Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مخالفان رضا اردکانيان وزير پيشنهادي نيرو معتقدند که او به محيط‌زيست بي‌توجه است اما کارنامه او چيز ديگري را نشان مي‌دهد «در 10 سال گذشته تمرکزم بر روي حفاظت منابع زيستي بوده است»؛ «استاد تمام دانشکده علوم زيست‌محيطي دانشگاه آلمان بودم»؛ «انستيتويي براي دانشگاه سازمان ملل براي مديريت به‌هم‌پيوسته منابع زيست‌محيطي تأسيس کردم، اين انستيتو اولين انستيتويي است که در تاريخ سازمان ملل دوره دکتري برگزار مي‌کند و مدرک مي‌دهد»؛ اين کارنامه نشان مي‌دهد که اهتمام اردکانيان حفظ محيط‌زيست و منابع محدود زيستي در سطحي کلان و جهاني است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه در اين گفت‌وگو بر آن تأکيد داشت تغيير يک گفتمان بود، مديريت تأمين و عرضه بايد به مديريت تقاضا تبديل شود که رويکردي اجتماعي مي‌خواهد نه صرفاً مهندسي . اردکانيان معتقد است ظرفيت‌ها در کشور به گونه است که مي‌توان از بحران آب گذشت.
هم‌زمان با معرفي رضا اردکانيان به‌عنوان وزير پيشنهادي نيرو به مجلس با او در خصوص برنامه‌هايش در دولت دوازدهم و مباحث روز اين حوزه به گفت‌وگو نشستيم. متن گفتگوي پايگاه اطلاع‌رساني دولت با او را در ادامه مي‌خوانيد:
بحران آب يکي از دغدغه‌هاي کشور است و بسياري اعتقاددارند در صورت بي‌توجهي به نحوه مصرف و اصلاح اين روند، شاهد جنگ آب در سال‌هاي آينده خواهيم بود؛ موضوعي که به نظر مي‌رسد مورد اعتقاد شما نباشد. کارشناساني که مخالفين سدسازي در کشور هستند و آن رويه را اشتباه مي‌دانند، نگران منابع محدود آبي هستند. چه برنامه‌اي در اين زمينه‌داريد و ارزيابي شما از اين مسائل چگونه است؟
يکي از مواردي که بايد به آن توجه داشت نحوه مصرف منابع طبيعي و ازجمله آب در کشورمان است. اگر تغيير اقليم و خشک‌سالي نداشته باشيم. اگر مخالفت براي جابجايي آب از نقطه‌اي به نقطه‌اي ديگر هم نداشته باشيم، اما نحوه مصرفمان به همين روال موجود باشد به مشکل برخواهيم خورد و هر چه قدر اين مشکل ديرتر بروز پيدا کند حل آن سخت‌تر و با هزينه‌هاي بيشتري همراه است. تصور کنيد در نقطه A صد ميليون مترمکعب آب نياز داريم و اين آب را از منطقه B به آنجا منتقل مي‌کنيم. اين آب اگرچه آباداني ايجاد مي‌کند ولي اگر روال مصرف مطابق با روال سابق باشد، اين جمعيت از اطراف به آنجا مي‌آيد و چند سال بعد با جمعيت بيشتري و سرمايه‌گذاري سنگين‌تري که ناشي از مصرف بي‌رويه آب ايجادشده همراه خواهد بود. در خصوص بحران آب در کشورمان اگرچه همه وزرا به‌درستي به مشکلات کشورمان در اين زمينه اشاره کردند، اما به باور من مسائل مورد تأکيد آن‌ها مشکلاتي است که در شرايط کنوني در اولويت قرار ندارد. تغييرات اقليم و خشک‌سالي ازجمله مواردي است که مورداشاره آن‌ها بوده و به نظر من اين مسائل از ابتدا بايد به انتها برود. درواقع پرداختن و تأکيد به اين مشکلات باعث مي‌شود که ما از پرداختن به کارهايي که خودمان بايد انجام بدهيم دور شويم. انتقال آب در کشور خشک و نيمه خشکي همچون ايران در مقاطعي ضرورت است ولي به‌شرط و شروطي. همان‌طور که در نقطه‌اي که آب هست بايد بررسي شود که بر اساس اصول فني امکان جابجايي آب فني است يا خير در خصوص جايي که انتقال آب به آنجا صورت مي‌گيرد نيز بايد بررسي شود که آيا اساساً اين انتقال آب در آن منطقه پاسخگو خواهد بود يا خير.
بايد قبل از هرگونه تصميم‌هاي اين‌چنيني بررسي کنيم که آيا اساساً کاهش تلفات آب را جدي مي‌گيريم يا خير. يا اينکه بررسي کنيم چه ميزان از پساب‌هاي تصفيه‌شده استفاده مي‌کنيم. آيا ارزش اقتصادي آب در حد متعارف ديده مي‌شود و اگر به اين مسائل توجه نکنيم و تنها به دنبال راهکارهايي اين‌چنيني باشيم مانند مجروحي است که به بيمارستان انتقال داده‌شده و خونريزي داخلي دارد ولي بدون توجه به خونريزي داخلي تنها به او خون تزريق کنيم. درواقع منظورم از اين مثال اين است که بايد مسائل را اولويت‌بندي کنيم. باور دارم عده‌اي حساب‌شده در دنيا روي موضوع جنگ آب‌کار مي‌کنند تا اين مسئله عادي شود. اعتقادم اين است که در کشورمان هم نيروي انساني و هم‌پتانسيل و ظرفيت و هدف‌هاي مشترک و نقاط روشني است که مي‌توانيم مسائل را حل کنيم. بايد بپذيريم هر دوره‌اي اقتضائاتي دارد. دوره‌اي تمرکز روي آب‌هاي سطحي است که از اين دوره تحت عنوان مديريت تأمين و عرضه عنوان مي‌شود، اما وقتي وارد مديريت تقاضا مي‌شويم عرضه و تقاضا متفاوت است. در موضوع تقاضا در را به روي علوم اجتماعي باز مي‌کنيم و در دوره تأمين حتي مي‌توانيم پشت درهاي بسته هم با منابع مالي به ارائه طرح و اجراي آن بپردازيم.
در خصوص مسئله آب بايد به روايت واحدي برسيم و همه بايد مشارکت کنند. تقسيم‌بندي در اين زمينه سم است. هم در دولت و هم در بيرون سازمان و دولت نبايد به تقسيم‌بندي تن دهيم. در حال حاضر حساسيتي در خصوص بحران آب در جامعه ايجادشده است و بايد از اين حساسيت در مسير درست استفاده شود. علاقه‌مندي جوانان در خصوص کمبود آب و صرفه‌جويي آن، اهميت زيادي دارد و بايد با تمهيداتي با انتقال اطلاعات صحيح در يک راستا قرار دهيم. اگر توفيق داشتم تا در وزارت نيرو انجام‌وظيفه کنم به دنبال تقسيم ظرفيت‌ها نخواهم بود. از دامن زدن مسائل بين قوم‌ها و استان‌ها بايد پرهيز کنيم. مردم انتظارات و مشکلات زيادي دارند و انتظار دارند دولت عالمانه و با جامع‌نگري به مسائل نگاه کند. من براي حل مشکلات اين حوزه خوش‌بين هستم. در 10 سال گذشته با 45 کشور دنيا درزمينهٔ آب همکاري داشته‌ام و با امکاناتي که داريم مسائل را حل مي‌کنيم. البته بايد بدانيم شيوه مصرف چه در آب و برق شيوه درستي نيست. بر اساس گزارش‌هاي اعلام‌شده امسال نسبت به سال گذشته 7.3 درصد رشد پيک داشتيم و اين براي کشوري که در آستانه تحول براي رونق و توليد است ناشي از مصرف‌گرايي است. در اين زمينه بايد کارکنيم. اين روش مصرف در آب و برق و نه در هيچ ماده طبيعي ديگر قابل‌قبول و قابل‌دوام نيست. بايد اين اعتماد در مردم به وجود بيايد که با تغيير معنادار در نحوه مصرف، مشکلات در اين خصوص از بين مي‌رود.

يکي از نکات مغفول در حوزه نيرو سرمايه‌گذاري روي انرژي‌هاي تجديد پذير براي توليد برق است و از اين ظرفيت کمتر استفاده‌شده است. در حوزه آب نيز همين‌گونه است. باوجود ظرفيت‌هاي بزرگ و دو دريايي که در شمال و جنوب کشور وجود دارد صنايع آب‌شيرين‌کن توسعه پيدا نکرده است. دولت چه برنامه‌اي براي استفاده از اين ظرفيت‌ها دارد؟
همه اين مواردي که به آن اشاره کرديد امکان‌پذير است. انرژي پاک و تجديد پذير براي ايران، منبع قابل‌توجهي است و نه صرفاً براي کاهش آلودگي بلکه در ارتباط با اشتغال‌زايي نيز مؤثر است. مي‌توانيم روي اين موضوع در شرايطي که تأمين آب سخت است، حساب بازکنيم. اين کار عملي است ولي محاسبه خود را مي‌خواهد. دولت بايد تضمين‌هاي لازم را انجام دهد. هزينه توليد برق از 12 سنت در حال حاضر به 9 و نيم سنت کاهش پيداکرده است و اين مسئله گامي مثبت است و البته همچنان باقيمت‌هاي جهاني که 4 سنت است فاصله‌داريم.
براي استفاده از ظرفيت‌هاي انرژي‌هاي تجديد پذير، استارآپ ها ظرفيت‌هاي زيادي در اين زمينه‌دارند و مي‌توان از اين شرکت‌هاي نوپا که بر پايه فناوري و دانش روز هستند درزمينهٔ صرفه‌جويي در مناطق زيست‌محيطي استفاده کرد. در جلسه‌اي که با اساتيد دانشگاه داشتم عنوان شد که در 20 سال گذشته 8 هزار فارغ‌التحصيل کارشناسي ارشد و دکتري در رشته‌هاي محيط‌زيست داشتيم و اين تعداد ظرفيت زيادي است و عدد دلگرم‌کننده‌اي است. بنابراين کشورمان ظرفيت‌هاي زيادي براي استفاده از انرژي‌هاي تجديد پذير دارد و بايد از آن استفاده کرد، اما همان‌گونه که به آن اشاره کردم اين ظرفيت‌ها نبايد مانع و دليلي براي بي‌توجهي به نحوه مصرف منابع در کشور باشد. تغيير الگوي مصرف و الگوي کشت و معيشت مردم تدارک ديدن کار راحتي نيست. وزارت نيرو بايد دري باز کند به عرصه جديد و با کارشناسان مجرب در اين زمينه همکاري کند. اعتقادم اين است حساسيت نمايندگان بازتابي از حساسيت مردم است ولي نبايد فراموش کنيم هرگونه مجادله در رأس هرم و حکومت مي‌تواند ناشي از فقدان گفتگو باشد و با شفافيت و گفتمان در اين خصوص ابهام‌ها برطرف مي‌شود. اگر به نقطه‌اي برسيم که براي نحوه مصرفمان درزمينهٔ منابع طبيعي ازجمله آب و برق نگران شويم اين نقطه آغاز حل مسئله است. ما کارهاي بزرگ‌تر از اين انجام داده‌ايم.

يکي از مواردي که در خصوص جنابعالي مطرح مي‌شود اين است که به دنبال رويه سدسازي هستيد و اين مسئله با توجه به تبخير آب و شرايط زيست‌محيطي کشورمان به اعتقاد بسياري از منتقدان به سدسازي روش صحيحي نيست. با توجه به اينکه زماني که بشر تمدن نداشته در ايران تجربه ساخت قنات و انتقال فناوري انتقال آب به زيرزمين داشتيم آيا امکان استفاده از اين ظرفيت‌ها در کشورمان هست يا خير؟
طرفدار کار ضروري در هر دوره هستم. اولويت اصلي کار را توجه به نحوه صحيح استفاده از منابع زيست‌محيطي مي‌دانم. من شرکت سدسازي ندارم که نگران بيکاري آن‌ها باشم. در دوره‌اي بايد آب‌ها را مهار مي‌کرديم و بايد تمرکز مي‌کرديم تا در دوره کوتاه منابع آب‌هاي سطحي را کنترل کنيم. آن دوره سپري‌شده است. بخش‌هايي هنوز باقي است ولي توجه بيشتر بايد به اقتضائات دوره مديريت تقاضا باشد. اين‌که آب‌ها را چگونه مصرف مي‌کنيم. بايد به اين مسئله توجه داشت که آيا نقاط کم آب همه کارهايي که لازم است درزمينهٔ نحوه مديريت مصرف انجام مي‌دهند يا خير. چون اگر به اين مسائل توجه نکنند آب‌هاي جديد هم مصرف مي‌شود و مشکلات همچنان باقي خواهد ماند. بايد قبل از هر ونه اقدام بررسي شود که مناطق پرآبمان آيا همه کارهايي که اقتضا منابع پرآب است را انجام مي‌دهند يا خير؟ اين‌ها مسائلي است که بايد مورد گفتمان قرار گيرد. يک مستشرق آلماني شگفتي ساخت قنات در ايران را با ورود بشر براي اولين بار به کره ماه مقايسه کرده بود. بنابراين ملتي که تعاملي صحيح با طبيعت داشته، قطعاً مي‌تواند مسائل خود را مديريت کند. اين مسئله زماني که اقدام به تأسيس مرکز بين‌المللي قنات کرديم و مي‌خواستيم مجوز آن را از يونسکو بگيريم باعث غرورمان شد.
کارهاي بزرگي انجام‌شده است. در 10 سال گذشته تمرکزم بر روي حفاظت منابع زيستي بوده است و استاد تمام دانشکده علوم زيست‌محيطي دانشگاه آلمان بودم. انستيتويي براي دانشگاه سازمان ملل براي مديريت به‌هم‌پيوسته منابع زيست‌محيطي تأسيس کردم، اين انستيتو اولين انستيتويي است که در تاريخ سازمان ملل دوره دکتري برگزار مي‌کند و مدرک مي‌دهد. دوستاني که اين مسائل را مطرح مي‌کنند دغدغه‌هايشان را مطرح مي‌کنند و مطمئن هستم اين‌گونه قضاوت‌ها با گفتگو اصلاح مي‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۵۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از وصل‌شدن آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق تحت تأثیر سیلاب استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  زیرکوه، مهدی دوستی صبح امروز در بازدید از مناطق سیل زده زیرکوه اظهار داشت:  16 روستا و 14 پاسگاه مرزی با جمعیت متأثر 7200 نفر درگیر پیامدهای سیلاب شدند که در حال حاضر مشکل آب شرب این روستاها به صورت موقت برطرف شده است.

وی ادامه داد: اکیپ‌های عملیاتی از مرکز استان و شهرهای همجوار در کنار اکیپ های مستقر در شهرستان زیرکوه در سه شبانه روز بصورت مستمر تلاش نموده و با توجه به خرابی جاده های مواصلاتی و خساراتی که برای شبکه برق شهرستان پیش آمد، آبدار شدن روستاها با مشکلاتی همراه شد که خوشبختانه با تلاش شبانه روزی همکاران قطع آب روستاها مرتفع شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه کارشناسان شرکت در حال برآورد خسارات ناشی از سیلاب به صورت دقیق هستند تصریح کرد: حدود 50 کیلومتر از خطوط انتقال نیاز به اصلاح خط و تعمیق و تعویض لوله دارند و برآورد خسارت حدود 50 میلیارد تومان می باشد. باید برخی از خطوط انتقال آسیب دیده به صورت ویژه اصلاح گردد تا در تابستان مشکلی برای تأمین آب شهروندان نداشته باشیم.

وی ادامه داد: حساس ترین خط آسیب دیده، 8 کیلومتر لوله 300 جی آرپی بمرود_ حاجی‌آباد است که به صورت کامل از بین رفته است، ضمن اینکه خطوط انتقال مجتمع آهنگران هم به صورت جدی آسیب دیده است.

مدیرعامل آبفای استان خراسان جنوبی تأکید کرد: در حال حاضر آب موردنیاز شهروندان تنها از یک خط تأمین می‌گردد، لذا اصلاح این خطوط قبل از  تابستان بسیار حیاتی خواهد بود.

انتهای پیام/250/

دیگر خبرها

  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • وزیر صمت: شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • رئیسی دستور داده تا ۳ میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • انتقال آلفونسو دیویس به رئال مادرید منتفی خواهد شد؟
  • اصلاح الگوی کشت بهترین راه برای مدیریت مصرف آب
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه