Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کارشناسان و دست اندرکاران حوزه مسکن و شهري معتقدند هر بخش از بافت‌هاي ناکارآمد شهري ويژگي خاص خود را دارد و نمي توان براي احياي تمام اين بافت‌ها، نسخه يکسان پيچيد.
به گزارش خبرنگار مهر، در پي اعلام خبري از سوي محمدباقر نوبخت مبني بر صدور مجوز بلندمرتبه سازي در بافت هاي فرسوده از سوي رئيس جمهور، دو دستگاه متولي احياي بافت هاي فرسوده و ساخت و ساز در وزارت راه و شهرسازي (شرکت عمران و بهسازي بافت هاي فرسوده به عنوان دستگاه متولي احياي بافت هاي فرسوده و ناکارآمد شهري و شوراي عالي شهرسازي و معماري به عنوان نهاد تدوين کننده مقررات بلندمرتبه سازي) به اين موضوع واکنش نشان دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگرچه سخنان نوبخت از سوي انبوه سازان بسيار مورد استقبال قرار گرفت، با اين حال بسياري از کارشناسان و فعالان ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده و مياني شهرها از صدور چنين مجوزي ابراز نگراني کردند. واکنش سازمان نوسازي شهر تهران نيز در اين خصوص با توجه به عضويت مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران در ستاد ملي بازآفريني شهري و همراهي با وزارت راه و شهرسازي در زمينه احياي بافت هاي فرسوده، تا حدود زيادي با مواضع اين وزارت هماهنگ بود.
برخي کارشناسان معتقدند زيرساخت هاي موجود در بافت هاي فرسوده تنها براي محله هايي با مشخصه هاي موجود در زمينه جمعيت و تعداد افراد ساکن اين بافت ها طراحي و ايجاد شده است و کشش ورود سيل جمعيت به برج هاي بالاي 12 طبقه و فروش تراکم عمودي در اين بافت‌ها را ندارد.
همچنين تعدادي از کارشناسان برنامه ريزي شهري بر اين اعتقادند که ضعف زيرساخت هايي چون لوله کشي آب و فشار آب پايين موجود در لوله هاي قديمي اين مناطق که کشش افزايش فشار آب را ندارد، کم و متناسب بودن حجم فاضلاب ورودي به لوله هاي فاضلاب بافت هاي مياني و فرسوده (در صورت داشتن فاضلاب)، پايين بودن فشار برق و گاز اين محله ها، عدم وجود فضاي سبز کافي، نبود مراکز درماني، فرهنگي و امنيتي مکفي و بسياري موارد ديگر سبب مي شود تا بلندمرتبه سازي در اين بافت ها، تکرار تجربه هاي غلط برج سازي در کوچه هاي باريک و 8 متري منطقه يک پايتخت را رقم بزند.
به گفته کارشناسان شهرسازي، اينکه به صرف تعريض معبر و سپس ساخت واحدهاي مسکوني نوساز متراکم و بلندمرتبه، فکر کنيم که بافت فرسوده را احيا کرده ايم، سخت در اشتباه هستيم. اين تفکر، به نوعي نشأت گرفته از اين انديشه است که مي توانستيم طرح مسکن مهر را در بافت هاي فرسوده احيا کنيم اما اجراي چنين برنامه اي غير ممکن بود.
برخي از کارشناسان اقتصاد مسکن با اشاره به سخنان رئيس جمهور در جريان برگزاري جلسات رأي اعتماد در هنگام معرفي وزير راه و شهرسازي به نمايندگان مجلس که اعلام کرد بايد مسکن مهر در بافت هاي فرسوده اجرا مي شد، مي گويند: اشتباه بودن اين انديشه کاملا مشخص است؛ مگر مي شود مثلا در منطقه 12 تهران که از يک سو نقطه اوج فعاليت بازار سنتي و تردد مردم و اصناف مختلف و از سوي ديگر اصلي ترين کانون قرار گرفتن بافت هاي فرسوده پايتخت است، يک کارگاه عظيم ساخت و ساز در ابعاد چند صد هکتاري راه اندازي کرد؟ در اين صورت آيا نبض اقتصادي شهر از حرکت باز نمي ايستاد؟ هر چند که وزير راه و شهرسازي بعدها اين اظهارات رئيس جمهور را اصلاح کرد و گفت بهتر بود «منابع» 50 هزار ميليارد توماني مسکن مهر به بازسازي بافت هاي فرسوده، مياني و حاشيه اي شهرها و کلانشهرها اختصاص مي يافت.
دبير سابق شوراي عالي شهرسازي: نتيجه برج سازي در بافت فرسوده، مسکن مهر خواهد بود
پيروز حناچي در واکنش به اظهار نظر نوبخت درباره ابلاغ دستورالعمل رئيس جمهور مبني بر جايز بودن بلندمرتبه سازي در بافت هاي فرسوده گفت: هر طرحي که در مطالعات همه ابعاد آن ديده شود و مسير تصويب در مراجع قانوني را به‌درستي طي کند (يعني در کميسيون ماده پنج شواري‌عالي شهرسازي بررسي شود و کارشناسان روي آن نظر بدهند) اجرائي است و نتيجه مثبت خواهد داد؛ اما وقتي اين موارد دستوري مي‌شود، نتيجه‌اي مثل مسکن مهر خواهد داشت، زيرا همه ابعاد در چنين طرح‌هايي مورد توجه قرار نمي‌گيرد. بهتر است افزايش تراکم بيشتر در بخش‌هاي ممکن را به‌عنوان راهبرد تعيين کنيم و اجراي آن را به مسير کارشناسي و قانوني بيندازيم.
دبير سابق شوراي عالي شهرسازي و معماري اظهار داشت: نمي‌توان در همه بافت‌هاي فرسوده افزايش تراکم را بيشتر کرد. در مرکز شهر تهران، اطراف بازار و مناطقي که ثبت ملي شده‌اند، بلندمرتبه‌سازي ممکن نيست. مناطق حاشيه‌اي تهران مانند منطقه‌هاي ١٧، ١٨ و ١٩ نقاطي هستند که اگر در مطالعات همه ابعاد بلندمرتبه‌سازي در اين مناطق ديده شود و به خدمات‌دهي به اين نقاط هم توجه شود، مي‌توان الگوي ساخت را تغيير داد و به سمت بلندمرتبه‌سازي هم رفت؛ اما اجراي اين برنامه دو شرط دارد؛ اولا مطالعه عميق و جديد، بدون قصد و نظر قبلي و هماهنگ با طرح جامع تهران اين تصميم بايد انجام شود. دوما مسير مراجع تصميم‌گير و تصويب‌کننده برنامه‌هاي ملي و محلي را به‌درستي طي کند. بخشي از مطالعه درباره تغيير الگوي مسکن، به مسائل فرهنگي بازمي‌گردد. خيلي از واحدهاي کم‌مساحت و بسيار آسيب‌پذير در مناطق جنوب تهران، محل امرار معاش ساکنان آنها نيز هست. در واقع اقتصاد يک خانوار ممکن است به همان حياط کوچک اين خانه‌ها وصل شده باشد. وقتي مي‌گوييم مطالعه بايد انجام شود، منظور اين است که همه‌جانبه به مسائل توجه شود. در درجه اول جابه‌جايي انسان‌ها بايد با انتخاب شکل بگيرد يا با انگيزه‌هاي ديگري که خودشان برآيند داشته باشند، وگرنه با اجبار افراد را نمي‌توان از جايي به جاي ديگر منتقل کرد. انگيزه‌ها مي‌تواند اقتصادي، اجتماعي، مذهبي و... باشد.
سرپرست شرکت عمران بهسازي: برج سازي در بافت فرسوده در برنامه دولت نيست
هوشنگ عشايري سرپرست شرکت عمران بهسازي در اين باره مي گويد: چند روزي است به نقل از سخنگوي دولت، ابلاغ برنامه جديد رييس جمهور در خصوص نوسازي بافت فرسوده با رويکرد برج سازي مطرح است ، در حالي که موضوعي به نام «برج سازي در بافت فرسوده» در برنامه دولت نيست.
وي معتقد است اين خبر ناشي از برداشت اشتباه خبرنگار از گفته هاي سخنگوي دولت بوده است. برنامه پيشنهادي وزارت راه و شهرسازي استفاده از نهاد توسعه گر محله در جريان توسعه مسکن محلات ناکارآمدِ هدفِ بازآفريني است.
معاون آخوندي: هر بافت ويژگي خاص خود را دارد
محمدسعيد ايزدي، معاون معماري وزير راه هم در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره مشکلات ناشي از برج سازي در بافت هاي فرسوده اظهار کرد: همه متخصصان مي دانند که بافت هاي ناکارآمد داراي گونه هاي مختلف و هر گونه نيز داراي ظرفيت ها و محدوديت هاي خاص خودش است.
معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي افزود: بافت هاي تاريخي، سکونتگاه هاي غير رسمي، محلات فرسوده مياني و بافت هاي روستايي ادغام شده با حاشيه شهرها هر يک ويژگي خاص و منحصر به خودشان را دارند؛ در نتيجه راهکار احياي هر کدام از اين بافت ها نيز منحصر به همان ويژگي است و نمي توان با يک راه حل، همه بافت ها را بهسازي و نوسازي کرد.
وي با تأکيد بر اينکه با ساخت و ساز مشابه مسکن مهر در بافت هاي فرسوده مخالف است ادامه داد: هميشه مي گفتيم اي کاش منابعي که صرف مسکن مهر شد براي ارتقاي کيفيت در بافت هاي ناکارآمد هزينه مي شد اين اظهار نظر به اين معني نيست که بهتر بود روش و سبک ساخت و ساز در مسکن مهر در بافت فرسوده اجرايي شود؛ بلکه منظور اين است که منابع مالي اختصاص يافته در اين طرح بهتر بود به احياي بافت هاي فرسوده اختصاص مي يافت.
عضو هيئت مديره شرکت عمران و بهسازي: بهتر بود از واژه برج سازي استفاده نشود
محمد آييني، عضو هيات مديره شرکت عمران و بهسازي نيز در گفت وگو با خبرنگار مهر در اين خصوص اظهار داشت: اگر به پروانه هاي صادره در چندسال اخير در بافت ها نگاهي بيندازيد حداقل بيش از دو برابر واحدهاي تخريب شده، مسکن نوساز توليد شده است. بنابراين هم بايد سرانه ها را تأمين و هم به تکميل تأسيسات زيربنايي و توسعه خدمات روبنايي توجه کرد؛ از سوي ديگر نيز بايد از اين ظرفيت براي تأمين مسکن بهره برد. در هر صورت روش انبوه سازي در بافت هاي فرسوده نسبت به ساير گزينه هاي موجود به صرفه تر خواهد بود. ولي بهتر بود از واژه برج سازي در سخنان سخنگوي دولت استفاده نمي شد.
وي با بيان اينکه بايد در بافت هاي فرسوده با مطالعات دقيق قبلي عمليات اجرايي ساخت و ساز را آغاز کرد ادامه داد: در برخي محلات حتي بايد ريزش جمعيت داشت. به عنوان مثال اگر در محله جواديه تهران قريب به 600 نفر در هر هکتار زندگي مي کنند تراکم جمعيت در محله تهران‌نو بيش از هزار نفر در هر هکتار است. اما در محلات ساير شهرها اين تراکم را نداريم. حتي در محلات مرکزي و منطقه 12 تهران نيز تراکم به مراتب پايين تري داريم که نشان مي دهد هر محله و بافت شرايط مخصوص به خود را دارد. بعضا مي توان در يک محله، انبوه سازي داشت؛ اما در محله ديگر نيازي به ساخت و ساز انبوه نيست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۴۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا نسخه‌های حقوق‌بشری را در کشور خودش هم اجرا نمی‌کند

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان گفت: آمریکایی ها به نسخه‌ای که برای کشورهای دیگر می‌پیچند عمل نمی‌کنند و آنچه برای مردم بیان می‌کنند خودشان اعتقاد ندارند. - اخبار استانها -

حجت الاسلام علی درویشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، با اشاره به حوادث اخیر دانشگاه‌های آمریکا و غرب اظهار داشت: آنچه  امروز در عالم غرب در حال رخ دادن است در سرکوب دانشجویان، اساتید دانشگاه و گروه‌های علمی و فرهنگیان جامعه آمریکا نشان از این دارد که آمریکایی‌ها آنچه را که بحث می‌کنند و آنچه برای مردم بیان می کنند خودشان اعتقاد ندارند. 

وی افزود: صحنه‌هایی که ما امروز از برخورد پلیس با دانشجویان دانشگاه‌های مختلف آمریکا دیدیم نشان از این واقعیت دارد که دموکراسی آمریکایی برای حاکمیت حاکمان مستبد غرب در راس حکومت هیچ خط قرمزی برایشان معنا ندارد. 
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان عنوان کرد: در گذشته اگر اتفاقاتی در دانشگاه‌های ایران می‌افتادغربی‌ها می‌گفتند در محیط های علمی نباید برخورد نظامی شود ولی امروزآن نسخه‌ای که برای  کشورهای دیگر می‌پیچیدند خودشان عمل نمی‌کنند. 

درویشی با بیان اینکه اگر برخوردهای امنیتی و انتظامی بد است برای دانشگاه‌های  آمریکا هم باید بد باشد، گفت: غرب مدعی آزادی بیان و عقیده است، دانشجویان ایده‌ای دارند که ایده‌هایشان را بیان می‌کنند پس چرا غربی‌ها در برخورد با ایده دانشجویان عصبانی می شوند و با سرکوب و خشونت جواب آنها را می دهند. 

وی  با بیان اینکه ظاهر فریبنده دنیای غرب امروز برای همگان روشن شده است تصریح کرد: حوادث اخیر دانشگاههای آمریکا و غرب درس بزرگی است که متوجه شویم دموکراسی آنها سخنی بیش نیست و تنها به عنوان قطعنامه های سیاسی و حربه  بر علیه  کشورهای دیگر است.

 

.

 

 
انتهای پیام/645

دیگر خبرها

  • این فیلم بیش از حد برخاسته از جهان شخصی نیست
  • مسیر دسترسی اراضی ۵۶۰ هکتاری در قم احداث می‌شود
  • ۵۹ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان تهران ساخته شد
  • آغاز ساخت ۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن پلاک‌های فرسوده تهران
  • مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • (تصاویر) زندگی در بافت فرسوده کرمانشاه
  • پرداخت تسهیلات وام مسکن را پیگیری کنید
  • پرداخت تسهیلات وام ها را پیگیری کنید
  • آمریکا نسخه‌های حقوق‌بشری را در کشور خودش هم اجرا نمی‌کند
  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست