هویت قومی استخوان بندی هویت ملی ایرانیان
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۸۳۰۵۳
انتشار کلیپی چنددقیقهای از یکی از دیدارهای رهبر معظم انقلاب با خانوادههای شهدا سبب شد تا به بازخوانی گفتارها و گفتمان معظم له در رابطه با اقوام و هویت ملی بپردازیم.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریزبیدار، این روزها کلیپی چنددقیقهای از یکی از دیدارهای رهبر معظم انقلاب با خانوادههای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در فضای مجازی دستبهدست میگردد؛ کلیپی که تنها در کانال تلگرامی معظم له بازدید حدوداً ۲ میلیون نفری را شاهد بوده و شاهد بازدیدهای چند ده و صدهزارنفری را شاهد بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این کلیپ کوتاه رهبر معظم انقلاب که اصالتاً خود یک آذربایجانی و اهل شهرستان خامنه هستند، از نود خردسال یکی از شهدا میپرسند که «سن تورکسن یا فارس سان؟» که مادر وی در پاسخ میگوید که ترکی را متوجه میشود ولی نمیتواند صحبت کند. معظم له نیز در این باره تاکید میکنند که در کنار زبان ترکی، زبان فارسی را نیز به وی یاد بدهید تا دوزبانه باشد.
برای برخی از مردم و ناظران که برای اولین بار صراحت ایشان را در قبال دوزبانگی و اقوام ایرانی را مشاهده میکردند، این سخنان جالبتوجه بود اما کسانی که با گفتار و گفتمان معظم له در حوزه اقوام و هویت ملی آشنایی دارند، میدانند که بیانات ایشان سبقه ای چند دههای دارد.
هویت جمعی ما ایرانیان
از منظر رهبر معظم انقلاب، «خودفراموشی» -به معنی فراموش کردن هویت خود- امری خطرناک است که وجود آن در ادبیات سیاسی یک کشور، به ذلت و خواری مردم آن کشور میانجامد. اگر «قوم و ملتی هویت و تاریخ و فرهنگ و زبان خود را فراموش کنند، که نتیجهی آن، ذلت و بدبختی این قوم خواهد بود.»۱ اهمیت «هویت جمعی» به قدری است که «با برخورداری از آن، هر کشور میتواند از همهی امکانات خود برای پیشرفت و موفقیت استفاده کند. اگر این احساس هویت جمعی وجود نداشته باشد، بسیاری از مشکلات برای آن مجموعه پیش میآید و بسیاری از موفقیتها برای آنها حاصل نخواهد شد.»۲
رهبر معظم انقلاب مؤلفههای «هویت ملی ایرانیان» را از دامنهی ملیت فراتر دانسته و هویت جمعی و ملی ملت ایران را «نظام اسلامی» معرفی میکنند. اهمیت این هویت جمعی به این است که هم در مقیاس ایرانی دارای بازده و تأثیر است، هم در مقیاس اسلامی چنین تأثیری دارد و هم در مقیاس جهانی مؤثر است؛ «یعنی چیزی که دیگر ملیتها هیچکدام اینها را ندارند؛ یک چیز فراملی است.»۳
مسألهی دیگر در این زمینه «رابطهی هویت ملی با دیگر هویتهای فرد در جامعه» مانند «هویت قومی» است. برخی با تعریف ملیت بر مبنای قومیت و ناسیونالیسم علاوه بر محدودیتهایی که بر فرد وضع میکنند، دیگر هویتهای همسطح او را نیز نفی میکنند. در حالی که در اندیشهی آیتاللهالعظمی خامنهای، هویت ملی بر دیگر هویتهای فردی اولویت دارد و اقوام ایرانی افتخار میکنند که فرزند ایران اسلامی هستند: «همهی اقوام ایرانی به ایران و جمهوری اسلامی علاقهمندند و ایران را میهن خودشان میدانند. [...] اقوام ایرانی مسلمانند و به این آب و خاک دلبستهاند؛ عزت و رفاه خودشان را در ایران سربلند و آزاد مشاهده میکنند.»۴
سیاست دشمنان در قبال اقوام ایرانی
اساسیترین سیاست دشمنان نظام اسلامی در قبال اقوام ایرانی «نفی یکپارچگی ملی» و «ایجاد تفرقه میان اقوام» به بهانههای گوناگون است: «یک سیاست خباثتآلودی از آغاز انقلاب سعی کرد اقوام ایرانی را از یکدیگر جدا کند و با بهانههای مختلف، پیکرهی عظیم ملت ایران را تکهتکه کند. با هر قومی از اقوام متنوع ایرانی، فارس، تُرک، کرد، عرب، بلوچ، ترکمن و لُر، جداگانه یک تلقین شیطانی را در میان میگذاشتند تا دلها را از هم چرکین کنند. به تهرانی و اصفهانی چیزی میگفتند، به بلوچِ بلوچستانی که من قبل از انقلاب مدتی را در میان آنها گذراندم حرفی میزدند و در کردستان سخن دیگری میگفتند.»۵
فرصت دانستن تنوع اقوام
اکثر کشورهای دنیا با مقولهی تنوع اقوام مواجه هستند و «معمولاً در کشورهای مختلف تعدد اقوام و قومیتها یکی از نگرانیهای آنهاست؛ در کشور ما بهعکس است».۶ «تنوع اقوام را ما برای کشورمان یک فرصت به حساب میآوریم، این یک حقیقت است. حقیقتاً برای ما تنوع اقوام یک فرصت است.»۷
زیرا «ایران یکپارچه است»۸ و مانند «شوروی متشکل از سرزمینهای به هم سنجاق شده نیست».۹ «حتی آن قسمتهایی هم که در قرنهای گذشته جدا شدند، اگر ته دلشان را بگردید، مایلند با ما باشند. آنها هم دلشان میخواهد که به این مادر بپیوندند. این کجا، کشور اتحاد جماهیر شوروی کجا؟ ده، یازده کشور را با سنجاق یا به تعبیری با شلاق به هم بستند و بهاصطلاح یک کشور تشکیل گردید! معلوم است که تا شلاق برداشته شد، از هم جدا میشوند و شدند.»۱۰
مخالفت با تبعیض میان اقوام
رهبر معظم انقلاب دربارهی عدم تبعیض میان اقوام ایرانی میگویند: «نظام جمهوری اسلامی مطلقاً با نگاه تبعیضآمیز نگاه نمیکند؛ نه به کردستان و نه به هر نقطهی ویژهی دیگری در سرتاسر کشور. […] نگاه نظام جمهوری اسلامی به تنوع قومی و تنوع مذهبی مطلقاً نگاه تعصبآمیز، قومگرا، یکجانبهنگر نیست. این را به طور قاطع من اعلام میکنم. نه امروز هست، که من از نیت خودم و دل خودم حرف میزنم، نه در طول زمانهای گذشته در دههی ۶۰، زمان حیات مبارک امام رضواناللهتعالیعلیه چنین چیزی نبوده.»۱۱
جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه سیاست غلط رژیم گذشته را مبنی بر بیگانه انگاشتن اقوام نفی نمود و «این نگاه را تصحیح کرد؛ نهفقط در سطح مسئولان، بلکه در سطح آحاد مردم»۱۲ و نگاه اسلامی را که مبتنی بر «برادری و اتحاد و همدلی و صمیمیت است،»۱۳ جایگزین آن نمود.
هویت قومی، جزئی از هویت ملی ماست
تنوع قومی در ایران -به دلیل وجود مؤلفههای حقیقی همبستگی میان اقوام و قرار گرفتن هویت قومی به عنوان جزء لاینفک هویت ملی- یک فرصت قلمداد میشود. پس هرچه مؤلفههای هویت قومی با توجه به هویت ملی تقویت شود، هویت و همبستگی ملی نیز تقویت خواهد شد: «سنتهای مختلف، آداب و عادات مختلف و استعدادهای گوناگون و متنوع، یک فرصت است که اجزای گوناگون این ملت بتوانند یکدیگر را تکمیل کنند؛ با مراودات درست و با همزیستی و اتحاد کامل. برای ملت ما این یک افتخار است که چنین نگاهی به مسئلهی تنوع اقوام دارد. علت هم این است که اسلام منبع الهام این نظام است و در این نگاه اسلامی، بین نژادهای مختلف و زبانهای مختلف، ولو از ملتهای گوناگون، تفاوتی نیست؛ چه برسد به اقوام مختلف در میان یک ملت. نگاه اسلام این است و نگاه نظام اسلامی هم این است. لذاست ما به منطقهی کردی، استان کردستان و مناطق اقوام دیگر با نگاه اسلامی نگاه میکنیم.»۱۴
پینوشتها:
۱٫ بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران نظام؛ ۲۱/۹/۱۳۸۰
۲٫ بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جوانان استان اصفهان؛ ۱۲/۸/۱۳۸۰
۳٫ همان
۴٫ بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام؛ ۱۹/۴/۱۳۷۹
۵٫ بیانات رهبر معظم انقلاب درجمع مردم استان کردستان در میدان آزادی سنندج؛ ۲۲/۲/۱۳۸۸
۶٫ بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار بسیجیان استان فارس؛ ۱۴/۰۲/۱۳۸۷
۷٫ بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار برگزیدگان استان کردستان؛ ۲۴/۲/۱۳۸۸
۸٫بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام؛ ۱۹/۰۴/۱۳۷۹
۹٫ همان
۱۰٫ همان
۱۱٫بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار برگزیدگان استان کردستان؛ ۲۴/۲/۱۳۸۸
۱۲٫بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع مردم استان کردستان در میدان آزادی سنندج؛ ۲۲/۲/۱۳۸۸
۱۳٫ همان
۱۴٫ بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم استان کردستان در میدان آزادی سنندج؛ ۲۲/۲/۱۳۸۸
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۳۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رهبر معظم انقلاب: هدف از تحریم، در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است تا از خطوط استعماری و استکباری تبعیت کند/ بعضی انشاءالله خیرخواهانه توصیه میکنند که با آمریکا {کنار بیاییم}؛ یک چیزی میگویم گوش کنید، توقعات اینها تمامی ندارد
رهبر انقلاب: از زحمات جامعه کارگری صمیمانه متشکرم / کشورها و فرهنگهای مختلف، همه روز کارگر دارند لکن نگاه دنیای مادی به کارگر با نگاه اسلام متفاوت است
رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران:
خیلی از این جهت خرسندم بنده که این هفتهی کارگری وجود دارد که ما بتوانیم در این هفته با جمع کارگران مواجه بشویم، یک تشکر زبانی اقلاً بکنیم.
تشکر زبانی البته کافی نیست. لکن لازم است. بنده صمیمانه تشکر میکنم از زحمات کارگرانمان، از نجابت کارگران، از همت کارگران و از انشاءالله پیشرفت جامعهی کارگری.
کشورهای مختلف، ملتها، فرهنگهای مختلف، همه روز کارگر دارند. لکن نکته اینجاست که نگاه دنیای مادی به کارگر با نگاه اسلام به کارگر متفاوت است.
نگاه دنیای مادی به کارگر، نگاه ابزاری است، مثل پیچ و مهره، مثل خود ماشین. اسلام این جور نیست. اسلام نگاهش به کارگر و ارزشی که برای کارگر قائل است، ناشی است از ارزشی که برای کار قائل است. عمل، عمل. اسلام برای عمل ارزش ذاتی قائل است. ۱۴۰۳/۲/۵
رهبر انقلاب: ارزش کارگر در اسلام یک ارزش ذاتی است/ جامعهای که در آن کار وجود داشته باشد، قدرت و قوت آن افزایش پیدا خواهد کرد
رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران:
اسلام برای عمل ارزش ذاتی قائل است. این تعبیرات "عمل صالح" که در قرآن هست و در روایات متعدد انواع تعبیرات و تمجیدهایی که از عمل هست، مراد فقط نماز و روزه که نیست. عمل یعنی همهجور عملی. هم عملی که انسان میکند برای به عنوان عبادت، هم عملی که انسان میکند برای آوردن نان حلال در سفره.
«من یعمل یزداد قوةً» جامعهای که در آن کار وجود داشته باشد و عمل انجام بگیرد در او، قدرت و قوّت آن جامعه افزایش پیدا خواهد کرد. «و من یقصر فی العمل یزداد فترةً» آن جامعهای و آن فردی که در عمل کوتاهی بکند، سستی او روز به روز بیشتر خواهد شد. عمل قوّت ایجاد میکند، هم در فرد، هم در جامعه. عمل این است.
خب پس عمل ارزش ذاتی دارد در اسلام. کی این عمل را انجام میدهد؟ شما؛ کارگر. پس کارگر ارزش ذاتی دارد. ۱۴۰۳/۲/۵
رهبر انقلاب: اگر مردم وارد میدان اقتصاد بشوند تولید جهش پیدا میکند/ وقتی تولید جهش پیدا کند، کشور و آحاد مردم ثروتمند میشوند/ کارگر و کارآفرین دو همکار در خط مقدم نبرد اقتصادی هستند
رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران:
ما در شعار سال این چندساله، روی نقطههای حساس اقتصادی تکیه کردیم. امسال هم گفتیم جهش تولید، نه افزایش تولید، جهش! جهش چه جوری حاصل میشود؟ با مشارکت مردم. بنده عقیدهی راسخ دارم، نظر کارشناسان ما هم همه همین است، اگر که مردم وارد میدان اقتصاد بشوند، وارد میدان تولید بخصوص اگر بشوند، تولید جهش پیدا میکند.
تولید که جهش پیدا کرد، کشور ثروتمند میشود، آحاد مردم ثروتمند میشوند، کارگر جیبش پر میشود، دست کارگر پر میشود، اشتغال افزایش پیدا میکند، بیکاری کم میشود و مشکلات فراوان کارگری و اقتصادی در کشور از بین میرود.
یک کارگر ماهر و با روحیه و پرانگیزه نقشش در جهش تولید غیرقابل انکار است. کارگر و کارآفرین دو همکارند در خط مقدّم نبرد اقتصادی؛ امروز ما دچار یک نبرد اقتصادی هستیم دیگر، جنگ اقتصادی است. این جنگ هم مثل جنگ هشت سالهی اول انقلاب جنگ تحمیلی است.
آمریکا یک جور، کشورهای همراه آمریکا یک جور، دارند با ایران اسلامی و جمهوری اسلامی درواقع میجنگند. در این جنگ اقتصادی که ما داریم خط مقدّم و جبههی جلویی خط متعلّق به کارگر و کارآفرین است. ۱۴۰۳/۲/۵
رهبر انقلاب: بهبود حال جامعه کارگری تأثیر بزرگی در بهبود حال کل جامعه دارد / امنیت شغلی یکی از مهمترین نیازهای جامعه کارگری است
رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران:
بهبود حال جامعهی کارگری تأثیر بزرگی در بهبود حال کل جامعه دارد. ما آنطور که حالا به من گزارش کردند در حدود ۱۴ میلیون کارگر داریم که اگر با خانوادههایشان حساب کنیم بیش از ۴۰میلیون، چهل و چند میلیون انسان میشوند. خب چهل و چند میلیون یعنی نصف جمعیت کشور. اگر تلاشی انجام بگیرد، کاری انجام بگیرد که حال جامعهی کارگری خوب بشود این معنایش این است که حال نصف جامعهی کشور خوب شده.
یکی از مهمترین نیازهای جامعهی کارگری مسئلهی امنیت شغلی است.این کارگری که حالا با قناعت با نجابت مشغول کارش است لااقل بداند که آیندهی شغلیاش تضمین شده است. مشکلی برایش پیش نمیآید.
یک نکتهی دیگر مسئلهی بیمههاست.سیاستهای کلّی تأمین اجتماعی که شامل کارگر و غیرکارگر میشوند اینها مدتها پیش ابلاغ شده منتها تا حالا کارهایی که باید انجام بگیرد درست کامل انجام نشده. ۱۴۰۳/۲/۵
رهبر انقلاب: کار کارگران موجب آبادی و سرافرازی و قدرتمند شدن کشور است/ کار را امانت بدانید و آن را متقن انجام دهید
رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران:
من توصیهی جدیام به جامعهی کارگری این است. شما بدانید دارید ارزشآفرینی میکنید. مسئله فقط این نیست که کار میکنیم، نان حلال سر سفره میبریم، این هست البته اما فقط این نیست. شما کار که میکنید، دارید کشور را آباد میکنید. کار شما موجب آبادی کشور است. کشور که آباد شد، آبرو و سرافرازی به وجود میآید. کشور قدرتمند میشود.
دوم اینکه کار را امانت بدانید. این وظیفهای که به شما سپرده شده، این امانتی است دست شما. سوم اینکه کار را محکم انجام بدهید، متقن انجام بدهید. ۱۴۰۳/۲/۵
تکمیل می شود...
حجم ویدیو: 2.36M | مدت زمان ویدیو: 00:01:23 دانلود ویدیو