Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان کردستان یکی از استان های محروم ایران بوده و این محرومیت علی الخصوص در حوزه سلامت روستاها بیشتر نمایان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، طرح تحول نظام سلامت طرحی برای بهبود سیستم‌های سلامت ایران است از ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ در دولت یازدهم در بیمارستان‌های وزارت بهداشت آغاز به کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار بر این است که تحول در نظام سلامت با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و نیز ارتقای کیفیت خدمات اجرا ‌شود.

 

به گفته مسؤولان وزارت بهداشت، در این طرح چهار هدف عمده افزایش پاسخگویی نظام سلامت، کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم، کاهش درصد خانوارهایی که بخاطردریافت خدمات سلامت دچار هزینه کمرشکن شده‌اندو بهبود پی آمدهای بیماران اورژانسی دنبال می‌شود.

 

برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم یکی از بسته های حمایتی طرح تحول نظام سلامت است که گویا این برنامه فقط  یک شعار است و بیشتر برای مسؤولان وزارت بهداشت جنبه ارایه گزارش عملکرد و ارایه تصویری به ظاهر موفق از برنامه های حوزه سلامت دولت دارد.

 

استان کردستان یکی از استان های محروم ایران بوده و این محرومیت علی الخصوص در حوزه سلامت روستاها بیشتر نمایان است.

 

بسیاری از روستاهای استان کردستان نه تنها خانه بهداشت و یا مرکز بهداشت ندارند اگر هم داشته باشند فاقد بهورز و پزشک خانواده هستند و روستاییان برای گرفتن یک فشار خون و یا قد و وزن یک نوزاد مجبورند به شهرهای مجاور مراجعه کنند و باید هزینه‌های زیادی را متحمل شوند.

 

این موضوع عدم وجود بهورز و پزشک خانواده در روستاها در فصل های سرد سال به مشکل حادی تبدیل می‌شود که بسته شدن چند روزه و چند هفته راه‌های روستایی آن را از مشکل به یک معضل حاد تبدیل می‌کند.

 

روستای باینچقلو سنندج یکی از روستاهای استان کردستان است که طرح تحول نظام سلامت دیگر حوصله ماندن در آنجا را ندارد و به گفته اهالی روستا و بر اساس خبرهایی که شنیده‌اند، قرار است به زودی خانه بهداشت آن تعطیل شود!

 

ساکنان این روستا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما از این موضوع اظهار نارضایتی و نگرانی کرده‌اند و از مسؤولان خواستند که مانع این کار شوند.

 

یکی از اهالی این روستا گفت: روستای باینچقلو با وجود همه مشکلات و کمبودهایی که دارد به این دلخوش بودیم که حداقل یک خانه بهداشت داریم که اکنون باخبر شده‌ایم دولت می‌خواهد آن را نیز از ما بگیرد و تعطیل کند.

 

روستای شیرکش علیا یکی دیگر از روستاهای استان کردستان در شهر بیجار است که با وجود اینکه از قبل از انقلاب تاکنون مرکز بهداشتی با امکاناتی در حد یک درمانگاه شهری دارد اما این روزهای خود را بدون پزشک خانواده سپری می‌کند و عملاً این سرمایه دولتی بدون استفاده و بی‌آنکه خدمت قابل توجهی به بخش سلامت این روستا و روستاهای اطراف داشته باشد بدون استفاده مانده است.

 

یکی از ساکنان این روستا گفت: این مرکز بهداشت در حال حاضر ماهانه 200 میلیارد ریال برای حقوق پرسنلش هزینه می‌کند بی آنکه نفعی برای مردم داشته باشد و کارکنان آن فقط دیواری دور خود کشیده‌اند و ساعت های کاری را سپری می‌کنند!

 

به گفته مسؤولان وزارت بهداشت، استقرار پزشک و کادر بهداشتی درمانی در خانه های بهداشت روستایی و کمک به تقویت و توسعه مراکز بهداشتی روستایی یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید در اجرای طرح تحول نظام سلامت است که کمک بسیاری به تحقق عدالت اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان در روستاها کرده است اما گویا این موضوع در استان کردستان کاملاً برعکس بوده و قرار است عقب گرد هم داشته باشد!

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۳۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلف بهداشتی بیش از ۳۰۰ واحد صنفی را در قزوین به تعطیلی کشاند

ایسنا/قزوین رئیس مرکز بهداشت شهیدبلندیان شهرستان قزوین از تعطیلی بیش از ۳۰۰ واحد صنفی متخلف در سال ۱۴۰۲ در این شهرستان خبر داد. 

علیرضا مهرعلیان ضمن اشاره به تعطیلی واحدهای صنفی متخلف در قزوین اظهار کرد: به منظور اجرای آیین نامه ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در سال ۱۴۰۲ با انجام بیش از ۴۴ هزار و ۱۳۳ مورد بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی توسط بازرسان بهداشت محیط شهرستان قزوین صورت گرفته است که تعدادی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی به علت داشتن نواقص بحرانی و غیربحرانی، اقدام به صدور هفت هزار و ۱۲۴ مورد اخطار رفع نقص شد که بیشتر متصدیان نسبت به رفع نواقص آن اقدام کردند.

وی گفت: البته ۵۵۴ واحدصنفی هم توسط بازرسان بهداشت محیط شهرستان قزوین به علت عدم رفع نواقص بهداشتی ابلاغ شده توسط بازرسان اخطار تعطیلی ۴۸ ساعته صادر و تحویل متصدیان متخلف شد.

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز بهداشت شهیدبلندیان شهرستان قزوین ادامه داد: از این تعداد اخطار تعطیلی ۳۸۱ واحد صنفی متخلف به علت عدم توجه به اخطارهای صادر شده، به‌طور موقت تعطیل شدند و این واحدها پس از پلمب، برای بررسی بیشتر به مراجع قضایی ارجاع شدند.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین،  مهرعلیان در پایان بیان کرد: واحدهای پلمب شده شامل کله پزی، فست‌فود، عطاری، قنادی، بستنی فروشی، رستوران، کبابی، آرایشگاه زنانه، ماست‌بندی، تهیه غذای بیرون بر، نانوایی، خواربار فروشی، قنادی، جگرکی، سفره‌خانه سُنّتی و لبنیاتی بودند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • رفع مشکلات «ماماها» نیازمند توجه مسوولان/جذب ۱۰۰ ماما در کردستان
  • ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود
  • بهره برداری از مدرسه ۶ کلاسه در سنندج
  • تخلف بهداشتی بیش از ۳۰۰ واحد صنفی را در قزوین به تعطیلی کشاند
  • مریوان رکورددار بارش باران در کردستان
  • این گروه از کارکنان دولت فوق‌العاده خاص دریافت می‌کنند/ اعلام جزییات
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور
  • دولت برای تصویب لایحه حمایت مادی و معنوی پرستاران اقدام کند