Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاهرود - معاون حقوقی و امور مجلس وزیر بهداشت، از افزایش ۱.۵درصدی سهم سلامت از تولید ناخالص ملی خبر داد و گفت: این سهم در دولت قبل تنها ۵.۶درصد بود که امروز به ۷.۱ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم گلمکانی صبح یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه روسای پیشین و جدید دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به میزبانی سالن پور سینای این دانشگاه ضمن بیان اینکه بهداشت و درمان مصداق به بهشت بردن مردم است، تأکید کرد: اگرچه این طرح بزرگ، نقاط ضعفی هم دارد که باید اصلاح شود اما تردید نکنیم که یک کار بزرگ در این مملکت اتفاق افتاده و حوزه سلامت متحول شده است اما تداوم این تحول و ارتقای آن نیاز به منابع پایدار دارد که این اصل نخست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن تأکید بر اینکه باید توجه داشت که در حوزه سلامت نیازمند منابع پایدار هستیم، افزود: سهم درمان از تولید ناخالص ملی۵.۶درصد بود درحالی‌که این رقم در کشورهای هم‌طراز مابین هشت‌تا ۱۱درصد و کشورهای پیشرفته‌تر نیز تا حدود ۱۷ درصد است و این اتفاقات تنها با افزایش یک و نیم درصد از سهم سلامت از تولید ناخالص ملی یا جی دی پی منجر شده است.

تحول قابل‌توجه در شرایط بهداشت و درمان کشور

معاون وزیر بهداشت درباره تحول در نظام سلامت نیز، گفت: کافی است به پنج سال قبل بازگردیم که حوزه سلامت مشکلات عدیده‌ای داشت، در بیمارستان‌های ما تقریباً هر بیماری دنبال دارو و تجهیزات بود و بسیاری نیز برای هزینه‌های درمانی می‌ماندند و به امامان جمعه و مسئولان مراجعه می‌کردند و مددکاری‌ها نیز جوابگو نبود.

گلمکانی با اظهار اینکه در آن سال‌ها همچنین برخی پزشکان به دلیل دریافت وجوه نامتعارف شرایط نامناسبی را به وجود آورده بودند و بسیاری مراکز بهداشتی درمانی ما پزشک نداشتند، بیان داشت: در شاهرود قطعاً ۳۰ تا ۴۰ درصد مراکز درمانی بدون پزشک بودند و مراکز درمانی دارو نداشتند، همچنین وضعیت آموزشی به همین تناسب افت کرده بود اما طرح تحول سلامت بسیاری از این کاستی‌ها را برطرف کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه مشکلاتی که امروز حوزه درمان با آن روبرو است و ما آن‌ها را لمس کرده و نگذاشته‌ایم بیرون از مجموعه درمان این را لمس کنند، به دلیل ناپایدار بودن منابع است، افزود: از سهم یک درصد ارزش‌افزوده که حدود چهار هزار میلیارد تومان است، تاکنون که هفت ماه از سال می‌گذرد فقط ۶۰۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت و درمان داده‌شده و از ۱۰ درصد هدفمندی تقریباً هیچ‌چیزی به وزارت خانه پرداخت‌نشده است.

گلمکانی اظهار داشت: من فکر می‌کنم دانشگاه علوم پزشکی شاهرود هم‌اکنون بیش از ۶۰میلیارد تومان از بیمه‌ها مطالبه داشته باشد و این یعنی طراز دانشگاه مثبت است و اگر پنج سال پیش گزارشی صادر می‌شد، قطعاً طرازشان به همین میزان منفی بود.

دانشگاه‌های علوم پزشکی غالباً با طرازی مثبت روبرو هستند

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت و درمان بابیان اینکه دانشگاه‌ها باوجود همه تحولات دارای طرازی مثبت شدند که این‌یک تحول بزرگ است، تأکید داشت: این مقوله امری مهم است اما باید دانست که ما هنوز هم نتوانستیم منابع پایدار برای حوزه سلامت ایجاد کنیم و این قابل‌درک است، بالاخره ملتی که می‌خواهد روی پای خودش بایستد و نمی‌خواهد مظلومیت هیچ کشوری را در جهان ببیند و می‌خواهد مستقل باشد، طبیعتاً قدرت‌های جهانی به انحای مختلف سعی می‌کنند بر روی آن فشار بیاورند و ما سعی می‌کنیم باهنر دیپلماسی و با حفظ عزتمندی به راه خودمان ارائه دهیم و قطعاً باید چالش‌ها را هم تحمل‌کنیم.

گلمکانی با تأکید بر اینکه مهم این است که سیاست‌گذاران کلان کشورمان بر تداوم تحول سلامت تأکیددارند، گفت: رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور همواره بر این اصل تأکیددارند که ما تأکیدداریم تحول سلامت ادامه پیدا کند، همچنین وزیر بهداشت عزمی در این مسیر دارد.

وی گفت: اما این را نیز باید گفت که سختی‌های خانواده بهداشت و درمان نسبت به یک تا دو سال پیش بیشتر شده و این را ما درک می‌کنیم زیرا پزشکان، پرستاران، کادرهای درمانی و ... با معضلات بعضاً معیشتی حتی مواجه هستند و مطالبات چندماهه‌ای دارند اما احساسشان این است که خدمت به مردم نعمت خداوندی است و سعی می‌کنند که در این مسیر صبر کنند.

گلمکانی ضمن بیان اینکه این مسیر و این تحول در نظام سلامت به کمک خانواده بزرگ علوم پزشکی انجام می‌شود،  افزود: تحول در سلامت امروز تحول عظیمی را در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز پدید آورده تا جایی که این شهرستان کوچک امروز در سه رشته رزیدنت می‌پذیرد که برای ما بسیار جالب است.

تحولات بهداشتی درمانی خوبی در شاهرود رخ‌داده است

معاون وزیر بهداشت گفت:  امروز حتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در حوزه دندانپزشکی به دنبال تحولاتی است که این مسیر باعث شده تا فقط ازلحاظ ساختمانی این دانشگاه ۵۰ درصد افزایش زیرساخت داشته باشد، یعنی آنچه ما در طول ۳۰ سال قبل داشتیم تنها در ظرف چهار سال ۵۰ درصد افزایش یابد که این امر از طریق اعتبارات تحول در نظام سلامت صورت گرفته است.

گلمکانی بیان کرد: بیمارستان‌های ما امروز دارای تحولات خوبی شده‌اند تا جایی که جراحی قلب و آنژیوگرافی در شاهرود انجام می‌شود که این اتفاق بزرگی است که در چهار سال اخیر رخ‌داده و رشد قابل‌توجهی برای منطقه فراهم آورده است.

در این مراسم رضا چمن به‌عنوان رئیس جدید علوم پزشکی شاهرود معرفی شد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۰۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش‌ از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا، محمدمهدی اسماعیلی با تبریک روز معلم، روز کارگر و روز خلیج فارس گفت: تغییر نام جزیره ابوموسی به بوموسی در دستور کار دولت قرار دارد؛ یاد شهدایی که در خلیج فارس به شهادت رسیدند از جمله شهید مهدوی را نیز گرامی می‌داریم.

وی همچنین با گرامی‌داشت یاد شهدایی که در جنگ با پرتغال به شهادت رسیدند، افزود: روز ملی خلیج فارس روز فتح بندرعباس و مناطق در اختیار پرتغال و روز شکست غربی‌ها از ملت ایران است که دولت شیعی صفوی توانست در این مبارزه پیروز شود.

وزیر فرهنگ پس از ارائه گزارش معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: کسانی که از میانسالی عبور کرده‌اند ارزش اقدامات مربوط به سلامت را می‌دانند؛ در همین راستا به تبیین گسترده در مورد ضرورت این کار نیاز داریم، انشاالله این رویکرد به عنوان بخش مهمی از فرهنگ عمومی کشور که تاثیر مستقیم بر سبک زندگی دارد، تلقی شود.

وی در ادامه پس از شنیدن گزارش رئیس شورای فرهنگ عمومی زنجان گفت: روند اینگونه است که اولویت‌های ملی را اعلام می‌کنیم که اولویت‌های استانی و شهرستانی هم در آن قرار دارد؛ اما مسأله واحدی نیستند؛ سال گذشته پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌ها و سبک‌زندگی را انجام دادیم، به ازای هر شهرستان می‌توانیم خروجی کتاب مستقلی را ارائه کنیم امسال هم مشابه سال ۱۴۰۲ اولویت‌هایی اعلام کردیم و وضعیت توصیفی ملی آنها بیان می‌شود.

اسماعیلی افزود: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها برش استانی خود را خواهند داشت؛ شهرستان‌ها نیز همینطور، ممکن است در شهرستانی مسأله طلاق پررنگ باشد در شهرستانی دیگر مسأله مواد مخدر که باید همه این مسائل مدنظر قرار گیرد.

وزیر فرهنگ درباره عملیات وعده صادق گفت: بیش از ۷۰ درصد مردم از این عملیات احساس غرور کردند که عدد بسیار بالایی محسوب می‌شود و همه پاسخ جمهوری اسلامی را مبتنی بر اصول جهانی در حوزه تعاملات دیپلماتیک دانستند، پشتیبانی از اقدام نظامی در این سطح برای ما مغتنم است.

اسماعیلی ادامه داد: در سفر اخیر به پاکستان و سریلانکا هیچ اجتماعی نبود مگر اینکه مردم مسلمان این کشور‌ها با شور و شعف از این اقدام جمهوری اسلامی تشکر کنند.

با توجه به صورت گرفتن عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونسیتی، در مورد ثبت این روز در تقویم نیز بحث و بررسی صورت گرفت.

در این جلسه حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از اقدامات انجام شده در هفته سلامت و محمدامین محمدی دبیر کارگروه تغذیه و سلامت خانواده در رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه گزارشی در مورد اقدامات اجرایی در حوزه سفره خانواده و ارتقای سطح سلامت تغذیه در بین جوانان و اعضای خانواده و توجه به جنگ فرهنگی و تغییر سبک تغذیه سالم در جامعه ارائه کردند.

در ادامه جلسه آیت الله علی خاتمی رئیس شورای فرهنگ عمومی زنجان نیز گزارشی از فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی این استان ارائه کرد.

بررسی مناسبت‌های تقویم ۱۴۰۴هجری شمسی نیز از دیگر دستورکار‌های این جلسه بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرانسه جایگاه خود را بین ۱۰ اقتصاد برتر از دست می‌دهد
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • سهم زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور افزایشی است
  • بیش‌ از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند
  • صحرایی: روزانه ۸ مدرسه در کشور ساخته می‌شود
  • ساخت روزانه ۸ مدرسه در کشور
  • وزیر آموزش و پرورش : ساخت روزانه ۸ مدرسه در کشور/ امسال ۷۲ هزار معلم جذب می شوند
  • ساخت روزانه ۸ مدرسه در کشور/ استخدام ۱۹ هزار مربی ورزشی و مشاور پس از ۱۵ سال
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز