Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی مدیر کل میراث‌فرهنگی استان تهران می‌گوید؛ «نصب آسانسور در موزه استاد صنعتی بدون درنظر گرفتن ضوابط بناهای تاریخی انجام شد که مسئولان در سه دستگاه میراث فرهنگی، جمعیت هلال احمر و سازمان زیباسازی از زمان آغاز کار مرمت و استحکام‌بخشی موزه استاد صنعتی، به طور دائم نسبت به سه‌جانبه بودن مرمت‌ها و حضور دائم کارشناسان میراث فرهنگی تاکید می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، ۱۴ شهریور امسال، بعد از ۱۲ سال بی‌توجهی، موزه‌ی استاد صنعتی در حالی مرمت و بازسازی و افتتاح شد که رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان تهران و محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی، همگام با محمدعلی نجفی، شهردار تهران این موزه را افتتاح کردند، از سوی دیگر از زمان نصب داربست‌ها و بستن اولین تفاهم‌نامه‌ها برای مرمت و استحکام‌بخشی این موزه و آثار استاد صنعتی، تکراری‌ترین جمله‌ای که مطرح می‌شد، «حضور سه جانبه میراث فرهنگی به عنوان متولی آثار تاریخی، سازمان زیباسازی شهرداری تهران یکی از پایه‌های مرمت این بنای تاریخی و جمعیت هلال احمر به عنوان مالک این بنا و موزه‌ی تاریخی‌اش» بود.

اما بعد از گذشت یک ماه و نیم از مرمت این موزه، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران اعلام می‌کند که « نصب آسانسور در موزه استاد صنعتی بدون در نظر گرفتن ضوابط بناهای تاریخی صورت گرفته است.»!

مدیر کل موزه‌ها در روز افتتاح موزه صنعتی

نصب آسانسور بدون ضوابط بناهای تاریخی است

خسروآبادی در خبری که عصر روز گذشته (شنبه ۲۹ مهر) در پرتابل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران منتشر شده، اعلام کرده است؛ «نصب آسانسور در موزه استاد صنعتی بدون در نظر گرفتن ضوابط بناهای تاریخی صورت گرفته است که سازمان جمعیت هلال احمر به عنوان متولی باید اقدام به جمع آوری سازه و مرمت آسیب های وارد شده از  نصب آسانسور کند.»

در ادامه‌ی این خبر آمده است؛ «مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران نصب آسانسور در موزه استاد صنعتی را  اقدامی برای اداری ساختن این بنا دانست و افزود: انتظار عمومی نمی‌رود بنایی که با تفاهم سه جانبه سازمان زیباسازی شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی و جمعیت هلال احمر با کاربری موزه‌ای احیا شده است دوباره به روی هموطنان بسته شود.

او افزود: گلایه‌هایی نیز از سوی برخی دوستداران میراث فرهنگی و شهروندان از  تعطیلی موزه استاد صنعتی اعلام می‌شود که خواستار پاسخ گویی شفاف جمعیت هلال احمر در خصوص ساعت کاری موزه استاد صنعتی هستیم.»

به گزارش ایسنا؛ اردیبهشت امسال و به دنبال ادامه‌ی مرمت‌های موزه‌ی صنعتی، نخست محمد مهدی تندگویان یکی از اعضای سابق شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: «جمعیت هلال احمر قصد تبدیل موزه استاد صنعتی را به دفتر کار دارد»، بعد از انتشار این خبر، سازمان زیباسازی که وظیفه‌ی مرمت بنای موزه و آثار استاد صنعتی را بر عهده داشت؛ دست از کار کشید و اعلام کرد که باید میراث فرهنگی در این زمینه حکمیت کند و در ادامه خسروآبادی به ایسنا گفت: «بهتر است جلسه‌ای بین هلال احمر و سازمان زیباسازی و نماینده شورای شهر و همان افرادی که به نوعی تفاهم‌نامه را تنظیم کردند برگزار کنیم تا هرچه زودتر به نتیجه‌ی مورد نظر درباره‌ی این موزه برسیم.»

تا این‌که در روز ۲۴ اردیبهشت امسال نیز مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، به ایسنا اعلام کرد؛ «مدیران سازمان هلال احمر، استان تهران و سازمان زیباسازی شهرداری تهران، جلسه‌ای تشکیل و مقرر شد موزه استاد صنعتی،پس از اتمام مراحل واگذاری، برای بازگشایی با کاربری موزه‌ای، فردا به سازمان هلال احمر تحویل داده شود.»

رجبعلی خسروآبادی با بیان این‌که موزه استاد صنعتی برای کاربری موزه‌ای در تمام طبقات توسط سازمان زیباسازی مرمت شد، ادامه داد: «به‌زودی تفاهم‌نامه نحوه اداره موزه استاد صنعتی با مدیران هلال احمر، جمع‌بندی و نهایی خواهد شد.»

هر چند همه توافقات انجام شد و سازمان زیباسازی موزه را به هلال احمر برگرداند، اما باز هم نکاتی مبنی بر تعطیلی دوباره‌ی موزه استاد صنعتی بعد از بازگشایی و تکمیل نشده قالب‌گیری مجسمه‌های استاد صنعتی مطرح شدند. حالا با وجود گذشت همه‌ی این اتفاقات و همه‌ی تاکیدها از سه سال گذشته تا امروز و در زمان مرمت این موزه از سوی مسئولان سه جانبه‌ی موزه، آیا ناظر میراث فرهنگی در مدت مرمت و ساماندهی موزه در موزه حضور نداشته است، تا از زمان آغاز حفر دیوار و زمین برای نصب آسانسور از این قضیه مطلع شده و به میراث فرهنگی اطلاع دهد؟

آسانسور نصب شده در موزه استاد صنعتی

کارشناس میراث فرهنگی مقیم در موزه صنعتی نبود

سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در پاسخ به این پرسش به ایسنا می‌گوید: بعد از انجام یکسری مرمت‌ها، موزه برای مدتی تعطیل شد و بعد از انجام توافقات تکمیلی، بار دیگر کار مرمت و ساماندهی آثار موزه‌ای از سر گرفته شد، تا آن زمان خبری از آسانسور در موزه استاد صنعتی نبود.

او با بیان این‌که در دور دوم مرمت‌ها کار نصب آسانسور را انجام داده‌اند، در پاسخ به این پرسش که کارشناس ناظر میراث فرهنگی چرا آسانسور را ندید؛ بیان می‌کند: کارشناس ما مقیم نبود، باید به طور دائم به پروژه‌های دیگر نیز سرکشی کند.

وی ادامه می‌دهد: در نقشه‌هایی که هلال احمر سه سال پیش به ما ارائه داده بود، هیچ نشانی از آسانسور نبود، حتی چیزی هم در این زمینه به ما نگفته بودند.

مدیر میراث تهران در روز افتتاحیه از آسانسور استفاده کرد

فرهاد علی‌اکبری، مدیر موزوه‌های جمعیت هلال احمر، در این زمینه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: این آسانسور با هدف استفاده‌ی معلولان و جانبازان نصب شد، حتی در روز افتتاحیه بسیاری از مسئولان شرکت کننده برای بالا و پایین رفتن از آسانسور استفاده کردند.

وی ادامه داد: تا جایی‌ که اطلاع دارم، از روز اول بحث ایجاد آسانسور بود و حتی در جلسات مختلفی که برای موزه برگزار می‌شد نمایندگان میراث فرهنگی نیز حضور داشتند، بنابراین میراث فرهنگی نیز از نصب آسانسور مطلع بود.

از روز اول مساله نصب آسانسور مطرح شده بود

سیامک اخلاصی، مدیر پروژه مرمت موزه استاد صنعتی نماینده‌ی جمعیت هلال احمر نیز در این زمینه به ایسنا می‌گوید: با میراث فرهنگی و سازمان زیباسازی و شهرداری منطقه ۱۲ جلسات هفتگی در این زمینه برگزار شد و تا کنون در همه جلسات نماینده میراث‌فرهنگی شرکت کرده‌اند.

او با بیان این‌که فضای کافی برای ایجاد رمپ در موزه با هدف استفاده معلولان و جانبازان نبود، ادامه می‌دهد:  به همین دلیل باید آسانسور در این فضا نصب می‌شد، اما از روز اول و در نخستین طرح‌ها نیز مساله‌ی نصب آسانسور مطرح شده بود.

گزارش: سمیه ایمانیان - ایسنا

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۴۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه

علیرضا برشاهی رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت : مصادف با سالروز شهادت بنیانگذار مکتب شیعه حضرت امام جعفر صادق (ع)، مجموعه جهانی بیستون، محوطه فرهنگی تاریخی تاق بستان، معبد آناهیتا، تکیه بیگربیگی و تکیه معاون الملک مهمترین اماکن تاریخی استان هستند که امروز تعطیل خواهند بود. 

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی استان تصریح کرد: همچنین موزه‌های مردم شناسی تحت نظر اداره کل میراث فرهنگی استان در شهرستان‌های کرمانشاه، پاوه، دالاهو و سنقر نیز در این روز تعطیل است. 

به گفته این مسئول، موزه‌ها و اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا (یکشنبه) فعالیت خود را از سر خواهند گرفت .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان