Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@07:12:39 GMT

از یک جایزه تا چند حضور جهانی برای سینمای ایران

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۸۹۳۴۲

از یک جایزه تا چند حضور جهانی برای سینمای ایران

تهران- ایرنا- دریافت جایزه بهترین مستند جشنواره ای ایتالیایی، رقابت فیلم کوتاه «حیوان» در فستیوال های خارجی، نمایش «کشتن مرغ مقلد» در خانه هنرمندان ایران، حضور انیمیشن ایرانی در جشنواره «ورا کروز» و برگزاری مجمع عمومی کانون آهنگسازان سینمای ایران اهم اخبار سینمایی واپسین روز مهرماه است.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار سینمایی ایرنا، فیلم مستند «A157» به کارگردانی بهروز نورانی‌پور و از تولیدات مرکز مستند سوره وابسته به سازمان سینمایی حوزه هنری که در بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مذهب امروز» کشور ایتالیا شرکت کرده بود به عنوان بهترین مستند این جشنواره شناخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بهروز نورانی‌پور کارگردان مستند «A157» که به دلیل فیلمبرداری پروژه جدید خود در مراسم اختتامیه شرکت نکرده بود، برای حاضران در مراسم پیام ویدیویی ارسال کرد.
مستند «A157» تاکنون جوایزی در داخل کشور از جمله جشنواره فیلم فجر، «مقاومت»، «سینما حقیقت» کسب کرده و پیش از این جایزه اصلی جشنواره‌ بین‌المللی فیلم «Zeichen der Nach» آلمان، جایزه فیلم منتخب از نگاه تماشاگران جشنواره «Chambéry» فرانسه، جایزه بهترین مستند جشنواره «واچ داکز» لهستان و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم «سینیه دو نویی» فرانسه را نیز از آن خود کرده است.
بیستمین جشنواره بین‌المللی «مذهب امروز» از 22 تا 30 مهرماه در شهر تِرِنتو کشور ایتالیا برگزار شد.

** ثبت پنج حضور جهانی دیگر برای «حیوان»
فیلم کوتاه «حیوان» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و تهیه کنندگی مدرسه ملی سیمای ایران در ادامه حضورهای بین‌المللی خود در پنج جشنواره معتبر دیگر در کشورهای انگلستان، آمریکا، فرانسه و کانادا حضور دارد.
بر همین اساس، این فیلم کوتاه در بخش مسابقه سی و هفتمین دوره جشنواره کمبریج انگلستان از 19 تا 26 اکتبر (27 مهرماه تا 4 آبان ماه)، هجدهمین دوره جشنواره فیلم‌های آسیایی ساندیگو آمریکا از 9 تا 18 نوامبر (18 تا 27 آبان ماه)، چهلمین دوره جشنواره فیلم پویترز فرانسه از 1 تا 8 دسامبر (10 تا 17 آذرماه) ، چهل و ششمین دوره جشنواره du nouveau cinéma، کانادا از 4 تا 15 اکتبر و چهلمین دوره جشنواره فیلم دنور آمریکا از 1 تا 12 نوامبر (10 تا 21 آبان) حضور دارد.

** نمایش «کشتن مرغ مقلد» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
در سیصد و هفتمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه، اول آبان فیلم «کشتن مرغ مقلد» به کارگردانی رابرت مالیگن در سالن استاد ناصری روی پرده می‌رود و پس از آن نیز نشست نقد و بررسی با حضور خسرو دهقان برگزار می شود.
«کشتن مرغ مقلد» محصول سال 1962 برنده 3 جایزه اسکار شده است؛ گریگوری پک برای بازی در این فیلم جایزه اسکار بهترین بازیگر را کسب کرد، بهترین فیلمنامه اقتباسی نصیب هورتون فوت شد و اسکار بهترین طراحی صحنه را برای طراحان این فیلم به ارمغان آورد.
«کشتن مرغ مقلد» دوشنبه، اول آبان ساعت 18 در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته می شود.

** حضور انیمیشن کوتاه ایرانی در جشنواره «ورا کروز»
انیمیشن کوتاه « MR.A » ساخته سیامک احمدی که در استودیوی فیلمسازی « گلدن موشن/حرکت طلایی» تولید شده است، بعد از حضور در بیش از 12 جشنواره بین المللی و کسب جوایز و عناوین متعدد این بار به جشنواره « ورا کروز » کشور مکزیک راه یافت.
این انیمیشن نشان دهنده تلاش انسان است برای برقراری صلح بر روی کره زمین حتی اگر این تلاش به سرانجام نرسد.

** برگزاری مجمع عمومی کانون آهنگسازان سینمای ایران
مجمع عمومی عادی کانون آهنگسازان سینما روز یکشنبه 14 آبان ماه، ساعت 18 در محل خانه سینما در تالار سیف الله داد برگزار می شود.
در این جلسه موضوعاتی همچون گزارش عملکرد یک ساله کانون توسط شورای مرکزی، گزارش مالی کانون توسط بازرس، بحث و بررسی ثبت قانونی کانون در وزارت کار و برگزاری انتخابات شورای مرکزی جدید و بازرس بررسی می شود.
فراهنگ**9246**1055
خبرنگار: علیرضا مرادی**انتشار: زینب کارگر

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۹۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

دریافت 16 MB دریافت 36 MB

حسین الهام کارگردان مجموعه مستند «پشت صحنه» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به این‌که این مستند یک مجموعه ۱۳ قسمتی است و به موضوعات مختلف در حوزه سینما می‌پردازد، در رابطه با انتخاب سوژه و موضوع این مستند گفت: نگاه به سینما در کشور ما نگاه منحصر به هنر و حواشی آن است و نگاه جدی از منظر علوم انسانی و بررسی مسایل و پدیده های سینما نسبت به سینمای ایران و جهان وجود ندارد؛ نگاه به سینما و حتی فیلم های غربی در کشور ما از جنس سرگرمی است و در محافل آکادمیک ما نیز همین نگاه جریان دارد.، این در حالی است که در هالیوود تخصص های مختلف نظیر روانشناسی، سیاستگذاری، علوم سیاسی و امنیت ملی سراغ سینما می‌روند و به سینما به صورت جدی توجه دارند.

این کارگردان با اشاره به این‌که در مجموعه «پشت صحنه» تلاش شده یک قدم به سمت این نگاه برداشته شود، گفت: گفتمان تحلیل فرامتنی سینما در ایران یک گفتمان سیاست زده است و ما سعی کردیم سیاست زدگی آن را کم کرده و نگاه اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی به آن داشته باشیم که در فصل اول این مستند، هالیوود را از نقطه اول پیدایش تا حوادث اخیر مورد بررسی و جریانشناسی قرار دادیم.

وی افزود: سراغ مسایل مختلف هالیوود نظیر نژادپرستی و سیاه پوستان، بومیان آمریکا و سرخپوستان، سانسور و حقوق مخاطب، پیدایش هالیوود و مسایل حقوقی آن، مسابقه فضایی در دوران جنگ سرد، ابرقهرمان‌ها و هویت اجتماعی، استعمار و شهرت رفتیم و نسبت هالیوود با این مسایل را بررسی کردیم. همچنین مساله فلسطین به عنوان بزرگترین تراژدی قرن و نسبت سینما با آن را بررسی کردیم.

این مستندساز در رابطه با قسمت «آن ها وجود دارند» با موضوع فلسطین، گفت: این قسمت با عنوان «آن‌ها وجود دارند» برگرفته و اقتباسی از مستند دیگری ساخته مصطفی ابوعلی با نام «آن ها وجود ندارند» است که در رابطه با رنج آوارگان فلسطینی ساخته شده است و عنوان «آن ها وجود ندارند» جمله منتسب به گولدا مئیر (گولدا مایر) نخست وزیر اسراییل است که معتقد بود اساسا ملت فلسطین وجود ندارد و ما هم در این مستند از عنوان مستند ابوعلی اقتباس کردیم و گفتیم ملتی که انکار شود در سینما و واقعیت جلوه و بروز دارد.

وی عنوان کرد: در این قسمت نگاه هالیوود به مساله فلسطین و کنشگران آن، که به تولید اثر هنری یا دفاع از فلسطین پرداخته اند در کنار خودِ مساله فلسطین به عنوان یک سینمای مستقل و مردمی مورد بررسی قرار گرفته است. جریان سینمای مستقل فلسطین ذیل موسسه ای به نام موسسه «سینما فلسطین» شکل گرفت و به ثبت تاریخ و فیلم های مستند روی آورد و در جریان کوچ اجباری فلسطینیان از سرزمین خود این دسته فیلمسازان مجبور به استقرار در کشورهای دیگر شدند اما همچنان جریان سینمای فلسطین را زنده نگه داشتند واین موارد به یک آرشیو و گنجینه عظیمی از عکس ها و رنج‌های مردم فلسطین تبدیل شد اما همان طور که در مستند اشاره شده است این گنجینه در جریان حمله اسراییل به جنوب لبنان گم شده و سرنوشت آن مشخص نیست و نشانه هایی وجود دارد که این گنجینه توسط اسراییل دزدیده شده است.

الهام در رابطه با چالش های تولید این مستند با اشاره به این‌که مستند آرشیوی در ایران محترم نیست، عنوان کرد: برعکس تمام رسانه های دنیا که در آن‌ها آرشیو گنجینه ذی قیمتی محسوب می‌شود چون مستند آرشیوی به‌واسطه آن که از دل آرشیو های موجود داستان و روایت خلق می‌ کند کار سخت تری در نگارش متن، تدوین و کارگردانی دارد در حالی که در ایران تصور می‌شود تولید مستند آرشیوی کار راحتی است و این نگاه منجر به کم لطفی نسبت به اینگونه مستند شده است.

وی ضمن اشاره به این‌که آرشیو ها راحت در اختیار مستندسازان قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: ما در مورد غرب و هالیوود کار می سازیم و پیدا کردن آرشیو در این رابطه کار سختی است. همچنین تولید روایت جدید و برجسته کردن نقاطی که در روایت غربی مغفول مانده است مورد توجه ما بود تا یک روایت هنرمندانه، صحیح و متقن داشته باشیم.

کارگردان مستند «پشت صحنه» با مرور این‌که برای ۱۳ قسمت، یک سال پژوهش در منابع خارجی انجام شده است، مطرح کرد: پژوهش این کار از این منظر قابل توجه است که موضوعات گسترده و متنوع بود و هر یک از این موضوعات به پژوهش جداگانه و روایت مختص خود نیاز داشت. علی رغم لذت پیدا کردن موضوعات و فهم بیشتر، این موضوع منجر به طولانی شدن کار می‌شد و از این جهت پژوهش این مستند یک‌سال زمان برد.

وی افزود: می‌خواستیم کار ما یک‌بار مصرف یا جهت‌دار نباشد و در عین داستان گویی، مستند باشد و ریشه های مساله را بررسی کند. سعی کردیم ماجرا را از دل هالیوود بررسی و ریشه یابی کنیم؛ در ابتدای سال ۱۴۰۰ پژوهش و متن آغاز شد و ابتدای ۱۴۰۱ تولید را آغاز کردیم و در انتهای سال ۱۴۰۱ تولید پایان یافت. بعضا برای پیدا کردن یک آرشیو مناسب باکیفیت خودم ۴۰ روز وقت می‌گذاشتم.

الهام در پایان صحبت هایش، گفت: موضوعات سینمای شرق، سینمای عرب، سینمای هند احصا شده است و امکان ادامه دادن این مجموعه وجود دارد.

سایر عوامل این مجموعه مستند ۱۳ قسمتی عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: حسـین الـهـام، پژوهش و نگارش متن: علی نیکجو، سعید شیرخانی، محمدمهدی اباذری، تدوین و صداگذاری: امیر شابـهاری، محمدحسین علیزده، حسین الهام، گروه موشن‌گرافیک: محمدامین ابراهیمی، علیرضا طیبی، علی امیری، سید علی‌اصغر حقدوست، الهام مصطفوی نیا، آرشیو و تصویریابی: نیما حامی، حمید اسلامی، محمد نمازی، مشاور پروژه: علیرضـا خوشکام، بازنویسی متن: حسین الهام، راوی: حمید محمدی، تیتراژ: محمدمهدی محمدی، موسیقی تیتراژ: محمد معصومی، مجری طرح: گروه فرهنگی رسانه‌ای راوین.

کد خبر 6087916

دیگر خبرها

  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • «رخ» از مسکو جایزه گرفت/ جایزه بزرگ جشنواره مراکش برای «برنده‌ها»
  • نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای فیلمساز ایرانی
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای سام کلانتری
  • جشنواره مسکو به «آه سرد» ۲ جایزه داد
  • «آه سرد» ۲ جایزه از جشنواره مسکو گرفت
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • دراختتامیه جشنواره «قهرمان ایران ۱۴۰۲» چه گذشت؟