Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته دست اندرکاران صنعت نفت، یک راهکار کوتاه مدت برای تامین بنزین مورد نیاز کشور، استفاده از طرح بلندینگ (مخلوط کردن) با استفاده از ترکیباتی از فرآورده های نفتی است.

به گزارش خبرنگار مهر، احسان باقریان، نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه یکی از پیشنهادات مدیرعامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به عنوان یک راهکار کوتاه مدت استفاده از طرح بلندینگ ( مخلوط کردن) است، گفت: در این طرح با استفاده از ترکیباتی از نفت کوره، میعانات گازی و برش هایی از نفت خام بنزین با اکتان قابل قبول تولید  می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فعال بخش خصوصی درباره آلودگی موجود در بنزین تصریح کرد: بنزینی که در جایگاه ها عرضه می شوند یا در پالایشگاه های داخلی تولید می شوند، یا وارداتی هستند. تانکرها این بنزین ها را از مخازن مربوطه تحویل گرفته و به جایگاه ها تحویل می دهند. طبیعتا این روند باید تحت نظارت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی باشد تا آلودگی در مسیر یا زمان تحویل به آن وارد نشود. اگر در مواقعی کیفیت و استاندارد بنزین عرضه شده در محدوده یا شهری مطابق استاندارد معیارنبود نباید به یک مصداق استناد کرد؛ بلکه باید بررسی کیفیت در بخش مخازن سوخت تولیدی پالایشگاه و بنزین وارداتی انجام شود تا بتوانیم درباره کیفیت بنزین عرضه شده در جایگاه ها ارزیابی دقیق تری داشته باشیم.

وی همچنین ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد نرخ تولید گازوییل از نرخ مصرف آن پیشی گرفته و شاهد یک مازاد تولید هستیم؛ در این شرایط دولت باید از ذخایر و مازاد تولید فرآورده ها به صادرات بپردازد تا ذخایر استراتژیک کشور لطمه نخورد. البته پیشنهاد می شود نفت سفید، نفت گاز و تاحدی نفت کوره ( مشروط به انجام تحقیقات) به واحدهای پایین دستی پالایشی بسپارند تا با برش گیری های جدید ارزش افزوده بیشتری برای آن ایجاد کنند.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی بهترین محور برای ارزیابی عملکرد وزارت نفت در بخش پالایشی را مقایسه فعالیت آن نسبت به برنامه پنجم و ششم توسعه دانست و افزود: در حوزه پالایش به ویژه درفرآورده های پالایشی، در راستای استفاده مناسب از نفت خام و میعانات گازی  منجر به خودکفایی در تولید گازوییل شد. در نفت کوره صادرات ما با حجم انبوه است، در حوزه بنزین ارتقا کیفیت به خوبی پیگیری شده در عین حال با ظرفیت سازی هایی که در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس انجام شده و همچنین سرلوحه قراردادن خودکفایی در تولید بنزین، می توان به مسیری که دولت در پیش گرفته است امیدوار بود.

وی مهم ترین گام دولت را موازنه انرژی و مصارف فرآورده ها مختلف در صنایع مجزا دانست و ادامه داد: دولت با تخصیص خوراک گازی بجای خوراک مایع گازوییل و نفت کوره تا حد زیادی از مصارف این نوع خوراک ها کاست و این میزان  به بخش صادرات اختصاص داده شد. از طرفی در حال حاضر می توان آینده رو به رشدی را برای واحدهایی که می توانند واحد پالایشی ایجاد کنند، متصور شد. به این ترتیب می توان گفت این طرح آن هم به عنوان پایلوت پالایشی که می تواند با استفاده از سرمایه و فناوری داخلی اشتغالزایی کند، از جمله طرح هایی است که می توان مد نظر دولت قرار گیرد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۲۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه فشرده وزارت نفت برای رفع ناترازی بنزین با توجه به افزایش تقاضاها، گفت: با توجه به دستور وزیر نفت و سیاست دولت، صنعت پتروشیمی وارد این حوزه می‌شود تا به‌جای صادرات، از متانول تولیدی صنعت پتروشیمی با فرایند MTG بنزین تولید شود.

به گزارش ایسنا، مرتضی شاهمیرزایی امروز در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید، در جمع خبرنگاران با اشاره به اعلام آمادگی متانول‌سازها برای تولید بنزین، اظهار کرد: معافیت‌ها و مشوق‌هایی برای این واحدها در نظر گرفته شده و مراحل نهایی برنامه‌ریزی زیرساخت‌ها و سازوکارهای لازم برای سرمایه‌گذاری تولید بنزین از متانول انجام شده است، زیرا ظرفیت تولید متانول در کشور بالاست و زنجیره این محصول توسعه نیافته است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به‌طور ویژه در زمینه تکمیل زنجیره محصولات برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: جهش در تولید کالا و تجهیزات در کنار افزایش تولید محصولات پتروشیمی از برنامه‌های صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ است، اظهار کرد: به این منظور برنامه‌های مختلفی ترسیم شده که حرکت دانش‌بنیان‌ها در مسیر جهش تولید کالا و تجهیزات، یکی از آن‌هاست.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه این موضوع با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی مطرح و تأکید شده است که کالاهای مورد نیاز خود را با استفاده از توان داخلی تأمین کنند تا شاهد جهش بزرگ و انقلابی در ساخت داخل باشیم، البته تا جایی‌ که آسیبی به برنامه تولید وارد نشود، تاکید کرد: جهت‌گیری‌ها در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های صنعت پتروشیمی نیز به‌سمت کالاها و تجهیزات دانش‌بنیان است که پیش از این در خارج سفارش‌گذاری می‌شد.

راه‌اندازی نخستین PDH کشور در اوایل سال آینده

شاهمیرزایی با بیان اینکه هلدینگ‌هایی همچون پتروفرهنگ و شستان که واحدهای متانولی بیشتری دارند باید بخشی از ظرفیت خود را برای تولید دیگر محصولات زنجیره آماده و برنامه‌ریزی کنند، گفت: بخشی از واحدهای MTP و MTG در قطب پارسیان در مجاورت قطب عسلویه احداث خواهند شد، همچنین واحد PDH پتروشیمی رجال به‌عنوان نخستین PDH کشور تا اوایل سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

وی با بیان اینکه سایر طرح‌های PDH نیز در مرحله اجرا قرار دارند و سرمایه‌گذاران به‌دنبال این هستند که صرفه اقتصادی این طرح را افزایش دهند، گفت: هم‌اکنون حدود ۱۲۷ مجوز طرح پتروشیمی به‌طور رسمی صادر شده است،   طرح‌های برنامه هفتم توسعه به‌طور میانگین حدود ۳۷درصد پیشرفت دارند.

شاهمیرزایی راهبرد اصولی دولت سیزدهم را تکمیل زنجیره ارزش به‌منظور پرهیز از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده از منابع هیدورکربوری اعلام و بیان کرد: مجوز حدود ۱۷ طرح پتروشیمی پس از بازنگری‌های انجام‌شده لغو شد و طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش جایگزین آن‌ها شدند. همچنین طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش در قالب ۲۱ بسته به هلدینگ‌ها ابلاغ و مجوزهای لازم صادر شده است که با جدیت پیگیر اجرای آن‌ها هستیم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • تولید بنزین از متانول به زودی آغاز می شود
  • تولید بنزین از متانول برای کمک به رفع ناترازی بنزین
  • رویداد بزرگ دشت غذا در تهران برگزار شد
  • تولید بنزین از طریق متانول کلید خورد
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ زنی شد/تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین در روز
  • کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت/ تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»