Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: یکی از آسیب‌های اصلی اقتصاد کشور رشد نقدینگی است چرا که ۹۵ درصد نقدینگی کشور در اختیار ۵ درصد افراد جامعه است که روز به روز بر قدرتشان افزوده می‌شود، بنابراین نمی‌توانند حامی قشر متوسط و ضعیف جامعه باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، حسین صمصامی پیش از ظهر امروز در همایشی با موضوع اقتصاد مقاومتی که با حضور دانشجویان و اقشار مختلف مردمی در زاهدان برگزار شد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب به طور مشخص در سال 89 از لفظ اقتصاد مقاومتی استفاده و تاکنون به صورت‌های مختلف این لفظ را تکرار کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرمایشات رهبر انقلاب بهترین شیوه برای ورود به مسیر اقتصاد مقاومتی و تحقق این امر مهم در کشور است.

وی با اشاره بیانات رهبر انقلاب که فرموده‌اند علاج همه کارها در اقتصاد مقاومتی است، موضوع اقتصاد مقاومتی در عمل دولت‌مردان را مورد بحث قرار داد و گفت: اقتصاد مقاومتی در سال 89 توسط دولت جدی گرفته نشد؛ اقتصاد مقاومتی مفهومی بسیار پیچیده و مهم دارد و کشورهای دیگر از جمله آمریکا، چین، ژاپن و کره شمالی از این سیاست بهره می‌برند.

این کارشناس اقتصادی، اقتصاد مقاومتی را به بحث تاب‌آوری پیوند داد و گفت: وقتی به یک سیستم شوک وارد می‌شود آن سیستم باید بتواند خود را به حالت مورد هدف تغییر و تعدیل دهد.

صمصامی در مورد آثار و نقش اقتصاد مقاومتی در تحریم‌ها، گفت: تحریم‌های جدی از دی‌ماه سال 90 شروع شد و نرخ ارز و شاخص اولیه دلار افزایش یافت. آمریکا تحریم‌ها را به عنوان یک جنگ هوشمندانه می‌دانست.

وی ادامه داد: هیچ اقدامی از لحاظ جنگی مهمتر از تضعیف پول یک کشور نیست که این روند تضعیف به وضوح در آمارها قابل مشاهده است. هدف این تحریم و فشارها علیه ایران وادار کردن مردم به تغییر رژیم و ایجاد جنگ و جدال میان مردم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در بیان مبحث نقدینگی گفت: یکی از آسیب‌های اصلی اقتصاد کشور رشد نقدینگی است چرا که 95 درصد نقدینگی کشور در اختیار 5 درصد افراد جامعه است. نقدینگی یک تهدید برای جهوری اسلامی است زیرا روز به روز بر قدرت آن 5 درصد افزوده می‌شود، بنابراین نمی‌توانند حامی قشر متوسط و ضعیف جامعه باشند.

صمصامی در مورد اقتصاد مقاومتی کشورهای ابرقدرت اظهار داشت: آمریکا در دوره پیش از جنگ جهانی اول و دوم وضعیت مساعدی نداشت و بعدها با حمایت قوی و موثر از کالاهای داخلی و تلاش برای رقابت با دیگر کشورها، اقتصاد مقاومتی را در قلب کشور جای داد؛ کره جنوبی مصرف کالاهای خارجی را به عنوان یک عمل ناشایست قرار داد و استفاده کالاهای داخلی را فرهنگ‌سازی کرد و کشور های روسیه، چین و ژاپن هم از این سیاست‌ها استفاده کردند.

وی در مورد عملکرد دولت‌مردان کشور در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: سیاست‌های ابلاغی درست در مورد اقتصاد مقاومتی از ابتدای اسفندماه 92 شامل 24 اقدام مهم به دست دولت‌مردان رسید اما آنها در اجرای این سیاست‌ها توفیق چندانی نداشتند.

این مدرس دانشگاه افزود: اولین گزارش‌ها در تابستان 93 ارائه شد که 687 برنامه عملیاتی ریز داشت و همه این برنامه‌ها دارای کاربرگ بود که به تصویب رسید. در بهمن‌ماه 94 این 687 برنامه به 233 برنامه می‌رسد و تعدادی از برنامه‌ها حذف می‌شود. حال از این مجموعه حدودا 121 برنامه اولویت‌دار تعیین شده اما سئوال اینجاست که چگونه این برنامه‌ها بر اساس نکات کارشناسی و دقیق برنامه‌ریزی شده است؟

انتهای پیام/

R7843/P41362/S6,65/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۵۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است

مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: در این شرایط خاص کشور با توجه به جنگ اقتصادی، حرکت اقتصادی رو به جلو جای شکرگزاری دارد.

او افزود: ما در دنیا منابع خدادادی هیدروکربوری را داریم که شکر آن استفاده درست از آن می شود.

وی ادامه داد: استفاده از این منابع تبدیل به ارزش افزوده است. علی الرغم تحریم ها وزارت نفت اقدامات موثری انجام داده است به عنوان مثال فاز ۱۴ پارس جنوبی که تماماً ایرانی است.

به گفته ابهری ورود سرمایه گذاری به بالا دست در دولت سیزدهم رقم خورد.

دبیر انجمن کارفرمایان پتروشیمی خاطر نشان کرد: طی مدتی کوتاه انقلابی برای صدور مجوز ها در وزارت نفت صورت گرفت و روند آن تسریع شد.

وی ادامه داد: قطعاً سرمایه‌گذاری پتروشیمی ها برای کشور مفید و مثمر ثمر است و با توجه به شعار سال الزاماتی نیز در این زمینه وجود دارد.

ابهری با اشاره به قراردادی که امروز منعقد شد خاطر نشان کرد: با این قراردادها هم بخش خصوصی به یکی از مهمترین سرمایه گذاری ها ورود پیدا می‌کند که خود به آن نیاز دارد و هم در روند اقتصادی کشور مثمر ثمر خواهد بود.

مهدوی ابهری تصریح کرد: سرمایه گذاری در میادین و صرفه جویی در بخش گاز یکی از اهم فعالیت ها است ولی سخن کای این است که باید پتروشیمی‌ها در این بخش ورود کنند.ما باید در بخش گاز سرمایه‌گذاری کنیم و این آمادگی از سوی پتروشیمی‌ها مشکلی نیست.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با اشاره به ناترازی گاز در کشور اضافه داد: فریادهایی که ما می زنیم برای سرمایه گذاری در میادین گازی، مصرف بهینه و صرفه‌جویی به دلیل این است که لطمه‌ای به تولید وارد نشود در حالی که باید سال‌های گذشته به آن فکر می‌کردیم

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • زراعت چوب نمونه اقتصاد مقاومتی است
  • دستگاه‌های دولتی مکلف به پاسخگویی و اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی هستند
  • خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز منفی شاخص‌های بازار سرمایه
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور
  • نقدینگی‌های جامعه باید به‌سمت بخش مولد اقتصاد یعنی نفت و گاز هدایت شود
  • اعطای نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی به مدیرعامل پاکسان
  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس
  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان