با جریان‌های سیاسی عراق، کشورهای منطقه و جهان داشته باشد. از دید ما نباید هیچ تنشی در روابط اقلیم کردستان با جریان‌های داخلی و کشورهای همسایه و جهان وجود داشته باشد. در موضوعات اقتصادی هم تلاش ما برون رفت از بحرانی است که دامنگیر مردم شده است. در موضوعات نظامی و امنیتی هم اقلیم موسساتی را در هر چارچوبی با عراق خواستار است، به گونه‌ای که احساس شود در این اقلیم هم نهادهای ملی وجود دارند نه نهادهای شخصی و حزبی.

راهبرد مورد اشاره ائتلاف شما در سیستم فعلی سیاسی اقلیم کردستان چگونه قابل هضم خواهد بود یا به عبارت دیگر، سران اقلیم فرصت خودنمایی را به صاحبان چنین تفکری خواهند داد که ممکن است بر خلاف منافع شخصی و حزبی آنان باشد؟

مطمئنا که در چنین سیستمی قابل اجرا نخواهد بود و لازم است تغییراتی بنیادین در آن صورت گیرد. ما در چارچوب کشور عراق باید دارای قانون اساسی اقلیم باشیم و بر اساس این قانون در موضوعات داخلی، نوع سیستم سیاسی خود را مشخص و اجرایی کنیم. از دید ما در وهله اول لازم است سیستم سیاسی اقلیم کردستان را تغییر دهیم. سیستم سیاسی درخواستی ما سیستم پارلمانی در آینده سیاسی اقلیم کردستان است.

انتهای پیام/.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۷۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است

اسماعیل زارعی‌کوشا در اولین جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال جاری که در سالن شهدای گمنام استانداری اظهار داشت: مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران از عراق بازگشایی بازارچه‌های هنگه ژال و سیف بوده که اخیرا در جلسه شورای امنیت ملی مصوب شد و پیگیری این موضوع در دستور کار قرار دارد.

استاندار کردستان بر لزوم هماهنگی مرز‌های همجوار تاکید کرد و گفت: نظارت بر مرز‌ها در استان‌های همسایه باید یک رویه مشترک داشته باشد و در لازم است نشست مشترک با استانداران کرمانشاه و آذربایجان غربی جهت جلوگیری از نقض تصمیمات برگزار شود.

وی با بیان اینکه برخورد با قاچاق باید به صورت موثر باشد، اضافه کرد: قاچاق تبعات اقتصادی و امنیتی دارد و ابعاد آن باید به درستی تجزیه و تحلیل شود.

زارعی‌کوشا به راه‌اندازی و استقرار دستگاه ایکس ری در مرز باشماق اشاره و اضافه کرد: همه مرز‌های کشور در این زمینه با مشکل مواجه هستند، اما باید راه‌اندازی به صورت جدی پیگیری شود.

افزایش ۴۲ درصدی کشفیات کالای قاچاق در کردستان

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان نیز گفت:  در سال ۱۴۰۲، یک هزار و ۵۳۸ پرونده قاچاق کشف و هزار و ۱۸۶ متهم دستگیر شدند.

علی خداویسی افزود: در پرونده‌های مذکور بالغ بر پنج هزار و ۳۸۸ میلیارد ریال انواع کالای قاچاق در استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با رشد ۴۲ درصدی همراه بود.

وی گفت: بیشترین میزان افزایش کشفیات در حوزه البسه با رشد ۱۸۱ درصدی به ثبت رسید.

خداویسی یادآور شد: پارسال، سه هزار و ۴۵۵ فقره پرونده قاچاق در شعب بدوی تعزیرات حکومتی استان تشکیل و برای سه هزار و ۱۷۱ پرونده رای محکومیت صادر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • مردم پایه اقتدار حکومت اسلامی را تشکیل می‌دهند
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» کشته شد
  • امروز حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است
  • آنچلوتی: ماندن ژاوی در بارسلونا تصمیم درستی است؛ توپ طلا باید به وینیسیوس و بلینگام برسد