Web Analytics Made Easy - Statcounter

پشتکار کشاورزان استان اردبیل در تحقق تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی روایتی نام آشناست تا جهادگران این عرصه بتوانند در این سنگر شایسته و موفق عمل کنند.

به گزارش ایسنا، در حالی که استان اردبیل یکی از مناطق زرخیز کشور برای تولید انواع محصولات زراعی، باغی و دامی محسوب می شود و 44 درصد اراضی این استان قابل کشت و زرع است و سالانه 4 میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی تولید می شود که 10 درصد تولید محصولات کشاورزی کشور را شامل می شود همچنان اولویت اول توسعه استان اردبیل توجه به بخش کشاورزی و ظرفیت های بی نظیر آن است تا در سالی که مزین به اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال است بتوان به ایجاد تحول در استان بر پایه توانمندی این بخش تکیه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نگاه واقع بینانه به ظرفیت های این بخش و جذب سرمایه گذاران توانمند در راستای سودآور کردن تولیدات و توجه جدی به صنایع تبدیلی در این بخش می توان بستر عظیمی از اشتغال را فراهم کرد که در این باب راه اندازی کارخانه های صنایع تبدیلی نظیر روغن کشی، فرآوری محصولات باغی، صنایع غذایی و پروتئینی، گیاهان دارویی، گلخانه های متعدد، تولید قارچ خوراکی کارخانه تولید شیرخشک، ماهی در قفس و طرح های دانش بنیان و ... می توان بازارهای منطقه ای و حتی جهانی را به تصرف درآورد.

بخش کشاورزی وظیفه تامین امنیت غذایی متکی بر تولید داخلی با استفاده علمی و کارآمد از منابع آب و خاک و سایر منابع و صیانت از منابع طبیعی را عهده دار است به طوری که این بخش هم در تولید ناخالص داخلی و هم ایجاد ظرفیت های اشتغال بالا و همچنین توسعه صادرات غیرنفتی سهم قابل توجهی را دارد.

در چند سال اخیر و با توجه به نامگذاری سال به نام اقتصاد مقاومتی رویکرد دولت و وزارت جهاد کشاورزی بر توانمندسازی تولید داخلی است که در این باب در استان اردبیل بخش کشاورزی می تواند زیرساخت بسیار مطلوب برای حرکت رو به جلو و تحول آفرینی باشد که این خود می طلبد بیشترین توجه و نگاه حمایتی به بخش کشاورزی را شاهد باشیم.

بخش کشاورزی پیشگام در اقتصاد مقاومتی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به ظرفیت های بخش کشاورزی در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری در سال 89 مطرح شد که براساس آن کاهش وابستگی و تاکید روی مزیت های تولید و تلاش برای خوداتکایی است که هدف اقتصاد مقاومتی نیز بازسازی و احیای اقتصاد ملی است. 

عدیل سروی با بیان الزامات اقتصاد مقاومتی براساس آموزه های دینی، تصریح کرد: کشاورزی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه بخش غالب اقتصاد ملی است و 45 تا 90 درصد تولید و 60 تا 96 درصد اشتغال جامعه را تشکیل می دهد. 

وی گفت: در کشور ما نیز کشاورزی ظرفیت فراوانی دارد که با توجه به آن به راحتی می توان اقتصاد فعلی را به سمت پایداری و تقویت همه جانبه سوق داد به شرط آنکه در حوزه های مرتبط با این بخش بازنگری هایی انجام شود. 

عضو شورای اداری استان اردبیل بیان کرد: تامین به موقع و مناسب نهاده های کشاورزی، تنظیم بازار خرید تضمینی و عرضه محصولات، تقویت صنایع تکمیلی، مکانیزه شدن مراحل کاشت و داشت و برداشت از گام هایی است که می تواند در مسیر بالندگی صنعت کشاورزی اثرگذار باشد. 

سروی ادامه داد: استان اردبیل با وسعت زیادی که در بخش کشاورزی به خود اختصاص داده و با دارا بودن منابع طبیعی و دشت حاصلخیز مغان و اردبیل باغات مشگین شهر، خلخال و گرمی، کشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس دارای ظرفیت های زیادی برای افزایش توان تولید داخلی و ایجاد اشتغال پایدار دارد. 

وی خاطرنشان کرد: این بخش در روند توسعه پایدار به دلیل تولید بخش مهمی از درآمد استان و در برداشتن یک سوم جمعیت نیروی کار استان نقش اساسی در جریان رشد و توسعه دارد. 

عضو ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: عرصه 788 هکتار اراضی مستعد کشاورزی، تولید 4 میلیون تن محصولات کشاورزی و پروتئین خام دامی و برخورداری اقتصاد استان اردبیل از حدود 4.2 میلیون واحد دامی مزیت بسیار ممتازی در اقتصاد ملی به شمار می رود و این ظرفیت ها می تواند در اقتصاد مقاومتی نقش ممتازی را داشته باشد. 

سروی به پروژه های استانی اقتصاد مقاومتی در سال جاری در استان اردبیل اشاره کرد و بیان داشت: تولید 618 هزار تن گندم، تولید چغندر قند به ظرفیت 214 هزار تن، تولید 83.7 هزار تن دانه های روغنی، تولید 827 هزار تن سیب زمینی، تولید 26 هزار تن حبوبات، تولید 10.9 هزار تن پنبه، تولید 265 هزار تن شیرخام، تولید گوشت قرمز به میزان 29.7 هزار تن، تولید گوشت سفید به میزان 40.4 هزار تن، تولید 11 هزار تن تخم مرغ، تولید 9 هزار تن گوشت ماهی، تولید 95 هزار تن ذرت دانه ای و تولید 167 هزار تن جو جزو این برنامه ها و اهداف پیش بینی شده است. 

وی ادامه داد: در تجهیز و نوسازی اراضی، احداث و تکمیل شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی به میزان 8 هزار و 500 هکتار و توسعه سامانه های نوین آبیاری به میزان 2 هزار و 691 هکتار جزو برنامه های سازمان جهاد کشاورزی در راستای تحقق به برنامه های اقتصاد مقاومتی در استان اردبیل است. 

مدیر کل جهاد کشاورزی استان اردبیل از تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی در بخش زارعت به تعداد یک هزار و 557 دستگاه، دام و طیور و آبزیان 616 دستگاه و باغبانی 266 دستگاه خبر داد. 

سروی تامین داخلی نهال اصلاح شده مورد نیاز به تعداد 792 هزار و 792 اصله و تامین داخلی سم آفت کش مورد نیاز در 31 هزار هکتار را یادآور شد و بیان کرد: در تامین داخلی نهاده ها و توسعه مصرف کود اعم از مواد ازته 58 هزار و 301 تن، کود فسفات 13 هزار و 412 تن و کود پتاسه به میزان 3 هزار و 360 تن جهاد کشاورزی استان اردبیل گام های اساسی برداشته است. 

عضو شورای برنامه ریزی استان اردبیل به بذر مورد نیاز در استان اردبیل نیز اشاره کرد و افزود: ما به یک هزار و 800 تن بذر دانه های روغنی، 300 تن بذر حبوبات، 318 تن بذر پنبه، 830 تن بذر ذرت دانه ای، 24 هزار و 971 تن بذر گندم، 3 هزار و 125 تن بذر جو، 27 هزار و 500 یونیت بذر چغندر قند و 100 هکتار در سطح بذر سیب زمینی نیازمندیم. 

سروی در باب افزایش تولید در محیط های کنترل شده گلخانه ای نیز تصریح کرد: 30 هکتار توسعه کشت و یک هکتار اصلاح و بازسازی در این زمینه امسال در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی است. 

وی اجرای عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک و مقابله با بیابان زدایی را به میزان 10 هزار و 676 هکتار یادآور شد و یادآور شد: افزایش فرآورده ها و کاهش ضایعات در تولید محصولات و ساماندهی تشکل های بهره برداران آب و زمین مدنظر است که در این زمینه تعداد تعاونی های تولید روستایی شکل گرفته به 5 تعاونی، مدیریت مشارکتی اب به تعداد 7 مورد و ایجاد کشت و صنعت نیز به تعداد یک مورد مدنظر و مورد توجه است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به راهبردهای اصلی بخش کشاورزی استان اردبیل در طرح اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: افزایش ضریب خودکفایی در محصولات اساسی، جلوگیری از توسعه بی رویه کشت و تمرکز بر ارتقای بهره وری، کاهش آُسیب پذیری ناشی از واردات کالاهای اساسی، ارتقا و افزایش بهره وری عوامل و منابع تولید، بهبود شاخص تغذیه و افزایش مصرف سرانه پروتئین حیوانی مورد توجه است. 

سروی ادامه داد: در همین راستا بهبود کیفیت محصولات تولیدی و ارتقای نظام پایش و مراقبت و سلامت، توسعه کشت های متراکم گلخانه ای، تولید و گسترش محصولات سالم و ارگانیک، ارتقای مدیریت آب، توسعه مکانیزاسیون، توسعه تحقیقات آموزشی و ترویج کاربردی، تهیه الگوی کشت بهینه، توسعه تشکل های بخش خصوصی، گسترش شرکت های خدمات مشاوره مدیریت، حمایت و پشتیبانی از زیرساخت ها، تخصیص یارانه هدفمند به بخش کشاورزی، اجرایی شده است. 

وی همچنین حمایت موثر از ساماندهی فرآیند تولید و اصلاح نظام بازار محصولات کشاورزی، افزایش سرمایه گذاری، ارتقای امنیت سرمایه و سرمایه گذاری با پوشش بیمه ای را مهم خواند و گفت: اصلاح نظام قیمت گذاری، حمایت از تشکیل شرکت های دانش بنیان به منظور توسعه پژوهش های کاربردی و ساماندهی و توسعه نظام های بهره برداری به ویژه تعاونی های تولید مورد توجه جهاد کشاورزی بوده است. 

این مسئول دیگر راهبردهای اصلی را در این بخش تامین بهداشت و سلامت محصولات کشاورزی، اشاعه فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و صیانت از ذخایر و تنوع ژنتیکی گیاهی، دامی و آبزیان، حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری اصولی از جنگل ها و مراتع، توسعه نظام بیمه و تامین اجتماعی کشاورزان، بهبود شاخص های توسعه ای جوامع عشایری و استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان کشاورزی و منابع طبیعی اعلام کرد. 

گفتگو از: عادله جوادزاده

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۰۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا

 

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ مریم طهماسبی در حاشیه بازدید از طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» که در روستای ایزی سبزوار اجرا می شود،‌ گفت: هدف وزارت جهاد کشاورزی، تبدیل هر خانه‌ روستایی به یک کارگاه تولیدی به منظور کمک به اقتصاد و معیشت خانوارهای روستایی است.

وی افزود:‌ وزارت جهاد کشاورزی با این طرح تلاش می‌کند با درگیر کردن زنان روستایی در اجرای طرح های اشتغالزا، رونق اقتصادی و توسعه زنجیره ارزش یک محصول خاص را متناسب با ظرفیت هر منطقه، امکان‌پذیر کند.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز گفت:‌ طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد»، برای نتخستین بار در استان خراسان رضوی،‌ با هدف بهبود معیشت خانوار روستایی در روستای ایزی از توابع بخش مرکزی شهرستان سبزوار، به اجرا درآمده است.

علی اصغر امانیان افزود:‌ زنان عضو صندوق اعتباری خرد زنان روستایی، به عنوان زنان کارآمد در این طرح حضور دارند و توسعه نقش آفرینی زنان در عرصه اقتصادی و اجتماعی به عنوان بخش مهمی از جمعیت فعال جامعه یکی از ارکان مهم توسعه همه جانبه کشور و اهتمام بخشی به توسعه پایدار است.

وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی سبزوار این طرح را به منظور توسعه کشاورزی خانوادگی، توسعه مشاغل مکمل کشاورزی و بهبود معیشت خانوار روستایی به صورت نمونه در روستای ایزی به اجرا درآورده است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار اظهار کرد: با درگیر کردن زنان روستایی در اجرای طرح های اشتغال‌زا و تشکیل زنجیره تولید پرورش مرغ بومی و تولید تخم مرغ، رونق اقتصادی و توسعه زنجیره ارزش یک محصول خاص حاصل خواهد شد.

بازدید از چند طرح تولیدی زنان روستایی در روستاهای ایزی و دولت آباد از جمله برنامه های سفر مشاور وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان سبزوار است.

روستای ایزی، با جمعیتی حدود سه هزار نفر در پنج کیلومتری شمال شرق سبزوار قرار دارد.

 
 

دیگر خبرها

  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم
  • اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به ۱۲ واحد تولیدی برتر
  • مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است
  • لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • ضربه به تولید با تصمیم‌گیری برای خاموشی چاه موتورهای کشاورزی
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای مهلت تسهیلات مراجعه کنند
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا