Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@03:51:11 GMT

سایه کمبودها در دوشنبه بازار زاهدان

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۸۲۶۲۳

سایه کمبودها در دوشنبه بازار زاهدان

خبرگزاری شبستان: بهداشت بی رمق، غرفه های بدون برق و نبود پارکینگ، نفس دوشنبه بازار زاهدان را به شمارش درآورده است.

خبرگزاری شبستان؛ سیستان و بلوچستان: با عجله وسایلش را از وانت باری پایین می آورد و به کمک یکی دو نفر از دوستانش داربست ها را بنا می کند و همه تلاشش این است که امروز فروش خوبی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جا دوشنبه بازار زاهدان است، بازاری که در خیابان زیباشهر حد فاصل صدرا و فرخی، در نزدیکی میدان سربازان گمنام برپا می شود.

 

در میان ترافیک و شلوغی های حوالی میدان، برخی مردم در حالی که پلاستیک های میوه، سبزی و مایحتاج خود را حمل می کنند از دوشنبه بازار بر می گردند و عده ای نیز تازه برای خرید می روند. صدای همهمه و شلوغی از همان حوالی بازار به گوش می رسد.

 

برخی از فروشندگان بلندگو به دست از حراجی و ارزان شدن اجناس خود می گویند تا بتوانند توجه مشتریان را برای خرید جلب کنند. فروشندگان کوچک و بزرگ، پیر و جوان در تلاش هستند اجناس خود را تا زودتر بفروشند تا کارشان به ساعات پایانی روز نرسد. خریداران هم می خواهند بسیاری از مایحتاج یک هفته ای خانه خود را از این جا تامین کنند و ارزان تر بخرند.

 

چند سالی است که دوشنبه بازار در این نقطه برپا می شود، و غرفه داران کنار هم مشغول فروش اجناس هستند، غرفه ها در همان محل هایی که پیش بینی شده است قرار گرفته و کمتر وسیله ای در محل رفت و آمد خریداران رها شده است اما برخلاف نظم و ترتیب اولیه غرفه ها، در چینش کالاها نشانی از نظم نیست، به گونه ای که در کنار غرفه میوه فروشی، غرفه لوازم التحریر و در کنار غرفه پوشاک، غرفه مواد غذایی به چشم می خورد و این بی نظمی در اغلب قسمت های این بازار به چشم می خورد.

 

همه چیز در دوشنبه بازار یافت می شود میوه و سبزیجات، پوشاک، ابزارآلات، لباس های نو و تاناکورا، کیف و کفش و ... هم در این جا یافت و با نرخ پایین تر به خریداران عرضه می شود.

 

 


بهداشت بی رمق

در بسیاری از غرفه های فروش مواد غذایی بیسکویت، خرما، کشمش و ... بدون هیچ پوششی در فضای باز در معرض دید خریداران است. خرما هر کیلوگرم 6 هزار تومان و کشمش 14 هزار تومان، اما بر روی سینی یا در جعبه های رو باز، زیر نور آفتاب و در معرض حشرات و گرد و غبار!

 

اگر چه محوطه دوشنبه بازار آسفالت شده است و نسبت به دیگر بازارهای هفتگی زاهدان تمیزتر است، اما پیرامون آن همچون دیگر بازارهای هفتگی زاهدان زمین خاکی است و با وزش اندک باد گرد و غبار زیادی برپا می شود.

 

در حالی که باد تندی شروع به وزیدن می کند غرفه داران سعی دارند وسایل خود را در این باد حفظ کنند اما فایده ای ندارد. یکی از فروشندگان در حالی که خاک را از چشمانش پاک می کند می گوید: این محوطه خاکی بسیار آزار دهنده است و با کوچکترین وزش باد، میوه ها و سبزیجات، خاکی می شود. کمی آن طرف تر پسرک بیسکویت فروش یا پارچه ای گردگیر، ضربه هایی بر بیسکویت های خاکی شده می زند تا از آلودگی آن ها را بزداید و به این می اندیشم که میوه و سبزی با شست و شو تمیز می شود، اما بیسکویت ...!
 

 

غرفه های بدون برق

یکی از غرفه داران به خبرنگار شبستان می گوید: از یک شنبه شب ها غرفه داران وسایل خود را به دوشنبه بازار می آورند تا از همان اول روز فروش را آغاز کنند.

 

تا ساعات پایانی شب در این مکان مشغول فروش هستیم که البته در پایان وقت قیمت اجناس کاهش می یابد و اوج فروش ما هم شب هنگام است. به گفته وی عصرها نیز بازار شلوغ می شود. دوشنبه بازار محل خوبی برای کسب در آمد دست فروشان است، این جا اوضاع فروش خوب است،و کم پیش می آید فروشنده ای اجناس خود را برگشت دهد.

 

یکی دیگر از فروشندگان بیان می کند: هیچ کدام از غرفه ها مجهز به سیستم برق رسانی نیست و ممکن است غرفه داران به دلیل نداشتن دستگاه کارتخوان یا خالی شدن شارژ دستگاه های کارتخوان سیار، مشتری خود را از دست دهند.

 

وی می افزاید: مامور شهرداری فقط برای دریافت هزینه اجاره غرفه ها به دوشنبه بازار می آید و پس از جمع آوری پول ها می رود. غرفه بندی ها مشخص است و هر دوشنبه، غرفه داران در همان مکان هفته قبل باید بساط فروش اجناس خود را پهن کنند. یعنی غرفه های مواد غذایی، میوه، مواد بهداشتی، شوینده و ... بدون تفکیک در کنار هم هستند.

 

وی ادامه می دهد: کارگران شهرداری برای نظافت این محل اقدام نمی کنند و معمولا غرفه داران به کمک شاگردانشان این محل را از آثار باقی مانده خوراکی ها، میوه ها و زباله های دیگر پاک سازی می کنند.
 

 

شب های دوشنبه بازار بدون برق

یکی از شهروندان زاهدانی می گوید: با توجه به این که من و همسرم هر دو شاغل هستیم در طول هفته وقت زیادی برای خرید نداریم، به همین دلیل خرید عمده و نیازهای خود را از جمعه بازار انجام می دهیم. قیمت اجناس این بازار نسبت به مغازه ها پایین تر و حق انتخاب نیز بیشتر است و می توان همه اجناس مورد نیاز خود را از یک جا خریداری کرد.

 

وی می افزاید: متاسفانه روشنایی در این محل ناکافی است و زمانی که مسیرمان برای خرید در شب به این بازار می افتد برای انتخاب اجناس مورد نیازما گاه از نور گوشی ها استفاده می کنیم.

 

یکی از غرفه داران نیز می گوید: شهرداری مبلغی را به عنوان اجاره غرفه هر دوشنبه از غرفه داران دریافت می کند، اما برای سر و سامان دادن این بازار هیچ اقدامی نمی کند. روشنایی غرفه ها توسط خود غرفه داران تأمین می شود و موتور برق ها در شب سر و صدای زیادی ایجاد می کند.

 

وی معتقد است اما برای تامین روشنایی و فروش بیشتر مجبور هستیم از موتور برق استفاده کنیم. سال هاست که این بازار راه اندازی شده است اما هنوز برق آن را خود غرفه داران تامین می کنند در حالی که هر هفته برای هر غرفه حداقل 30 هزار تومان به شهرداری می پردازند.

 

مردم درخواست های خود را مکتوب اعلام کنند

رئیس کمیسیون حقوقی و املاک و عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر زاهدان نیز در این باره به خبرنگار شبستان می گوید: تامین برق بازارهای یک روزه امکان پذیر نیست و غرفه داران می توانند در شب، روشنایی آن محل را با استفاده از موتور برق ها و چراغ های اضطراری تامین کنند.

 

«غلامحسین نارویی نژاد» می افزاید: برخی از غرفه داران اصول بهداشتی در این بازار را رعایت نمی کنند و میوه های له و پلاسیده شده و آشغال ها را در محل رها می کنند. بنابراین افرادی که از بهداشت این محل ناراضی هستند مشکل خود را در میان بگذارند تا بتوانیم به آن رسیدگی کنیم.

 

وی ادامه می دهد: برای نظافت و بهسازی بازار، لازم است موارد به صورت مکتوب به شورای شهر اعلام شود تا مسئولان در این زمینه اقدام کنند.

 

 

 

 

پایان پیام/291

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۲۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باران بهاری و تگرگ میهمان کرمانشاهیان می‌شود

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به استان کرمانشاه گفت: باران بهاری و تگرگ میهمان کرمانشاهیان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمدعلی زورآوند امروز _ شنبه هشتم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس آخرین تحلیل از داده‌های هواشناسی، با تداوم شرایط پایدار در منطقه، طی امروز و فردا (یکشنبه) پدیده قابل توجهی برای جو استان پیش بینی نمی‌شود.

وی افزود: به دنبال این وضعیت، سامانه‌ای نسبتاً قوی و ناپایدار از اواسط روز دوشنبه تا پایان هفته، جو منطقه را تحت تأثیر گرفته به تناوب سبب بارندگی همراه با وزش باد، رعدوبرق و احتمالاً رگبار پراکنده تگرگ در سطح استان می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه تصریح کرد: سامانه مذکور که در روزهای دوشنبه و سه شنبه، بارش‌هایی غالباً به صورت رگبارهای بهاری و بیشتر برای نواحی غربی و جنوبی استان در پی خواهد داشت.

زورآوند ادامه داد: این سامانه از روز چهارشنبه تقویت می‌شود و به تدریج سبب گسترش بارندگی به همه نقاط استان خواهد شد.

وی گفت: دمای روزانه هوا تا روز دوشنبه تغییرات چندانی نخواهد داشت و از روز سه شنبه تا پایان هفته به تدریج و به شکلی محسوس کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 748445

دیگر خبرها

  • هشدار نارنجی هواشناسی برای کرمانشاه
  • کاهش سهمیه سوخت و تجمع تعدادی از کامیون داران جنوب سیستان و بلوچستان
  • باران بهاری و تگرگ میهمان کرمانشاهیان می‌شود
  • قیمت خودرو در بازار آزاد دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه
  • وطن من| سایه خوش
  • ورود سامانه بارشی به استان ایلام از سه‌شنبه
  • ورود سامانه ناپایدار به استان کرمانشاه
  • روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند
  • پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد
  • آسمان ابری در آدینه استان