Web Analytics Made Easy - Statcounter

طلوع و غروب دل‌انگیز و دیدنی خورشید با آسمان صاف، گاه‌گاهی حرکت ابرها بر دیوارهای کوهستانی آن جالب‌تر از همه اینکه در یک روزکوتاه زمستانی مردم روستای قطرم بافق شاهد سه مرتبه طلوع و غروب خورشید هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازبافق خبر،طلوع و غروب دل‌انگیز و دیدنی خورشید با آسمان صاف، گاه‌گاهی حرکت ابرها بر دیوارهای کوهستانی آن جالب‌تر از همه اینکه در یک روزکوتاه زمستانی مردم روستای قطرم  شاهد سه مرتبه طلوع و غروب خورشید هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معرفی ماسوله استان یزد در دل کویر

این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان بافق و در فاصله 46 کیلومتری جنوب شرقی شهر بافق ازنظر موقعیت طبیعی در دامنه غربی کوه‌های باجگان قرارگرفته است. مزارع و باغات و منازل مسکونی در دامنه آفتاب‌گیر به‌صورت پلکانی نمای زیبا و دیدنی به این روستا داده است. به گفته بسیاری این روستا به ماسوله استان یزد معروف و ازنظر ساخت معماری و بافت تاریخی از ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی برخوردار است که در کمتر روستایی قابل روئیت بوده و در نوع خود بسیار بی‌نظیر و خیره‌کننده است.

قدمت و پیشینه تاریخی روستای قطرم

به‌طورکلی استان یزد و شهرستان بافق جز سرزمین‌های باستانی و دارای میراثی درخشان از فرهنگ و تمدن کهن است. با توجه به اینکه کانون‌های اسکان و تجمع انسانی در استان یزد مانند سایر مناطق ایران ابتدا در دامنه‌ها و دره‌های قلمرو کوهستانی و کنار چشمه‌ها و آب‌های دائمی بوده دره قطرم و شادکام، باجگان در ناحیه بافق و در استان از نخستین کانون‌های زندگی و تجمع انسانی در منطقه به‌حساب می‌آید و شاید بتوان گفت که قدمت این روستا و امثال آن دارای منبع آب چشمه‌ای چندین هزارساله باشد و شاید بتوان گفت این روستا قبل از پیدایش تمدن کاریزی وجود داشته است. وجود قبرستان بسیار قدیمی خورشیدی در ورودی روستای قطرم از دلایل و عوامل دیگر سابقه دیرینه سکونت در قطرم است وجود چراغ‌های پیه‌سوز قدیمی و حتی اشکال و اجسامی که انسان امروزی حتی استفاده آن را نمی‌داند مانند میخ‌های سفالی که در اطراف قطرم، دهک، باجگان دیده می‌شود به‌عنوان میخ‌های کشتی نوح که دارای شکل منظم و به‌اندازه هویج و قطر سه سانتی و طول 30-10 سانتی‌متر است، چشمه تفریحی زیارتی و قدمگاه متبرکه آب سی بزی و وجود قلعه قدیمی مشهور به قلعه دختر در لبه پرتگاه کوهستانی نزدیک چشمه آب سی بزی، پیر قطرم که زیارتگاهی بسیار قدیمی و مورداحترام و تقدیس مردم منطقه همه بیانگر قدمت روستای قطرم است.

روستای قطرم ازنظر آب و هوایی دارای وضعیتی بسیار نادر و منحصربه‌فرد بوده به‌طوری‌که در این روستا محصولات گرمسیری نظیر خرما، پسته، انواع سبزیجات، سیفی جات، مرکبات و... تا محصولات سردسیری نظیر گردو، بادام، زردآلو و دیگر محصولات سردسیری دیده می‌شود. از دیدنی‌های روستا چشمه آب بسیار ارزشمندی است که استمرار حیات اقتصادی و اجتماعی قطرم از گذشته تاکنون بدان وابسته بوده و در اطراف چشمه بیشه زاری بسیار دیدنی و سرسبز وجود دارد.

وجود گونه‌های گیاهی و جانوری مانند سبل اورس، بنه، بادام‌کوهی، انجیر وحشی و گیاهان صنعتی و داروئی مانند انغوزه، زیره، گل‌گاوزبان و... همچنین تنوع گونه‌های جانوری همانند بز، قوچ، کل، میش، کبک، تیهو و به‌علاوه کوه‌ها و بیابان‌های اطراف روستا زیستگاه گونه بسیار خاص، نادر و درخطر انقراض یوزپلنگ آسیایی است.

انتهای پیام/ع.ع

دیگر شرایط زیست‌محیطی که می‌توان بدان اشاره کرد: وجود کوه‌های مرتفع و دیوارهای تند کوهستانی که شرایط مناسبی برای علاقه‌مندان به کوه‌پیمایی فراهم آورده است.

طلوع و غروب دل‌انگیز و دیدنی خورشید با آسمان صاف گاه‌گاهی حرکت ابرها بر دیوارهای کوهستانی آن جالب‌تر از همه اینکه در یک روزکوتاه زمستانی مردم این روستا شاهد سه مرتبه طلوع و غروب خورشید هستند.

از بازی‌ها و مراسمات سنتی نیز می‌توان به دغال بازی، پل شیرازی، شاه‌دزد بازی، عروسی‌های سنتی، تالو گردانی، تعزیه، علم‎گردانی، نخل برداری، نوع خاصی از سینه‌زنی به نام جوش دوره، دیگر مراسمات مذهبی اشاره کرد. همچنین در سنوات اخیر به همت ویاری جوانان روستا و دیگر اهالی آن برگزاری مراسمات نوروزی رونق جدیدی به خود گرفته، ازجمله این مراسمات می‌توان به برگزاری نمایش‎های طنزگونه، مسابقات شاد و جذاب، طبخ آش سنتی نام برد.

دیوارهای سنگی منازل مسکونی و باغات کوچه‌های مسقف غیر هم‎سطح پلکانی، پرپیچ‌وخم و باریک معروف به کوچه‌های آشتی‌کنان. آثار امنیتی، دفاعی نظیر قلعه و کمینگاه‌های قدیمی. تأسیسات آبی قدیمی نظیر استخر و آسیاب‌های متعدد آبی. شیوه سنتی دامداری مثل مشک زنی و تلوم زنی از دیگر دیدنی‌های روستا صنایع‌دستی آن است که رابطه تنگاتنگی با طبیعی و مشاغل دامداری و کشاورزی آنان دارد.

از هنر و صنایع‌دستی قطرم می‌توان به سبدبافی با سرشاخه‌های بادام‌کوهی، حصیر و جارو و بادبزن بافی و کلاه و ژاکت بافی با کرک و پشم گوسفندان اشاره کرد.

ازجمله مهم‌ترین مشکلات این روستای تاریخی می‌توان به کمبود آب شرب، آسفالت نامناسب، کم‌عرض بودن پل‌ها و جاده، نداشتن اینترنت و گاز اشاره کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۳۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد از نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از صدا و سیما، محمد عشقی اظهار کرد: در ساعت ۱۹ شب گذشته با دریافت خبری مبنی بر گیر افتادن ۱۸ نفر در سیل روستای شادکام، دو تیم امدادی سیلاب و کوهستان هلال احمر شهرستان بافق با ۳ خودرو امدادی به منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد: با استفاده از تجهیزات کارگاه این افراد را نجات و به مکان امن انتقال دادند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر یزد بیان کرد: همچنین قبل از این حادثه ساعت ۱۶ دیروز تیم‌های امدادی به روستای قطرم بافق اعزام و پس از رهاسازی چندین خودرو گرفتار در سیل و خارج نمودن افراد از منازل متأثر از رودخانه‌ها تا پاسی از شب تلاش و خدمات رسانی کردند.

کد خبر 747969

دیگر خبرها

  • نجات ۱۸ نفر گرفتار در سیل روستای شادکام بافق | ویدئو
  • راه ارتباطی ۵۰ روستا در گنبکی مسدود شد
  • نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد
  • بارش بی سابقه باران در روستای قطرم بافق
  • بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق
  • ماه صورتی در آسمان امشب را ببینید
  • رنگ ماه چهارشنبه شب صورتی خواهد شد
  • امشب رنگ ماه عوض می شود!
  • امشب پنجم اردیبهشت، ماه صورتی می‌شود
  • امشب ماه صورتی می‌شود